Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tellus

#16
Alt det andre / Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?
lørdag 19. februar 2022, klokken 09:07
Mange biler å velge mellom nå. Burde være mulig å velge noe som i mindre grad støtter dette forferdelige kinesiske regimet. På tide å øke bevisstheten rundt hva man handler.
#17
Virkningsgraden blir veldig lave med kombinasjon av elektrolyse og dampturbin hvis du tenker på å gjenvinne elektrisiteten. Pumpekraftverk har en virkningsgrad på godt over 80%. Elektrolyse av hydrogen for deretter fyre en dampturbin ved å brenne hydrogenet gir virkningsgrad langt under 50%. Fuelcells gir bedre virkningsgrad, men har mye større kapital og driftskostnader.

Batterierer har best virkningsgrad, men er dyre.

Hvis man først er inne på dette med dampturbiner så tipper jeg termisk lagring f.eks. I form av smeltet salt er bedre enn hydrogen så fremt energien ikke skal lagres for lenge.
#18
Norge er et av få land i verden som ikke har problemer med å lagre kraft. Bare å skru ned vannkraftproduksjonen i perioder med overskudd av fornybar kraft. Gjerne i kombinasjon med eksport hvis prisene er gode.

De fleste andre land vil ha behov for å lagre energi. Hydrogen kan spille en rolle her, men det finnes også alternativer. Gran Canaria setter i disse dager i gang en fantastisk prosjekt hvor de skal benytte eksisterende damanlegg som batteri. De installerer turbiner, pumper og avsaltingsanlegg. Dammene sin tidligere funksjon som oppsamling av vann til landbruk vil bli ivaretatt. I tillegg får man nå en mulighet til å lagre overskuddskraft fra fornybar (primært vindkraft per i dag). Anlegget vil kunne stå for en betydelig del av energiproduksjonen/lagring for Gran Canaria. I dag har det en betydelig miks av dieselaggreater inne i bildet.

https://renewablesnow.com/news/consent-granted-for-200-mw32-gwh-pumped-storage-hydro-in-gran-canaria-765852/

Det finnes også mange andre alternativer til Hydrogen som energilageringsmedium.
Hydrogen for energilagring vil til syvende og siste bli benyttet der det gir mening kostnadsmessig. Som drivstoff vil det kunne ha en funksjon der spesielt batterier ikke kan fungere.

Hydrogen som drifstoff for personbiler er vel helt dødt. Kun Toyota som fortsatt prater om det.
#19
Store Norske om energikilder:
https://snl.no/energikilder
#20
Energibærer brukes for å transportere energi fra en energikilde. At også hydrokarboner har sin opprinnelse fra solenergi som traff jorda for 50-500 millioner år siden gjør ikke hydrokarboner til en enærgibærer slik begrepet skal benyttes.

Hvis du begynner å legge en såpass snever definisjon til grunn finnes det ingen energikilder bortsett fra Big Bang. All energi har sinn opprinnelse der. All hydrogen i universet ble skap i brøkdelen av et sekund etter Big Bang.
Stjerner oppstod ved at hydrogen kondenseres og begynner å fusjonere når trykk og temperatur er tilstrekkelig store. All Uran i universte har oppstått når store stjerner har brent opp alle lettere atomer. Stjernene kollapser og eksploderer som supernovaer. Absolutt alle stoffer tyngre enn jern blir laget på denne måte inkluder gull og Uran.
Vindkraft og bølgekraft kommer fra solne. Tidevannskraft fra gravitasjonen som virker mellom månen og jorda.

Big Bang er således eneste energikilde og alt annet er energibærere. Er man religøs så blir også Big Bang enenergibærer og Gud er energikilden.

Blir en ganske meningsløs debatt hvis en slik definisjon legges til grunn.

Jeg kan fylle 100 sider med linker hvor man referer til olje og gass som energikilder.
#21
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 15. februar 2022, klokken 01:09

Hydrogen er helt på høyde med andre energibærere som fossile brensler. Batterier er ofte bedre, men er i mange anvendelser for tunge (langtransport som fly og skip, tog, tunge lastebiler for langdistanse).

Per i dag er hydrogen dyrt, men det vil endre seg etter hvert. Hydrogen er dyrere og mer komplisert å lagre i tanker, men virkningsgraden i motorer er på høyde med fossile brensler og i noen tilfeller bedre (som i brenselsceller). Viktigst er imidlertid at hydrogen ikke produserer CO2 ved forbrenning.

Om du ikke skjønner hva en enrgibærer er, så tenk på en bensinstasjon som tilbyr diesel, bensin, LNG, LPG, hydrogen, lading, batterier. Tenk så at hydrogenet har halv pris i forhold i forhold til fossile brensler (og ingen C2-avgifter). Hvilken energibærer ville du da foretrekke (og her må du ikke tenke på forhistorien til alle disse energibærerene). Om du ikke klarer å la være, så tenk at det går med en liter olje for å fremstille en liter bensin.

Fossile brennstoff er energikilder,- ikke energibærere.

Sol, vann, vind, bølger, uran og hydrokarboner faller inn under energikilder.

Batterier (kjemisk energi) og hydrogen faller inn under energibærere (det finnes mange flere). 
Tydelig at du ikke helt vet hva du skriver om.


#22
Hvorfor i all verden skulle noen bruke hydrogen til smelteverk ?
Smelteverk bruker elektriske ovner. Aluminiumsverk bruker i tillegg elektrisitet til elektrolyse. Å blande hydrogen inn her er meningsløst.

Hydrogen har sin plass der det foreløpig ikke finnes gode alternativer.
- skipsfart
- flytrafikk
- lagre overskuddsenergi der bedre alternativer ikke finnes
- tungtrafikk (her tipper jeg batterier vil gjøre sitt inntog før hydrogeninfrastruktur kommer på plass)

Hydrogen kommer alltid til å bli en dårlig energibærer. Fysikken kan man ikke gjøre noe med.
#23
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
søndag 13. februar 2022, klokken 16:37
Gjennom incontrol appen fungerer det stort sett alltid å sette lading på pause. Derimot feiler det ofte hvis jeg forsøker å starte lading igjen.
#24
Hydrogen er en ineffektiv energibærer. Du taper energi i hele kretsløpet. Livet til hydrogen starter ved å kaste bort 20-30% energi under elektrolyseprosessen.

Hydrogen gir kun mening der det ikke finnes alternativer (les fly og skip).
#25
i-Pace / Sv: Batterivarming - preconditioning og kjøring
tirsdag 01. februar 2022, klokken 18:44
I øyeblikket for prioriterer JLR komponenter til Land Rover. Internt i Jaguar prioriteres komponenter til de modellene som gir størst margin I-Pace står aller sist i køen. I UK er det mer enn 6 mnd leveringstid på I-Pace. Dette skyldes ikke at kundene står i lange køer, men ganske enkelt at det bygges få I-Pace.
#26
i-Pace / Sv: Batteridegradering
søndag 30. januar 2022, klokken 22:16
I dag målte jeg 78.6 kWh med batteritemperatur 7 grader. Batterispenning 4.08 til 4.11. Varmeapparatet på da målingen ble gjort. Burde vel ha slått av varmeapparatet for å få mer nøyaktig måling på batterispenning. Bilen trakk 4.8 kW.
#27
En miks av motor og landevei ville vært å foretrekke. F.eks. Oslo-Halden langs motorvei E6 deretter landevei indre Østfold for å avslutte langs E18 til Oslo. Drøye 200 km vil jeg tro. De lengstkjørende bilen greier vel rundt to runder. Relativt flat profil. Største høyde tipper jeg er under 300 meter.
#28
Tesla SW og AP / Sv: Hakking/lagg på ryggekamera
fredag 28. januar 2022, klokken 18:32
Det går rykter om at Tesla har ansatt SW ingeniører fra Jaguar Land Rover 😂
#29
Oslo eier 90% av Hafslund Eco som igjen eier og drifter mye produksjon. Antar dette er gamle Oslo Energi.
Det Oslo kommune måtte tape på ladestolpene tar de igjen mer enn 1000 ganger på høye energipriser  :P
#30
Ocean / Sv: Fisker med norske priser.
lørdag 22. januar 2022, klokken 22:11
Ser ut som om akkurat den varianten ikke kommer med setevarmer. Et must i Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA