Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1666
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:28
Marerittet er når man må hurtiglade fem minutter for å rekke hjem, men blir stående 45 minutter i ladekø fordi noen lader til 100%.

På de 45 minuttene hadde du vel fått ca. like mye strøm på sakteladeren ved siden av ;)
Problemet er at man på forhånd ikke vet om den ventetiden er 3 minutter eller 45. Det er heller ikke åpenbart for alle andre at man står i hurtigladerkø når man har koblet seg til AC-lading.
#1667
Hyundai Ioniq / Tysk Ioniq?
tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:07
Det er varierende utstyrsnivå på importbiler. Det viktigste å få med er varmepumpe.

Andre forskjeller (som er varierende) er varmeseter, rattvarme, p-sensorer (foran?) og halogen istedet for LED nærlys. Hvor viktig dette er blir jo en smakssak, men det kan være argument for pruting. Det er kjøpers marked nå.

Endel importbiler annonseres uten vinterhjul. Da blir det fort  over 10k i ekstra kostnad.

Edit: Man må ha skinn hvis man ønsker ventilerte seter.
#1668
Ladekøer kan være selvforsterkende for negativ adferd.

Man tar ikke sjansen på enda en ladestopp, med risiko for nok en time i ladekø. Da er det fristende å lade fullt der man er, selv om det tar mye tid.
#1669
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 12:41


Da er du tilbake på at det behøves en skjermløsning for å styre dette. Enten må det integrerers på skjermen til hurtigladeren eller man må ha en egen skjerm for dette. På mange hurtigladere er det ikke engang skjerm. Og hva med alle sakteladerne, det blir ganske uhensiktsmessig å installere skjermer med slikt interface på alle slike.

En god løsning må derfor ikke være avhengig av et brukerinterface for å være hensiktsmessig. Derfor står jeg på at RFID med roaming er den beste løsningen. Mao. bedre å påby roaming. Da skaffer man seg RFID fra en av leverandørene, registrerer kredittkort, og bruker samme brikke over hele Europa.


Man må ikke ha skjerm (selv om det neppe er noen stor kostnad å integrere i fremtidige hurtigladere).

Det holder med en forhåndsdefinert makspris, som er det man må betale hvis man ikke avslutter lading. Maksprisen kan stå på et oppslag på ladestasjon.

En utfordring er at 200kr neppe holder som makspris, hvis det er begrensningen på berøringsfri betaling.

Men ikke uenig i at rfid med roaming kan være en bedre løsning.
#1670
Har du prøvd å søke i forumet her, evt på youtube?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1671
BMW i3 / Sv: 94ah rekkevidde
mandag 29. juli 2019, klokken 12:23
Min konklusjon på tilsvarende spørsmål er at man er i grenseland de værste dagene, og må være villig til å kompromisse på kjørehastighet ved mye vind og nedbør vinterstid.

https://elbilforum.no/index.php?topic=46953.0
#1672
Min første tanke er giroverføringen. Det gro igjen bak ved kassa, og må renses og smøres. Kjent problem som normalt bør være enkelt å fikse.
#1673
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 150000
mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Kongsvinger -Bodø med 60Ah i3 høres ut som en øvelse for spesielt interesserte. Hvor mange  ladestopp ble det?

Rekkevidde bør være et viktig kriterie, hvis bilen skal få så bredt anvendelsesområde som mulig.

40kwh Zoe er vel ikke langt unna 150k,og vil derved være rekkeviddevinner i segmenet. Men den sære ladeløsningen kan være showstopper.

Soul gjør det også ganske bra rekkeviddemessig, så lenge man holder seg unna motorveier. Det er en bil jeg ville vurdert i dette segmentet.

30kwh Leaf er heller ikke så langt unna i pris. Har dårlig temperaturstyring av batteriet, og man kan komme borti mye rart av importbiler.
#1674
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).
#1675
Lading av Tesla / Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
lørdag 27. juli 2019, klokken 11:52
Henter ikke Tesla beregnet kjøretid, og derved hastighet fra Google Maps da?

#1676
Sitat fra: Magne St på lørdag 27. juli 2019, klokken 00:38


Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.

Hvis avtalen var 16A ladestasjon, så må faktisk elektriker trekke ny kabel, og bytte sikring. Jeg hadde ikke akseptert nedjustering til 13A.

#1677
Bompengeopprøret blir nok en joker for hvordan videre elbilfordeler blir seende ut.

Frp ofrer nok glatt mva-fritak og andre elbilfordeler hvis de kan score billige bompengepoeng på det. Forlater de regjeringen, tror jeg ikke man kan regne med noen elbilstøtte her.

H og Ap er kyniske realister, som tar de valgene på dette området som gir dem makt. De er ikke ideologisk opptatt av elbil.

Krf, V, Mdg og SV oppfatter jeg som opptatt av elbil, med litt forskjellige vinklinger.

Sp gir blaffen i elbil, og tar glatt noen bompengepoeng istedet.

Hvor bompengepartiene står, er jeg litt usikker på. De har jo et inntektsproblem, hvis de skulle nå målet sitt.

Elbilen står derfor lagelig til for hogg, når penger skal hentes inn for å dekke tapte bompengeinntekter. Selv om dette trolig gir mindre penger inn enn det de som roper høyest tror.

ESA tror jeg er det minste problemet.
#1678
For å pense litt tilbake til hva denne tråden egentlig handler om. Nord-Sverige var nevnt, og der er det relativt tynt med hurtigladere. Uppladdning.nu gir jo et greit bilde av situasjonen.
#1679
Ok, du velger altså å høste der andre har sådd, uten vilje til å bidra selv.

Ingen vet hvordan elbilfordelene hadde sett ut i dag, uten elbilforeningens lobbyvirksomhet.

De har også hatt besøk av bilprodusenter, som har ønsket å lære om elbiler. Så utformingen av nettopp din bil, kan ha blitt påvirket av innspill fra elbilforeningen.
#1680
Sitat fra: Arha på torsdag 25. juli 2019, klokken 15:26
Brukte dette tidligere i sommer på ferie i England hos operatøren Insta Volt. De bruker Veefil-ladere og kredittkortet brukes på samme måte som et RFID-kort på disse. Enkelt og greit, ingen forhåndsregistrering eller fomling med app er nødvendig. Virket hver gang.

Betalte du da pr. min, pr kwh, eller pr. lading?

Det har blitt påstått at å starte betalingen når sluttbeløpet for ladingen ikke er kjent, kan skape problemer. Men de får til dette både på bensinpumper og parkeringsautomater, så kan ikke skjønne at det er noe problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA