Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - muggost

#31
Det er noen måneder siden siste innlegg i denne tråden. Jeg vurderer å bestille en Tesla X75 i løpet av 2019 men må si jeg blir litt skremt av det jeg leser her (og det er flere liknende tråder).

Det aller aller viktigste ved kjøp av bil, er (i mine øyne) 100% «oppetid.» Dvs ingen feil eller problemer som gjør at bilen ikke er kjørbar.

At ordinær service, EU-kontroll og eventuelle garantisaker gjør at jeg må vente noen timer på verkstedet 2 ganger i året er ikke en showstopper. Men å risikere at bilen blir stående i dager, uker og noen ganger mange måneder før problemet blir løst er jo en skikkelig turn-off!

Så.... skrekkhistoriene... Er disse et tilbakelagt kapittel nå, eller er ståa fortsatt uforandret? Jeg blir for øvrig å bruke Drammen hvis jeg bestiller.
#32
Lading av Tesla / Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
søndag 30. desember 2018, klokken 16:10
Hei, hva er det som er standard adapter-utstyr på Tesla X? UMC med schuko, rød og blå industrikontrakter? Eller må noen av disse bestilles i tillegg?
#33
Model X 2014 - 2022 / Sv: Er autopilot verdt 41000?
søndag 30. desember 2018, klokken 15:43
Hei, jeg er litt ny på det her: Er det sånn å forstå at en IKKE får adaptiv cruisecontrol og filholder hvis man ikke bestiller den pakka til 41.000?
#34
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hjemmelading/boks pris
tirsdag 06. november 2018, klokken 11:42
https://norge.tibber.com/products/easee/

Denne ville jeg gått for i dag. Den har type B vernet innebygget og er et krav i dag. I tillegg må du ha elektriker til å gjøre jobben og legge opp ny kurs.

Så må du ha ladekabel fra stasjonen til bilen. Det koster 1500-2000 kr hvis du ikke har fått det med bilen. Spør selgeren din eller Tibber hvis du ikke vet om du har det.

Lykke til :)
#35
Sitat fra: oarnoe på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 17:53
skjønner ikke hvordan Nissan kan pumpe 10.000 el biler til Norge på 8 måneder....

Det handler om vilje...
#36
Helt i orden for meg. Jeg har ikke kapasitet til å følge opp saken og jeg vet ikke om det som står i regnearket er riktig lenger.
#37
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:11
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 03. oktober 2018, klokken 11:51
Denne tråden bør stenges da det er bekreftet at bilen får APP, bare ikke med de aller første bilene.

Helt uenig i at tråden bør stenges, diskusjonen er ikke død, men jeg kan finne en ny tittel (igjen) hvis det hjelper noe?
#38
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
onsdag 03. oktober 2018, klokken 11:05
Nå er jeg (TS) tilbake fra ferie og ser at saken har eskalert «litt» for å si det sånn :)

Det er fint at vi får en debatt, det er sånn vi får belyst saken fra flest mulig sider, men vær så snill og hold debatten til sak, ikke person. Jeg synes ikke det er nødvendig å stenge tråden enda, men hvis den utvikler seg til «du-er-dum-nei-det-er-du-som-er-dum» da stenger vi...

Anyways, det virker på meg som det er tre grupper folk her:
Gruppe A - Har behov for APP
Gruppe B - Har ikke behov for APP
Gruppe C - Gir blaffen i om bilen kommer med eller uten APP.

Dere som er i Gruppe B: Er det så viktig å «snakke ned» de som er i gruppe A? Hvis bilen blir levert med APP så er det jo ikke akkurat en ulempe for dere?

Men for å presisere litt hva jeg mener med APP, her er en liste over funksjoner som jeg mener MÅ være med:

- Starte /stoppe klimaanlegg (MÅ kunne gjøres selv om bilen ikke er tilkoblet strøm, Ref Nissans løsning).
- Sette tidspunkt for start av klimaanlegg.
- Starte / stoppe lading.
- Sjekke batteristatus.
- Få varsel om når lading stoppes.

Alle disse punktene finnes allerede hos konkurrenten Nissan Leaf, og tanken på å ikke ha disse funksjonene tilgjengelig fra dag 1 gjør det mer aktuellt for meg å kjøpe Nissan Leaf 40kWh. Den er attpåtil vesentlig billigere.

Poenget mitt med å ta opp dette her er at KiA Norge GARANTERT leser disse meldingene og således får en slags uoffisiell lodding av stemningen vedr hvilke funksjoner som skal utvikles og hvilke som skal skrotes. Dersom ingen bryr seg om f.eks hengerfeste er det heller ikke noen vits i å utvikle det. Nå har denne tråden snart 6000 visninger, og det er et tegn på at mange følger emnet og er opptatt av dette selv om det er et fåtall som skriver selv.

Jo flere folk som mener at APP-støtte er viktig jo raskere får vi det, særlig dersom folk begynner å trekke tilbake reservasjonene sine. Da får det en økonomisk konsekvens for Kia som blir veldig synlig. Nå mener jeg ikke at folk skal trekke reservasjonene sine i ren protest, men for mitt vedkommende er det uaktuelt å flise ut 400-tusen for en bil uten disse funksjonene. Jeg ønsker å få belyst saken slik at andre som gjør reservasjoner får et best mulig innblikk i hva de faktisk bestiller og hva de kan forvente å få.

At det er en del av dere som befinner seg i gruppe B skal altså ikke få stå i veien for diskusjonen mener nå jeg :)
#39
Kia Niro EV / Sv: En real kalddusj....
mandag 24. september 2018, klokken 15:59
Sitat fra: trykkertor på fredag 21. september 2018, klokken 16:40
Høres ikke ut til at E-Niro er bilen for deg.
Du finner sikkert noe som passer vinterdagene dine hos andre produsenter. :)

Ser ut til at du har rett i det første utsagnet hvertfall :)
#40
Kia Niro EV / Sv: En real kalddusj....
mandag 24. september 2018, klokken 15:55
Sitat fra: navyelsen på fredag 21. september 2018, klokken 15:13
Selvgølgelig kan dette være viktig for noen. Men når man strter en ny ttåd bør man velge tittel med omhu. hadde TS kalt tråden "manglende APP" så hadde vært litt mer informativt.

Men når han går så hardt ut og kaller dette en real kalddusj, fremstår det mer som clickbait en et seriøst innlegg

Tittel er herved endret. Det var ikke ment som clickbait, så hvis noen oppfattet det slik beklager jeg dette. Jeg skrev det opprinnelige innlegget i ren vantro over at Kia Niro kommer uten denne muligheten, så derfor ble det slik.
#41
Kia Niro EV / Sv: En real kalddusj....
fredag 21. september 2018, klokken 13:10
Sitat fra: Goggen123 på torsdag 20. september 2018, klokken 19:14
Jammen herregud da folkens, må da gå an å akseptere at trådstarter synes app er viktig!

Hehe enig :-) Jeg respekterer de som ikke synes det er nødvendig med app, men de har kanskje andre behov enn meg da.

Det handler jo ikke om at dette er en gimmick akkurat, det handler om at arbeidstiden min er uforutsigbar. Hvis jeg blir forsinket ut fra jobb, så ønsker jeg ikke å skrape is fra bilen kl 02 om natta hvis jeg kan starte ventilasjonen fra telefonen. Hvis jeg får endret neste dags vakt i løpet av kvelden, så ønsker jeg ikke å gå ut i bilen for å slå av ventilasjonen som var planlagt å starte kl 0430. Nissan har løst dette på utmerket vis og det koster ingen ting. BMW og VW har også løst dette, selv om appen kan være dårlig og serverkapasiteten lav. At Huyndai IKKE har det er i beste fall et dårlig argument for at KiA ikke skal ha det. Kia og Hyundai kan lansere sin elbil uten disse funksjonene fordi de har best rekkevidde akkurat nå, men når resten av konkurrentene kommer etter vil de jo falle etter nettopp pga mangel på slike funksjoner.

Jeg ønsker meg 400km rekkevidde men jeg ønsker også at bilen skal ha tilleggsfunksjoner som gjør livet mitt enklere. Hvis det er folk som ikke har noe imot å skrape is mens ungene kravler rundt i snøen og blir våte FØR de kommer i barnehagen så har jeg jo ingenting imot det, men JEG skal ikke tilbake til den tida der...

Da blir det en vurderingssak: Skal jeg kjøpe en bil jeg kommer til å irritere meg over hver eneste vinterdag, eller skal jeg vente til jeg får en bil med 400km rekkevidde OG mulighet til fjernstyring av klimaanlegget?

Til og med dieseldyra på jobb med webasto har jo denne muligheten! Gi meg ETT godt argument for at elbiler ikke skal ha det...

Men nå er jeg på besøk i barteby, snakkes over helga :)
#42
Kia Niro EV / Sv: En real kalddusj....
torsdag 20. september 2018, klokken 15:21

hva..utrolig tåpelig
[/quote]

My point exactly!
Dette bør tas opp med Kia...
#43
Kia Niro EV / Sv: En real kalddusj....
torsdag 20. september 2018, klokken 12:43
For meg var det ikke kjent før i går, så det ble hvertfall en kalddusj for meg :)

Når man jobber uregelmessig turnus er det ikke alltid man vet når man jobber, og noen ganger endrer planene seg. Hvis jeg da må ut i bilen for å skru på uret, da tenker jeg at Nissan vinner kampen, selv med mer ventetid.

Jeg beholder nå reservasjonsnummeret så får vi se når forhandlerne får biler i butikkene. Må nesten få testet ut før avgjørelsen faller :)
#44
Kia Niro EV / Sv: En real kalddusj....
torsdag 20. september 2018, klokken 11:27
Nei for de som ikke har behov for app styring så er jo ikke dette noe problem :) Men jeg for eksempel, jobber uregelmessig turnus med vakter som begynner fra kl 0530 til 1530, uten garasje. Det er snart 6 år siden jeg stod ute kl 0445 for å skrape is av bilen og jeg ønsker meg ikke tilbake til den tiden!

Når det gjelder prisen, så kan du ikke sammenlikne en fullspekket leaf med en «null»spekket Kia. Den fullspekkede Kiaen kommer ikke til å koste 350.000. Forhandler antydet 370-380 tusen, og da snakker vi om den billigste modellen. Prisen blir uansett bare spekulering frem til Kia gjør dem offentlige, så la ikke denne tråden bli en diskusjon om pris, det har vi egne tråder til :)
#45
Kia Niro EV / Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
torsdag 20. september 2018, klokken 10:30
Er det mulig....
Kia Niro Electric kommer UTEN mulighet til å sjekke batteristatus eller starte/stoppe lading og klimaanlegg via mobilapp! Systemet kalles UVO, finnes allerede i Korea (og i bilene), det vil bare ikke bli bygget ut i Europa.

Dette er jo den suverent mest brukte funksjonen i Nissan Leafen min, og det er jo ganske gammeldags å lansere en ny elbil, uten disse funksjonene synes jeg.

Jeg har reservert en Kia Niro EV, men nå ble jeg ganske usikker på om jeg faktisk ønsker den. Bilen er samme størrelse som Leaf, koster 100.000 mer og tilbyr dårligere funksjonalitet? Kanskje det er bedre å vente enda litt til på LEaf 60KwH i stedet?

Hva tenker dere om dette? App-styring, nødvendig eller ikke?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA