Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mrexplode

#16
Model 3 / Sv: Head up display?
mandag 04. april 2016, klokken 10:00
Tror nok de kommer til å bruke rattet til det fulle å integrere instrument kluster der,hvilken form får vi se, den ideen liker jeg bedre enn å ødelegge den reine dash'en.

https://twitter.com/elonmusk/status/716729420078133248


#17
Model 3 / Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?
torsdag 31. mars 2016, klokken 14:03
Sitat fra: Greddy på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:04
Noen som har sett møbnster i RN serien enda?

Jeg fikk RN107xxxxxx på Rud, En kollega bestilte to på skøyen og fikk RN108xxxxxx på de to. Så de tre første tallene er vel en butikk identifikator.
Jeg fikk en rn 107 nummer i stavanger. Så tviler på at det er en butikk indikator.

Å jeg fikk RN108 rett før deg(Geddy) i køen :-)
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjørnespjeld
søndag 13. september 2015, klokken 22:36
Fant disse lenkene som jeg syntes var en fin innføring i hvordan spjelda blir styrt  ::)

5min video  https://www.youtube.com/watch?v=M1VI9wITmA4.

og den kjedelige måten  ;)
LIN - https://en.wikipedia.org/wiki/Local_Interconnect_Network
#19
Lading av Tesla / Sv: Ladeeffekt på 60kW batteri
mandag 20. juli 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2015, klokken 18:37
Sitat fra: mrexplode på søndag 19. juli 2015, klokken 14:35
Sitat fra: Muffinman på søndag 19. juli 2015, klokken 13:56
Hvis dette er AC lading må man nok trekke fra tapet i ladeprosessen. Min bil (riktignok en 85) regner tilført energi.

Okay? Er vi i trolle-humør?  ;D :-*  Alle ladeprosseser er det tap i. Derfor regner alle elbiler tilført energi. Hadde vært skummelt om de ikke gjorde det  :)

Uansett, kunne det du sa hatt noe gyldighet om ladeprossesen tok fks 1 uke, siden man har endel "vampyr tap" i Tesla, å dermed måtte etterfylle dette tapet.
Hva er det for slags påstand? Han er troll fordi han mener man må korrigere for tap i prosessen (ca 10%)?

En uhøytidelig sjekk jeg gjorde nylig tyder på at tapet er korrigert i tallene, men jeg er ikke sikker (dvs motsatt konlusjon av Muffinmann).
Og tapet er i størrelsesorden 4-12km pr dag, eller 0,8-2,4kWh. Så det vil absolutt påvirke tallene ved lading fra tom til full med lav effekt.

Den beste konklusjonen får man ved å lade til 100% og kjøre uavbrutt til bilen stopper.


Godt du arresterer meg, tror søte cup cake Muffinmann tok det fint :)

Vil bare minne på om at tap av rekkevidde ("vampyr trekk") er kun gjeldene når man IKKE lader.

Så det betyr at tilført effekt inn på batteriet har tatt hensyn til alle tapsledd. Det er som sagt en liten luremus oppi dette, å det kan være 12Volt batteriet.


....å en time senere henta jeg ned Lednings diagrammet for Tesla Model S for å finne ut.
For de som er spesiellt interessert så jeg på, item no:1004573-00-E rev.12 date:5/13/2014 - Sheet 24.1 + Sheet 40.1 viser at 12Volt er en luremus :)



#20
Lading av Tesla / Sv: Ladeeffekt på 60kW batteri
mandag 20. juli 2015, klokken 19:20
Sitat fra: Muffinman på søndag 19. juli 2015, klokken 20:31
Troll sprekker som regel i sola.

Jeg ladet en arbeidsdag på 25A, og regnet timer * spenning * strøm/1000. Fikk nøyaktig samme resultat som bilen viste var påfylt. Skal ikke være påståelig, men virkningsgraden ved lading varierer blant annet med ladeeffekt. Kirkebø kom vel fram til ca. 88% ved 13A enfase, og det har vel vært spekulert i at det ligger en sweetspot et sted mellom 7-11kW hvor virkningsgraden er høyest. Derfor _tror_ jeg det vil være en krevende øvelse for Tesla å lage et system som kompenserer for varierende virkningsgrad, spesielt for 2-3 år siden når dette var konstruert. Da er det enklere å bare bruke tilført strøm/spenning. Så har vi jo superlading, hvor laderene og dermed tapet i de ligger utenfor bilen.

Ja da snakker vi jo samme språk  :P  Å de værste trolla er de som tåler sollys!   8)  8)  8)

Selv om vi snakker om AC lading, å meningen er å finne ut av hva en S60 egentlig rommer i kwh, så får folk tro hva de vil. Men fakta er blitt presentert. Så går jeg stille i døra å smiler :)
#21
Lading av Tesla / Sv: Ladeeffekt på 60kW batteri
søndag 19. juli 2015, klokken 14:35
Sitat fra: Muffinman på søndag 19. juli 2015, klokken 13:56
Hvis dette er AC lading må man nok trekke fra tapet i ladeprosessen. Min bil (riktignok en 85) regner tilført energi.

Okay? Er vi i trolle-humør?  ;D :-*  Alle ladeprosseser er det tap i. Derfor regner alle elbiler tilført energi. Hadde vært skummelt om de ikke gjorde det  :)

Uansett, kunne det du sa hatt noe gyldighet om ladeprossesen tok fks 1 uke, siden man har endel "vampyr tap" i Tesla, å dermed måtte etterfylle dette tapet.


#22
Lading av Tesla / Sv: Ladeeffekt på 60kW batteri
søndag 19. juli 2015, klokken 13:48
KmanAuto har en 2år gammel video ang lading av Model S 60, utifra det han sier selv brukte han nok noe av reserven.

Link til video, se 3:18

https://www.youtube.com/watch?v=RQbsBP6Axmk
#23
Lading av Tesla / Sv: Ladeeffekt på 60kW batteri
onsdag 15. juli 2015, klokken 20:05
Jeg kan bekrefte MagnusB sitt superlade mønster på min s60 Des-Feb 2014/2015, etter det superladet jeg ikke igjen før Familie Ferien Jul-2015, å da hadde jeg Cowboystrekk sitt lademønster hver gang deretter.

Ladet på disse superladerene i sommer.
- Lyngdal,Norge
- Sundebru,Norge
- Udevalla,Sverige
- Falkenberg,Sverige
- Loddekopinge,Sverige
- Køge,Danmark
- Middelfart,Danmark
- Rødekro,Danmark
- Bursdorf,Tyskland
- Rade,Tyskland
- Stuhr,Tyskland
- Zwolle,Nederland
- Randers,Danmark
- Hjørring,Danmark

Dette medførte at bilen alltid var klar før familien på 4 var ferdig med sine gjøremål spise/toalett.. osv. Kan si at MagnusB sitt superlade mønster var noe jeg gruet meg til. Men ble positivt overrasket.

#24
Vil bare dele min er faring fra EON.

Min familie var også i Legoland denne sommer, ringte opp EON, første stolpe funket ikke, neste stolpe fungerte.
1.1.1.2.2 tror jeg den het.

Ladehastighet var 11kw fra stolpen, jeg har dobbel lader i bilen.

Kabel jeg hadde var testet hjemme på 22kw, å er en blå type 32amp 3fas 4meter kabel kjøpt fra Grønn Kontakt.

#25
Sitat fra: NoWaX på tirsdag 02. juni 2015, klokken 09:38
Hei,

Dette er vel kanskje egentlig et dumt spørsmål, men hvordan ser det ut i leafen hvis du ikke har montert en 6,6Kw lader?

Jeg har to uttak forran, da den ene utgangen går til den medfølgende kabelen, mens den andre er av slik kontakt: CHAdeMO (evt. se vedlegg).

:P

Måten man ser det (Nissan Leaf/e-nv200) er at bilen selv vil oppgi ladetid på 3,3kw og 6,6kw i instrumentpanelet, når du starter lading.

CHAdeMO = Hurtiglading(DC), å har ingenting med lading hjemme(AC) å gjøre.

Det å oppgradere mener jeg på Nissan Leaf er lettere om det er av gammle typen, der man har en stor "klump" i bagasjerommet, enn nyere der denne "klumpen" er fjernet å integrert i "el-motor blokka".






#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Musk "About to end range anxiety"
mandag 16. mars 2015, klokken 12:46
Sitat fra: RuneW på mandag 16. mars 2015, klokken 11:23
Sitat fra: mrexplode på mandag 16. mars 2015, klokken 10:32
Mine 2 øre,

Dette er jo selvfølgelig T'to'T, Tesla to Tesla rescue/super charging  ;D

Sammen med annonserte kommende batteribanker  som kan enkelt settes opp hvor som helst.

Disse batteribankene utstyres med DC Quick charge til Tesla og blir distriubert ca overallt :-) Fordelen med batteribank er at de kan lades fra nesten hvilken som helst energikilde, dvs noen batteribanker vil jo være tømt til tider, derfor er det live tracking direkte i bilen.  *drømmme*  :P

SuC, for langdistanse
BatteriBanker for Quick Charge - kortdistanse.

Og hvordan ser du for deg å realisere dette OTA?

Må ikke ta meg så steinalvorlig i mine spekulasjoner :)

Men, for å svare på hva jeg tenker.

Batteribankene har jo vært nevnt av Elon, disse kommer. I tillegg til Batteribank velger jeg å tro at en DC til DC lader også kommer. Denne vil være raskere enn 22kw AC(sjokkert om den er lavere). Hvor mye man får ladet i kw er selfølgelig begrenset av Batteribanken, men at man kan får en "kjapp batteri fylling på 10kw" på kort tid er jo absolutt noe alle vil verdsette.

På toppen av det så ville jeg, om jeg var Elon, laget et inntak på samme DC til DC laderen, slik at en annen Tesla kunne tømme sin batteripakke inn i en annen bil/batteribanken. Ergo En OTA update for å kunne håndtere et slikt scenario.

I min mening er kun en OTA ikke nok for å eliminere rekkevidde angst. Joda, en kan argumentere at hvis bilen sier nøyaktig om du kommer frem eller ikke, vil gi ro i sjela. Men uforutsigbare ting skjer, å ingen rekevidde estimator håndterer det på en god måte. Henvisning til en annen lader er jo løsningen, å da kommer Batteribanken inn i bildet, som en QuickFix, alltid tilgjengelig, ca overallt :-)

Men, hva vet jeg, jeg er jo bare en elbil fanatiker med tåplige drømmer  :) ;) :D ;D :P



#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Musk "About to end range anxiety"
mandag 16. mars 2015, klokken 10:32
Mine 2 øre,

Dette er jo selvfølgelig T'to'T, Tesla to Tesla rescue/super charging  ;D

Sammen med annonserte kommende batteribanker  som kan enkelt settes opp hvor som helst.

Disse batteribankene utstyres med DC Quick charge til Tesla og blir distriubert ca overallt :-) Fordelen med batteribank er at de kan lades fra nesten hvilken som helst energikilde, dvs noen batteribanker vil jo være tømt til tider, derfor er det live tracking direkte i bilen.  *drømmme*  :P

SuC, for langdistanse
BatteriBanker for Quick Charge - kortdistanse.




#28
Lading / Sv: Lader fra ev-institutt
mandag 22. desember 2014, klokken 13:19
Hei,

Jeg har lader fra EV-ins. Nissan låst til 16A, blitt brukt aktivt  hver dag i 7mnd.

Åpnet den opp for å titte på elektronikken, ikke så veldig imponert over vanntetting. Min står ute, tørt , og semi fastmontert.


#29
Lading av Tesla / Hurtiglading av Tesla Model S60
torsdag 13. november 2014, klokken 12:10
Hei alle S60 eiere,

Jeg har fulgt Bjørn Nyland sine kommentarer han delte nylig ang. S60 og hurtiglading på Tesla's Superchargers.

Så jeg henvender meg direkte til Deg/Dere som eier en S60, hva er deres erfaringer om Max ladehastighet oppgitt i kw?

Nyttige linker..:
- Superlading 85vs60  - http://youtu.be/S00RG6uqpPo?list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
- Bjørn Nyland S60 kommentarer - http://youtu.be/OMbvVmsjhxI?list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
- KManAuto S60 lading - http://youtu.be/ZYPeequUD4s?list=UUrlRCBfp9n_hg9kpa0lohOQ
#30
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
søndag 02. november 2014, klokken 13:23
Det har vært dokumentert her inne på forumet tideligere, at denne ikke kommer Stavanger men Aksdal.

Vi kunne trengt en her i Stavanger ja  :P

http://supercharge.info/ er en nyttig side for å snuse opp superladere osv..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA