Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - E_S

#1
e-Golf / Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?
lørdag 24. februar 2024, klokken 10:50
En jeg kjenner har en e-Golf med varmepumpe. Kompressorhavari i følge Møller.

Er det mulig å på en eller annen måte tvinge/trikse PTC på for å få kupévarme? Det frister lite å betale 30-35k for ny kompressor, og AC på sommeren er unødvendig uansett, men litt lunk på vinteren bør man jo ha.
#2
Bestilling og levering / Prisendring farge + kampanjerente
mandag 14. august 2023, klokken 16:16
Prisen på fargen MCR har jo gått ned 5000,- nylig fra 27k til 22k.

Har bestilling inne med gammel pris, ringte Tesla i dag og ifølge dem var det umulig å endre, da måtte jeg avbestille og bestille på nytt for å få ny pris. Det er jo forsåvidt lite jobb for å spare 6k, men er det virkelig riktig at det er så knotete, eller er det som vanlig avhengig av hvem man snakker med og treffer, slik at det er verdt å prøve igjen?

Kampanjerente var ikke noe problem å endre til, det gikk greit.
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Erfaringer med Nokian R5 EV
lørdag 08. juli 2023, klokken 21:54
Hvordan er erfaringene med Nokian R5 EV kontra forgjengerne? Husker fra forgjengerne R2/R3 at de hadde en tendens til både å være litt bråkete og at de ikke var optimale på asfalt med "viskelærfølelse", siden de i hovedsak var laget for snø/isføre. Jeg kjører nesten utelukkende på ihjelsaltet asfalt vinterstid, og prioriterer det høyere enn egenskapene på holkeføre.

#4
Model S 2013 - 2022 / Standard vs. ultra-HiFi
søndag 23. januar 2022, klokken 20:09
Har nå en 2016 S90D med standard lydsystem. Hadde tidligere en 2014 S85 med ultra-HiFi. Det er i mine ører ganske dag og natt - standard er ikke direkte dårlig, men det er tynt og flatt, og rett og slett stusselig. Ultra-HiFi synes jeg var ganske bra, fin "trøkk" og nok pulver.

Vurdere å putte inn en ettermarkeds-sub, da det egentlig er der jeg synes det mangler mest, naturlig nok, siden standard ikke har noen sub. Men hvor mye utgjør egentlig de manglende høyttalerne, mindre størrelsene og manglende effekten til disse for resten av opplevelsen?
#5
ID.3 / Skjermen er treeeeeeeeeeeeg...
mandag 03. januar 2022, klokken 19:43
Har en ID.3 på jobb. Igrunn godt fornøyd med bilen - men en ting overrasker og tildels irriterer meg. Betjening på skjermen er vanvittig tregt. Bare å skrive inn en adresse på navigasjonen krever at man tar en "kunstpause" mellom hver bokstav for at bilen skal få det med seg, og Android Auto er så tregt at det er umulig å betjene fra skjermen, igrunn verdiløst. Nærmest ingen respons what-so-ever. Øvrige menyer er også overraskende trege, omtrent som en gammel PC med for lite minne som ikke henger helt med på det man prøver å gjøre.

Er dette bare "Stand der Technik" på ID.3, eller er det noe å gjøre med det?
#6
Lading av Tesla / Softwarebegrenset onboardlader
onsdag 27. oktober 2021, klokken 16:41
Når kom den softwarebegrensede onboardladeren i Model S? Den som støtter 16,5 kW og var cappet på 11kW om man ikke betalte ekstra...
#7
LED DRL i faceliftlykter som streiker er jo en klassiker.
Hvordan er ståa om dagen for dette som reklamasjonssak når bilen har gått over 100kkm, så garantien er ute?

Etter min oppfatning er dette helt klart noe som bør dekkes av reklamasjonsretten, da det er en kjent svakhet/defekt i konstruksjon/design og det er noe som bør forventes å vare vesentlig lenger enn det gjør.

That said, jeg har forstått at Tesla har blitt usedvanlig vrange på reklamasjonssaker i den senere tid kontra hvordan det var for 4-5 år siden, hvor det meste ble ordnet som på garanti uten noe styr.
#8
Hadde tidligere en '14 S85 jeg var svært fornøyd med, og som ikke hadde mye issues. Har tenkt tanken på TM3, men vil ikke ofre stor bakluke, og TMY synes jeg blir for dyrt.

Ser man får 2016-2017 S90D med 120-150kkm for rundt 400k. Et dette tikkende bomber, eller? Jeg er godt over middels bil- og elektronikkyndig og skrur alt jeg kan selv, så den biten er jeg ikke redd for, men jeg vet hvordan Tesla gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene for de som ønsker å fikse ting selv.

Noen tanker?
#9
Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar fra service center har godkjent lakkdefekter fra utlevering for utbedring til man hører noe fra karosseri/lakkverkstedet som skal gjøre det? Min bil hadde ved utlevering defekter på støtfanger bak, en A-stolpe og bagasjelokk, har vært inne på servicesenter og fått dette godkjent for garantifiks og skal høre noe fra karosseri/lakk. Jeg vet at alt går tregt - men skal man belage seg på 1 måned, 3 måneder, 6 måneder, et par år? :P
#10
Problemstilling som følger:
Det er lagt opp dedikert kurs til lading med rødt stikk og B-vern. Foran det røde stikket står det en sikkerhetsbryter. Bryteren er godkjent for tilkobling av flere kabler ut. Det skal nå monteres ladestasjon.

Er det noe regelverksmessig i veien for å beholde det røde stikket samtidig som ladestasjonen monteres?

Så vidt jeg klarer å finne har dette i henhold til NEK400:2018 nå blitt greit. Innspill?
#11
Model 3 / Helfoliering med klar folie - verdt pengene?
torsdag 13. februar 2020, klokken 10:49
Er i tenkeboksen hvorvidt man skal punge ut for helfoliering med klar beskyttelsesfolie.

Når man bruker masse penger på en ny bil er det jo ønskelig at den skal holde seg pen lengst mulig. Nå har jeg hverken unger eller dyr, ei heller gateparkerer jeg så ofte, så de problemene med selvforskyldte riper er i stor grad ikke så veldig aktuelle. I tillegg koser jeg meg med å polere bil, så latskapsargumentet er heller ikke gangbart. For min del dreier det seg egentlig mest om beskyttelse mot tilfeldige påvirkninger av typen "pepret av småstein i fronten", da min 155kkm gamle Model S ikke så spesielt pen ut foran lenger..

Er det effektivt nok mot dette til å være verdt pengene? Eller bør jeg heller satse på at skvettlapper samt å legge folie på kanalene og det utsatte partiet foran bakhjulene selv er greit nok, og spare pengene til noe morsommere?
#12
Model 3 / Leveringstid inventory?
tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:13
Det er vel som å spørre "hvor stor er en fisk", kjenner jeg logistikken til Tesla rett  ;D men jeg prøver likevel:

Noen erfaring med leveringstid på inventory-biler? Det er ikke snakk om noen transport, men hente ut der bilen står i følge nettsidene. Svaret fra Tesla selv er "i hvert fall innen mars, men antakeligvis tidligere" - og det er jo det samme som står på nettsidene ved bestilling av nye biler, så det er jo ikke så mye å stole på.  :laugh:
#13
Kjøpe elbil? / Pro & con: TM3LR vs. Soul EV 64kWh vs. Zoe ZE50
onsdag 05. februar 2020, klokken 18:33
Har fundert litt og kommet opp med tre kandidater på listen "kan vurderes".
- Tesla Model 3 LR AWD
- Kia Soul 64kWh (toppmodellen)
- Renault Zoe ZE50 (toppmodellen)

Mine betraktninger er som følger:

Tesla - ca. 470000,-:
+ AWD
+ Rekkevidde
+ Supercharger-infrastruktur
+ 3-faslader
+ Mye fancy teknologi
- Dyr
- Tvilsom byggekvalitet (ja, jeg har hatt to Tesla tidligere)
- Elendige servicesentre (ja, jeg har jo hatt Tesla før)
- Dyr forsikring

Kia - ca. 405000,-:
+ Design (den er både kul og praktisk)
+ Utstyrsnivå
+ Garanti
+ Byggekvalitet
+ Kan fås med soltak
- Kun 6,6kW AC-lading
- Den koster 400k med "full pakke" og gir både mindre rekkevidde og utstyr enn TM3
- Talentløs ladeport-plassering

Renault - ca. 320000,-:
+ Mest rekkevidde for pengene
+ 3-faslader 22kW
+ Billig forsikring
+ Billig å kjøpe
- Kun 50kW DC
- Mer "småbilfølelse"
- Lav effekt (135 hk)
- Talentløs ladeport-plassering

Vingler litt. Jeg haaaater verditap på bil, så det taler jo for en billigere variant. Jeg haater også å betale over 10k i året i forsikring. Men jeg er veldig glad i fancy-greier, utstyr og high-tech. Teslaen appellerer jo mest til hjertet, men jeg synes samtidig Soul scorer nesten like høyt på den skalaen, digger designet. Zoe er helt klart det fornuftige valget - billig å kjøpe, billig å forsikre og har i praksis nesten samme rekkevidde som min gamle Model S85.

Bruksområdet er stort sett motorvei og sentrale strøk, og en tur eller to til Tyskland m/omegn i året. Har parkering med 22kW ladestasjon. Har ikke barn eller hund og har ikke behov for å ha med meg ski.

Har tidligere hatt både Leaf, eldre Soul og 2x Tesla Model S, så er ikke "newbie" med elbil generelt. :)

Har noen noen kommentarer eller innspill?
#14
Model 3 / Hvor befinner inventory-biler seg?
onsdag 03. juli 2019, klokken 22:47
Søsteren vurderer å kjøpe en inventory-bil. Tidligere sto det jo hvor de befant seg, men det forsvant. Hvordan finner man ut av det så man ikke plukker en bil som er på andre kanten av landet, men på Østlandet, annet enn å ringe?
#15
Lei av slappe bremser i vått vær og skitne felger? Powerstop Extreme Z26 bremseklosser foran og bak til Tesla Model S selges!

Passer alle Model S med separat parkbremscaliper bak. (settet inkluderer ikke klosser til parkbrems) Kanskje klossene også passer Model X, men det vet jeg ikke sikkert.

Skulle ha dem selv, men kjøpte meg ny Model 3 før jeg fikk skiftet. :)

Nypris med frakt og moms fra USA ca. 2000,-.

Selges kr. 1200,-. Kan hentes i Oslo eller sendes, hvis de skal sendes betaler kjøper frakt.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151194726
#16
Model 3 / To P or not to P?
mandag 29. april 2019, klokken 16:08
Dilemma:

P eller LR AWD?

Hjertet sier P, hjernen sier LR. Lommeboken nikker stilltiende til begge to.

Hva får man ekstra med P?
- Store felger, noe jeg utelukkende ser på som negativt.
- Senking, noe jeg absolutt ser på som positivt, da jeg synes standard er ganske styltete.
- Spoiler (etter hvert), den tar seg godt ut.
- Større bremser, fancy, men neppe noen praktisk forskjell annet enn dyrere skiver og klosser.
- Track mode, sikkert gøy på en snødekket parkeringsplass på vinteren, men ser ikke så stort bruksområde ellers.
- Kjappere aks og høyere toppfart, fancy, men mister nyhetens interesse relativt raskt.

Økonomisk er prisdifferansen 80k. Lagt til grunn samme verditap i prosent på LR og P vil det utgjøre ganske lite per år. Forsikringen i mitt selskap koster praktisk talt det samme.

Jeg kommer ikke på noen *gode*, saklige grunner til å kjøpe P annet enn at jeg har LYST, og muligens at det vil være eneste mulighet til å skaffe seg en såpass potent bil uten å bli straffet med en eller annen form for avgift. I tillegg vet jeg at jeg vil se langt etter enhver P jeg møter langs veien om jeg kjøper LR.

Jeg tenker å gå for helfoliering med klar folie for å unngå steinsprut. Det koster jo en del, og jeg vil tro at det er noe som er mer verdifullt for en fremtidig kjøpergruppe av en P (entusiasten) enn en LR (bil er en bruksgjenstand).


Kom med innspill!
#17
Model 3 / LR RWD vs. AWD, bruktverdi?
onsdag 24. april 2019, klokken 13:33
Har ikke behov for AWD i det hele tatt, og ja, jeg har hatt biler med AWD. Om man kjøper en 3 LR RWD, er det grunn til å tro at man blir straffet med en lite attraktiv bil på bruktmarkedet etter noen år, all den tid flertallet av biler er AWD?
#18
Model 3 / Prisutvikling nå vs. sommeren 2020 - hvem vil spå?
søndag 10. mars 2019, klokken 08:59
Vurderer TM3. Jeg reiser bort pga. jobb 6 måneder fra januar til juli 2020, og bilen blir da stående.
Jeg *må* ikke ha bil nå de 9 månedene som er igjen før jeg reiser bort. Aktuell modell er enten LR eller P. Jeg har forsåvidt landet på at det er lurt å vente til etter jeg kommer hjem for å få nyest mulig bil, men samtidig klarer jeg ikke å fri meg fra den skumle tanken at prisen kan komme til å gjøre et hopp på LR/P når SR-modellen blir lansert i Europa. Dollarkurs, inflasjon og lignende er jo også gyldige poeng.

Noen tanker rundt dette?
#19
Ladeplasser og ladekabler / Effektavgiften..
fredag 01. mars 2019, klokken 09:47
Tro om det er noen måte å initiere den politiske prosessen som må til for å finne en løsning på effektleddproblematikken?


Større felles ladeanlegg treffes jo steinhardt av effektavgiften slik at man enten må ha så mange brukere å fordele effektavgiften ut over slik at det blir moderat, eller skru total effekt ned til et slikt nivå at ladingen knapt blir raskere enn Schuko-lading. Å måtte betale 12-15000 i måneden i effektavgift for et sameie fremstår som rimelig uaktuelt.
#20
Hyundai KONA / Kona electric = Opel Ampera-E all over again?
lørdag 03. november 2018, klokken 11:50
Noen som synes leverings- og informasjonssituasjonen rundt Kona Electric begynner å minne mer og mer om Opel Ampera-E? Først kom det en bolk med biler, bilen er bra, så var det bråstopp, ingen leveringer lenger, skylder på alt mulig rart, det ryktes prisstigning og årevis med ventetid..

Jeg er i hvert fall glad jeg har en kontrakt som kan heves dersom prisstigningen skulle bli 8% eller mer..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA