Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 12:45
RWD er ikke noe problem.
Jeg har kun hatt problemer 1 gang, og det var om sommeren, på veldig gjørmete vei.
På vei opp til hytte på Geilo har jeg hatt problemer med Volvo V70 4x4 om vinteren.
P85 har jeg aldri hatt problemer med i samme bakken.
Og større bagasjeplass i RWD har så absolutt verd et pluss.
S60 er etter min mening for dårlig.
Jeg anbefaler å legge i noen kroner, (om det trengs) og heller gått for en med 85-batteri.
Min erfaring er at det alltid tok mye lengre tid å lade S60 enn P85.
Begeret rant over da jeg måtte stå og lade i over 6 timer i Stockholm for å komme meg til SuperLaderen ved Arboga.
Tenk også litt på batteri-degradering. Desto eldre bilen blir, desto færre km tilgjengelig.
Men det viktigste tror jeg, er å få tak i en bil som det fortsatt er garanti-tid igjen på.
Har bilen noen feil eller mangler, så har du da mulighet for å få dette ordnet uten de store kostnadene.
Det er mange nok "luringer", også blant Tesla-eiere, til at det automatisk går an å stole på selgeren.
Jeg har bare blitt lurt 2 ganger, men det er 2 ganger for mye.
(Brukt "22kW ladestasjon" som bare ga 20kW, og dessuten var delvis defekt og måtte repareres for kr 1000,- Og "nesten ubrukte, helt strøkne hjul som kun hadde vær kjørt fra Drammen til selgers bopel", viste seg å ha skade i 1 felg, og mellom 5 og 6 mm mønster igjen. De jeg har på nå, har gått ca. 22000, og har like mye mønster igjen.)
Om du må ut med 50 000,- mer for en S eller P85 fremfor en S60, så er det absolutt verd det etter min mening.
Ellers er det alltids prutningsmonn, og du kan jo sikkert få avslag ved å ikke ta med div. ladeadaptere og overganger som du ikke trenger. Prisavslag for å ikke ta med vinterhjul, og så heller kjøpe noen når du faktisk trenger det. osv.
Kunne jeg gått tilbake i tid og betalt skarve 50000 mer for en 85 utgave, så hadde jeg utvilsomt gjort det.
Der og da så var budsjettet allerede på maks, og spørsmålet for min del var om jeg ville kjøpe en innstegsmodell av det teknologiske vidunderet, eller holde meg til en traust audi A4.
Jeg angrer ikke.
Forøvrig så ser jeg at billigste S60 ligger ute på finn.no nå til 440k med 50k på tellern, mens den billigste 85 ligger til 489k, da med en kilometerstand på godt over 120k.
Med det sagt, så har jeg ikke opplevd noen rekkevidde angst med 60 utgaven.
ang. Degradering så har jeg ingen merkbar degradering nå etter 30000km.
Mener å ha lest at det er ca 56-57kwh tilgjengelig for bruk, og at batteriet faktisk er litt over 60kwh.
Begge bilene har samme motor (rated 385hk), men batteriet begrenser noe effektuttak.
Det skal også i praksis være lett å bytte/oppgradere batteri - men tesla har foreløpig ikke gått offisielt ut med noen oppgraderingsmulighet.
Til trådstarter: ja, det er med original dekk (all year dekk som har ræva rullemotstand).
Uansett hva du havner på, 60 eller 85 så kommer du til å kose deg masse