Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tellus

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 21. januar 2022, klokken 18:03
Jeg håper at vi aldri går tilbake til å ha ekstremt lave strømpriser. Vi trenger et fornuftig nivå på energipriser slik at investeringer i fornybar energi, ENØK-tiltak og nedleggelse av virksomhet som pga de klimatiske forholder ikke er bærekraftige i dette landet.

Det offentlige kontrollere stort sett all kraftproduksjon i Norge. Å utnytte et ille fungerende energimarked til å drive fordelingspolitikk synes jeg lite om. Den beste måten å stabilisere prisene på er sannsynligvis å stramme inn regelverket for hvor mye kraft som kan tappes. Her kan det legges inn absolutte skranker som funksjon av tidspunkt på året, men også volumbegrensninger per tidsenhet. På denne måten tvinger Norge over fra primært drive med krafteksport til å fungere mer som et lager for energi.

Det offentlige kan bidra langt mer til ENØK-tiltak enn i dag samtidig som en del av boligmassen kanskje bør saneres. ENØK-støtte kan gis ved sanering av gammel bygningsmasse til fordel for etablering av ny.

Alt dette vil ta tid. Inntil det skjer bør staten umiddelbart innføre støtteordningene bredt. Hvorfor i alle dager skal ikke de med sekundærbolig og hytter få like mye tilbake fra staten? Hvis staten ønsker å skattelegge slike objekter høyere enn i dag får de gjøre det på ordinær måte,- ikke ved å gripe tak i helt tilfeldige svingninger i et energimarked i ubalanse.
#32
i-Pace / Sv: Batteridegradering
mandag 17. januar 2022, klokken 21:07
Har målt ca 82 kWh ved å multiplisere distanse med gjennomsnittsforbruk. Dette ble gjort før bilen fylte året. Anskaffet PCC for rundt et år side og har målt alt fra drøye 76 kWh til rundt 80 kWh. 81.8kWh i 15 grader høres veldig bra ut. Min bil er fra 2018 og har kjørt litt over 70.000 km. Har vært påpasselig med å ikke fullade bilen mer enn nødvendig
#33
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
mandag 03. januar 2022, klokken 17:01
Sitat fra: geear på mandag 03. januar 2022, klokken 15:44
Personlig syns jeg ikke det er en estetisk pen bil heller, den har heldige vinkler, men også uheldige, den ser ut som den står på stylter, og det ser ut som det er kupéen til en annen liten bil inni et altfor stort chassis.

Spist for mange teslaaskjer i julen kanskje  ;)
#34
i-Pace / Sv: Jaguar Incontrol fornying?
lørdag 01. januar 2022, klokken 10:24
Bilen min er inne i sitt fjerde år og jeg har ikke fått melding om at noe må fornyes. Har norsk bil.
#35
i-Pace / Sv: Jedix og WattCat og lading av I-Pace
torsdag 30. desember 2021, klokken 08:26
Den tibberløsningen ser uansett interessant ut hvis jeg forstår den rett. Den fungerer helt uavhengig av ladeboks ?
#36
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
tirsdag 28. desember 2021, klokken 11:03
På hytta har jeg Easee lader. Den har egen app som jeg kan styre lading av og på og sette klokkeslett. Det fungerer veldig greit.
Hjemme har jeg en lader uten slik mulighet. Da blir det litt tungvint. Jeg antar at funksjonen for å bruke rimlige strømsatser i Jaguar-appen fortsatt oppfører seg like tullete som før. Dvs. at den kun bryr seg om det tidspunktet du legger inn hvis den er sikker på at bilen blir fulladet.
#37
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
torsdag 23. desember 2021, klokken 13:46
For meg fungerer appen OK. En sjelden gang har jeg opplevd å ikke få kontakt. Sammenlignet med tidligere biler jeg har erfaringe med (Leaf og Ampera-e) er appen klart bedre. Har ingen erfaring med andre apper en det dog.

Største ankepunktet går på funksjonalitet. Å ikke kunne bestemme lading til 80% er dårlig. De nyere I-Pacene har visst nå fått denne muligheten gjennom ny programvare for Pivi Pro.
#38
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace
mandag 13. desember 2021, klokken 13:17
Ikke jeg heller. Kommer nok med tid og stunder. Disse oppdateringene rulles ut ganske så gradvis. Noen ganger stopper det helt opp hvis det oppdages problemer.
#39
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
fredag 10. desember 2021, klokken 13:36
Synes også at GPS estimatet er dårlig. Stort sett for optimistisk. Tar vel heller ikke høyde for elevasjon.

Derimot er Power Cruise Control sin app veldig god. Vanligvis litt på den konservative siden.
#40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 09. desember 2021, klokken 09:19
I prinsippet så forstår jeg denne effekttariffen, men slik selve implementasjonen blir kan jeg ikke se at den vil fungere veldig godt. Hvis du tidlig i måneden sprenger din tariff (f.eks. du passerer 10kWh en time) har du ikke lengre noe insentiv for å spare effekt resten av måneden.

Det vil vært langt mer formålstjenlig å redusert måleperioden fra en måned til en uke eller kanskje til og med et døgn. Da ville man langt oftere fått en sjanse til å bidra både til glede for lommeboken og for å jevne ut effektuttaket.

Jeg får en følelse at målemetoden som nå implementeres kun vil resultere i høyere inntekter for nettleverandørene og ikke en glatting av effektuttaket.
#41
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
torsdag 09. desember 2021, klokken 08:17
Har vært en god del issues på I-Pace også selfølgelig, men kanskje ikke så mange alvorlige.
Mest alvorlige har vel vært problemer med 12-volts batterilading. En god del eksempler på at dette har gått tomt. Da står bilen med mindre du har en jumper med deg.

Ellers har det vært litt småkluss med dørhåndtak og støv i baksetet. Det siste finnes det en fiks på som tas på garanti. Dørhåndtak må byttes (noen ganger holder det å smøre de opp).

Når det gjelder lading så er den ikke raskest i klassen akkurat, men for min egen del fungerer det ganske greit med mitt kjøremønster. De få gangene jeg skal på langtur i vinterhalvåret så lader jeg den fullt i god tid på forhånd. Har da satt på avreisetidspunkt i appen. Da varmes både kupee og batteri opp. Det blir da litt lunk igjen i batteriet når du må lade senere på dagen. Under lading bør du forlate bilen da bilens varmesystem ikke kan varme både kupe og batteri på samme tid.
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 08. desember 2021, klokken 13:42
Sitat fra: geear på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:11

Jeg snakket om olja (som var det du først svarte på), men du svarer nå at det ikke er korrekt, med en haug med vannkraftinfo som underlag. At store verdier fra oljeproduksjonen i Norge forsvinner ut av landet er ikke et spørsmål eller en påstand, det er en faktaopplysning.

Ikke lett å forstå hva du faktisk forsøker å få frem, men for å ta olja konkret så eier staten direkte og indirekte mesteparten av oljen og gassen i Norge. I tillegg så har vi en særsskatt på 56% som kommer i tillegg til de 22% skatt på ordinært overskudd. Totalt tar staten dirkete 78% av profitten fra selskaper som produserer olje og gass på norsk sektor. Forøvrig har svært mange utenlandske oljeselskap forlatt norsk sektor. ConocoPillips er vel snart det eneste utenlandske oljeselskapet som fortsatt driver stort alene her til lands.
Vi kan være svært stolte over hvordan Norge har håndtert petroleumsvirksomheten på norsk sokkel.
Mulig du ikke unner utlendinger en eneste kroner av profitten, men med et slikt utgangspunkt hadde vi neppe greid å utvikle petroleumsindustrien overhodet.
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 08. desember 2021, klokken 08:12
Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 14:50


Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:26
Mesteparten av avkastningen fra oljeformuen og vannkraft formuen går til staten. Resten deles mellom andre aktører (deriblant noen heldig kraftkommuner).
Oljeformuen, ja, men avkastningen derfra er jo resultatet av hvordan vi har valgt å forvalte formuen som Norge sitter igjen med etter at alle andre har fått sitt. Det er enorme mengder penger som går ut av landet på et mye tidligere stadie.


At enorme verdier forsvinner ut av landet blir ikke mer korrekt av at man gjentar det.
Sitat
Norske kommuner og fylker har store verdier investert i kraftbransjen. Kommuner, fylkeskommuner og staten eier samlet sett om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet.

Og om ikke dette var nok:
SitatEt særpreg ved den norske vannkraftsektoren har vært hjemfallsvilkår for konsesjoner gitt til private etter 1917. Hjemfall innebærer at staten vederlagsfritt overtar vannfall og produksjonsutstyr ved konsesjonstidens utløp.

Kilde:
https://energifaktanorge.no/om-energisektoren/eierskap-i-kraftsektoren/

På toppen av at norske aktører og staten eier neste all vannkraftproduksjon i Norge gjelder det særskattsordninger.

Nå er sikkert forholdne anderledes når det gjelder vindkraft hvor utenlandske aktører i langt større grad har stått for investeringer, men overskuddet fra vindkraft beskattes på samme måte som annen næringsvikrsomhet. Historisk sett har overskuddene vært begrenset. Hvis dagens priser blir det normale fremover vil jeg anta at overskuddene blir betydelige, men det gjenstår å se selvfølgelig. Sammenlignet med vannkraftproduksjonen står vindkraften for svært lite av totalproduksjonen av elkraft i Norge per dags dato.
Skulle det gå mot superprofitt for vindkraftoperatørene kan du være trygg på at staten også vil innføre særskattbestemmelser på linje med det vi finner f.eks. for vannkraftproduksjon og petrolumvirksomheten.
#44
Siste nytt fra elbil.no / Sv: 5 smarte laderåd ved høye strømpriser
tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:10
Oppvarming av batteri og kupee er ikke smart hvis det primære formålet er å redusere strømregningen.
Lade om natten og kjøre avgårde med kald bil minimaliserer strømregningen.
#45
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:26
Sitat fra: geear på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:42
Den verste smerten går nok over her også, akkurat som det gjorde med fossile drivstoff. Vi er storeksportør av olje og gass, break even-prisen er $7-15 per fat, markedet betaler $80, og vi som sluttkunde ender med å betale omtrent det samme som alle andre i Europa - 100% markedsstyrt. Og fortjenesten havner i private hender, minus skatt. Det vi nå ser er bare at historien gjentar seg, men med strøm.

Mesteparten av avkastningen fra oljeformuen og vannkraft formuen går til staten. Resten deles mellom andre aktører (deriblant noen heldig kraftkommuner).

At alle penga går ut av landet som noen liker å fremstille det er bare ikke sant. Staten sitter på hyperprofitten og det er staten som må ta stilling til om de skal overføre noe av denne profitten (som kommer fra beskatning av folket) tilbake igjen folket.

Jeg tror ikke løsningen er å tilbakeføre et beløp per kWh benyttet. At energiprisen nå er høy har mange fordeler også. Satsningen på fornybar energi, investering i ENØK og bygging av mer energivennlige boliger (passivhus) gis et kraftig dytt i ryggen med varige høye energikostnader.

Det betyr ikke at jeg ønsker kWh priser på dagens nivå. Her får staten trå til å gi noe av kaken tilbake igjen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA