Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
Står at det er 160kr/mnd på Audi sine sider nå.

Dvs at man må lade 872kWh i året (etter år en) før det lønner seg. Hvis man kun forholder seg til Ionity.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
lørdag 24. februar 2024, klokken 11:07
Sitat fra: OlaM på fredag 23. februar 2024, klokken 21:32OTA var bra også når de hadde tredjeparts viskersensor. Hadde de ikke trengt å lage egne halvgode versjoner av etablert teknologi så kunne de blitt enda bedre på de tingene de er best på.

Da min TMX var ny i 2017 var dårlig vindusspyler et stort problem. Den var ikke god nok for norsk saltsørpe og dro møkka utover ruta. Og klagene haglet. Dette løste Tesla med en OTA SW-oppgradering. Ikke perfekt, men godt nok til at klagene stilnet. Hadde de vært avhengige av tredjepartsløsninger, så måtte de sannsynligvis ha kalt bilene inn for fiks og kanskje bytting av HW. (Noe som ville vært et mareritt, slik verkstedkapasiteten var da.)

Full kontroll på SW er jo en av de store fordelene Tesla har fremfor de andre bilprodusentene. Bruddet med Mobileye, som Tesla brukte i AP1, kom jo nettopp pga manglende kontroll på SW.

Regnsensor forsvant ut sammen med Mobileye, uten at jeg kjenner årsakssammenhengen.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
lørdag 24. februar 2024, klokken 10:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. februar 2024, klokken 07:23Roaming partnerne betaler vel ikke noe inn til Ionity, så er vel naturlig at det blir dyrere? BMW,Porsche & Co spytter vel inn penger til Ionity og får redusert kWh pris.

Ser ikke helt poenget med disse frittstående roaming operatørene når man har bilfabrikantene som og stiller med lavere priser.


De beste ladeavtalene via bilprodusentene er stort sett forbeholdt nybilkunder. Og er gjerne innrettet slik at man forventes å kjøpe en ny nybil etter 1-3 år.

Hva slags ladeavtaler tilbyr bilprodusentene til de som kjøper en 3-5 år gammel bruktbil? Jeg ser et marked for frittstående aktører her.

#4
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
onsdag 21. februar 2024, klokken 20:21
Sitat fra: THE på onsdag 21. februar 2024, klokken 08:12Dette har ingenting med Musk å gjøre, men for de som er interessert i å forstå litt mer om bakgrunnen og historien til Ukraina, og konfliktene som har utspilt seg i området mer eller mindre helt siden vikingtiden (800-tallet), så er er delen om Ukrainsk historie på Wikipedia ganske bra.
https://no.wikipedia.org/wiki/Ukraina#Historie

Man skal bruke Wikipedia med forsiktighet på temaer som er konfliktfylte. Siden hvem som helst kan bidra og redigere.

Et eksempel: Folkeavstemningen på Krim i 2014 blir omtalt, uten å nevne at denne var svært omstridt internasjonalt, slik som det f.eks står i snl.no/Ukraina
#5
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 21. februar 2024, klokken 17:52
Sitat fra: RJK på onsdag 21. februar 2024, klokken 11:21Jeg håper jeg nå har oppnådd det jeg ville med å legge inn linken til denne testen. Nemlig at enhver test har sine svakheter, både i form og fasong, og mulighet for individuell påvirkning.

Så også med NAF-testen. Aleine gjør den det begrenset nyttig med alle innsigelser, som selvsagt har sine gode og kanskje og mindre gode poenger. Men det har jo alle tester.


Selvfølgelig har alle tester svakheter og feilkilder, spesielt når de kjøres på offentlig vei under tilfeldige vær- og føreforhold.

Men det er jo mulig å luke ut de mest åpenbare feilkildene, som det er enkelt å gjøre noe med. Såpass burde man kunne forvente av en seriøs organisasjon som NAF. Tenk om de hadde kjørt de årlige dekktestene sine med like store feilkilder som disse rekkeviddetestene.

Det gjør heller ikke saken bedre at i de aller fleste artikler som referer til testen, så er alle forbehold borte.

Hvordan kan man stole på noe slikt?
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
tirsdag 20. februar 2024, klokken 21:48
Jeg tenker at den finske testen kanskje sier mer om ladestrategien til førerne enn om bilene. Med nesten to timer forskjell på beste og dårligste TMY, så må det være noe annet enn bilene.

Og raskeste bil hadde bare to! ladestopp, mens de andre hadde mange korte (4-8), i beste Teslabjørnstil.

Kanskje testen har avslørt svakheter i Teslabjørns testmetodikk. Det stod svært lite om testmetodikk i artikkelen så jeg får spekulere litt:

Antar at de har målt opp 1000km til et punkt som alle skal kjøre til. Dvs at alle omveier til ladestasjoner kommer i tillegg til 1000km. I motsetning til Teslabjørn som inkluderer omveiene i kjøredistansen, slik at han kun taper på at han holder lavere hastighet. De som valgte Teslabjørns strategi med mange korte stopp på denne testen har trolig tapt dyrebar kjøre- og ladetid fordi de kan ha kjørt mange kilometer ekstra.

Teslabjørn stopper jo testen midt på motorveien når han har nådd 1000km. Det er det jo ingen som gjør i det virkelige liv. Da skal man kjøre til sted som er 1000km unna, og all ekstra kjøring til ladestasjoner kommer i tillegg til dette.

Dette kan slå litt sprekker i Teslabjørns ladestrategi, ihvertfall at man ikke skal drive det for langt. Strategien hans krever også at man er ekstremt strukturert ved ladestoppene, slik at man ikke kaster bort unødvendig tid.

#7
Renault / Sv: Renault Scenic e-tech
torsdag 15. februar 2024, klokken 21:43
De har plassert ladeluka på høyre forskjerm, av alle idiotiske steder.

Det stod at man kunne få 22kW lader som tilvalg. Får håpe at bilen ikke har samme lader som Zoe, som ikke kan lade på norsk IT-nett.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Tips om kjøp av brukt elbil
torsdag 15. februar 2024, klokken 20:53
Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 15. februar 2024, klokken 08:44Takk for tips. Jeg satt 2019 Ioniq på lista fordi hyttenaboen har den og sier de er fornøyd. (Men de er også litt verdensmester-typer, så jeg tror det hadde holdt hardt for dem å innrømme at et annet kjøp hadde vært bedre, hehe).

Og jeg hører folk si at den har lavt forbruk. Men, de har jo betydelig kortere kjørevei. De har ca 80 km.

Hva tror du om en 2019 Leaf da? Bør jeg heller opp til en ID3? ID3 har jo RWD så det er vel bedre på glatt føre? Det blir til tider enormt glatt på et strekke på ca 20-30 km til hytta. (Og den siste lille kneika til hytta). Jeg pleier ikke ha problem fordi kona krever piggdekk, men ser jo at folk uten pigg sliter noen dager. (Og så polerer de piggfrie bilene veibanen for hverandre).


28kWh Ioniq er på mange måter en god bil, men den har begrenset batteristørrelse. Og nesten tre mil kortere kjørestrekning vil utgjøre ganske mye for marginene.

Leaf har 40kWh brutto, mot Ioniq's 28kWh netto batteri. Så den reelle forskjellen er ikke 12kWh. Og Ioniq'en har bedre aerodynamikk, som særlig gir utslag på motorveier.


Har ingen egen erfaring med Leaf, så vil ikke mene så mye om den under krevende forhold. Man må være obs på at Leaf har Chademo hurtiglading.

64kWh Leaf er vel prismessig nesten på nivå med ID.3, som er en mye mer moderne bil.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tips om kjøp av brukt elbil
torsdag 15. februar 2024, klokken 08:19
Ville strøket 2019 Ioniq fra lista.

De dagene det snør vannrett, og forbruket er grisehøyt, er også de dagene man ønsker seg solide marginer. Særlig når man skal opp på fjellet. De marginene har ikke denne bilen på en 107km strekning.

Den har heller ikke god bakkeklaring eller spesielt god fremkommelighet på vinterføre.

#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?
onsdag 14. februar 2024, klokken 18:05
Typiske understellsdeler og lignende til Tesla kan man få fra tredjepart. Men Tesla originaldeler er ikke nødvendigvis dyrere. Det er ikke noe problem for et uavhengig verksted å kjøpe deler fra Tesla, men tror ikke det er noe rabatter og kreditter å få. Og det er det nok ikke alle verksteder som liker.

Verkstedmanualer til Tesla er tilgjengelig og et uavhengig verksted med kunnskap om elbil kan reparere ganske mye. Men skal man lengst inn i elektronkken så må man på merkeverksted, som for de fleste andre biler.

Nå har jeg hatt min TMX i over 6 år/155000km av disse 10 årene. Batteriet er jeg ikke bekymret for. (Hadde nok vært mer bekymret med en Tesla av de første årgangene.) Bruk av tredjeparts verksted er jeg ikke bekymret for.

Det jeg er mest bekymret for er kostnader knyttet til luftfjæring og et for svakt dimmensjonert understell. Men det er relevant for TMX, ikke TMY og TM3.
#11
Nå må du sette argumentasjonen min i riktig kontekst. Det er batteribytte som erstatning eller suplement til hurtiglading som ikke er bærekraftig. Og det er det som tilbys av Nio i dag.

Batteribytte i et levetidsperspektiv er ikke prinsippielt feil. Selv om jeg tviler på om man klarer å lage noen god forretningsmodell ut av det.

Det ser jo også ut som batteriene stort sett vil overleve bilen, så da kan man stille spørsmål om behovet for batterbytte vil bli særlig stort.
#12
Hovedargumentet jeg har sett for batteribytte er lang ladetid på hurtigladere. Når ladetiden krymper tilstrekkelig mye, så reduseres/forsvinner gyldigheten av dette argumentet. Og så har du kommet med noen andre argumenter for batteribytte, som er det man sitter igjen med. Men dette har kostnader. Og da får hver og en vurdere om de syns det er verdt det. Man er bl.a. bundet til batterileie, i praksis i hele bilens levetid.

Når hurtigladerargumentet forsvinner er det heller ikke behov for en dyr og komplisert automatisert batteribytteteknologi. Skal man f.eks leie et større batteri for ferieturen, så kan byttet godt skje i en enklere manuell prosess på et servicesenter. Uten det store tidspresset.

Jeg har ingen ting i mot at folk bruker pengene sine på batteribytte og batterileie. Men jeg syns ikke man på samfunnsnivå skal legge til rette for byggingen av batteribyttenettverk. Det er ikke bærekraftig, og hurtiglading vil bli godt nok.


#13
Transportsektoren står for betydelige klimautslipp og elbiler er et kinderegg midt oppe  dette.

1.Ved elektrifisering av vegtransport reduseres energibehovet til en tredjedel. Og energien som kreves kan produseres utslippsfritt.

2.Når de økonomiske forutsetningene er til stede, kan overgangen fra fossil til el foregå uten for store ulemper og protester fra befolkningen. Norge er et eksempel på dette.

3.Elbiler har vært, og er, en pådriver for utviklingen av batterier. Etter hvert som batterier blir bedre og billigere, og produksjonen skaleres opp, finner man stadig flere bruksområder som kan kutte utslipp.

Så kan man selvfølgelig si at å kutte privat konsum er bedre. Men det fordrer at befolkningen er villig til en slik endring, og eventuell reduksjon i levestandard. Her er det mye å jobbe med.

Nettopp utviklingen på batterier taler mot batteribytte. Hvor lang tid tar det før man har elbiler som kan lades til 80% på 10 minutter? Da er gevinsten ved batteribytte bare 5 minutter. Er det å bygge opp en kostbar batteribytteinfrastruktur verdt den gevinsten?

Batteribytte betales av Nios kunder. Selv om tidlige kunder får litt "free lunch", så driver ikke Nio veldedighet. På sikt må kundene påregne å ta hele kostnaden. Igjen går det an å dra paralleller til Tesla og deres superladere, som var gratis i starten (og fortsatt er, for noen få). Men som nå tar betalt på linje med andre aktører.

På samme måte så er det vi som forbrukere som må betale for gatelading i en eller annen form. Enten pengene går via produsent, som i tilfelle Nio, via skatteseddelen og subsidier, eller direkte som brukerbetaling. Man må bare finne en fornuftig form for finansiering.

#14
Hvor mange gateladere kan man sette opp til kostnaden av en batteribyttestasjon? At biler uten batteribytte er enklere og billigere å produsere må også inn i det regnestykket.

Hydrogen har lav virkningsgrad, er dyrt og er komplisert. For å få et akseptabelt kostnadsnivå må man ha så mange årstimer med overskuddstrøm at det knapt kan kalles overskuddstrøm lenger.

Hvordan skal vi få til stor nok reduksjon av klimagassutslipp uten store kostnader eller store livsstilendringer? Overgang til elbil er en av de minst inngripende tiltakene. I hvertfall for Norge, som ikke har noe kullkraft å legge ned.

Den lokale forurensingen fra vedfyring har lite med klimaendringene å gjøre.
#15
Problemet er ikke de 10 batteribyttestasjone Nio har bygd. Problemet er at løsningen ikke skalerer, og den er derfor ikke bærekraftig.

Et minimumskrav for å skalere er at løsningen fungerer på tvers av et flertall av bilmerkene. Noe jeg ser som helt urealistisk å få til. Jeg vet ikke om det er ønskelig heller, for det setter jo systemeieren i en monopolsituasjon.

Vi kan heller ikke ha en løsning der hver enkelt bilprodusent bygger opp sin egen verdikjede for energifylling.

I overgangen til bærekraftig transport må man fokusere på de effektive løsningene, som kan skaleres opp. Batteribytte er dyrt og komplisert, og gir en relativt liten gevinst sammenlignet med hurtiglading. Og gevinsten blir bare mindre etterhvert som hurtigladerteknologien utvikler seg. Batteribytte er en blindvei, på samme måte som hydrogen.

Min kritikk er altså på systemnivå, og har ingen ting med brukeropplevelsen til Nio-eiere å gjøre.

Og pest er verst. Noen har undersøkt. Legene som svarte foretrakk kolera. (Realitivt enkel behandling i et land med fungerende helsevesen.)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA