Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - muggost

#16
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 150000
lørdag 20. juli 2019, klokken 16:59
Sitat fra: dugong på lørdag 20. juli 2019, klokken 14:43
Har sett litt på Leaf 30kwh, burde ikke den klare ca 200km på sommeren?

Jeg klarte en gang 14 mil med 24 kWh, og da tok vi det pent! Tror ikke du får mer enn 17-18 mil med 30kwh maks
#17
Nissan / Nissan YouPlus ved bruktbilkjøp
torsdag 18. juli 2019, klokken 09:26
Hei, jeg har lett litt på forumet men fant bare gamle tråder. Jeg skal både selge min gamle Leaf og kjøpe en brukt Leaf. Finner ikke noen instruksjoner på Nissan YouPlus om emnet. Er det så enkelt at selger kan gå inn på sin profil, slette kjøretøyet der, og så kan jeg registrere det samme kjøretøyet på meg? Og omvendt ved kjøp?
#18
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Leaf mistet litt fotfeste?
mandag 18. mars 2019, klokken 17:18
Min 24kwh har gått 120.000km på 6 år. Kjørt mye blandet, lader stort sett til 80% og noen ganger til 100%. Hurtiglader 4 ganger i året :)
Har ikke merket noe batteridegradering. Fortsatt 12 mil rekkevidde på sommeren og ca 10 mil på vinter avhengig av temp og kjørestil. Sånn har det vært siden vi fikk bilen...
#19
Nissan / Sv: Elektrisk X-Trail skal komme ila 2017
onsdag 13. februar 2019, klokken 09:46
Ser ikke ut til at det blir noen elektrisk x-trail enda. Men det blir muligens en med diesel-hybrid og 35kwh batteripakke! Det er ikke så halvgalt til hybrid å være, da får du sikkert 15-17 mil elektrisk rekkevidde.

https://2020newsuv.com/2019-nissan-x-trail/
#20
Model X 2014 - 2022 / Sv: Er det virkelig så mye problemer?
tirsdag 29. januar 2019, klokken 18:15
Sitat fra: jlan på mandag 28. januar 2019, klokken 17:26
Kl 12 i dag feilet låsen på min venstre FWD. Kl. 14 møtte jeg opp hos Tesla Kokstad uten avtale. Kl. 16 var bilen ferdig reparert...

*Gjør klar brannfakkel*

Jeg (som ikke har Tesla) synes det er litt rart at så mange skriver om sånne småting som det her og synes det er helt uproblematisk... Problemet jeg har med dette er nettopp at småfeil oppstod og at bilen måtte inn på service i det hele tatt. Burde en ikke forvente at problemet IKKE oppstod på en bil til 1 million?

Jeg synes også at diskusjonen om hvor lang/kort tid det tok å fikseproblemet er en annen en hvor mange problemer som oppstår. Mange små stopp på verkstedet vil jo bli et problem for de som har lang vei dit og for de som IKKE har fleksibilitet til å dra dit ofte. Bare mine tanker rundt dette...
#21
Jeg snakket ikke om kollisjonssikkerhet. Mulig jeg burde formulert meg bedre der, men jeg snakket om å risikoen for å bli stående ute i kulda med en bil som ikke klarer å oppføre seg. Ja, JEG klarer vel sikkert å håndtere noen av de problemene som Tesla eiere melder om her på forumet (jeg kan feks bruke forumet som oftest er til god hjelp), men jeg tror ikke kona kommer til å gjøre det. Særlig når hun står der på parkeringsplassen med egne og andres barn og jeg er på jobb. Da trenger vi sikkerhet for at bilen virker som den skal og på akkurat dèt punktet synes jeg ikke det virker som at Tesla klarer å levere.

Les bare de andre trådene på Tesla forumene da - det er en million med forskjellige ting som krever at bilen leveres inn til service. Og det er heller ikke jeg som har skrevet tittelen på denne tråden... Skrekkhistorier...

Som jeg nevnte tidligere, jeg har aldri opplevd problemer med mine andre biler og 100 års utvikling av fossilbiler har jo gitt fabrikantene et solid erfaringsgrunnlag. Tesla er på alle måter nyskapende og som jeg også har nevnt tidligere: Det er bra at noen «rister litt på glasset» så vi får rota opp en del bunnslam, men det har også en pris. Tesla startet på scratch og prøvde å gjøre veldig mange ting på nye måter samtidig. Dette har åpenbart gitt dem et forsprang i elbil-verdenen, men det har samtidig skapt utfordringer på kvalitetsnivået de klarer å levere.

Pr i dag synes jeg ikke driftsstabiliteten på disse bilene er god nok til at jeg ønsker å ta dem i bruk selv. Det kan sikkert endres med tiden, men enn så lenge velger jeg derfor en annen bil.
#22
Nå er toget uansett gått for meg. Har bestilt den nye Leafen i stedet, så beholder vi Quashqaien noen år til. Jeg begynner i år på mitt 23 år som bilfører og jeg har aldri noensinne opplevd noe som helst med noen av bilene våre. Nissan hadde en kampanje på noe greier med Quashqaien i fjor, men det kunne vente til ordinær service så jeg slapp ekstrabesøk på verkstedet.

Jeg er blitt litt skremt av alle «småproblemene» som blir rapportert om her, og de større problemene som krever at bilen blir stående i ukesvis på verksted. Har full forståelse for de som synes det allikevel er verdt å ha en slik bil, men jeg er ikke der selv.

Synes Tesla har vært modige på å utfordre den etablerte bilbransjen, og jeg synes de lager pene og kule biler, men driftsstabiliteten må opp og ventetid på deler/verksted må ned før jeg er villig til å kjøpe noen Tesla. Får håpe de har fått fikset dette når dieseldyret må byttes ut om noen år :)
#23
Jeg kommer til å bruke den på lengre turer, men sannsynligvis bare med én hurtiglading. Nå er jo det litt pes å måtte stoppe en time når det passer bilen og ikke oss, men det tror jeg vi skal klare å håndtere. På ferier tar vi uansett dieseldyret pga bagasjeromsplass så jeg ser ikke det som noe stort tap egentlig. Det blir viktigere at jeg kan komme frem og tilbake til Oslo på vinterstid uten å måtte lade på returen. Det er den daglige bruken som er dimensjonerende for å si det sånn.

Så håper jeg, om fem år når ungene er blitt større, at det er kommet syvsetere med 50 mil rekkevidde og hengerfeste som ikke koster 1,2 millioner. Da ryker nok dieseldyret også og vi kan erklære oss 100% fossilfrie (jepp, har batterielektrisk gressklipper). :)
#24
Jeg har bestilt nå. Kollegene mine mobber meg: Hæ? Hva gjør den Leafen som andre biler ikke kan? Og den har du gitt 400K for? Idiot...

De har nok rett - den gjør ikke noe spesielt men vi trenger sårt en bil med lengre rekkevidde enn 24kwh'en gir oss. 40kWh er ikke nok, så da må det bli 60Kwh. Ingen andre klarer å levere elbiler med denne rekkevidden innen overskuelig fremtid. Jeg står på ventelista hos Kia med nr 3700 ca. Jeg kunne fått en Tesla ganske raskt, men den er jo i en annen prisklasse.

Så da er det bare å stikke fingrene i jorda og innse at det er selgers marked. Nissan kan ta nær sagt hva de vil for denne bilen for ingen andre klarer å levere tilsvarende produkt til samme pris like raskt.

Vår 2013 leaf har fungert helt smertefritt i 6 år og jeg har fortsatt 12 streker på batteriet. Ingen ting magisk med den bilen, men den fungerer hele tiden og oppfører seg forutsigbart og behagelig. Vi ser frem til ny Leaf i Juni, tross prisen :)
#25
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 17:45
Din umiddelbare reaksjon er altså rett på worst case scenario? Alt kunne vært verre, og hva da?

Den ene bakdøren min ville først ikke åpne seg før jul etter at jeg høyttrykksspylte bilen i selvvask hvorpå tempen falt til -8 påfølgende natt. Min umiddelbare tanke var ikke "tenk om dette hadde skjedd på finnmarksvidda med barn i bilen". Jeg tenkte "nå har døren frosset fast, slik jeg opplevde etter vask av blant annet min gamle VW Passat.
Med litt hjelp gikk døren opp, og etter et par dager forsvant problemene når pakninger og låskasse hadde tørket.
Kanskje dette handler litt om hva slags person man er? Noen er negative av natur og tenker worst case. Andre tar utfordringer på strak arm.

Haha! Jeg har bodd 10 år i Finnmark, så jeg lærte raskt å ikke vaske bilen med høytrykksspyler på vinteren (men jeg har gjort det èn gang altså) :)

Poenget mitt er bare at JEG har behov for driftssikkerhet fremfor alt det andre. Nå har jeg kjørt Nissan Leaf, helt uproblematisk, i 6 år og er såre fornøyd med den, men vi har også en fossilbil som jeg tenker å bytte ut snart. 7 seter og hengerfeste må byttes ut med 7 seter og hengerfeste. Helst elektrisk. Det er bare X som kan fylle dette behovet pr i dag.

Men når jeg er på jobb, så må jeg være rimelig sikker på at kona ikke blir støkk utafor turnhallen med egne og andres barn og en bil som ikke virker. Det spiller faktisk INGEN rolle hvor fornøyd dere andre er med bilene deres, JEG har behov for å vite om faktiske forhold rundt driftsikkerhet. Jeg har ingen bedre måter å gjøre det på enn ved å komme hit å spørre. Da har jeg faktisk mer behov for innspill av AD's slag enn en del av de andre som er kommet, feks denne:

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 07. januar 2019, klokken 17:45
Kanskje dette handler om hva slags person man er. Noen er negative av natur og noen tar utfordringer på strak arm.

Nei. Du tar feil. Det handler om sikkerhet.

Dette handler om min kone, mine barn, våre venners barn og min egen sikkerhet. Noen av feilene som blir rapportert om er faktisk sikkerhetskritiske. De kan være farlige. Sånn som de bakdørene som åpnet seg i vaskehallen. Hva om mine barn hadde sitti bak der når dette skjedde? Eller autopiloten som plutselig bråbremset for et skilt, eller den i en nedoverbakke med lastebil tett oppi ræva?

Alle dere som er EARLY ADOPTERS har med stor sannsynlighet satt dere godt inn i hvordan bilen virker og bruker mye tid her på forumene og på nett ellers for å finne ut av ting. Kan jeg regne med at fruen klarer seg på egen hånd når jeg er på jobb og ikke kan hjelpe pr telefon? Etter vel mye tid her på Tesla forumet har jeg vel kommet frem til svaret. Nei, hun kommer ikke til å klare det. Kommer JEG til å klare det? Ja, sannsynligvis, men jeg ønsker alikevel høyere driftsstabilitet enn det Tesla kan tilby for øyeblikket.

Jeg ønsker Tesla alt vel for de har virkelig vært en gamechanger i bilindustrien og med model X har de virkelig klart å omdefinere konseptet 'bil.' Jeg synes særlig Ford har vært en gjenstridig gjeng som utelukkende har prøvd å stikke kjepper i hjula til elbilindustrien. Det er synd, for de lager jo gode biler, men det er ingen tvil om at batteri-elektriske biler kommer til å vinne denne kampen, foreløpig godt ledet av Tesla. Men enn så lenge er ikke kvaliteten god nok for våre behov. Tror det får bli siste ord fra meg i denne diskusjonen. Føler jeg har fått sagt alt jeg mener nå :)
#26
Når en ikke-eier deler sine betraktninger om et produkt så klarer jeg fint å vurdere førstehåndsinformasjonsverdien av dette selv.

Når en eier kommer med følgende påstand: «vindusviskeren datt av, men jeg bare poppet innom et verksted så avlyste de et møte og fikset problemet for meg.» Da tenker jeg: hva hvis dette skjedde på kvelden? Flere ganger i uka kjører jeg hjem fra jobb på en ikke-belyst smal vei, og det er ofte tåke og/eller underkjølt regn på denne delen av året. Jeg bor ikke i nærheten av et verksted som kan fikse dette for meg. Vindusvisker klarer jeg kanskje å fikse selv, men ikke låst dørhåndtak? Eller bakdør som ikke går igjen? Eller en av de andre tingene som står rapportert om her i forumene.

Så hva mener du jeg skal gjøre da? Høre på alle de misfornøyde eierne som roper ut sin frustrasjon på forumet? Eller på alle de fornøyde eierne som fint lever med biler med og uten utfordringer? Eller grave litt selv for å gjøre meg opp en mening om denne bilen er noe for meg?

Hvis svaret er det siste: Da må du, Ellemelle, gi både eiere og ikke-eiere rom for å si sine meninger uten å prøve å undertrykke dem. For meg så var AD's innspill verdifulle. Jeg klarer fint å ta hensyn til hans meninger på egen hånd.

Broom? Hvis innspillene der hadde vært av interesse for meg så hadde jeg skrevet der i stedet. Ikke her. Med din oppfordring til å dra dit i stedet så klarer du helt på egenhånd, uten hjelp fra andre, å plassere deg midt i menigheten selv :)
#27
Hallo folkens, ro ned litt nå! Det var JEG som tok opp ballen etter at denne tråden har liggi brakk noen måneder. Jeg verdsetter AD's innspill her fordi han drar frem en del tanker som ingen andre har gjort...

- Jeg forstår at AD's meninger ikke nødvendigvis gjenspeiler virkeligheten.
- Jeg forstår at AD's andre- og tredjehåndsinformasjon er nettopp dèt, andre- og tredjehåndsinformasjon. Jeg klarer selv å ta dette med i mine vurderinger av forholdene.
- Det var ikke AD som dro frem 'vindusvisker som falt av' eller 'dørhåndtak som låste seg.' Det var derimot han som nevnte at det er akkurat denne typen problemer som Tesla har hatt store utfordringer med. Det var også han som poengterte at Early Adopters kanskje ikke bryr seg nevneverdig med disse tingene, noe jeg kjenner meg igjen i selv.

Det er jo kjempeflott at dere er fornøyd med X'en til tross for sine utfordringer, det er deres soleklare rett som X-eiere. Men JEG eier ingen X og er ikke her for å få bortforklaringer, jeg er her for å prøve å finne ut av fakta. Og hva er egentlig fakta? Det er vanskelig å finne ut - fordi debatten er så polarisert. Men AD har noen poenger her:

- Tesla menighetens-minoriteten er raskt på pletten for å bortforklare. Noe jeg selv mener er ganske kontraproduktivt.
- Når den gemene hop ska ta i bruk denne bilen, så blir driftsstabilitet mye viktigere enn funksjoner som pleaser early adopters. Jeg er kanskje ikke klar for å være en early adopter på denne bilen selv, men da må jeg få vite mest mulig FØR jeg bestiller bilen. Det er derfor vi har sånne forum...

Jeg rakker ikke ned på dere som er glad i X'en deres, men jeg synes klimaet på forumet her blir litt kleint innimellom når vi som IKKE har bilmerke XYZ nærmest blir betraktet som landsforrædere bare ved å stille kritiske spørsmål rundt bilmerke XYZ.
#29
Nissan lanserer 60KWH i løpet av showet. Uklart akkurat når nyheten poppes. CES2019 går fra 8-11 januar.

https://www.businessinsider.com.au/best-cars-vehicles-at-ces-2018-2019-1

Noen som finner noe mer konkret informasjon om emnet, post det her! :)
#30
Sitat fra: Ellemelle på søndag 30. desember 2018, klokken 20:37
Dessverre er det jo slik.
Mest sannsynlig vil det ikke skje noe alvorlig med bilen din, men hvis det skjer, må du påregne lang tid for å få fikset feilen. Først og fremst på grunn av dårlig kapasitet på de få servicesenterne som finnes, men også på grunn av delemangler.

Når Modell 3 kommer, er det alfa og omega at Tesla får opp servicesentre i de største byene, og gjerne minst et par stykker i hvert fylke. Dernest må de klare å prioritere riktig, slik at det er mulig med raske fikser den gangen du skal på bilferie og bilen ikke vil starte.

Det er det her jeg er mest redd for. Hvis det er like mye problemer med Model 3 som det har vært med de andre bilene så ville jo hele organisasjonen knele under den ekstreme mengden servicesaker som vil komme. Jeg liker bil-konseptet til Tesla og vil gjerne være med på denne teknologien, men det viktigste med bil er fortsatt 100% oppetid (eller så nært dette som mulig).

Når man er på de andre bilmerkenes delforum så kan det synes som om det er mye flere tråder der som er ren informasjon eller spørsmål om hvordan ting fungerer, mens på Tesla sine delforum er det mye klager på ting som ikke virker og lang behandlingstid på saker.

Det @cra sier, med å ikke bekymre seg for ting som enda ikke har skjedd, er jo et råd som kanskje fungerer best dersom det ikke får noen konsekvenser hvis 'noe' skulle skje. Med èn bil ute er vi i deep shit for å si det sånn. Det er nesten så vi burde hatt en ekstra bil kun for redundans :)

Jeg klarer ikke helt å ta en avgjørelse enda. Føler litt at mva- og avgiftstoget har kommet faretruende nærme, vi burde kanskje bestemme oss snart? jeg trenger 7 seter og hengerfeste, jeg vil helst ha to elektriske biler. Leaf og Model X utfyller hverandre godt i en husholdning der en jobber turnus og vi nærmest konstant kjører rundt på egne og andres unger. Decisions decisions...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA