Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MyMuffin

#556
Kjøpe elbil? / Sv: 60 kWh Tesla S og langkjøring
tirsdag 24. mai 2016, klokken 07:45
Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 12:45
RWD er ikke noe problem.
Jeg har kun hatt problemer 1 gang, og det var om sommeren, på veldig gjørmete vei.
På vei opp til hytte på Geilo har jeg hatt problemer med Volvo V70 4x4 om vinteren.
P85 har jeg aldri hatt problemer med i samme bakken.
Og større bagasjeplass i RWD har så absolutt verd et pluss.

S60 er etter min mening for dårlig.
Jeg anbefaler å legge i noen kroner, (om det trengs) og heller gått for en med 85-batteri.
Min erfaring er at det alltid tok mye lengre tid å lade S60 enn P85.
Begeret rant over da jeg måtte stå og lade i over 6 timer i Stockholm for å komme meg til SuperLaderen ved Arboga.
Tenk også litt på batteri-degradering.  Desto eldre bilen blir, desto færre km tilgjengelig.

Men det viktigste tror jeg, er å få tak i en bil som det fortsatt er garanti-tid igjen på.
Har bilen noen feil eller mangler, så har du da mulighet for å få dette ordnet uten de store kostnadene.
Det er mange nok "luringer", også blant Tesla-eiere, til at det automatisk går an å stole på selgeren.
Jeg har bare blitt lurt 2 ganger, men det er 2 ganger for mye.
(Brukt "22kW ladestasjon" som bare ga 20kW, og dessuten var delvis defekt og måtte repareres for kr 1000,- Og "nesten ubrukte, helt strøkne hjul som kun hadde vær kjørt fra Drammen til selgers bopel", viste seg å ha skade i 1 felg, og mellom 5 og 6 mm mønster igjen.  De jeg har på nå, har gått ca. 22000, og har like mye mønster igjen.)

Om du må ut med 50 000,- mer for en S eller P85 fremfor en S60, så er det absolutt verd det etter min mening.
Ellers er det alltids prutningsmonn, og du kan jo sikkert få avslag ved å ikke ta med div. ladeadaptere og overganger som du ikke trenger.  Prisavslag for å ikke ta med vinterhjul, og så heller kjøpe noen når du faktisk trenger det. osv.

Kunne jeg gått tilbake i tid og betalt skarve 50000 mer for en 85 utgave, så hadde jeg utvilsomt gjort det.
Der og da så var budsjettet allerede på maks, og spørsmålet for min del var om jeg ville kjøpe en innstegsmodell av det teknologiske vidunderet, eller holde meg til en traust audi A4.
Jeg angrer ikke.

Forøvrig så ser jeg at billigste S60 ligger ute på finn.no nå til 440k med 50k på tellern, mens den billigste 85 ligger til 489k, da med en kilometerstand på godt over 120k.

Med det sagt, så har jeg ikke opplevd noen rekkevidde angst med 60 utgaven.
ang. Degradering så har jeg ingen merkbar degradering nå etter 30000km.
Mener å ha lest at det er ca 56-57kwh tilgjengelig for bruk, og at batteriet faktisk er litt over 60kwh.
Begge bilene har samme motor (rated 385hk), men batteriet begrenser noe effektuttak.
Det skal også i praksis være lett å bytte/oppgradere batteri - men tesla har foreløpig ikke gått offisielt ut med noen oppgraderingsmulighet.

Til trådstarter: ja, det er med original dekk (all year dekk som har ræva rullemotstand).

Uansett hva du havner på, 60 eller 85 så kommer du til å kose deg masse :)
#557
Kjøpe elbil? / Sv: 60 kWh Tesla S og langkjøring
mandag 23. mai 2016, klokken 09:24
Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:56
Tusen takk for gode svar! Bare 1t og 45min ladetid er jo strålende! Såpass blir det fort uansett i spise- og tissepauser underveis. Kanskje vi seriøst skal vurdere S60 da. Har lest at den er noe lettere også pga mindre batteri og får dermed litt lavere forbruk. Men også enig at det bør være en større rabatt enn 50' i forhold til S85, størst mulig batteri er best uansett. Er det noen S60 eiere som kan dele litt om hvordan livet er med den (hittil) minste Teslaen?


Svært fornøyd S60 m/superlading eier her.
Har eid den i 1.5 år nå og akkurat passert 30000km.
Rekkevidden ligger på ca.30-32mil sommertid og rundt 25mil vinterstid.

Det kan godt hende at det tar 1 time og 45min fra 0-100% på superladern, men 0-80% går unna på ca. 40min.

Kjører ikke så mye langkjøring (1.5mil til jobb, 7mil hytta).
I hovedsak så er det harryturer som har gitt meg muligheten til å teste ut litt av rekkevidden.
Nedre eiker - strømstad T/R (ca.32 mil) lar seg ikke gjøre uten lading på veien.
dog kjører jeg sjeldent under fartsgrensen.
Med superlading på Solli (eventuelt gratis 11kw på gallerian strømstad) så kommer vi i mål uten noen bekymring.

har noen hissige oppoverbakker hjemme, og det har gått utrolig bra med piggfrie michelin dekk.
Utrolig bra grep til å ikke være firehjulsdrift.
Samtidig så har det store bagasjerommet foran (som er større på RWD biler) gjort seg utmerket bra på familieturer (småbarnsfamilie).

Lengste turen har vært til ullared, med superlader nettverket så ble denne turen helt bekymringsløs.
Det er på ingen måte nødvendig å lade bilen 100% når det er knappe 14mil mellom hver superlader.
Med 300+ hk så er bilen noe av det sprekeste jeg har vært borti, mellomaks fra 50 får de fleste passasjerer til å stønne :)

alt i alt, veldig fornøyd :)
alt i alt, veldig fornøyd.
#558
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bagasjeluken vil ikke låse seg
søndag 01. mai 2016, klokken 23:15
Opplevde nøyaktig samme feilen bare 3 uker siden. Tesla tok den inn dagen derpå og byttet en vaier i låsemekanismen , tok 1 time.

Har forøvrig manuell åpning.

#559
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruk av Autopilot
onsdag 27. april 2016, klokken 11:55
Jeg har bare hatt autopilot i ett par dager (30 days free trial).

Hittil er jeg veldig imponert, har i hovedsak testet den i køkjøring og det fungerte overraskende bra!
Jeg lener dog mot å spare de 25k det koster for å heller bruke dem på min fremtidige model 3.

Kanskje tesla skulle begynt med rabatterte priser for oppgradering av biler som har vært på veien ett par år? Kunne fort vært mer interessant hadde det kostet 10k.
#560
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 11. april 2016, klokken 13:13
Noen her som har erfart "TPMS system need service - contact tesla" som ikke gir seg?

Fikk med feilprogrammerte TPMS sensorer, men disse skal nå være riktig programmert. Har kjørt i flere dager nå men feilmeldingen gir seg ikke.

Og ja, jeg har kjørt "reset tpms" prosedyrene flere ganger, får alltid TPMS reset succesfull uten at det fjerner feilmeldingen i dash.

#561
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 07. april 2016, klokken 20:31
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 07. april 2016, klokken 19:31
Da er jeg igang med feilsøking av feil nr.2 på min Model S. Forrige gang røyk den innebygde laderen, og dette ble byttet.

Nå er det dags for en helt feil, nemlig bagasjelokket. Skulle lukke det igjen, men neimen, det låser seg ikke. Har forsøkt å justere på "avstandsknottene" men lokket går helt ned uten å låse.

Det morsomme er at når bilen bagasjelokket ikke låser seg, så vil ikke bilens dører låse seg heller.
Noen tips?
Vel, så dreven som du er i gamet så har du naturligvis prøvd svenskeknappene.  Annet enn det blir det vel nok en telefon til Tesla service  :(

Tesla drammen tok den inn i dag og byttet en vaier til luka :)
#562
Da er jeg igang med feilsøking av feil nr.2 på min Model S. Forrige gang røyk den innebygde laderen, og dette ble byttet.

Nå er det dags for en helt feil, nemlig bagasjelokket. Skulle lukke det igjen, men neimen, det låser seg ikke. Har forsøkt å justere på "avstandsknottene" men lokket går helt ned uten å låse.

Det morsomme er at når bilen bagasjelokket ikke låser seg, så vil ikke bilens dører låse seg heller.
Noen tips?
#563
Model S 2013 - 2022 / Sv: rated range ved maks lading
mandag 04. april 2016, klokken 22:03
Tok nylig en 100% lading på min S60.
Fikk da 300 typical km.
Omregnet gir det ca 380 rated km.
Ikke rare tapet å se etter 1.5år og 29k :)
#564
Model 3 / Sv: Prioritering av reservasjoner
søndag 03. april 2016, klokken 21:57
Må ha:
Største batteri (personlig så håper jeg på 70-80kwh om ikke mer ;) )
AWD
vinterpakke (satser på varme i rattet!)
Lydpakke
Vinterhjul

Kjekt:
Luftfjæring


Det blir veldig spennende å se hva de tar betalt for de forskjellige tilvalgene. I model S så kan man jo plusse på seg enormt mye prismessig.

Jeg kommer ikke til å bruke mer en 400-450k på M3


#565
fikk omsider dekk1 til å sjekke de påmonterte sensorene, viste seg at de var programmert til den gamle typen.
Sensorene skal visstnok ha mulighet for å omprogrammeres trådløst, men dekk1 hadde ikke mulighet med sin nåværende hardware til å få dette utført. fikk beskjed om å reise tilbake i morgen så får vi se.

Ikke lett dette, håper virkelig jeg slipper demontering av felger / dekk for å få dette i orden

#566
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:02
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:58
ja, jeg er godt kjent med prosedyre for å resette sensorene (kjøre i over 40km/t i inntill 10min etc.)

Greia her er at jeg får opp melding at sensorene er succesfully reset etter ca 15sek, men selve feilmeldingen i dash "tire pressure system needs service" forsvinner ikke.

Kan det være at jeg har fått levert feil type sensorer? (esker og alt ble kastet da Dekk1 monterte dette) Utstyret var bestilt (felger og sensorer) gjennom Tempe som jeg har inntrykk av at kan sakene sine svært godt.

Virker som om du har fått feil type sensorer. Når ble bilen din levert ny? De fra tidlig 2014 får nå installert ny TPMS-modul, og følgelig må sensorer da også byttes .


Jeg spesifiserte tydelig til forhandleren at bilen min var av typen med autopilot og dermed trengte de nye type sensorene (har også fått dette bekreftet fra Tesla)


Ja, jeg heller mot at jeg enten har fått uprogrammerte sensorer eller at det er av den gamle typen. Tror sensorene var av typen CUB UNI m/wifi 433mhz.
#567
ja, jeg er godt kjent med prosedyre for å resette sensorene (kjøre i over 40km/t i inntill 10min etc.)

Greia her er at jeg får opp melding at sensorene er succesfully reset etter ca 15sek, men selve feilmeldingen i dash "tire pressure system needs service" forsvinner ikke.

Kan det være at jeg har fått levert feil type sensorer? (esker og alt ble kastet da Dekk1 monterte dette) Utstyret var bestilt (felger og sensorer) gjennom Tempe som jeg har inntrykk av at kan sakene sine svært godt.
#568
Kjøpte nye felger med TPMS fra tempe dekk.

Må disse sensorene programmeres på noen måte? (spesifiserte modell i bestillingen).
Fikk montert dette i går hos Dekk1, og nå får jeg "TPMS needs service - contact tesla" felmelding.

Resette TPMS gir meg "tpms successfully reset" men feilmeldingen i dash forsvinner ikke..


Ikke meningen å hijacke tråden, men vi trenger kanskje ikke flere TPMS tråder?
#569
Model 3 / Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?
tirsdag 29. mars 2016, klokken 11:45
Sitat fra: eriksj på tirsdag 29. mars 2016, klokken 11:14
Dette står i e-posten fra Tesla:

SitatReservations for Model 3 begin on March 31st worldwide. There are two ways to make a reservation. The first, which will allow you to get a better spot in the queue, is to visit your local Tesla store when it opens on March 31st. Second is to make a reservation online at Tesla.com when the live unveil starts at 8:30pm PDT.

Da blir det nok til for min del å reservere allerede på torsdag.
Depositumet er uansett refunderbart så det taper jeg lite på.


#570
Model 3 / Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?
tirsdag 29. mars 2016, klokken 10:50
Er det virkelig slik at vi kan reserve bilen på torsdag FØR selve lanseringen?

Det virker litt rart, skulle tro at reservering først var mulig for oss nordmenn på fredag.
Noen som kan bekrefte dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA