Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tellus

#2296
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
torsdag 21. desember 2017, klokken 14:29
Vi bør sjekke oppå hvordan dette engenltig fungerer.

Tenker følgende tester:

Test1:
1) Start med kald bil (kaldt batteri) og 10-20% SOC
2) Start hurtiglading.
3) Noter ladeefekt hvert 5 minutt inntil SOC er 60-70%

Hvis vi aldri kommer i nærheten av 40-50 KW så bør vi reklamere. Da er det noe galt med SW etter min mening.
Er jo opplagt at batterkondisjonering bør starte under hurtiglading (både oppvarming og kjøling er jo aktuelt).

Test2:
Som Test1, men denne gangen starter vi med 20 minutters pre-kondisjonering.
#2297
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Fungerar rattvärmen på AE bra?
onsdag 20. desember 2017, klokken 18:25
2017 Ampere har en mye bedre løsning enn Leaf da den er helt manuell (on/off). Leaf er termostatstyrt og jeg ble aldri fornøyd med den løsningen.

Leste et sted at 2018 Ampere kommer med termostatstyrt rattvarme.
#2298
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
onsdag 20. desember 2017, klokken 18:20
I-Pace til Geilo i julen.

Legg forøvrig merke til dette sitatet:
Sitat«Norske elbilkunder er verdens mest informerte og naturligvis også de mest krevende. Derfor vil Jaguar sørge for at bilen er perfekt tilpasset norske forhold. Hvis bilen fungerer under norske vinterforhold vil den fungere overalt», sier Jacob Moer Aanonsen, som håper å få produksjonsbilen til Norge så snart salget starter.

Nesten så man kan tro det kommer en eller annen løsning for tilhenger  ;)

http://www.mynewsdesk.com/no/landroversverige/pressreleases/norge-er-nok-en-gang-sentrum-for-jaguar-i-pace-concept-2343349
#2299
i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
onsdag 20. desember 2017, klokken 13:32
Man kan starte med grunnversjonen og legge til adaptiv CC og annet man må ha. Grunnversjonen har jo allerede 4x4 og 'automat og et greit lydanlegg'. Disse tingene er noe man må betale ekstra for hvis man f.eks. kjøper en F-Pace.

For egen del så må jeg nok ha 20 tommer sommerhjul i hvert fall. Går nok for et (del)skinninteriør. Varme i seter tipper jeg kommer i grunnversjonen i Norge. Varme i ratt må jeg ha. Dessuten er det flott med panoramatak.
SE virker som et fornuftig valg for min del da jeg får både 20 tommers hjul, skinn og ACC.

For de som ikke bryr seg om felger og skinn så starter man på grunnversjonen og legger til det ekstrautstyret man ønsker.
#2300
Sitat fra: GOS på lørdag 16. desember 2017, klokken 09:48
Sitat fra: Mazzbot på lørdag 16. desember 2017, klokken 08:32
Nevner at såkalt «rekkevidde» er NEDC 500km for kona så ikke regn med mer enn 30 - 35 mil

Er rimelig overbevist om at Kona med 64 kwh batteriet fint klarer mer en 35 mil reell / EPA rekkevidde. Det er en liten og forholdsvis lett bil og aerodynamikken ser ikke så galen ut. De har også effektive drivlinjer, ref ionic.

Om sommeren tipper jeg Kona får omlag samme rekkevidde som Ampera. Dvs over 400 km. Om vinteren tipper Kona får lengre rekkevidde enn Ampere da jeg antar den har varmepumpe samt at vi vet at Hundai kan lage veldig effektive elbiler.
#2301
Har det kommet ny info ?
Siste offisielle jeg har lest kom rett etter lansering. Da ble det sagt at de første utenlandske leveransene (Canada?) ville starte sent 2018. Nå er vi vel ytterligere 4-5 måneder forsinket sammenlignet med den planen.

Tidligst godt ute i 2019 vil jeg tippe for de som bestiller i dag. Sannsynligvis skriver vi 2020 når disse bilene blir levert. Høyst sannsynlig vil de som bestiller i dag også måtte betale avgifter på sin bil.

Lykke tiil.
#2302
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
fredag 15. desember 2017, klokken 09:54
Kamuflasjen gjør bilen mindre attraktiv. Er vel litt av meningen. Den er høyere enn konseptbilen noe jeg synes er helt ok. Konseptbilen lignet mye mer på en stasjonsvogn enn en SUV/CUV.

Noen designperle ser ikke dette ut til å bli. En traust Audi som ikke skiller seg nevnverdig ut fra Q3/Q5/Q7.

Hjertet heller fortsatt sterkt mot Jaguar. Endelig spekk og pris blir avgjørende.
#2303
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla og kvalitet?
torsdag 30. november 2017, klokken 10:55
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 29. november 2017, klokken 22:58
SitatTesla Inc (TSLA.O) said its quality control process is unusually rigorous, designed to flag and correct the tiniest imperfections.

Her er nok forklaringen på at skjeve eller dårlige justerte karosseridetaljer som er et så hyppig problem på andre merker er så godt som ukjent hos Tesla.

;D
#2304
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 28. november 2017, klokken 14:26
Sitat fra: Tellus på mandag 27. november 2017, klokken 20:35
I-pace har omtrent samme ytre mål som en Porsche Macan og innvendig mål som Porsche Cayenne...

Leaf (2015)ytre mål:    4445mm(l) x 1550mm(h) x 1967mm(w)
I-pace ytre mål:           4680mm(l) x 1560mm(h) x 1890mm(w)
Macan ytre mål:           4681mm(l) x 1624mm(h) x 1923mm(w)

I-pace er vel midt i mellom  leaf og macan utvendig, og er ingen stor bil.

De breddemålene på Leaf er inkludert utslåtte speil. Med utslåtte speil er Macan 2098. Nøyaktige mål på I-Pace finnes vel ikke, den skal være litt kortere og smalere enn F-Pace (som forøvrig er veldig bred).

"So although the car is marginally smaller than the F-Pace (around 50mm shorter, 90mm lower and 40mm narrower) its wheelbase is 115mm longer meaning there's more room inside. "

F-Pace er forøvrig hele 2175 bred med speil ute.
#2305
Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. november 2017, klokken 18:20
Sitat fra: tiger`n på onsdag 22. november 2017, klokken 11:22
Nærmere 600 vil jeg tro. "Loaded" long range dual passerer jo lett 500.
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.

jaguar er vel på størrelse med lear...

Jeg bare ler  ;D

I-pace har omtrent samme ytre mål som en Porsche Macan og innvendig mål som Porsche Cayenne...

Jaguar liker ikke å sammenligne seg med Nissan, Kia, Skoda, Tesla og andre ikke-premium biler  ;D
#2306
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
mandag 27. november 2017, klokken 20:31
Går rykter om at JLR kommer med elektriske nyheter i Los Angles denne uken.

"Well Robert Llewelyn is out in la for some JLR news. Tweeted the following.

Woke up in Los Angeles. Weird how that can just happen. It's only 23c today. Brrrr. I'm here to see @JLR_News new electric vehicles at the #LAAutoShow. Very exciting."

Produksjonsversjonen av I-Pace ?, en ny elektrisk modell ?, eller kun lansering av en hybrid ?
#2307
i-Pace / Sv: Video av Jaguar iPace
mandag 27. november 2017, klokken 19:48
Et par interessante ting i denne.

Jaguar designer Wayne Burgess talks Jaguar electric SUV I-Pace concept at Frankfurt Auto Show

https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=e5TVOmxMQ5c
#2308
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: lading av ampera e
mandag 20. november 2017, klokken 21:03
Med nesten tomt batteri så er det vel vanlig å redusere ladestrømmen. Får du ikke flere kW etter 5-10 minutter ?
#2309
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla kommer til å forsvinne!
mandag 20. november 2017, klokken 20:50
Sitat fra: Burger på mandag 20. november 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 17:23
Men det er noe unikt som skiller dem. Nemlig operativsystemene. Hva har Tesla som er like unikt?

Evnen til å satse og kutte bullshitten som store selskap klarer å koke sammen. Se på konkurentene til Tesla Semi som kommer kanskje om to år, der den beste klarer 320km i rekkevidde. Tipper det er med halv last og i 60km/t. Tesla Semi, 96km/t fullastet og 800km, hurtiglade opp til 80% på 30 min med megaladere de ruller ut selv. Dersom det stemmer på videoen at flåteoperatører ikke trenger å gjøre noe for å integrere sw-en sin for å snakke med bilene så er det en stor fordel.

Hurtiglading der man bare kobler seg til uten rfid brikke, abonement eller mobil. Bil og lader kommuniserer. Som Nissan Leaf eier og snart BMW i3 eier så er jeg sjukt misunnelig på supercharger nettverket. Man kan jo kjøre til Sør Europa uten plunder, mens vi vanlige peons må lære oss tysk og bruke mange timer på å bestille ladeabbonement i god tid i forveien.

Skikkelig temperatur management av batteri. BMW i3 er vel den som nærmer seg.

Ha 100kwt batteri i salg i dag og tjener penger på salget når nærmeste konkurent ikke tjener penger på 60kwt batteri og ikke vil levere. Jævla BMW kan kjøpe 126A batterier og få lengre rekkevidde på i3, men bestemmer "det er for dyrt" i stedet for å la meg som kunde bestemme. Tipper det er fordi ikke i3 skal spise opp markedet til en kommende sedan.

Sørge for batteriproduksjon innehus.

Satse solcelle, batteri og elbil. Hører sammen.

Så hva gjør Tesla annerledes? De klarer å gjøre produktet sitt attraktivt for forbrukere, litt som apple. :-)

Desverre så tabbet jeg meg ut på 90 tallet og kjøpte ikke hus så jeg har ikke råd til det Tesla kan levere nå :-(

Her var det mye rart.
Tesla overholder aldri tidsfrister. Ergo bør enhver realistisk forventning med tanke på semi være at de første bilene ruller ut om 3-4 år. Er enig i at konseptet virker svært interessant, men den endelige spesifikasjonen og ikke minst prisen på bilen vil vise om dette er liv laga.

Forøvrig tjener ikke Tesla penger i dag. Tvert i mot renner pengene ut i strie strømmer. Det vil gå mange år enda før Tesla summert over de årene de har drevet er cash positive.
Slik sett så er det ikke vanskelig å forstå at resten av bransjen skynder seg langsomt. De etablerte bilfabrikantene har som mål å tjene penger hvert år. Slike mål har aldri Tesla måtte forholde seg til. Så lenge drømmen om Tesla fortsatt holdes ved like har Tesla tilgang til den kapitalen de trenger. Når dette er sagt så er det klart at tiden begynner å bli knapp. Hvis ikke Tesla snart makter å vise til økonomiske resultater blir tilgang til kapital langt mer utfordrende. Da kan veien til å bli kjøpt opp bli kort. Et oppkjøp vil neppe skje til dagens børsverdi.
#2310
Tesla / Sv: Tesla Semi
fredag 17. november 2017, klokken 22:21
Sitat fra: Lynet på fredag 17. november 2017, klokken 22:13
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA