Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 4Matic Fanatic

#16
i-Pace / Sv: SOTA S20A_20.16.5-536345
fredag 23. juni 2023, klokken 02:11
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 22. juni 2023, klokken 20:46Bilen min ble oppdatert til bilprogramvare versjon 20.2 i dag OTA. Dette kan ha med innkalling H441 som nylig er sluppet.

https://www.ipaceforums.co.uk/threads/441-battery-recall-software-is-now-available.6881/
https://www.i-paceforum.com/threads/h441-battery-recall-software-is-now-available.8213/

Ryktes at BECM versjon endres første 2 bokstaver til BS, hva står det hos deg nå?



#17
i-Pace / Sv: Gjenskinn / refleks fra dashboard mot frontvindu
tirsdag 23. mai 2023, klokken 20:34
Plastidip på dashboardet i en I-Pace pga gjenskinn? Nei nå må dere ta tørn... ::)
#18
i-Pace / Sv: Jedlix og WattCat og lading av I-Pace
tirsdag 04. april 2023, klokken 13:38
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:18... Det var noe på det engelske forumet om at Jaguar innskjerpet sikkerheten ved adgangen til deres servere fra 3'dje part nylig...

Hmm... da har Jaguar i så fall gjort noe seriøst feil, for jeg har ikke klart å logge på med Jaguar Remote på flere uker, mens MyPace, Homeassistant-integrasjonen og jlrpy-løsningen min humper og går...
#19
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
tirsdag 07. mars 2023, klokken 01:34
Sitat fra: Contango på mandag 06. mars 2023, klokken 09:55
...Det finnes en Norsk Jaguar Klubb. Noen hensikt å prøve å skape et miljø for bilen der?
Kan jeg aldri tenke meg, var kort medlem og inntrykket var gamle biler, ser ikke for meg at de vektlegger en elektrisk oppkomling...
#20
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
lørdag 18. februar 2023, klokken 23:53
Sitat fra: oleie på tirsdag 14. februar 2023, klokken 22:53
..Fant ut at (gammel) tidsinstilt lading ligger å blokker for oppkobling. Ikke gøy å stå å fikle med det i -6 gr. Rart at ikke det å koble til hurtiglader overstyrer tidsinstilling/hjemmelading?

Gratulerer med bil!  Så til ladingen din - meg bekjent skal du ikke kunne kludre til hurtigladingen med tidsinnstilt lading, det styrer kun AC-lading?
#21
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
mandag 06. februar 2023, klokken 17:35
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. februar 2023, klokken 19:10
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 05. februar 2023, klokken 18:41
.. De har også kjørt hardt med en utvidet garanti, 7år/200'km på bruktbilene sine nå.

Ikke dårlig, men husk å lese det med små skrift  :)

Ja, det er en tredjepartsordning, men uansett bedre enn ingen garanti... :-)
#22
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
søndag 05. februar 2023, klokken 18:41
De står naturligvis fritt til å prise bilene sine som de ønsker, men at de ikke bryr seg om Tesla-justeringene er i beste fall ønsketenkning.

Jeg vurderer fremdeles å bytte min i en FE som har gått mindre enn min S som passerte 96' i går, så jeg pratet litt med selger på Nardo Bil i Trondheim da jeg fikk tatt PKK nylig.
De hadde justert ned pris på bruktbilene sine med totalt 500' helga etter at Tesla satte ned prisene, så de er ihvertfall klar over hvordan dette slår ut. De har også kjørt hardt med en utvidet garanti, 7år/200'km på bruktbilene sine nå.
#23
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
mandag 16. januar 2023, klokken 08:07
Sitat fra: Contango på søndag 15. januar 2023, klokken 22:42
Det var ikke mye nytt i denne i alle fall. https://www.autoexpress.co.uk/jaguar/i-pace/359469/new-2023-jaguar-i-pace-arrives-design-tweaks-and-new-trim-levels
...
Hadde Jaguar virkelig satset på bilen hadde de gjort noe alvorlig nytt med den og tatt produksjonen selv istedenfor å la Magna Steyr produsere.

Med et unntak, 11kW AC-lading, har "oppgraderingene" JLR har kommet med siden introduksjonen stort sett dreid seg om å endre hvilke option codes du kan velge blant - INGENTING av det som markedet etterspør.

Når det gjelder Magna Steyr er det bare en fordel at de produserer, ser ikke for meg at bilen ville blitt bedre sammenskrudd i UK, ingen grunn til å flytte. MB har nå produsert Geländewagen der i en mannsalder, f.eks.
#24
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 12. januar 2023, klokken 13:40
Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. januar 2023, klokken 17:25
De er jo flinke til å kutte kostnader...så en chatGPT bot burde de nok få på plass..

#25
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
onsdag 11. januar 2023, klokken 00:10
Infotainment: Mye bedre med siste oppdateringer enn det var i starten, men er fremdeles ikke "raskt".
Må ha kabel for Android Auto/Apple Carplay - finnes tredjepartsutstyr som gir trådløs løsning.

Rekkevidde: Vil si 400km på sommer, 300-340ish på vinter så lenge det ikke er altfor mange minusgrader.

Byggekvalitet: Godt sammenskrudd, god opplevd kvalitet men er enkelte seriefeil som treffer omtrent alle. Kabelstubbe til en sensor på fremre driveunit er for kort, dras ut etterhvert når bilen brukes og er veldig greit å få utført under garanti (+11 timers arbeid pluss deler).  12v batterier og lademodul har vært endel dill med as well, er byttet mange av disse.
Veistøy/lyddemping er ikke MB-nivå men OK så lenge du kjøper panoramatak og det har vel alle FE. (Uten høres det ut som du kjører med et åpent vindu når du kommer til en tunnel.)

Infotainmentoppdateringer kommer OTA, fikk min siste rett før jul. Har et ekstra datakort på mitt vanlige mobilabbonnement som står i bilen fast, og støtter google/trafikkinformasjon i kartlag og sånt. Software på bil og batteristyring må du inn på verksted for å oppgradere, det er sagt at bilene støtter dette nå men JLR har vel ikke tatt sjansen foreløpig.

Versjoner er S, SE, HSE, men dette er utgangspunkt som du kunne spesialtilpasse etter ønske. Jeg spec'et opp en S med utstyr som ikke er på standard HSE, som 4-soners klima, varme i baksetet og ionisering av luft i kupe.
First Edition er en HSE med omtrent alt av tilvalg.

Som nevnt er bilene utrolig bra å kjøre, du sitter ganske lavt omtrent som i en personbil. Veldig god på vinterføre, full aks fra stillestående på snø må nesten oppleves før man tror det er mulig.

Jeg synes fremdeles dette er av de fineste bilene i salg og vurderer jevnlig å bytte min som nå straks vipper 100k og dermed ut av garanti, med en lite kjørt FE. Får se hva som skjer..
Hadde en '21 320 som lånebil i høst mens min sto inne til noe garantijobb, og det var vel egentlig bare raskere AC-lading som jeg følte var bedre på den, ellers savnet jeg trøkket i 400'n omtrent daglig.


#26
Elbiler i media / Sv: Plutselig knakk bære­armen på Teslaen
torsdag 29. desember 2022, klokken 22:40
Dette er jo en eneste lang liste av bullshit.
- Recall - hvor Tesla Norge tydeligvis har funnet ut at bærearmene var OK, og så ryker de noen måneder etter? Hvordan sjekker de materialkvaliteten på bærearmer ved en sånn recall? Røntgen?
- Brukes feil? Ja, bilene kjøres på norske veier, så kan man naturligvis diskutere dem, men alle bilmerkene som selges her må nå forholde seg til det.
- Knekker kun i lave hastigheter? Ja, virker som de det har skjedd med tilfeldigvis har hatt flaks med lave hastigheter, men når deler av hjuloppheng knekker som den på bildet hos NAF over her skal ingen komme og fortelle meg at det ikke like godt kan skje i 90km/h når du treffer et asfalthull i en sving, som i 40 på vei inn på en bensinstasjon.
- Har ikke ansvar ut over garantitiden? Jeg har en 16 år gammel MB som har gått 300'km.
Der kom forhandler hjem til meg i fjor og sjekket bremsekraftforsterkeren for korrosjon. Dette med utgangspunkt i en recall som kom ut av EN reell sak fra USA, og det verste som kunne skje var lavere bremsevirkning.

Her ramler hjulene av "nye" biler og det virker som enkelte her mener det er OK?
#27
i-Pace / Sv: Forsikring I PACE
torsdag 29. desember 2022, klokken 22:18
Dette vil avhenge av avtale, kjørelengde og bosted..
Jeg har en 19-åring som kan bruke bilen, 25000 i kjørelengde, 75% bonus og bor et par mil utenfor Trondheim.
16860 inkl .trafikkforsikringsavgift.  (Frende Forsikring.)
#28
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:47
Med den nye nettleiemodellen lader jeg ikke raskere enn 5kW uansett, mere enn nok for å fylle på i løpet av en natt.
Nei, jeg har uansett bare 16A 1-faslading hjemme så det er samme her.
Derimot har jeg for øyeblikket gratis lading på jobben og der får jeg også bare 3,6kW ut av et 11kW-punkt, mens '21-modellen jeg lånte fullada over en normal arbeidsdag. Dette problemet treffer man på mange offentlige ladepunkt..
#29
Må samtidig si at 320 er en meget harmonisk bil å kjøre, og for mange sannsynligvis leverer en like god opplevelse.
Den har "nok" trøkk til å ikke føles treg, og alt annet er jo likt og ut fra hva man leser på forum og FB kan det til tider virke som flesteparten av eierne er mest opptatt av å spare strøm og kjøre pent, og da er jo bilen perfekt.

Jeg derimot, som blir 18 i hodet og digger følelsen full pedal på 400hk gir savnet virkelig min egen bil da jeg kjørte en 320 lånebil et par måneder i høst.
#30
Sitat fra: siljan på tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:21
..Ja fant ut det selv etter å søkt litt mer, for meg hørtes det jo litt esktremt ut at jeg må ut med 120k mer nesten fra 2020 til 2021 modell bare for litt raskere infotainment
Prisforskjellen ligger jo ikke bare i infotainment, bilen er nyere med 2-3 år lengre gjenværende garanti, samt endel andre små forbedringer som raskere hjemmelading (11kW vs 7), 3-delt bakseterygg vs 60/40-deling, osv.
En annen sak om du ser på kun EV320 (virker som det er mange av disse i omløp på MY21 og nyere) så er det faktisk en reell, godt merkbar forskjell i ytelse mellom denne og EV400.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA