Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hansob

#16
Sitat fra: Myrvang på søndag 14. januar 2018, klokken 00:27
Så lenge Olav Thon lever får man aldri gratis strøm til en elbil. Han hater elbiler og er like gjærrig som Onkel Skrue...

Ser ut som han har endret mening....   
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/01/Olav-Thon-skal-gjoere-det-lettere-for-landets-elbileiere
#17
Leaf 2010-2017 / Sv: Feilmelding: i-key system fault
onsdag 10. januar 2018, klokken 15:20
Fikk i-key feilmelding i går, men for min del var dette selvpåført. Dette skjedde når jeg testet en ny OBD-II dongle for Leafspy. Denne fungerte bare sånn halvveis, den koblet seg på og av Bluetooth hele tiden. Jeg prøvde da å kjøre "Torque" appen for å se om den fungerte med donglen. Torque koblet seg opp normalt og startet en scan for å identifisere bilen. Etter et par minutter fikk jeg en skurrelyd fra dashbordet og i-key feilmelding på displayet. Ganske skremmende at en app kan generere en feil i bilen!
Heldigvis så alt ut til å fungere men jeg ble ikke kvitt feilmeldingen, den var der fortsatt i dag tidlig. Hadde tenkt å koble fra 12v batteri for å prøve å resette feilen, men når jeg sjekket i formiddag så hadde feilmeldingen forsvunnet av seg selv.
Donglen jeg testet var denne.
#18
TEST TEST TEST / test
onsdag 10. januar 2018, klokken 15:12
#19
TEST TEST TEST / Test
onsdag 27. desember 2017, klokken 22:38
fgsgsdgsdgsdgsdg
#20
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Alle Leaf modeller lansert med pris
torsdag 07. desember 2017, klokken 15:17
Det er litt forskjellige priser avhengig av forhandler. Gol er fortsatt billigst. Hvis vi sammenligner Launch Edition og Tekna hos denne forhandlere får vi:

Launch Edition ink. metallic - kr 289.850
Tekna ink. metallic, delskinn og Bose - kr 299.900
Tekna ink. metallic, Alcantara skinnseter og Bose - kr 307.900

Det koster altså kr 10.050 ekstra for delskinn, Bose og bedre utvalg av farger
Eventuellt kr 18.050 ekstra for Bose, Alcantara skinnseter og bedre utvalg av farger

Pro Pilot Park er tillegg kr 4.500 på Tekna. Altså bare parkeringsfunksjonen, Propilot er standard på begge.

#21
elbil.no og elbilforumets nettsider / Delforum for VW I.D?
mandag 04. desember 2017, klokken 22:14
Kan vi få et eget delforum for VW I.D. ? Produksjonen av denne bilen skal starte om 100 uker og jeg synes det er mange sider ved denne bilen som er verdt å diskutere. Spesielt er MEB plattformen som skal brukes i denne bilen og etterhvert i flere andre modeller interessant.
Åpne gjerne for generell diskusjon om VW på dette VW-forumet også.

https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Volkswagen-starts-countdown-to-start-of-production-of-first-ID-model/view/5937922/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=wHpRpz6O   
#22
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Nye Leaf i flere farger?
onsdag 08. november 2017, klokken 19:21
Jeg var på visning av Leaf i Sarpsborg i dag, og der sier selgerne at man nå kan bestille bilen i flere farger. Man får da en bil uten LED lys men ellers tilsvarende de svarte og sølvgrønne. Disse bilene kan leveres i mars, altså tidligere enn de to standardfargene hvor de fortsatt sier april/mai.
De sier at Nissan Norge har fått tildelt en ekstra ladning med biler som egentlig var planlagt for et annet marked, og at de derfor har halogenlykter  istedenfor LED.
#23
Ser nå på kartet til Fortum at Joker på Dagali har fått to ladere.  :+1:
#24
Er det noen som vet hvordan det går med laderne på Veggli og Dagali? Det var snakk om ferdigstillelse ca okt 2017.
#25
Elbiler i media / Mercedes kjører TV reklame for EQ
torsdag 31. august 2017, klokken 22:40
Så tilfeldigvis en reklamesnutt på TV2 i kveld. Hovedbudskapet var omtrent slik:

"I 2019 lanseres vi EQ"
"Snart kan du reservere den"

#26
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Uoriginale vinterdekk på felg
tirsdag 29. august 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12

Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.


Jeg har kjørt med disse dekkene på Trinityfelger i 3 år på Nissan Leaf og synes dette har fungert veldig bra. Denne dekk/felgkombinasjonen er betydelig lettere enn de originale Nissan 17" med sommerhjul. 16,4 mot 21,1 kg, dvs nesten 19 kg lettere for fire hjul.
Jeg er enig med Oleman at jeg vil vurdere 60 profil neste gang. Missvisningen på speedometeret er over 10% med 55 profil på Leafen, noe som blir for mye etter min smak.
#27
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
tirsdag 29. august 2017, klokken 21:40
#29
Elbiler i media / Sv: Ny type bremser for elbil
tirsdag 15. august 2017, klokken 09:34
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?

De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.


Antagelig har skiver av aluminium mindre friksjon og krever derfor skiver med større diameter. Lavere vekt er jo alltid en fordel. Ellers er jeg er jeg enig i at hovedproblemet med rust er i caliper og bakplaten på klossene. Rust på skiver er som regel et resultat av at klossene går tregt. Jeg smurte opp bremsene på Leafen senest i går og det ble en del filing på klossene....
#30
Elbiler i media / Ny type bremser for elbil
mandag 14. august 2017, klokken 23:54
Continental har introdusert en skivebrems/felg med skiver i aluminium som skal holde hele bilens levetid.
Rust og feil på bremser har jeg hatt på samtlige biler jeg har hatt, så dette er noe jeg kunne tenke meg. Eneste ulempen er at bremsene krever en spesialfelg.
https://www.continental-corporation.com/en/press/press-releases/an-innovative-wheel-and-braking-concept-for-electric-vehicles-92514
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA