Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
Ny sak som svekker Kinas omdømme:
"Enormt datainnbrudd hos tyske Volkswagen – mistenker kinesiske hackere
To tyske mediehus avslører at bilgiganten Volkswagen i flere år ble tappet for verdifull informasjon om ny teknologi i bilene deres."

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilgiganten-volkswagen-ble-hacket-og-frastjalet-bedriftshemmeligheter-1.16850902
#2
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 18:28Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.

Ja man skal være forsiktige med å dytte vestlig demokrati på regimer. Afghanistan, Irak og Libya er eksempler på at det kan fungere dårlig. At vestlige land ikke gikk inn i Syria viser kanskje at man har lært. Men man overlot samtidig innflytelsen til Russland og Iran, som reddet diktatoren Assad.

Problemet med Kina er at de ikke nøyer seg med med indre økonomiske vekst. De er ekspansive. Taiwan og Sør-Kinahavet er nevnt. De har kneblet Hong Kong, og kjøper seg innflytelse i afrikanske land med massive utbygginger. De markerer revir i Arkits, et område de historisk sett ikke har hatt interesser. Og ikke minst, de bygger kraftig opp sin militære kapasitet. Alt dette er bekymringsfullt.

Det betyr ikke vi bør kutte alle bånd med Kina. Men vi må sørge for at vi ikke får for stor avhengighet til dem. Det europeiske bilmarkedet er et område Kina historisk sett ikke har hatt innflytelse. Det er i ferd med å endre seg, og er kanskje noe man bør begrense. Norge bør her følge EU, fremfor å agere på egen hånd. På det private plan bør man avstå fra kjøpe kinabil. Det er ingen grunn til å støtte det kinesiske regime. De har innflytelse nok. En annen grunn til å avstå fra Kinabil, er hvis EU innfører sanksjoner. Lavere salg kan resultere i at produsentene reduserer sitt lokale nærvær, som kan gå ut over service og ettermarked. Og de svakeste vil kanskje trekke seg helt ut.
#3
Sitat fra: BubbaJoFet på I går kl. 15:58Så når Kina gjør det, er det galt. Men når Tyskland gjør det er det lurt..?
https://www.ft.com/content/5471a272-11d9-4907-8319-2e191eca7b4c

Hva med de 1200 milliardene Frankrike skal subsidiere sin egen sektor med fram til 2030?

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/economic-diplomacy-foreign-trade/promoting-france-s-attractiveness/france-relance-recovery-plan-building-the-france-of-2030/

Alle land subsidierer egen industri, inkludert Norge.


I BYD's tilfelle så er det snakk om at subsidiene potensielt bryter internasjonale handelsregler, og at EU potensielt kan iverksette straffetiltak.
https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

Nå var det ikke meningen å dra de politiske sidene inn i denne tråden. Men hvis dette slår til, så vil det etter all sannsynlighet gå ut over bilsalget til BYD. Som igjen kan påvirke hvor stor lokal tilstedeværelse de velger å ha rundt omkring i Europa.
#4
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.
#5
@hELgenen, du dokumenterer at EU og Tyskland subsidierer det grønne skiftet. Det er allmenn kjent, og var ikke spørsmålet. Du hevdet at konklusjonene som omtales i artikkelen er kjøpt og betalt. Og at sannheten holdes skjult. Det er alvorlige påstander som bør kunne dokumenteres. Jeg klarte ikke å finne dette i artiklene du linket til.

Kina kommer stadig med bastante påstander om at Taiwan tilhører Kina, og de har holdt svært aggressive militærøvelser tett innpå Taiwan. Kinesisk kystvakt har også konfrontert andre staters båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet. Om ikke dette er militært aggressivt, og grunn til å skape frykt, så vet ikke jeg. Ønsker man at land som oppfører seg slik skal få en stadig mer dominerende posisjon i verdensordenen?

Kinas kraftigste virkemiddel for oppnå makt er gjennom å styrke sine handelsposisjoner. Om det skjer på en rettferdig måte eller ikke bryr de seg ikke om, så lenge det tjener Kinas egne interesser. I det bildet er det kanskje lurt av EU og USA å beskytte sin egen industri?
#6
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 09:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.

Siden du trekker i tvil sannhetsgehalten i artikkelen. Opplys oss gjerne om sannheten. Helst med referanser.
#7
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 09:20Politisk debatt tilside, godt tilbud kan jo vurderes ift. troen på at merket vil ha filialer i Norge i framtiden eller ikke. Fisker Ocean lagerbiler selges billig men firmaet lever på kanten av konkurs. Nio tjener jo ikke penger i Norge og kan ikke fortsette på samme måte i mange år.
Godt oppsummert. Et merkes tilstedeværelse i Norge og Europa betyr mye for garanti, service, deletilgang og andrehåndsverdi.

Kinesiske bilmerker popper opp som paddehatter om dagen. Det er lite sannsynlig at alle disse vil overleve i Norge og Europa.

Og selv for etablerte Kinamerker kan det være skjær i sjøen. Det har kommet frem at den kinesiske stat har subsidiert BYD med 3,4 milliarder euro. Det kan føre til reaksjoner fra EU og konsekvenser for BYD, uten at vi behøver å ta den diskusjonen her.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Bruktimportert Tesla, hva er greia?
lørdag 13. april 2024, klokken 12:30
Ved bruktimport har man ikke noen reklamasjonsrett ovefor Tesla. Reklamasjon må rettes mot importør/selger.

I bunn og grunn tror jeg opplevelsen avgjøres av Teslas holdning til bruktimport. Hvis de misliker bruktimport så kan de kødde til mye når det gjelder garanti, service, onlinetjenester og app.

Og selv om Tesla syns det er OK nå, så kan de ombestemme seg om et år eller to.
#9
Når det gjelder el- lastebiler har det skjedd en utvikling, men hvordan ser det ut for hydrogen? Hvis man skreller bort fremsnakking for å skaffe offentlig finansiering.

Hvilke hydrogenlastebiler er lansert? Er det prototyper eller produksjonsmodeller? I hvilket volum er de produsert?

Hva har skjedd når det gjelder fyllestasjoner? Har de blitt billigere eller mer effektive? Er det bygd mange nye i Europa?

Har det skjedd noen utvikling av elektrolyseprosessen, slik at produksjon av grønt hydrogen blir billigere og mer effektivt?

Når det gjelder blått hydrogen, fra co2-renset naturgass, så har det vel skjedd en utviking. Men vi står vel igjen med spørsmålet: Er veitransport riktig bruk for blått og grønt hydrogen?


Og hvor stort er det reelle problemet med å utvinne nok råvarer til batterier? Et større spørsmål er vel hvem som skal ha kontroll på det. Vesten eller Kina?
#10
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 19:10
Sitat fra: chargedup på søndag 07. april 2024, klokken 22:28Jeg vil tro at man sannsynligvis kan få tak i reservedeler for egen regning, men aldri vil få en fullt fungerende bil.

Deler som også brukes av andre bilprodusenter vil være mulig å få tak i, men det vil bli et krevende arbeid å finne frem til de riktige delene. Man må vite nøyaktig hvilken bilmodell, inkl versjon og årsmodell, som har samme del. Og Fisker har sannsynligvis brukt deler fra mange forskjellige biler.

Deler som kun er produsert for Fisker vil det sannsynligvis ikke være mulig å få tak i. Det er produsert alt for få biler til at det finnes noe ettermarked.
#11
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
søndag 07. april 2024, klokken 21:41
Man kan nok glemme garantier ved en konkurs. Det som er mer bekymringsfullt er deletilgang. Finnes det et reservedelslager av noe omfang? Og er noen i det heletatt interessert i å kjøpe det opp for å serve de få kundene som finnes?

Man må også regne med at bilen går offline.

#12
Føreransvaret ved L3/L4/L5 selvkjøring er en annen diskusjon enn den jeg prøver å belyse.

Det lovpålagte kravet om fartsgrensevising foreligger nå. Helt uavhengig av selvkjøring, autopilot og adaptiv cruisecontrol.

En lovpålagt tjeneste bør stille andre krav til bilprodusentene enn når fartgrensevising var frivillig ekstrautstyr. Det er dette ansvaret jeg prøver å belyse. Og hvilke alternativer vi forbrukere har når tjenesten ikke fungerer tilfredstillende.
#13
Jeg har ikke påstått at feil fartsgrensevising fritar føreren for ansvar, eller at man kan sende boten til bilprodusenten. Selv om bilens fartsgrensevising har forledet føreren til å kjøre for fort.

Men fartsgrensevising har nå gått fra å være «nice to have» til å bli en lovpålagt tjeneste. Etter mitt syn vil det stille større krav til at tjensten viser korrekt fartsgrense. Og hvis det er for mange tilfeller av feilvising vil bilen kunne ha en mangel etter kjøpsloven.

Så er det selvfølgelig flere ubesvarte spørsmål her, både om hvor mange feilvisinger som er akseptabelt, og i hvilke situasjoner disse oppstår.
#14
At biler viser feil fartsgrenser er ikke noe nytt. Men etter de nye reglene er konsekvensene mye mer inngripende. Med obligatorisk akustisk varsling som må deaktiveres for hver tur, hvis man ikke ønsker dette varselet.

Bilen vil vel ved feilvising heller ikke oppfylle forskriftskravene? Føreren kan bli forledet til å kjøre for fort, når bilen viser for høy fartsgrense og ikke varsler slik føreren forventer. Hvor stor treffsikkerhet krever regelverket at et slikt varsel skal ha?

Er dette en mangel etter forbrukerkjøpsloven? Hvis man klager på en slik feil, og den ikke rettes, hva slags kompensasjon vil det være grunnlag for å kreve? Det kvalifiserer neppe for å heve kjøpet, og det er kanskje noe man ikke ønsker. Men man bør vel kunne kreve et solid prisavslag hvis bilen ikke tilfredsstiller lovpålagte krav?

Enkelte (amerikanske) bilprodusenter har hittil vist liten vilje til å rette opp i feilvising. Sannsynligvis fordi de ikke bruker de mest oppdaterte fartsgrensedatabasene. Kan mange krav om prisavslag gjøre noe med den viljen mon tro?
#15
Sitat fra: jlan på søndag 31. mars 2024, klokken 01:14https://www.dn.no/teknologi/svenskene-vender-igjen-tommelen-ned-for-easee/2-1-1599411
Du viser til en artikkel som er en og en halv måned gammel.

Hva er det i denne artikkelen som gjør det relevant å omtale den i dag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA