Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - muggost

#256
Var på tivolitomta i dag. To fossilbiler på elbilparkeringen. Kjekt med gratis parkering ellers, men steike så irriterende at ladeplassene blir opptatt!
#257
Sitat fra: Rilum på lørdag 05. juli 2014, klokken 00:18
PS: Jeg mener at om man ikke kan lade der man bor eller på jobb så bør man ikke ha elbil, man kan ikke basere seg på å lade gratis på andres regning  :-X

Enig med du :-)
#258
Høres bedre ut enn dagens tilbud hvertfall. Lading i vestfold er jo en spøk! Selv kunne jeg tenkt meg en rekke punkter ved svømmehallen, den bruker jeg mye. Bor ikke i Sandefjord selv...
#259
Ladeplasser og ladekabler / Ladestasjon mellom Kongsberg og Geilo?
torsdag 03. juli 2014, klokken 20:09
Hei! Skal på tur til seters med min Leaf, fullastet med unger og bagasje til høsten! Ser at det bare er ett eneste ladestopp på denne strekningen, og det er på rødberg.

Dessverre for meg så kommer jeg ikke helt frem med denne tragiske mangelen på ladestasjoner midt i ødemarka :-) Er situasjonen så ille som www.ladestasjoner.no angir, eller er det kommet opp flere ladere nå nylig?
#260
Var det ikke mye diskusjon for "en stund siden" at Sandefjord Sentrum kom til å dø ut hvis det ble bygget kjøpesenter og/eller ikea utenfor bykjernen? Mener å huske å ha lest noe om dette... Da er det jo litt snålt at de ikke tilrettelegger for elbilister i, nettopp, sentrumskjernen :-)

#261
Elbil og økonomi / Sv: Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta
torsdag 26. juni 2014, klokken 21:17
Dere er inne på noe, men jeg er usikker på om det å ta med verditapet skal inn i dette regnskapet. Jeg prøver å synliggjøre forskjellen i driftsutgifter mellom Leafen og Focusen min og et gitt verditap ville jeg hatt uansett.

Hvis jeg kjøte meg en ny Lamborghini Aventador ville jeg hatt et sinnsykt verditap som gjør at bilen ikke kan sammenliknes med noen andre biler. Men det er prisen jeg måtte betale for å ha den typen bil. Derimot ville driftsutgiftene til Lamboen vært interessante å sammenlikne med andre biler av samme type (hvis det finnes noen  ;) ). Prisforskjellene på slike biler kan være enorme, og derfor store forskjeller i verditap, mens driftsutgiftene kan være sammenliknbare.

Å ta med verditapet i regnestykket ville vært interessant hvis jeg var ute etter et totalregnskap, men det er jeg altså ikke.

Men som sagt; Jeg er usikker, og tar gjerne imot argumenter for og imot!
#262
Leaf 2010-2017 / Sv: Er KM-stand på min 2013 Leaf riktig?
torsdag 26. juni 2014, klokken 21:08
Hmmm ok, så dere er helt sikkert på at hvis jeg IKKE trykker "aksepter" på den meldinga som kommer når jeg starter bilen, så blir ikke dataene sendt i det hele tatt? Blir de siste turene da borte, eller blir de liggende til neste gang du trykker aksepter?
#263
Leaf 2010-2017 / Sv: Er KM-stand på min 2013 Leaf riktig?
tirsdag 24. juni 2014, klokken 07:24
@Lynet: Se tabellen øverst i innlegget (vises ikke på min mobil, kun i nettleser): Helt konsekvent er det ikke akkurat, men det er en påfallende stor forskjell mellom faktiske kjørte KM og rapporterte kjørte KM i carwings. Siden forskjellen er så stor kan jeg jo ikke stole på den telematikk løsningen til Nissan. Og hvordan er det med strømforbruk? Blir det også fremvist galt?

I selve bilen har jeg hvertfall oppdaget noe interessant: Etter mye testing og observasjon tror jeg at bilens gjennomsnittlig strømforbruk som blir fremvist på dashbordet BARE tar hensyn til kjørestrømmen. På vinterstid er øker mitt gjennomsnittlige strømforbruk, men mye mindre enn tapet i rekkevidde skulle tilsi. Særlig påfallende er det på dager da jeg bruker klimaanlegget mye. Desverre påvirker dette også GOM'en. Jeg vet jeg ikke kan stole på hva GOM'en sier, men den gir alikevel en god indikasjon. Bortsett fra på vinterstid, da den ikke tar hensyn til klimaanlegget...
#264
Elbil og økonomi / Sv: Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta
tirsdag 24. juni 2014, klokken 07:14
@Trig8: Hva mener du med kapitalkostnad? Tapte renteinntekter som følge av redusert kontantbeholdning?
Servicebehov... ja det har jeg debattert frem og tilbake med meg selv og føler vel ikke helt at det blir riktig å ta inn i regnestykket. Jeg har en serviceavtale som gjør det gratis de første tre åra og det hadde jeg naturlig nok ikke på min gamle bil. Men hadde jeg kjøpt en hvilken som helst ny bil i dag, hadde jeg nok fått en tilsvarende serviceavtale da og.

@Lynet: Jeg har tenkt å beholde leafen til den kan skrotes :-) Regner med at det vil bli aktuelt med batteribytte, men da med økt kapasitet, en gang i fremtida. Verditapet på bilen er selvfølgelig en stor kostnad, men det ville jeg hatt uansett hva slags bil jeg hadde. Blir det da riktig å ta inn i regnskapet? Jeg tenker vel litt sånn at dersom verditapet på en Leaf er mye større (eller lavere) enn alternative biler, da er det riktig å ta med kostnaden. Men jeg har så langt fått et inntrykk av at elbiler ikke taper seg noe mer enn andre biler.
#265
Elbil og økonomi / Sv: Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta
lørdag 21. juni 2014, klokken 20:29
Fordi det bare er 21.juni i dag. Jeg har ikke kjørt noe i juli eller august 2014 enda :-)

#266
Leaf 2010-2017 / Er KM-stand på min 2013 Leaf riktig?
lørdag 21. juni 2014, klokken 20:09
Hei,
jeg har oppdaget noe snålt... det er ganske stor forskjell på antall kjørte km rapportert i Carwings-portalen på nett og det jeg selv har notert ned fra triptelleren.

Har dere noen forklaring på dette?
#267
Elbil og økonomi / Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta
lørdag 21. juni 2014, klokken 19:58
Hei,
legger ut mitt "el-bil regnskap" etter ett år med min 2013 euro-leaf. Det er hyggelig lesning, og hvertfall når jeg tenker på at bompengene begynner å løpe på E18 fra høsten av... eller.. ikke for meg da :-)

Min gamle Ford Focus 1,6 stasjonsvogn er sammenlikningsgrunnlaget og bilen er kjøpt uten lån. Alternativet var å betale ned på huslån og beholde den gamle bilen noen år til. Bør jeg egentlig ha med reduksjon i renteutgifter i regnestykket da?

Er det andre utgifter dere mener jeg bør ha med?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA