Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1336
Kjøpe elbil? / Sv: Hurtiglade nettverk vs Tesla Chargers
torsdag 20. februar 2020, klokken 20:49
Jeg tror ladekø stort sett er et problem ved høytrafikktidspunkt. Kjører man utenom disse, så hadde jeg ikke bekymret meg.

Selv om det er flere ladere på et sted, er det kanskje bare en eller to lynladere. Og man riskerer å havne på en treg 50kwh-lader.

Man må registrere seg som kunde hos en rekke ladeoperatører for ikke å knote med dyr sms-betaling.


#1337
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest vinter 2020
torsdag 20. februar 2020, klokken 20:22
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. februar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: automat på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:54
Som sammeligningstest er den verdiløs.De bilene som gikk lengst fikk vesentlig vanskeligere vær og føreforhold, samt fler høydemeter enn de som gikk kortere.

Det er faktisk feil. De som stoppet mellom Dombås og Hjerkinn fikk flest høydemeter. I-Pace, E-tron, e-Niro bl.a. De som kom seg over kneika fikk en nedstigning til Folldal på 300 meter. Forskjellen mellom e-Niro som stoppet like før toppen og Kona og TM3 som stoppet i bunn av bakken er mye mindre enn de 40 km testen viste.

Men de bilene som gikk lengst fikk snøværet på slutte. Det var ikke mitt poeng å plukke på enkeltresultater. Poenget er at tallene ikke kan sammenlignes når forholdene er så forskjellige. Bilene som stoppet langt nede i Gudbrandsdalen slapp jo billig unna, og fremstår med lengre rekkevidde enn de egentlig har, sammenlignet med de som passerte Dombås.

De burde funnet en runde på 4-5 mil med en passe miks av veityper. Og så kjørt rundt og rundt til bilene stoppet/viste null
#1338
Elbiler i media / Sv: Rekkeviddetest vinter 2020
torsdag 20. februar 2020, klokken 16:54
Som sammeligningstest er den verdiløs.De bilene som gikk lengst fikk vesentlig vanskeligere vær og føreforhold, samt fler høydemeter enn de som gikk kortere.
#1339
Sitat fra: KHL på onsdag 19. februar 2020, klokken 09:06
Er det ikke mulig å benytte adaptere? Feks. slik som denne:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/tilbehor/products/type-2-til-schuko-vanlig-stikkontakt-1-fas

Denne vil ikke hjelpe noen ting. Den styrer ikke hvor mye last man prøver å trekke fra schuko'en.

Det som vil hjelpe er om man vet noe om hvor mange som faktisk bruker motorvarmer, og hvor mange elbiler som forventes å lade i nær fremtid. Slik at man har mulihet til å se om kabalen går opp. Motorvarmer vil jo gradvis dø ut med fossilbilen. Og når mange nok ønsker elbillading vil maktbalansen endres til å favorisere dette.

#1340
Det som er mest skremmende er at så mange tror på propagandaen fra vitenskapsfornekterne. Og at facbook-sider som dette får så mange følgere.
#1341
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til elbil valg.
onsdag 19. februar 2020, klokken 08:43
Jeg vil tro at alle elbiler i prissegmentet 200-300k vil klare oppgavene som er nevnt. Så da blir det et spørsmål om hva man liker, og hvilke forventninger man har utover grunnbehovet.

Det er også litt forskjell om man helst vil ha noe til 200k, men kan strekke seg til 300. Eller om 300 er helt greit.

At populære biler som Leaf og eGolf er elbilteknisk utdatert er nevnt. (De kan likevel gjøre en god jobb for mange). At Chademo har dårlige fremtidsutsikter er nevnt. At Zoe har en sær ladeløsning som passer dårlig til norsk IT-strømnett er ikke nevnt. (Og ikke la deg lure til å tro at problemet er løst. Spørsmålet er om man kan leve med løsningene som omgår problemet.)

Leaf får av noen litt tyn for manglende høydejustering av ratt, og noen klager på setene.

Amperea-E fikk også litt klager på seter i starten. Denne GM-produserte bilen har falt litt mellom to stoler, etter at GM solgte Opel til PSA.

Vær oppmerksom på utstyrsnivå og garantier ved paralellimporterte biler. Det kan være forskjeller, noen ganger viktige.
#1342
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 18. februar 2020, klokken 21:06

Når det gjelder ressonementet ditt om at EU burde standardisere på den mest brukte pluggen, for billading, så burde CCS aldri vært innført. Chademo var på veiene før CCS kom. De seinere åra har det vel vært like mange biler med Chademo som CCS i Europa, da Leaf og Outlander drar opp antallet Chademo. Balansen kan ha endra seg etter at model 3 kom.
Nå har det seg sånn at det finnes biler også utenfor EU. EU har valgt en CCS-plugg som er annerledes enn den CCS-pluggen som brukes i resten av verden, mens Chademo er en global standard.

Man kan selvfølgelig mene at CCS aldri skulle vært innført. Men nå er det nå engang sånn at den er vedtatt som standard for ladere i Europa. Det får vi ikke gjort så mye med, annet enn å innrette oss deretter. Chademo er nå slått sammen med den kinesiske standarden, som har en plugg som gamle chademo-biler ikke kan lade på. Så Chademo havner nok i en blindgate uansett. Andelen av Chademobiler vil også være sterkt synkende de nærmeste årene. I Norge har salget av elbiler (som nå har CCS) hatt stor økning lenge. Nå begynner det å røre seg i Europa også.
#1343
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til elbil valg.
mandag 17. februar 2020, klokken 22:47
2 x 5 mil, eller 2 x 10 mil?
Lademulighet hjemme, på jobb, eller begge deler?
Motorvei med 110km/t eller landevei med 60-70-80?
Stavanger med kystklima, eller Finmarksvidda med -40?
Hva er kjørebehovet på ettermiddagen når du kommer hjem fra jobb?
Husk elbilen ofte blir en nr-1 bil, ikke bare en pendlerbil. Behov for plass og rekkevidde utover pendlingen?
#1344
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt X - tanker om denne?
søndag 16. februar 2020, klokken 14:25
Syns du la opp til diskutere hva som var verdt å diskutere i ditt svar til @tornaldo.

Uansett så har vel bilen som startet tråden rattvarme, for denne er vel fra etter at premiumpakka ble standard.

Og utfra at tmx starter på ca 550k på finn, så syns jeg dette eksemplaret ser ut til å ligge på riktig prisnivå.
#1345
Model X 2014 - 2022 / Kjøpe brukt X - tanker om denne?
søndag 16. februar 2020, klokken 11:25
@kodax:

Det er altså viktig med erfaringer fra folk som har sett lyset når de prøvde rattvarme. Ellers er det ikke så nøye.
#1346
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt X - tanker om denne?
søndag 16. februar 2020, klokken 09:40
Sitat fra: kodax på søndag 16. februar 2020, klokken 08:41

Uenig. Tidligere hadde jeg ikke rattvarme, og kunne ikke skjønne hva man skulle med det hvis man hadde bil med ok varmeapparat. Andres erfaringer er dermed interessante i slike sammenhenger.

Jeg har gått fra nr.2-elbil uten rattvarme, til en med. Og savner fortsatt ikke rattvarme i Tesla'en.

I trillingen var jeg mye kald på hendene, og savnet rattvarme. I Ioniq'en bruker jeg det kanskje i noen minutter hvis jeg ikke har fått forvamet. Dertter blir det ubehagelig varmt. (Ioniq uten app er klønete å forvarme).

Ble du noe klokere av mine personlige erfaringer?
#1347
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang e-mach
fredag 14. februar 2020, klokken 09:27
Det er bedre med en fugl i hånda, enn ti fugler på taket. Vi vet ingen ting om hvordan leveringssituasjonen til Ford blir. Har du en konkret utlevering av en Kia på gang, så vet du ihvertfall når du får bil.
#1348
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:44
I følge denne artikkelen utmerker elbiler seg negativt i skadestatistikken, med unntak for e-Golf.

Og hva er det e-Golf har som værstinger ikke har?

Helt riktig. e-Golf autoseiler, og de som har kjørt i seilemodus vil nok bekrefte at det gir en mer avslappet kjørestil.

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Burde forsikringsselskapene gi autoseilerabatt slik de gjør med AC etc?
Kan du vise til noen årsakssammenheng her?

Hvis ikke så blir jo dette «Mor Nille er en sten»-argumentasjon.
#1349
Sitat fra: elektro på onsdag 12. februar 2020, klokken 21:10

Tror du er inne på noe, samt at det er grenser for hvor mye regen man kan ha uten noen måte å porsjonere den på. Se forøvrig denne videoen når det gjelder langvarig høy belastning, det gjelder også versjon 3 av det unevnelige merket, og også ved regen.
Regen porsjonerer man med wattpedalen, like enkelt som man porsjonerer gasspådraget med samme pedal.

Man kan selfølgelig fremkalle tilfeller av powerlimit på versjon 3 også. Her gjør f.eks TB 27 launch til 200km/t etterhverandre, med påfølgende regen. Og får power limit i de siste rundene.

Så får hver og en vurdere om det utgjør et problem til sin kjøring.


https://youtu.be/YVaebcsHNFU

#1350
Nå bare spekulerer jeg men:
Regnerering utvikler mye varme i motoren. Motordesignet til dette unevnlige merket er jo kjent for å ikke ha kjølekapasitet nok ved langvarig høy belastning. (Untatt for versjon 3) Så jeg tror det rett og slett er et designkompromiss.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA