Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tfjelde

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skifte 12V-batteri til annen type?
mandag 01. juni 2020, klokken 22:22
Hvis du skal følger servise manualen så beskriver den at du først tar av minuspolen og så bryter "first responder loop" altså kobler ut DC-DC invertere.

https://satheesh.net/tesla/s/guid-2a7f3072-00a1-4346-b9fc-9487d863ed31.html
#2
Sitat fra: sfinxern på mandag 06. april 2020, klokken 19:38
Forresten, er rammen laget av alu? Tenker på korrosjon mellom metallene (alu mot stål) som andre produsenter har brent seg på.

Rammen er laget av galvanisert stål, originalt sitter det en bjelke laget i stål med et supertynt lag lakk på.
Og siden Telsa har montert en stålbjelke på samme plass så ser jeg ingen problemer med dette,
Det en må passe på er og ikke skader lakken der feste står.

Skrekk eksemplet alle referere til var et billig "ralleverk" med dårlig lakk, helefestet var rustet med lakk som flasset av etter relativt kort tid.
#3
Sitat fra: sfinxern på mandag 06. april 2020, klokken 19:38
Har du ordnet strøm til tilhengerkontakt også? Var dette en grei jobb? Det påvirker ikke bilen elsystemer når du kobler noe til her (ref. trailer mode på X).

Strøm tilkobling var ganske rett frem og få til, god beskrevet i montering veiledningen.
Egen CanBus boks følger med, pluss og minus kobles bak, og CanBus hentes fra diagnose pluggen fremme.

Men den kobler ikke ut ryggesensorene så det blir litt "mas" hvis en skal rygge mye  ;D
#4
Sitat fra: sfinxern på fredag 03. april 2020, klokken 18:30
Fikk du med noe papirer på dette, TÜV eller lignende? Vet at SVV ikke godkjenner uten at det kommer fra produsent

Fikk med alle TÜV papirer og klister merke til og ha på bilen med godkjennelse nr.
Alt dette ligger forøverig på nettsiden til produsenten.
#5
Sitat fra: Teslalita på søndag 29. mars 2020, klokken 18:28
Har sett på dette hengerfeste og det står i manualen  noe om at Tesla må programmere noe. Er det fordi alt er likt som på X og at S har software for henger? Uten at jeg vet hva det innebærer.

Trenger ikke gjøre noen programering, kontroll modulen for lys som følger med er plug and play mot can bus nettverket i bilen.
#6
Sitat fra: stenvik på søndag 29. mars 2020, klokken 01:28
Sitat fra: Storfe på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:10
Bjelken du omtaler er på alle biler. 7seter har en aluminiusbjelke under den i stål, og denne må fjernes permanent da den sitter på samme plass som hengerfestebjelken.
Hva er greia med at ting korroderer om en monterer tilhenger krok bjelken feil ?  dere skriver at bjelken er i stål ?
Mener å ha lest at en må bruke plastskiver for å hindre galvanisk korrosjon mellom stål og aluminium...

Ser ikke at dette skal være et problem, orginalt står det alt en stålbjelke der..
#7
Min bil har ikke 7 seter, men bjelken var der for det..
Den er laget i ca 1 mm stål plate, hengerfeste fra MisterDotCom.de er en mye kraftigere erstatning.
Tok ca 5 timer og installere, det mest «skremmende» var og dra av bakfangeren. 
#8
Sitat fra: petersv på fredag 27. mars 2020, klokken 10:29
Spennende! Er planen å dra på SVV og få det skrevet inn i vognkortet etterpå iom. at festet er typegodkjent?

Jeg skal prøve å få det inn i vognkortet, Men SVV er jo ikke kjent for å være så veldig medgjørlige  :)
#9
Da er hengerfestet fra misterdotcom kommet i hus, så nå blir full corona isolasjon i garasjen i helgen.. ;D
Må nesten si at jeg aldri har sett et bedre bygget hengerfeste før.


#10
Her en nok en kode til fri disposisjon  :)
https://invite.tibber.com/28da158
#11
Lading av Tesla / Sv: Tilbehør for lading i Danmark
mandag 04. mai 2015, klokken 13:37
Elfa har samme overgangen som du for kjøpt hos Tesla, er ikke sikker på hva den koster hos Tesla men det var ingen upris på den hos Elfa som selger denne til kr 21,40,-

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-800-69&toc=23305
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
fredag 10. april 2015, klokken 20:27
Sitat fra: skyfawn på fredag 10. april 2015, klokken 19:32
jeg kjøpte et 64gb minnekort på aliexpress til min 650gw, tror det kom på 60,- inkludert frakt :D fungerer fint

Har du sjekket kortet ? Har selv kjøp disse tilsynelatende billige 64gb minnekortene på aliexpress det var til og med inkludert minnekortleser i de 60 kr. Problemet er når du setter kortet i pc'n så kommer det opp som 64gb og du kan fint skrive 64gb med date til det også men prøv og lese tilbake disse filene så blir det fort litt problemer.

Av de 5 kortene jeg fikk sist var ingen over 4gb selv om de er merket med Samsung 64gb

Er en usikker på om en har fått "fake" sd kort så kan de testet med denne H2testw http://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/H2testw.shtml
#13
Fikk tatt en titt inni boksen nå

Den var koblet med alle tre faser på respektive L1-L2-L3 og med en lask mellom L3 og N  :o
#14
Skal se om jeg får fatt i nøkkelen til boksen og tatt en titt inni :-)

Lurer litt på hva de egentlig har tenkt på når de koblet opp denne siden de har brukt en 5X2,5 mm2 kabel.
Det hadde vel ikke vært så store forskjellen og lagt opp som en 25 eller32 amper kurs med 3X6mm2 eller 3X10mm2?
#15
Vi er så heldige at det er blitt montert opp en ny Salto Type 2 lader på jobb typen uten fast kabel.
Siden det er IT anlegg i bygget er boksen blit koblet opp med 3x230 volt 16 Amp.
Når jeg plugger til bilen med en 3 fase type 2 kabel så virker dette heller dårlig, at jeg ikke får benyttet mer en 1 av fasene er jeg klar over men det ser ikke ut som enten bilen eller boksen er helt på talefot når ladingen er startet.

Bilen eller boksen koble fra ca hvert femte sekund en tre fire ganger før det står "Charge completed" på skjermen men ladeporten lyser rødt.

Fikk prøvd en 1 fas type 2 kabel i dag og det virket mye bedre, men siden eieren av kabelen gjerne vil ha den selv er ikke det en permanent løsning..

Min egen kabel er ny innkjøpt fra Tesla for anledningen og jeg har ikke fått anledning til og prøve den noen annen plass enda men anser egentlig sjansen for feil på kabelen som liten.

Er det egentlig noen biler som kan utnytte denne 3x230 løsning fult ut ? og vil det virke mot en Tesla med enkellader ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA