Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EspenM3

#31
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nye Leaf testet i TU
mandag 26. februar 2018, klokken 13:31
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 13:16
Sitat fra: Beckern på mandag 26. februar 2018, klokken 11:32
Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
#32
Hyundai KONA / Sv: Lett å selge Kona?
tirsdag 20. februar 2018, klokken 12:31
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 20. februar 2018, klokken 11:25
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:49
Den er ikke en klasse under, den er i en annen klasse. B-SUV segment vs C segment. Noen vil ha det ene, andre vil helst velge det andre alternativet. Må ikke glemme at B-SUV segmentet er det raskest voksende segmentet i Europa for tiden.
Ja, en klasse under... Prisnivå og betalingsvillighet for B vs C er så klart lavere i B, og når Hyundai mest sannsynlig ikke vil klare å levere så ser jeg ikke hvordan prisene allikevel skal holde seg på/over listepris på bruktmarkedet for Kona, når Leaf flyter ut. det var poenget.

Poenget er vel at ikke alle ønsker seg en Leaf. Noen ønsker seg en mer kompakt bil der man sitter høyere, og dette segmentet er økende. Det er forøvrig stor forskjell på B segmentet og B-SUV segmentet. De pilene peker hver sin vei både i Norge og øvrige marked i Europa.
Dessuten så er det vel akkurat tilgjengelighet vs etterspørsel som sørger for å holde andrehåndsverdien høy. Men noen glasskule har vel verken du eller jeg, så hvordan det blir får vi vel vite om ett års tid eller så.
#33
Hyundai KONA / Sv: Lett å selge Kona?
tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:49
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 20. februar 2018, klokken 10:46
Sitat fra: moby666 på tirsdag 20. februar 2018, klokken 07:16
Husk at Leaf 40 kwh er en gammel bil, som er pyntet litt på. Nye Leaf kommer i 2019 med like stort batteri som Kona. Den nye Leaf tror jeg ikke blir like lett å så tak i som den gamle...
Tror ikke Folk flest™ er så nøye på det, alt i alt er Leaf en ganske god og oppdatert bil, men litt dårlig virkningsgrad. Dessuten er Kona en klasse under Leaf, og når Kona evt starter levering rundt sommeren, så er det ikke lenge til Leaf 60kWh kommer heller. Nissan har ihvertfall demonstrert at de har vilje til å levere, hvilket Hyunai ikke har, så når disse to er satt opp mot hverandre tviler jeg på at noen vil betale et premium for Kona

Den er ikke en klasse under, den er i en annen klasse. B-SUV segment vs C segment. Noen vil ha det ene, andre vil helst velge det andre alternativet. Må ikke glemme at B-SUV segmentet er det raskest voksende segmentet i Europa for tiden.
#34
Hyundai Ioniq / Sv: Hvilken farge har dere valgt?
tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:50
Sitat fra: Myrknir på tirsdag 16. januar 2018, klokken 20:40
Jeg kunne fått en i feb/mai som var blå. Men når jeg først ville ha ny-ny bil så ville jeg ha akkurat det jeg ville ha av utstyr / farge. Så da får jeg den ikke før til høsten..

For bestillinger som legges inn nå er også fargen "Fiery red" tilgjengelig.
#35
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
søndag 14. januar 2018, klokken 14:33
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 14. januar 2018, klokken 03:31
Hengerfeste på Niro er bekreftet her (husk at Niro allerede i dag leveres med hengerfeste for inntil 1300 kg vekt på hybridene, i motsetning til Ioniq: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36755.0

Selv har jeg lavt reservasjonsnr på Kona, men har ikke tatt meg bryet med å se på den ennå. Men får den hengerfeste er den et klart alternativ som plan B når neste bil må bestilles/kjøpes.

Både Ioniq hybrid og plug-in leveres med mulighet for montering av hengerfeste.
#36
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
onsdag 03. januar 2018, klokken 13:17
Niro er bygget på samme plattform som Ioniq, det er korrekt. Av den grunn undrer jeg på om Niro faktisk vil komme med mulighet for hengerfeste, da batteriplasseringen gjør vektfordelingen en smule ugunstig. Det er nemlig det som gjør at hengerfeste ikke er tilgjengelig på Ioniq.
Kona benytter en ny og annen plattform, og her vil batteripakken ligge i dørken og under baksetene. Om det derimot gjør at den kommer med mulighet for hengerfeste er vel fortsatt uvisst.
#37
Hyundai KONA / Sv: Prøvekjøring Kona / Stonic
onsdag 13. desember 2017, klokken 09:41
Forøvrig så er IKKE Kona og Stonic søstermodeller. Stonic er bygd på samme plattform som Kia Rio, altså en eldre plattform. Derav kommer den heller ikke som EV.
#38
Hyundai Ioniq / Sv: "Nå blir Hyundai IONIQ electric enda mer attraktiv"
torsdag 30. november 2017, klokken 13:46
Sitat fra: Citroel på torsdag 30. november 2017, klokken 10:57
Kjedelig at den grå fronten utgår. Jeg synes den gjør seg bra i visse fargekombinasjoner.

Den utgår ikke, den består uforandret om du bestiller bil i Phantom black  :)
#39
Sitat fra: Ramnes på tirsdag 21. november 2017, klokken 22:06
Sitat fra: Jakal på tirsdag 21. november 2017, klokken 19:42
TM, litt ufint å harselere med subjektive inntrykk: "Sjekket hørselen din i det siste  ? Eller skyldes det at du hadde høy lyd på stereoanlegget". 

Men et spørsmål ad hengerfeste: Er det vektfordelingen i bilen som er utfordringen, med et tungt batteri ev foran i panseret? Eller skyldes at batteriet i seg selv tynger en relativt liten bil så mye at en henger i tillegg skaper usikre kjørege-enskaper?  Evt annet?

Jakal og TM
Jeg tålte den "harseleringen" og så smilefjeset som en liten spøk, så derfor "harselerte" jeg litt tilbake med traktorspøken. Så var det ute av verden.

Når det gjelder hengerfeste så sies det at den første Kona ikke kommer med det.

Jørn "delhareslør" :-)

Det sies mye, men ingenting er bekreftet/avkreftet... Tid vil se  :)
#40
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:47
Sitat fra: DCool på onsdag 25. oktober 2017, klokken 16:01
Sitat fra: Sjulimann på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:40
Topp utstyrt bensinversjon er priset til 322.000kr. Har lest at forhandlere har spekulert i at topp utstyrt Kona Electric kanskje kommer på rundt 360.000.

Som jeg viste til tidligere innlegg, så kostet topp utstyrt versjon 347-352 avhengig av kontrastfarge/soltak, når man inkluderer levering og vinterdekk. At Hyundai fjernet de to komponentene tidlig fra konfigurator, betyr bare at disse kostnadene er skjult, ikke borte. Sikkert mulig å spare 5-10k på vinterdekk, men uansett snakker vi i beste fall om ca 345 for variant med alt pluss soltak, vinterdekk og levering for 1.0 bensin. Hvordan de da vil holde lovnad om å være konkurransedyktig med Ampera lurer jeg litt på, for det betyr jo at 64kwh varianten burde ligget litt over den prisen, mens 40kwh vel må ligge godt under for å differensiere (pluss konkurrere med leaf/zoe), noe jeg tviler på...

Hvis jeg skal provosere litt, hvorfor betale kanskje 100 000 mer for en 40kwh Kona enn 40kwh zoe?

Det her er jo bare svada. Topp utstyrt Kona bensin inkludert skinn og soltak (kan ikke kombineres med to-tone lakk) koster 307.000,- pluss leveringskostnader. Hvordan du får levering og vinterhjul til å bli 45.000,- får vel du forklare selv.
#41
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 18:32
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?


Dette er e-post fra forhandler.

Ja. Ren synsing der altså.
#42
Hyundai KONA / Sv: Konstruktiv kritikk av Kona
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Troald på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Den «offisielle» prisen er 360 for toppmodell med alt utstyr og vinterdekk. Det vil i mitt hode si ca 10 000 mer enn tilsvarende Ae. Varmepumpe, ACC og ventilerte seter forsvarer lett den differansen.
Men det er forholdsvis høy pris for liten bil, enig i det. Markedet antyder at Ae ikke er priset for høyt og det ser selvfølgelig Huyndai.

Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?
#43
Kia Soul EV / Sv: Etter å ha prøvd Soul i en dag
fredag 01. september 2017, klokken 14:52
Sitat fra: Zeta_r på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:29
Sitat fra: moby666 på mandag 21. august 2017, klokken 23:00
IONIQ gir deg alt bortsett fra app. Desverre er det ikke lett å få tak i en ioniq....

Norsk språk også? Trodde igrunn det var samme multimedia/navigasjonsenhet i begge biler jeg. Er det da andre små forskjeller i den forbindelse?

Ja, IONIQ har norsk menyspråk. Nyere multimediaenhet, og STOR forskjell fra den som er i Soul.
#44
Det er det nok, siden det er en B-Suv. Skal ut og konkurrere mot Opel Mokka, Toyota CH-R, Juke, osv...
Blir bra dette  :)
#45
Hyundai Ioniq / Sv: Hvor bra tilbud har du fått på din ioniq?
onsdag 22. februar 2017, klokken 14:15
Sitat fra: Ionisert på tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:30
Jeg blir rett forvirret over hvordan forskjellige firma skriver tilbudene.
Har hentet inn to priser.

Tek Skinn, Metallic, Vinterhjul.
Firma 1 - 293,600,-
Firma 2 - 299.400,-

Når jeg kom med Storforbrukerrabattønske til slutt, så økte prisen på bilen, før rabatten kom på.

Noen som har kjøpt den i Oransje? Føles "skummelt" å eventuelt kjøpe i den fargen... :P

Ikke skummelt i det hele tatt. Phoenix orange er utrolig fin!!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA