Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorS

#1
BMW iX3 / Sv: «Kald» hurtiglading
søndag 26. desember 2021, klokken 12:34
Sitat fra: bobakka på søndag 26. desember 2021, klokken 09:32
...
I løpet an 10 min lader jeg kun 3 kWh!! - kun 18 kW effekt!!
...
Det er nøyaktig det samme som vi fikk tidligere i vinter på tur fra Ålesund - Trondheim. Det var -18 ned mot Orkanger og Ionity Leinstrand ga 18kW. Etter noen minutter prøvde vi en annen lader, men knotet noen minutter og gikk tilbake til den første vi prøvde. Da steg det forholdsvis raskt til 43kW og deretter videre opp til 100kW++. Etter en samtale med kundestøtte sa de at det kunne lønne seg å avslutte ladingen og starte på nytt etter noen minutter på laderen (uten å bytte lader). Det stemte med vår erfaring.
Forvarming av batteriet før lading er vel noe den oppdaterte utgaven av iX3 allerede har fått tilgang til i menyen. Det er vel lov å håpe at vi andre (med gammel iX3) kan få dette i en oppdatering, som aldri(?) kommer.
#2
BMW iX3 / Sv: Sporing av bil før levering
torsdag 13. mai 2021, klokken 17:31
Du kan ikke legge til bilen selv før du har fått bilen. Du trenger en kode som kommer i bilen.

Før du har fått bilen kan forhandler legge den direkte til i din Connected-Drive konto. Da vil den også dukke opp i app. Det er ikke alle forhandlere som ønsker dette. Det er en risiko med dette. Dersom du aktiverer fjernstyring og låser bilen, så er det ikke mulig å flytte den / kjøre den av båten.

Når den er lagt til i Connected-Drive / app er det mulig å se hvor bilen sist ble slått av. Så lenge den er avslått er det ikke noen oppdatering av posisjon. Mao. så lenge den er på båten vil du se hvor båten / bilen var når bilen ble slått av.

GPS sporing er aktiv fra fabrikk. Den kan eventuelt slås av senere.
#3
BMW iX3 / Sv: Vi som har fått iX3
onsdag 05. mai 2021, klokken 22:08
Ser på BMW ConnectedDrive at det er kommet en kartoppdatering 2021-2. Har ikke fått testet i bilen enda.
#4
BMW iX3 / Sv: Vi som har fått iX3
onsdag 07. april 2021, klokken 20:13
Ja, vi har brukt ryggeassistenten. Den virker veldig bra. Den rygger deg tilbake så nøyaktig som mulig, i maks 50m og maks 9 km/t. I manualen står det at den tar opp hvor du har kjørt når du er under 36 km/t.
#5
Jeg fikk levert BMW iX3 sist onsdag. Det fulgte med en 20A Mode 3 Type 2 kabel. Bilen kan ta 1-fase 32A, eller 3 fase 16A. I manualen til kabelen sto det en henvisning til "20A / 32A". Jeg ønsket å teste om det kunne være feilmerking av kabelen og at den faktisk var 32A. (Den er egentlig for tynn til at jeg tror den er en 3-fase 32A). Jeg var derfor ute etter en 1-fase 32A lader.
Første forsøk var laderne utenfor Europris på Moa. De er merket med 7kW i Mer appen, så det var et godt første forsøk. De ga 9.6kW på skjermen i bilen, mao. trolig 11kW lader. (Har meldt fra til Mer om feilmerkingen.) Så testet jeg for moro skyld stolpen utenfor Coop, som er merket med 22kW i Mer appen. De ga, som forventet, akkurat det samme, 9.6kW.
Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om det var kommet ladere i Aksla Parkering og hva de kunne levere. Jeg fant laderne og koblet til. 7A(!!) og 1,4 kW i bilen. (Hva skal man si til noe slikt?) Jeg koblet av på vanlig måte og prøvde å starte bilen. Det kom da advarsel om at DSC systemet var ute av drift, men jeg kunne kjøre forsiktig til forhandler. Jeg prøvde å sette bilen i gir, men den rikket seg ikke annet enn at den trillet veldig sakte forover. Jeg hadde ikke dekning på telefonen, men fikk tilkalt veihjelp via bilens innebygde system. Det virket veldig bra. Siden jeg ikke hadde dekning låste jeg bilen og gikk ut utenfor badeland og sto der til bilberger var på plass. Når jeg så låste opp bilen virket alt igjen.
Noen andre som har opplevd problemer med disse laderne?
#6
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
lørdag 27. mars 2021, klokken 17:30
Sitat fra: Sjokosaus på lørdag 27. mars 2021, klokken 17:18
Skal være en form for SoC nederst til venstre
Det er ønskelig å se nøyaktig soc i %. Den du henviser til blir litt for unøyaktig. Det er en større visning av det samme når bilen lader, men den viser heller ikke nøyaktig %. Det blir litt primitivt å telle streker / "barer".
#7
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
lørdag 27. mars 2021, klokken 11:05
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. mars 2021, klokken 11:04
Kan man ikke se hvor bilen er i et kart når den er i bevegelse?
Nei.
#8
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
lørdag 27. mars 2021, klokken 10:21
Du stiller visker følsomheten på Auto med en "rulleknapp" på viskerhendelen. Dersom den visker litt for sjelden og du ønsker ett visk, men vil beholde Auto på, kan du ta denne knappen opp og ned en gang. Dersom du trykker helt ned for å få et enkelt visk slår du av Auto. Det er ikke mulig med ren intervall. Det er et savn når automatikken ikke henger helt med.

Nei, det er ikke mulig å vise soc i bilen. Her bør vi prøve å legge press på BMW alle sammen slik at det kommer i en senere oppdatering. i3 manglet dette i starten, men det kom i en senere oppdatering. Her kunne man få fram soc ved å trykke på knappen som veksler visningen i instrumentet. Instrumentet er såpass stort at det burde være mulig å finne plass til dette. Appen oppdaterer seg kun når du slår av bilen eller står til lading.
#9
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
fredag 26. mars 2021, klokken 20:40
Tusen takk for svar. Nå fant jeg også at det står i menyen 80% anbefalt for daglig lading, 100% for langtur. Kan vurdere å stille den enda noe lavere i det daglige.
#10
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
fredag 26. mars 2021, klokken 18:09
Det er mulig å sette et mål for lading. Det står i manualen at for DC hurtiglading anbefales 80%. Jeg antar dette er for å få en fornuftig avslutning av ladingen når ladehastigheten har avtatt betydelig (< 50kW). Siden det dessverre ikke er mulig å se noen eksakt soc, kan det være en mulighet å bruke dette om man ønsker å avslutte på en bestemt soc. Om jeg husker rett kan det se ut fra diverse ladekurver at ca. 77% (faller fra 60kW til 48kW) er tingen på langtur.

Det er jo følgelig mulig å sette en lavere mål for den daglige ladingen hjemme. Jeg finner ikke noe umiddelbart i manualen vedr. den daglige AC ladingen og anbefalt mål for denne. Bilen har såpass rekkevidde at daglig mål kan settes forholdsvis lavt, feks. 70% eller lavere, uten problem for oss. Spørsmålet er om det er noe poeng å gjøre dette for å bevare batterikapasitet?

BMW har vel god kontroll på dette og erfaring fra i3 så de har vel satt av nok buffer til at lading til 100% i det daglige er uproblematisk. (For i3 var det jo anbefalt å sette den til lading så snart det var mulig og la den stå tilkoblet.)

Noen tips / råd i denne saken?
#11
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
fredag 26. mars 2021, klokken 14:12
Sitat fra: daktari på fredag 26. mars 2021, klokken 13:53
Bilder? Dreneringshull må du ha, det lekker alltid vann inn fra vinduet på innsiden av døren, og det må ut igjen et sted.
Du har garantert rett. Har ikke tenkt på det før. Ikke helt lurt å fylle det med poleringsmasse da. Får rense ut av hullene.
#12
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
fredag 26. mars 2021, klokken 12:04
Det virker som det er "hull" i dørene på innsiden helt ute nederst. Metallet er ikke lukket. I min bil var det fullt av poleringsmasse. På framdørene er de større enn på bakdørene. Andre som har dette ? "Standard" på X3 ?

Jeg har spurt selger, men ikke fått svar enda. (Han skulle levere ut en iX3 til i dag.)
#13
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
fredag 26. mars 2021, klokken 12:00
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. mars 2021, klokken 11:31
Jeg tok med dashcam-funksjonen, men ser at det uansett blir 2-kanals dashcam montert da den ikke er god nok.
Ditto. Tar gjerne imot tips om hvilket system du velger og hvordan det ble montert.
#14
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
fredag 26. mars 2021, klokken 11:57
Sitat fra: bobakka på fredag 26. mars 2021, klokken 11:00
Hvor endret du det? Det blir mye å sette seg inn i og leke med- iX3 er jo også en datamaskin på hjul :-)
Fra manualen i "Driver's guide" på telefonen > Kjøretøyinformasjon > Betjening > Lys > Stemningslys > Velge fargeskjema:

1. "CAR", 2. "Innstillinger", 3. "Innvendig belysning", 4. "Farge", 5. Velg ønsket innstilling

Det tar nok litt tid før jeg har like god kontroll på iDrive 7 i iX3, som jeg hadde på den i første utgave av i3.

Lurer på om det er standard med "elbilblått" på stemningslysene i vanlig X3 ?
#15
BMW iX3 / Sv: Ting jeg lurer på
torsdag 25. mars 2021, klokken 23:38
Jeg fant svaret. Det var stemningslys som var satt til elbil blått. Det ble alt for intenst. Når jeg fikk endret til orange ser det mye bedre ut.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA