Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#31
Hvis man regner 30 min gjennomsnittlig ladetid på en hurtiglader, så trenger man 6 ladeplasser for å ha kapastiet til 12 biler i timen, det samme som en Nio batteribyttestasjon. 6 ladeplasser tar ikke veldig mye mer plass enn en av de batteribyttestasjonene Nio setter opp i dag. Og 6 ladeplasser er mye mer fleksibelt i forhold til arealkrav.

En batteribyttestasjon må også ha mange batterier på lager for å opprettholde kapasiteten. Batterier som heller kunne stått i biler. Batteribyttestasjonen må også ha betydelig ladekapasitet.

De samfunnsmessige fordelene ved batteribytte blir derfor i beste fall marginelle.

Det er også lite sannsynlig at andre store bilprodusenter vil ønske å være «locked in» i Nios batteribytteunivers. I beste fall kan man få med noen kinesiske produsenter, men neppe vestlige.

Å reservere infrastruktur til spesielle bilmerker er nettopp noe Tesla ble kritisert for med sine superladere. Det er neppe så mye mer velkomment når det gjelder batteribytte.

#32
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 08. februar 2024, klokken 13:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?



For å spekulere: En fossilbil har en tung motor foran og drivstofftank halvfull av luft bak. Det gjør at den i vil flyte med nesa dypt ned, også før den blir fyllt med vann. I motsetning til en elbil. Med nesa dypt ned kommer det mer vann inn i gjennomføringene i torpedoveggen. Både fordi vannet når åpningene tidligere, og fordi vanntrykket blir større på større dyp.

Men dette vil være en potensiell fordel for allle elbiler, ikke bare Tesla.
#33
Elbiler i media / Sv: Mørke skyer over Europeisk elbilsatsing
mandag 05. februar 2024, klokken 17:37
Sitat fra: Vidar_S på mandag 05. februar 2024, klokken 16:56Dette med økning av drivstoffavgifter er jo grep som ikke engang politikerne i Norge tør å gjennomføre, selv med elbilandelen man har her på berget, så det er nok også andre faktorer ut over lobbyvirksomhet fra bilindustrien som spiller inn. Hadde noen i Norge kommet med valgløfte om økning i drivstoffutgifter for diesel og bensin på 1 kr pr liter hvert år frem mot 2030 tipper jeg det hadde gitt merkbare utslag på meningsmålingene.

Økte drivstoffavgifter vil nok være vanskelig. Men en forsiktig registreringsavgift, gjerne basert på utslipp, vil nok være gjennomførbart. Og så kan denne økes årlig. Inntektene kan brukes til å bygge ladeinfrastruktur.
#34
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
torsdag 01. februar 2024, klokken 16:07
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 01. februar 2024, klokken 15:43Hva skjedde i NAFs vintertest?
Relativt lite effektiv og kort rekkevidde. Noe skurrer...

Det som skurrer er NAFs testmetodikk. Og da særlig valg av kjørerrute. Det er en egen tråd om denne testen her på forumet. Hvor det hevdes at forrige gang hadde TM3 marginene på sin side, kom akkurat over en kritisk bakketopp, og vant 5 mil rekkevidde i nedoverbakkene som kom etter. I år hadde TM3 marginene mot seg, og kom ikke over denne bakketoppen.
#35
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 27. januar 2024, klokken 15:02
https://bussmagasinet.no/opp-til-operator-om-de-vil-reklamere-pa-bussene/

For meg virker det som Ruter har stilt for strenge krav i anbudet. Og at Unibuss har gått for ombygd fossilbuss istedet for en som er designet som elbuss blant annet pga dette.

Og hadde man ventet litt med anbudet, kunne man fått busser med drift på mer enn en aksel.
#36
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
lørdag 27. januar 2024, klokken 09:56
Sitat fra: RJK på fredag 26. januar 2024, klokken 23:46NAF kjører samme ruta år etter år, så det er først og fremst været som er den største påvirkningen fra år til år, mer enn ev. sjåfør og kjøreteknikk. Og de kjører til bilene stopper, ikke bare til 0 % SoC. Legg til at de tester alle nye/endrede biler så lenge ikke noen produsenter/importører (host Toyota host Subaru) ikke tør stille opp.

Det som er så synd er at når NAF først legger så mye resurser i disse rekkeviddetestene, så bommer de så mye på testmetodikk at resultatene blir uinterresante. Og valget av kjørerute er hovedårsak til dette.

Og alle forbeholdene man bør ha med om testresultatene forsvinner i flesteparten av artiklene som henviser til testen.

Kudos til Toyota som nekter å være med, selv om den offisielle begrunnelsen er litt ullen.

Det skal litt til å stå i mot mektige NAF i en sak som dette.
#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
søndag 21. januar 2024, klokken 22:35
Det er jo en veldig god nyhet for Chademo-biler.
#38
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
søndag 21. januar 2024, klokken 22:20
I flg Nettavisen er mangel på dieselvarmer en medvirkende årsak til kuldeproblemene. Andre steder, der Nobiba kjører med dieselvarmer har de ikke hatt problemer. Og igjen pekes det på kravspec i anbud.

https://www.nettavisen.no/5-95-1581507
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Familie/pendlebil
torsdag 18. januar 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 18. januar 2024, klokken 22:29Hvorfor er det så mye ståhei om hurtigst mulig hurtiglading når en helst ikke skal hurtiglade mer enn en må pga øket degradering av batteriet?
Om man hurtiglader én gang i måneden eller 4-5 ggr i året, spiller det noen rolle om en må vente 10-12 min ekstra dersom det er sunnere for batteriet?
Fordi det å sitte å vente på at ladingen skal bli ferdig er omtrent like spennende som å se maling tørke? Som kan skje når man er ferdig med alle pausetingene, eller egentlig ikke ønsket den pausen.

Og man skal hurtiglade bra mye før man behøver å bekymre seg for degenerering av batteriet.
#40
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:51
Sitat fra: stefse på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18Så når de går tom for rekkevidde i kulde får dieselgauderene vann på mølla selvsagt og skal ha dieselbuss.
Men det er ikke svaret å komme med dieselmotor her. Svaret må være en vinterharmonisering. Dvs. bedre isolasjon og varmepumper, men samtidig en fossil oppvarmingskilde for å ta de kaldeste dagene.

Gjerne i form av en propanbrenner.
Ved å montere en slik får man garantert varm buss, og sommerrekkevidde beholdes. Riktignok kan man ikke si at bussen er 100% utslippsfri i kulda, men det er uendelig mye bedre enn å skrote hele bussen og gå over til diesel hele året.


Og drivstoffet behøver ikke være fossilt. Man kan bruke biogass/biodrivstoff.

Dette bør jo også kunne ettermonteres på dagens busser. Da kanskje enklere og mindre plasskrevende med  tank for flytende drivstoff fremfor gass. En Webasto luftvarmer er ikke spesielt dyrt eller komplisert å ettermontere.
#41
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:07Ja, det er vel bare spørsmål om tid, før batteridrift blir standard på motorsykler, og i framtida vil man nok bruke batterityper som tåler temperaturen.

Men bruk av konvensjonelle lithiumbatterier til framdrift i varme strøk, er ofte juks og bedrag.
Bare se på sørstatene i USA, hvor batteriene er så dårlige at man kan få nytt på garantien, når leasingperioden på 1-3 år er gått ut.
Fabrikantene selger batteribiler her, og får føderal støtte, og statelige støtteordninger, og man får låge utslippstall som trigger tillatelse til å selge bensinbiler. Alle er blide og fornøyde, men det er juks å bedrag, for å følge politikk som ikke er særlig bærekraftig. Kunne man ikke heller selge bilene i nordstater hvor de holder 4 ganger så lenge?

Snakker du om 1.gen Leaf nå, som er kjent for dårlig temperaturstyring av batteriet? Eller er dette en problemstilling som også gjelder dagens biler? Og er støtteordningene i USA fortsatt de samme?
#42
Hvorfor er det viktig å vite om man må lade en gang i uka eller fire ganger? Hvis ladestasjonen er montert på et fornuftig sted, slik at tilkobling er enkelt, så tar det jo bare noen få sekunder.

Mine elbiler står nesten alltid tilkoblet om natten hjemme. Vi bare kobler til når vi er ferdige med dagens kjøring.
#43
Model 3 / Sv: Bruke garanti på batteri TM3 2019
tirsdag 02. januar 2024, klokken 23:45
Sitat fra: Nihon på tirsdag 02. januar 2024, klokken 23:11Min 2020 long range viste 480 km på skjermen når den var ny, men reklamert med 550 km rekkevidde.

Oppgitt rekkevidde på batteriindikatoren i bilen er etter amerikansk EPA-standard, som er strengere enn WLTP.

I Europa er man pålagt å bruke WLTP i reklame.

#44
Elbiler i media / Sv: Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen
mandag 01. januar 2024, klokken 18:28
Og hvis vesten gir opp Ukraina nå, så er det sterkt signal til Xi at det er fritt frem med millitærmakt. Man må bare ha utholdenhet til å holde krigen igang et par-tre år før vesten gir seg.

Og vipps, så er det Kina som setter dagsordenen i verden.
#45
Elbiler i media / Sv: Kinesiske elbiler bekymrer Hydro-sjefen
søndag 31. desember 2023, klokken 18:43
Man trodde at russisk avhengighet av gass-salg til Europa skulle bidra til fred. Men vi vet jo hvordan det gikk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA