Hvis man regner 30 min gjennomsnittlig ladetid på en hurtiglader, så trenger man 6 ladeplasser for å ha kapastiet til 12 biler i timen, det samme som en Nio batteribyttestasjon. 6 ladeplasser tar ikke veldig mye mer plass enn en av de batteribyttestasjonene Nio setter opp i dag. Og 6 ladeplasser er mye mer fleksibelt i forhold til arealkrav.
En batteribyttestasjon må også ha mange batterier på lager for å opprettholde kapasiteten. Batterier som heller kunne stått i biler. Batteribyttestasjonen må også ha betydelig ladekapasitet.
De samfunnsmessige fordelene ved batteribytte blir derfor i beste fall marginelle.
Det er også lite sannsynlig at andre store bilprodusenter vil ønske å være «locked in» i Nios batteribytteunivers. I beste fall kan man få med noen kinesiske produsenter, men neppe vestlige.
Å reservere infrastruktur til spesielle bilmerker er nettopp noe Tesla ble kritisert for med sine superladere. Det er neppe så mye mer velkomment når det gjelder batteribytte.
En batteribyttestasjon må også ha mange batterier på lager for å opprettholde kapasiteten. Batterier som heller kunne stått i biler. Batteribyttestasjonen må også ha betydelig ladekapasitet.
De samfunnsmessige fordelene ved batteribytte blir derfor i beste fall marginelle.
Det er også lite sannsynlig at andre store bilprodusenter vil ønske å være «locked in» i Nios batteribytteunivers. I beste fall kan man få med noen kinesiske produsenter, men neppe vestlige.
Å reservere infrastruktur til spesielle bilmerker er nettopp noe Tesla ble kritisert for med sine superladere. Det er neppe så mye mer velkomment når det gjelder batteribytte.