At biler viser feil fartsgrenser er ikke noe nytt. Men etter de nye reglene er konsekvensene mye mer inngripende. Med obligatorisk akustisk varsling som må deaktiveres for hver tur, hvis man ikke ønsker dette varselet.
Bilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer. Hvor stor treffsikkerhet krever regelverket at et slikt varsel skal ha?
Er dette en mangel etter forbrukerkjøpsloven? Hvis man klager på en slik feil, og den ikke rettes, hva slags kompensasjon vil det være grunnlag for å kreve? Det kvalifiserer neppe for å heve kjøpet, og det er kanskje noe man ikke ønsker. Men man bør vel kunne kreve et solid prisavslag hvis bilen ikke tilfredsstiller lovpålagte krav?
Enkelte (amerikanske) bilprodusenter har hittil vist liten vilje til å rette opp i feilvising. Sannsynligvis fordi de ikke bruker de mest oppdaterte fartsgrensedatabasene. Kan mange krav om prisavslag gjøre noe med den viljen mon tro?
Bilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer. Hvor stor treffsikkerhet krever regelverket at et slikt varsel skal ha?
Er dette en mangel etter forbrukerkjøpsloven? Hvis man klager på en slik feil, og den ikke rettes, hva slags kompensasjon vil det være grunnlag for å kreve? Det kvalifiserer neppe for å heve kjøpet, og det er kanskje noe man ikke ønsker. Men man bør vel kunne kreve et solid prisavslag hvis bilen ikke tilfredsstiller lovpålagte krav?
Enkelte (amerikanske) bilprodusenter har hittil vist liten vilje til å rette opp i feilvising. Sannsynligvis fordi de ikke bruker de mest oppdaterte fartsgrensedatabasene. Kan mange krav om prisavslag gjøre noe med den viljen mon tro?