Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EspenM3

#166
Kia Soul EV / Sv: Takbøyler
torsdag 13. november 2014, klokken 09:20
Kia tilbyr lastestativ til Soul EL nå  :)
#167
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
fredag 03. oktober 2014, klokken 08:47
Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:26
Jeg får korrigere meg selv litt.. Kia har en del forhandlere som understellsbehandler i Norge men ikke alle..
http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler

Ja, det er det som er det riktige. Kia Norge gjør det ikke på grunn av beskjed fra fabrikk. Men hver og en forhandler står fritt til selv å gjøre det.
#168
Kia Soul EV / Sv: Forsikring
torsdag 02. oktober 2014, klokken 13:23
If sine priser varier veldig etter geografi..

Men for min del hadde det blitt: 75% bonus, 16.000Km kjørelengde = Kr.2.556,- i året.
Forsikring er da tegnet av forhandler.

Tviler på om noen selskap greier noe bedre enn det!
#169
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
torsdag 02. oktober 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Alfano på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

Om dette er tilfelle, så skjønner jeg problemet for de som har bilen så lenge, eller de som eventuelt kjøper en så gammel bil.
Men må nok si att de siste årene så er min bil alldrig gammlere enn 3-5 år før det kommer ny bil inn, og du får sjelden eller alldrig igjennom rusting på den tiden.

Men er dette en påstand med hold i? Såvidt det er meg bekjent så behandler ikke Kia Norge bilene sine i det hele tatt på grunn av ordre fra høyere hold.
#170
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
torsdag 02. oktober 2014, klokken 08:57
Sitat fra: K S på onsdag 01. oktober 2014, klokken 15:17
For VW Tiquan var servicekostnaden for tre år og ca 50000 km rundt 8000. Da er pollenfilter, olje og oljefilter, bremsevæske osv osv inkludert, det blir ca 2700 per år....elbil bør absolutt være billigere, men det er klart at alle ønsker å tjene penger.

Og jeg er villig til å betale noe for å ha 7 års garanti. Det er klart at garanti er IKKE gratis, prisen, den ser vi i servicekostnadene. Hvis gjennomsnitlig servicekostnad er 4000, og en må betale 4000 x 6 servicebesøk for de første 7 år, så er det 24000....tja, for dyrt, men kanskje greit nok????
Men kjip som jeg er, ønsker jeg det billigere hvis mulig! :-)

Samme som for en Kia Sportage omtrent altså.. Så hvorfor er da 8000 på Sportage ille over 3år/50.000Km, mens samme sum er "rimelig" på en Tiguan?

Ikke relevant i forhold til dette, men for de fleste er nok serviceintervall på 15.000Km med en snittpris på Kr.2.000,- til å leve med.. Og skal man ha et sted å gå til OM det skulle skje noe med bilen så er det vel greit at forhandleren tjener såpass med penger at den kan eksistere og...
#171
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
torsdag 02. oktober 2014, klokken 08:48
Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

Hvor har du dette fra?
#172
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:15
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Alfano på onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:52
Eier en KIA selv og kan opplyse følgende : Garanti - ingen problemer. Service - svindyrt. Service er faktisk nesten det dobbelte av hva VW har...Gjelder også Elbiler selv om forskjellen her er mindre ettersom service på elbiler er billig sammenlignet med fossil. Legg også merke til at Soul skal på service etter 1500 mil (Så gjør du som meg - kjører MYE (3000 ++) så er det fort et hassle med hyppig service.........
Hva definerer du som svindyrt?

For egen del brukes ordet svindyrt når servicekostnaden pr. år er 100% dyrere enn konkurrende merker.
Soul hadde en estimert kostnad på ca 2500 pr. 1500 mil. Jeg fikk opplyst 1800 for 3000 mil på e-golf. For en fossil Kia Sportage var prisen 8000 pr. 3000 mil, mens den ligger rundt 5000 for flere av konkurrentene på samme kjørelengde.  Håper svaret var avklarende.........

Tror det er mer relevant å sammenligne over en periode på f.eks 6-7år eller 120.000Km. Da vil du nok se at forskjellene ikke er så store.
#173
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
lørdag 20. september 2014, klokken 11:05
Nei, det er han ikke. Det er et faktum at Kia nekter sine importører å utføre understellsbehandling. Men hver og en forhandler står fritt til å gjøre hva de vil etter at de har fått bilen. Samme gjelder selvfølgelig for sluttkunden. Ingen kan nekte bileier å utføre f.eks tectylbehandling.
#174
Kia Soul EV / Sv: Soul EV og webasto
fredag 19. september 2014, klokken 11:37
Webasto er slik jeg kjenner det en diesel/bensinbrenner.. Vil man da måtte montere en drivstofftank i en el-bil?
Kan ikke helt se at dette skulle svare seg økonomisk vs å kjøpe en Exclusive med varmepumpe...
#175
Kia Soul EV / Sv: Realistisk rekkevidde på soul ?
onsdag 17. september 2014, klokken 11:37
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 10:21
Sitat fra: EspenM3 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:54
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.

Det stemmer. Den baserer seg på snittforbruk, ikke aktuelt forbruk for hver kjøretur.

Og pr idag vil ikke det historiske forbruket ha noen verdi hvis man ikke nullstiller for hver tur. Får håpe at det kommer en oppdatering som fikser det. Både ha et totalt snitt, men også et pr kjøretur.

Hvorfor ikke? Jeg kjører jo en oljefyrt bil til vanlig, og der er jeg mer interessert i å se snittet gjennom en måned fremfor hver tur til butikken for å kjøpe brød og melk.
Men klart, pose og sekk hadde selvfølgelig vært det beste.
#176
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
onsdag 17. september 2014, klokken 09:56
Norge får 150 biler fra hver månedsproduksjon, så noe enormt volum blir det jo ikke av det..
#177
Kia Soul EV / Sv: Realistisk rekkevidde på soul ?
onsdag 17. september 2014, klokken 09:54
Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 09:47
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. september 2014, klokken 08:48
En observasjon er at kWh/100 km i Soul er helt på jordet, stod konstant på 15 kWh/100 km, mens den er god i e-Golf.

Min erfaring der var at den baserte seg på gjennomsnitt siden forrige nullstilling, også for historiske data. Så denne må nullstilles manuellt for hver tur for å gi riktige (historiske)verdier.

Det stemmer. Den baserer seg på snittforbruk, ikke aktuelt forbruk for hver kjøretur.
#178
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
fredag 12. september 2014, klokken 08:29
Alle Soul har dekktrykksensorer av samme type, så teoretisk sett kan du sette på alle felger som tilbys Soul. Men de til EV er litt spesielle.. Det hvite på den er f.eks i plast. Har ikke kommet så langt enda, men ser for meg at det er et deksel som kan tas av uten den helt store jobben.
#179
Kia Soul EV / Sv: Bestilt en Soul EV? Post her!
torsdag 11. september 2014, klokken 08:36
Sitat fra: Geir81 på onsdag 10. september 2014, klokken 20:16
Sitat fra: torjoh på onsdag 10. september 2014, klokken 17:08
Bestilt Kia Soul EV, Cherry Black & Inferno Red i dag. Bilen blir produsert 20 oktober og blir levert i slutten av november ;D ;D

Forhandlerne jeg har snakket med har antydet levering i januar/februar for bestillinger gjort nå i september. Hvordan henger det sammen at noen kan levere i oktober/november? Hadde forhandleren din allerede bestillt opp svart/rød bil til lager, eller er det et slags "kvotesystem" som gjør at noen forhandlere har langt kortere produksjonskø enn andre?

Noen forhandlere har vært flinkere med å bestille biler enn andre. Verre er det ikke.
#180
Kia Soul EV / Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.
tirsdag 09. september 2014, klokken 10:09
I teorien ja, men bakbremsene er knapt i bruk hos de fleste norske bilister uansett, så problemet blir nok ikke verre, men heller like stort. Man skal nemlig trå relativt hardt på pedalen før bakbremsene begynner å jobbe.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA