Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - automat

#61
Alt det andre / Barentshavet ulønnsomt
torsdag 05. januar 2017, klokken 20:58
Ulltveit-Moe taler oljeministeren, NHO og Statoil midt i mot:

Et kjempestort tapsprosjekt.
La oljen i Barentshavet ligge, er budskapet fra investor Jens Ulltveit-Moe.

https://www.nrk.no/norge/ulltveit-moe-om-barentshavet_-_-et-kjempestort-tapsprosjekt-1.13307796
#62
At Golf og Soul er FWD er naturlig, siden de finnes både som fossil og el. Men Leaf, Zoe, og ikke minst nye Bolt/Ampera-E som har kraftig motor, burde jo hatt RWD, siden de er bygget som elbil.

Det var plass og produksjonskostnader som førte til overgangen fra RWD til FWD på fossilbiler, ikke fordi det ga så fantastiske kjøreegenskaper. Men siden elbiler ikke trenger plass til en stor motor og girkasse, og de heller ikke trenger kardang for å få bakhjulsdrift, så er jo ikke fossilargumentene særlig relevante. Og nå har jo ESP fjernet siste rest av overraskelser som RWD kan gi.

Er bilprodusentene for fastgrodde i gammel tankegang? Er de redde for å gi bilkjøperne enda ting de ikke er vant til? Hvorfor ikke designe bilen slik at den blir mest mulig optimal?

Tesla og BMW har gjort dette, og de er jo blitt biler med gode kjøreegenskaper.
#63
Elbiler i media / Elbilen din kan bli brukt til lagring av vindkraft
torsdag 11. august 2016, klokken 23:16
"Nå skal det forskes på blant annet å ta vare på vindkraft til perioder med mindre vind. En ide er å bruke batteriene i elbilene til å lagre strøm.

Et norsk forskningsmiljø med utspring i Halden skal lede et av EUs største energiprosjekter. Målet er å utnytte kapasiteten i det europeiske strømnettet bedre enn i dag, og det skal blant annet skje ved utstrakt bruk av batterier."

https://www.nrk.no/ostfold/elbilen-din-kan-bli-brukt-til-lagring-av-vindkraft-1.13082941

Har ikke Nissan testet ut noe slikt?
#64
Kjørte trillingen til hytta i går kveld (snaue 20 mil) og hadde 3 hurtigladestopp. På første korte ladestopp (drøye 5min) var alt normalt.

Ved  andre lading stoppet jeg for å handle på Kiwi, og bilen ladet 30-80%. Var ferdig da jeg kom ut, så vet ikke hvor lenge den hadde stått. Når jeg startet å kjøre igjen, så kom det mye fuktighet ut av ventilasjonsanlegget, og vinduer dugget svært raskt igjen. Ved å starte A/C forsvant duggen fort, men kom svært raskt tilbake når A/C ble skrudd av. (Utetemperatur innbød ikke til bruk av A/C). Måtte skru på varmen for å få bort duggen.

Etter siste ladstopp (8 min) var det også noe dugg, selv om jeg klok av skade styrte luftstrømmen bort fra vinduer.

Har andre opplevd dette, og hva kan forklaringen være? Skjønner at det er relatert til at A/C blir brukt til batterikjøling, men det burde jo ikke gi slike utslag.

#66
Elbiler i media / Britiske elbiler kan blive energilagre for tog
søndag 01. mai 2016, klokken 12:21
Network Rail i Storbritannien vil sammen med tre universiteter undersøge, om man fremover kan bruge de elbiler, der er parkeret ved stationerne, som energilager i forbindelse med eltogenes nedbremsning og accelleration.

https://ing.dk/artikel/britiske-elbiler-kan-blive-energilagre-tog-183702
#67
http://energiogklima.no/blogg/einar-wilhelmsen/elbiler-kutter-utslipp-i-virkeligheten-fossilbiler-i-teorien/

Og en interessant betraktning herfra:
Sitat4 milliarder for fiktiv utslippsreduksjon
Forskjellen mellom oppgitt utslipp og faktisk utslipp for fossilbiler er ca. 45 gram CO2 pr km i 2014. Litt forenklet kan vi si at et ekstra gram CO2 pr km for en typisk solgt fossilbil det året koster ca. 800 kroner i avgift. Hvis vi hadde beregnet avgiften etter de faktiske utslippene, skulle hver eneste nye solgte bil i 2014 betalt (800kr*45gram) 36000 kroner mer i avgift. I 2014 ble det solgt ca. 120 000 nye fossilbiler. Avgiftslettelsen som ble gitt for denne fiktive utslippsreduksjonen har da en verdi på over 4 milliarder kroner. Og det er bare for 2014!
#69
Elbiler i media / Elbiler i MGPjr-finalen
søndag 08. november 2015, klokken 12:44
"Strømtomme" elbiler hindrer nrksjefen i å levere avstemmingsresultatet i MGPjr-finalen.
https://tv.nrk.no/serie/melodi-grand-prix-junior/MUHU06000015/07-11-2015#t=1h21m31s

#70
Potensialet for fornybar energi i Norden er nok til å elektrifisere all nordisk privatbilisme, i flg denne artikkelen:
http://syslagronn.no/2015/10/22/syslagronn/nok-fornybare-ressurser-til-at-alle-kan-kjore-el-bil_65074/

Kan jo være noe å vise til når "elbiler går på kullkraft"-argumentene kommer i kommetarfeltene.
#71
Elbiler i media / App for test av batteritilstand
tirsdag 29. september 2015, klokken 22:48
Fra TU:
Kjøpe brukt elbil? Snart kan en app fortelle deg hvilken som har best batteri
Ny metode skal være like god som en laboratorietest.

http://www.tu.no/industri/2015/09/29/kjope-brukt-elbil-snart-kan-en-app-fortelle-deg-hvilken-som-har-best-batteri
#72
Ladeplasser og ladekabler / Endelig hurtigladerstøtte fra Enova?
onsdag 16. september 2015, klokken 21:04
Pressemelding fra Enova i dag:

EFTAs overvåkingsorgan ESA har godkjent Enovas nye infrastrukturprogram. Dette åpner for satsing på ladestasjoner for elbil og landstrøm.
...
– Allerede i løpet av de to neste ukene vil vi utlyse konkurransen om utbygging av hurtigladere for den første transportkorridoren. Så vil det gå slag i slag.

http://www.enova.no/presse/pressesenter/presserom/presserom/885/1904/#/pressreleases/esa-godkjenner-enovas-transportsatsing-1218678
#73
Elbiler i media / Elbilar i Europa dåliga för miljön
torsdag 13. august 2015, klokken 23:53
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3922372.ece

Bilar med snål förbränningsmotor är fortfarande miljövänligare i Europa än bilar med batterier och bränsleceller. Kruxet är elmixen i EU, som innehåller för liten andel förnybar el.

Det är en internationell forskargrupp på det federala schweiziska institutet för materialvetenskap och teknik, EMPA, som genomfört en total livscykelanalys på bilar med bränsleceller, batterier respektive förbränningsmotor. Forskarna har räknat på all miljöpåverkan, från tillverkning och användning till återvinning.

#74
Elbilen i Samfunnet / Elbiler og lading er fortsatt i betafase
lørdag 08. august 2015, klokken 00:04
http://blog.makingwaves.no/design/michelles-elbil-debut-fra-et-ux-perspektiv/

Så denne via Twitter, og historien kan vel være en god påminnelse til alle elbil-nerder her inne om det fortsatt gjenstår endel før brukervennligheten er på plass.


#77
Elbiler i media / Bravo Dagbladet
torsdag 12. mars 2015, klokken 19:46
Dagbladet med positiv leder om elbiler i dag: "Suksessen må fortsette. Incentivene har fungert etter hensikten"
#78
Ladeplasser og ladekabler / Elbilistenes hurtigladerlag?
lørdag 10. januar 2015, klokken 01:19
I flere tråder har etablering og finansiering av et hurtigladenettverk blitt diskutert. Jeg mener vi elbilister selv må ta et ansvar for å få dette på plass. Vi kan ikke sitte å vente på at "noen andre" skal ordne det. Tesla har på kort tid fått opp et fungerende SC-nettverk. Jeg finner derfor naturlig hente løsninger som ligner deres.

Mitt forslag går ut på følgende:
Det dannes en stiftelse som får i oppdrag å adminstrere hurtigladerlaget. Man inngår avtale med importører av combo og chademo-biler om å selge bilene med en obligatorisk hurtigladeavgift. Dette gir fri tilgang til alle lagets ladestasjoner.  Man kan velge mellom følgende
Alt 1: 5000 kr første år, deretter 500kr pr år
Alt 2: 10000 kr for tilgang hele bilens levetid.

5000 kr er tross alt ikke stort mer enn man betaler for metallic lakk, og vil være lett å akseptere når man er i en kjøpsprosess for en bil til flere hundre tusen. Årsavgiften på 500 kr må være så lav at det fremstår som attraktivt å betale for tilgang til ladenettet, selv om man lader lite.
Hvis man anslår et salg på 20 000 chademo og combobiler i året, hvor halvparten velger hvert alternativ, vil man få inn 150 millioner i året.

Eksisterende elbilister tilbys alternativ 1, men for å få inn rask startkapital gis et introduksjonstilbud på 3000 kr istedet for 5000 kr. Hvis 10 000 av dagens elbilister benytter seg av dette, har man 30 millioner  i startkapital.

Ladestasjonene som bygges må være etter Tesla-modell, med mange ladepunkt, og egen trafo fra høyspentnettet. Tesla løsning med flere 11KW lademoduler og 2 ladere som deler på disse er så genial at man burde vurdere å kjøpe ladestasjoner av Tesla, og bygge dem om til chademo/combo.  RIFD-kort brukes for aktivering av lader. Det settes i tillegg opp noen 22KW type-2 stolper med fri tilgang. For Zoe/MB/Tesla, samt topplading. 43KW AC bygges ikke ut, med mindre biler med dette får noe vesentlig utbredelse.

Hvis man antar en etableringskost på 5 mill pr ladestasjon, vil man klare å bygge 30 stasjoner i året.
Det må i tillegg forhandles med dagens hurtigladeroperatører, slik at flest mulig av hurtigladerne i landet er tilgjenglig for medlemmene.
For å redusere ladekø settes maks ladetid på enkeltladere til f.eks 30 min. Samme begrensning kan også settes på større ladestasjoner, når alle ladere er i bruk.

Stiftelsen skal ikke stå for operativ drift selv. (Og kanskje heller ikke eie stasjonene.) Dette settes ut på anbud til f eks Grønn kontakt og Fortum. Samlokalisering med Tesla SC bør være høyaktuellt.


Hvorfor ikke la staten kreve inn ladeavgiften?
1. Statlige avgifter som innføres er vanskelige å redusere eller fjerne.
2. Ting tar ofte lang tid i offentlig forvaltning.
3. Det blir fort mye dyr adminstrasjon i det offentlige.
4. Det viktigste for elbilismen nå, er å beholde avift- og monsfritak ved kjøp. Ikke bland nye faktorer inn i den offentlige debatten.
5. Vi viser handlekraft selv, slik at vi ikke så lett kan fremstilles som noen sutrekopper og snyltere.
#79
Elbiler i media / El-Taxi i Østlandssendingen
onsdag 17. desember 2014, klokken 21:40
Reportasje om luftforurensing i Oslo. Tesla-taxi på slutten.
http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/DKOA99121714/17-12-2014#t=38s
#80
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Dekke til radiatoren?
søndag 09. november 2014, klokken 23:50
Er det noen som har prøvd dekke til den store radiatoråpningen foran?
Det må jo komme en ganske stor "air flow" gjennom her, som kjøler ned både varmeapparat-deler og torpedovegg? Å redusere luftgjennomstrømingen i "motorrommet" burde jo gi et bidrag til å bedre varmeforholdene i bilen? På en dieselpurke jeg hadde for noen år siden hjalp tildekking av radiator veldig mye.



Ser det er forslått her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3395.0.html
Men det så ikke ut som det var noen som faktisk prøvde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA