Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lyse Tanker

#1
Kjøpe elbil? / Hva koster de enkelte elbilene i årlige utgifter
onsdag 22. november 2023, klokken 17:11
Etter å ha eid min andre Nissan Leaf, mener jeg de som kritiserer elbiler for å være en ekstra dyr investering tar feil. Ja, selve innkjøpet koster en god del, men driftsutgiftene er så lave at det å kunne eie og bruke en moderne og sikker bil er en bedre investering enn å kjøpe en eldre fossil-bil med dagens service-, drivstoff- og bompriser. Men jeg kunne godt tenkt meg en sammenligning av de enkelte elbilene for å se hvor rimelige eller dyre de er over tid.
Det er mange flotte elbiler å velge mellom og stadig nye kommer.
Men hva koster egentlig ett eierskap over la oss si 4 år? Men kom gjerne med oversikt over nyere biler.
Jeg tenker da på innkjøpspris, servicekostnader, oppståtte feil i garantiperioden som forhindrer en kontinuerlig bruk og markedspris ved salg?
Grunnen til at jeg stiller disse spørsmål er både rapporterte problemer gjennom nyhets-kanaler, bekjentskapers biler og egen elbil.

Jeg kan jo starte med min egen bil Nissan Leaf 62 kWh N-Connecta, levert oktober 2019, altså en 2020 modell. Innkjøpspris 363 tusen, inklusiv 2 ladekabler, 2 sett dekk og gummimatter. Kjørelengde 118 000 km.

Nissan Leaf N-Connecta 62 kWh

1. Innkjøpspris: kr.363 tusen
2. Service utgifter 3 ganger: kr.4443,-
3. Bremserklosse utskifting 4 hjul: kr.2194,
4. Forsikring 4 år: kr.40484,-
5. Gratis utbedringer i garantitiden: Manglende lakk flekk, justering av førerdør.
6. Anslått salgspris etter 4 år: kr.210 tusen

Kostnader over 4 år: kr.200121,- = pr. år kr.50030,-

Det som overrasker meg er at det kan være stor forskjell på utgiftene mellom forskjellige elbiler og hva som må utføres på en 4 år gammel bil som har kjørt ca.20 tusen km i året. Jeg tenker da f.eks. på utskiftning av batteriets kjøleveske etter kjørte 60 tusen på Hyundai Ioniq 5, som jeg ellers ser på som en meget interessant bil.
Jeg ønsker å finne mer ut av dette da jeg etterhvert ønsker elbil med hengerfeste, som kan trekke mellom 1000 og 1600 kg.
Håper på mange tilbakemeldinger på disse 6 punktene.
#2
Model S 2013 - 2022 / Pris på den nye Model S i Norge contra USA
lørdag 30. januar 2021, klokken 17:15
Ser at nye Model S koster 650 tusen i USA og 830 tusen i Norge, hvorfor er bilen 180 tusen dyrere her?
#3
Ariya / Ariya og hengerfeste
lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:35
Har kjørt elbil siden sommeren 2014, brukt takstativ og lagt ned seter og fått med meg utrolig mye, men savnet etter en bil som kan kjøre henger med vekt på totalt 1500 kg er allikevel stort. Har tenkt at en bil som Ariya med totalvekt på mellom 1800 og 2000 kg må passe perfekt til denne hengervekten for de som kun har klasse b sertifikat. Flere av de nye store elbilene veier jo godt over 2 tonn og kan derfor ikke traile 1500 kg på vanlig sertifikat, noe å være klar over ved valg av henger og bil!
#4
Bytter ut min trofaste Leaf i desember. Bilen har akkurat passert 150 tusen og fikk nye sommer og vinterdekk i  fjor. Nye bremseklosser foran, de bak i fjor. Har også fått skiftet deler i forstilling i våres før EU godkjenning i mai 2019. Mistet 3 barer, går mellom 6 og 10 mil avhengig av kjøreforhold og kjørestil. Ta kontakt for visning og prøvetur.
#5
Nå kommer det stadig flere 62 kWh Leafer til landet og fellesforumet begynner å bli stort. Hadde blitt lettere for 62 kWh eiere og interesserte om det var delt i 2 forum! :-)
#6
1. Det man får er raskere hurtiglading, men det kan jo skade batteriet?
2. Selvstyring på motorvei, det kan jo sløve oppmerksomheten og skape situasjoner.
3. Basskasse i bagasjerommet, men mindre plass til bagasjen.
4. Skinn interiør, mer lukt (Asmatiker).

Hva mener dere?
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / E+ merking av Leaf 62 kWh
onsdag 28. august 2019, klokken 21:39
Hei, som forventningsfull bestiller av 62 kWh Leaf ser jeg frem til lenger kjørelengde enn ca.80 km. Prisen ble kr.357.000 for en N-Connecta med lyst interiør som jeg også liker i min nåværende Leaf. Men så til saken. Nissan merker ikke bilen bak med et e+ symbol eller skriver "Pluss" som i USA. Hva tror dere? Er valget tatt for å dempe etterspørselen etter det største batteriet? For ikke å la kundene oppfatte bilen sin som mindreverdig, som den jo er i ordets forstand. Er jo ikke lett å se forskjell på 40 og 62 kWh versjonen da. Ringte Nissan og de bekreftet at i Europa blir ikke 62 kWh Leafen merket utvendig annet enn med blå stripe foran i underkant av spoileren. Noen som har forslag til en fin logo som ikke stikker seg for mye frem, jeg vil da gjerne fortelle at dette er 62 kWh versjonen. Bilen kan selvfølgelig bestilles i signatur farge, blå metallic, men med prispåslag på kr.6000.
Skal vi sammen designe et symbol som vi heldige 62 kWh eiere kan feste bak på vår fantastiske bil?
#8
Har sammenlignet prisene i Sverige på ovennevnte elbiler og selv med moms og avgift er alle rimeligere i Sverige.
I oversikten har jeg vekslet SEK til NOK, det kan også være litt forskjellig utstyr, men jeg har sammenlignet de rimeligste modellene i hvert av markedene.
Jeg har lagt inn i beregningen den 60 tusen kroners klimabonusen som utbetales etter ca 6 mnd. eie.

Model:                           I Sverige       I Norge         Differanse

Hyundai Kona 39 kWh - kr.273000,- - kr.309000,- - kr.36000,-
Hyundai Kona 64 kWh - kr.319000,- - kr.336000,- - kr.17000,-
Kia e-Niro       64 kWh - kr.351000,- - kr.377000,- - kr.26000,-
Kia e-Soul      64 kWh - kr.341000,- - kr.350000,- - kr.  8500,-
#9
Ser en rekke Model S tilsalgs brukt fra Tesla med 2 års garanti eller 160 tusen km. for ca 300 tusen. Hvordan er det da mulig å selge uten garanti til omtrent samme pris på Finn.no, de må være altfor høyt priset? Jeg ser da bort fra garantien på batteri og motor som ennå har dekning.
#10
Zoe / Renault Zoe 2020
torsdag 21. mars 2019, klokken 15:55
Hva vet vi eller rettere sakt, tror vi Renault Zoe 2020 modell vil ha:

1. 50 kWt batteri
2. 100 kW CCS2 DC lader
3. 22 kW AC lader
4. 400 km kjørelengde etter WLTP standaren
5. Ca. 130 hk motor

Annet jeg har lest kommer: Nivå 2 autonomi funksjoner som Lane Keeping Assist, Active Cruise Control og et "Traffic Jam" - system for å tillate kjøretøyet å se fremover i trafikken for sjåføren.

Andre som "vet" noe?
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / + og - ved Ampera-e
søndag 04. juni 2017, klokken 12:43
Ja, da har også jeg kjørt Opel Ampera-e. Turen gikk fra Askim til Nøtterøy og tilbake, da ved bruk av ferje fra Horten til Moss.
Å så deilig med stort batteri, ikke engang fulladet og jeg kom hjem med over 70 km restkapasitet. Men så til selve bilen. Til daglig kjører jeg Nissan Leaf og er veldig fornøyd med denne bilen, bortsett fra størrelsen på batteriet.

Det jeg likte best med Amperaen i tillegg til batteriet, var plassen i lengderetningen, her kan man virkelig strekke seg. Veldig fornøyd med infotainment systemet, oversiktlig og lekkert. Veldig sprek akselerasjon, her må man ta det rolig på glatt vinterføre. Godt nær og fjernlys. Flott med en pedalskjøring i kø.

Men så må jeg over til svakhetene med bilen og jeg vet noe av det har vært nevnt før. Setene foran, altfor smale i bredden, i og med at setekantene er veldig faste blir en person som ikke er syltynn, sittende med disse kantene pressende mot baken, eller mer korrekt baken pressende mot sete. Her trengs det en fast pute i midten for å kunne leve med disse setene over tid. Er ennå øm i baken etter to dager.

Bakluka burde konstruktørene ha jobbet litt mer med. Ikke noe innfelt håndtak innvendig som på Leafen, slik at hver gang den skal lukkes må man ta tak i den ofte skitne kanten og for å få den lukket kreves det ekstra kraft, ikke som på Leafen som bare faller igjen fra kort høyde.

Det var også en pussighet ved at vindusviskerne ikke går i nederste posisjon etter å ha vært i bruk, men først etter en liten stund.

Dette er noen av mine viktigste tanker angående Opel Ampera-e etter ca. 250 km kjøring.
#12
Model S 2013 - 2022 / Dyr bil å eie i fremtiden?
lørdag 27. mai 2017, klokken 01:16
Hei :-)
Har noen tanker jeg vil dele med dere som har endel erfaring med Tesla Model S.
Prisene på en brukt Model S begynner nå å synke mot 400  tusen og vil etterhvert ligge på 300 og lavere. Men jeg ser at en god del av de bilene som selges har fått skiftet motor og batteri og det er jo greit så lenge garantien dekker dette. Mine spørsmål blir da, er det slik at disse store dyre delene hadde svakheter på tidligere modeller eller er dette ting som stadig må skriftes også på nyere biler. Slik jeg tenker da, er jo at disse bilene må jo bli veldig dyre å eie etter at garantien har gått ut, hvis de da ellers er i brukbar stand. Er det noe av dere som har noen tanker rundt dette og hva koster utskifting av f.eks. DU, hvis man må betale det selv, for ikke å snakke om batteriet, selv om prisen på en batteripakke selvfølgelig vil være langt lavere enn i dag.
#13
På Youngstorget i går, torsdag 24 november en mnd. før julaften summet elbil interesserte nordmenn rundt den gule amperaen som bier rundt en honningkrukke.
Overraskende god plass i forsetene, hvis jeg skjøv en av setene helt tilbake var det fremdeles masse plass til å strekke bena og jeg er 193 høy. Er det noe jeg savner i min Leaf så er det, når jeg tar en ladestopp og kunne strekke meg ut og ta en liten blund eller hvil. Jeg opplevde setene som gode selv om jeg også la merke til at de er smale, men korsryggstøttet virket ok for meg. Gleder meg til prøvekjøring neste år, med en bil som er så sprek at denne journalisten trodde det var dårlige dekk :-) https://www.youtube.com/watch?v=wQo6-ta889I&t=44s
#14
For meg virker det som Tesla har ofret plass og utstyr for å presse prisen nedover. I deres hittil siste Model 3 mener jeg også de burde ha valgt et annet karosseri enn en mindre utgave av de to store. Ser at bagasjerommet bak blir veldig upraktisk, kjører Leaf nå og er veldig fornøyd med at jeg kan frakte f.eks. hvitevarer i bagasjerommet med nedfelte bakseter. Grunnen til den lave innlastningsmuligheten bak er jo for å ha et vridningsstivt karosseri, da taket er fullt av vinduer, kanskje det kommer en versjon uten glass i taket og med stor bakluke, det ville hjulpet veldig! Tesla burde ikke vært så opptatt av at alle bilene deres skal ligne veldig på hverandre, men skapt noe helt nytt som jeg oppfattet at de lovte oss. Det neste de bommet på er å ikke ha en liten skjerm foran rattet for de enkleste og viktigste opplysningene, men Tesla er jo fremtidsrettet og ser jo for seg at bilene snart kjører helt selv, men frem til da burde de spandert en liten skjerm. Skjermen kunne også være lett å ta med seg som et nettbrett og som en tyverisikring. Dette ville fordyret minimalt, men gjort førerplassen mer attraktiv. Uten å ha vært tilstede ved presentasjonen, ser det også ut som karosseriet gir liten bakseteplass til tre voksne personer. Har faktisk mer tro på Ampera-e/Bolt sin løsning på en langtkjørende og attraktiv elbil, som snart kommer. Men jeg håper virkelig på suksess for Model 3 og hvis de hadde en liten skjerm foran rattet og stor bakluke så ville enda mere være gjort for det :-)
#15
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e
søndag 14. februar 2016, klokken 00:06
Fantastisk å tenke på at om ca. ett år kommer det minst en rimelig elbil som kan kjøre mer enn 300 km på en lading.
Artikkelen her er vel optimistisk når det gjelder prisen: http://www.dinside.no/935981/elbilen-opel-ampera-e-kommer-snart-til-norge  Det er vel større sjanse for en pris rundt 300 tusen.
Så neste år får vi en bil som går dobbelt så langt som dagens elbiler i samme prisklasse, 60 kWh batteri, 200 hp (150 kW) 360 Nm, gir 0-100 på under 7 sekunder.
Nå er det vel like før diesel- og bensin-drevne biler dør ut.
Dette betyr jo at vi kan kjøre Oslo – Kristiansand, Oslo – Trondheim eller Oslo – Bergen med en eller to ladestopp!
Hurra!
#16
Nå man med en elbil kan reise tur-retur to personer fra et lite tettsted ca. 60 km til Oslo, for ca.20 kroner, mot å betale over femhundrekroner tur-retur med toget bare for å komme inn til byen og transporten i Oslo kommer i tillegg, blir valget veldig enkelt. Reiser man fire personer koster en søndagstur altså minst over tusen kroner bare i transport.
Selv om turen avvikles med en tradisjonell bil, vil 120 km koste under tohundre kroner i drivstoff og bompenger. Driftsutgiftene på bilene kommer selvfølgelig i tillegg, men er der uansett når man først har en bil.
Hvis myndighetene ønsker at folk skal bruke offentlig transport i langt større grad enn i dag så er de nødt til å bygge ut det offentlige transport tilbudet og sette prisene vesentlig ned. Slik som regnestykket ser ut i dag fremstår det offentlige tilbudet som et privat kommersielt drevet selskap, uten egentlig hensikt i å skape en mer forurensningsfri hverdag for folk flest i Oslo.
#17
Hei, har vært på langtur med vår 2011 Leaf. Askim - Kyrksæterøra - Askim ca. 700 km en vei. 9 hurtigladinger på turen tilbake som tok oss ca. 18 timer. Fikk gleden av å være første til å lade på Bjorli oppover.
Ladingene gjort på tilbaketuren ble: Valsøya Fjordcamping, Molde, Åndalsnes, Bjorli, Dombås, Kvam, Lillehammer, Hamar, Lillestrøm.
Hadde vært hyggelig å høre om andres langturer :-)
#18
Nå nærmer det seg sommer igjen og mange av oss elbil-eiere har vendt oss til bilen og kjørelengden, gledelig er det også nå at vi kommer lenger i varmere vær.
Noen av oss har elbil som eneste bil og vi trenger da å orientere oss hvordan vi best skal planlegge en eller flere lengre turer med bilen.
Selv så begynner jeg å få litt oversikt over lademuligheter i Norge, men hvis jeg skal reise til Danmark eller Sverige, så har jeg ikke like god oversikt.
Jeg vet at det finnes et nettverk av sakte og hurtigladere i Danmark som man må betale ganske mye for å bruke, fimaet Clever i Danmark har meg bekjent ikke mnd. kort, noe som man kan kjøpe i Norge for å bruke i hele den sørlige delen av landet? Men hva med saktelading i Danmark utenom disse? Finnes det sakteladere i Danmark som ikke koster noe å bruke? Og i Sverige har jeg sett at man kan reise fra Oslo til Stockholm ved hjelp av hurtigladere, hva koster disse å bruke. Er det noen som har reist endel i Sverige og Danmark med sin elbil eller planlegger og har skaffet seg mye kunnskaper? Det hadde vært fint å kunne bruke elbilen også i det nære utland!
#19
Leaf 2010-2017 / Leaf i vinternorge
søndag 28. desember 2014, klokken 15:45
Tror ikke det finnes en samletråd med viktige ting å være klar over ved bruk av Leaf i sterk kulde.
Mine spørsmål er:
1. Hvordan kan jeg ha på varme i bilen mens jeg lader?
2. I minus 15 – 20 grader hvor lenge kan bilen stå parkert uten at batteriet blir skadet?
3. Min erfaring er at kjørelengden halveres fra 120 – 140 km til 60-70 km i tilsvarende kulde, er det vanlig?
4. Hva skjer med bilen hvis jeg ikke kommer frem og må la den stå med helt utladet batteri i noen dager?
5. Holdes batteriet varmt når det er koblet til strøm?
6. Burde bilen være koblet til strøm hele tiden i sterk kulde?
7. Varmeapparatet er veldig varmt helt ned til 16,5 grader, men juster jeg ned til 16 grader så kommer det kald luft. Er dette normalt?
8. Hadde bare en strek på batterivarme ved start, men etter å ha kjørt noen mil så fikk jeg fire streker, hvorfor fungerer det slik?

Har sikkert glemt noe her, så håper på gode innspill. :-)
#20
CCS / ChaDeMo hurtigladere / En statusside for hurtigladere
onsdag 24. september 2014, klokken 16:02
Hva med en statusside her som oppdateres forløpende med tilstanden på hurtigladere?
Jeg leser jo stadig om at den og den stasjonen ikke fungerer på andre sider.

Vi som brukere av dem ser tidlig hvis noe av utstyret begynner å svikte og kan da på en enkel måte skrive om det her.
På den måten kan både vi som brukere og operatørene få en rask tilbakemelding.

Er det virkelig noe som bare må fungere for en elbileier i 2014 så er det virkende hurtigladere og spesielt nå når vi nærmer oss den kalde årstiden.

I går kom jeg til Lillestrøm for å lade og håpet at den var i orden og det var den delvis.
Etter å ha koblet til, tenkte jeg at om noen dager så virker ikke denne laderen heller.
Problemet der er mekanismen på støpselet som har delvis sviktet, håndtaket under på kontakten låser seg ikke i innfelt stilling og man må trekke den ytterste delen av kontakten fremover for å kunne låse den fast til kontakten i bilen.

Hva sier dere? En statusside for hurtigladere, hvor både feil og reparasjoner skrives om.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA