Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ganton

#451
BMW i3 / Sv: Erfaringer med ny software
tirsdag 19. august 2014, klokken 09:10
Kan man se bilens software versjonsnummer noe sted? Jeg får bilen om ikke alt for lenge og vil gjerne forvisse meg ved selvsyn at SW er siste versjon.
#452
Den prisen er BMW subsidiert til BMW dealers and partners.
#453
BMW i3 / Sv: Pris
mandag 18. august 2014, klokken 12:20
Jaha, den kan jeg skjønne  ;)
#454
BMW i3 / Sv: Pris
mandag 18. august 2014, klokken 11:25
Sitat fra: Ferry på lørdag 16. august 2014, klokken 15:26
... Og når det gjelder verditapet, så må du ta med i betrakningen at det kan bli vanskelig å selge denne bilen - jeg skal ihvertfall ikke gjøre det de første 8 årene (om jeg i det hele tatt kommer til å gjøre det) :D

Vanskelig å selge fordi? El-biler generelt er vanskeligere å få solgt? i3'en ser spesiell ift. e-golf etc.? Det ble solgt over 1000 i3'er på et halvt år, er vel ingen grunn til å tro at det også om fem år finnes mange som har lyst på BMW i3 (med mindre det kommer vanvittig kulere/billigere elbiler).
#455
Elbiler i media / Sv: Omtale av elbiler i Asker og Bærum Budstikke
onsdag 13. august 2014, klokken 12:43
Ironisk, men reflekterer nok godt hva mange (og sikkert redaktøren også noen ganger) har godt tid til å tenke mens man sitter i bilkøen ...  ;)
#456
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
onsdag 13. august 2014, klokken 08:00
Skrev kontrakt 25.april, tidligst ikke-bindende levering 25.aug. Bilen er kommet til Norge allerede nå  :), men de har ferie på klargjøring så får den ikke før om et par uker  ::)
#457
BMW i3 / Sv: Ekstrautstyr og gadgets til din i3
tirsdag 12. august 2014, klokken 10:10
Ser ut til å være de samme mattene (WatherTech). 160EUR = 1300NOK + frakt og MVA , da havner man fort på 1800, kanske spare et par/tre hundrelapper ved å få de sendt poste restante Sverige (Strömstad). Sørg da for å vite nøyaktig når det kommer fram, de er knallharde på å sende ting i retur etter 5 dager mener jeg det var.
#458
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
tirsdag 12. august 2014, klokken 09:41
Sitat fra: Sirka på fredag 08. august 2014, klokken 01:40
...
(Og så må jeg bare innrømme at jeg ble særs nysgjerrig på hvem den ene personen i kongeriket som har kjøpt seg en i8 er ...)

Det er en svææært bilinterresert kollega, hvis du tar turen til Fredrikstad en dag kanskje du ser den, han er på vei hjem fra Tyskland med den nå.  :)
#459
BMW i3 / Plast/kompositt karosseri og lyn
mandag 04. august 2014, klokken 10:09
Mye torden og lyn om dagen og det får meg til å fundere over lynnedslag og plast/kompositt karosseri. Vanligvis er jo elektronikk og passasjerer i bil beskyttet av metallkarosseri/Faradays bur. Men er elektronikken/batterier på noen som helst måte kapslet inn i metall på i3'en?

Leste også på mybmwi3.com om at karbonfiberkomposittmaterialet kan trekke til seg fuktighet og eksplodere ved lynnedslag pga superoveropphetning. "...the real issue with composites is they get heavier with age due to moisture ingress. When water inside the CFC is super heated by a lightning strike it will literally explode." Faktisk problem eller bare teoretisk?

Noen som kjenner til hva BMW har gjort/tenkt rundt lynnedslag, regner med at bilen er godkjent for å tåle kraftige spikes i nettet under lading, men hva med kraftige el.magnetiske ladninger i nærheten/direkte treff?
#460
Ser at Transnova ikke gir/prioriterer støtte til å bygge ut hurtigladere der der finnes fra før.  Frykter at man bare ser på kartet at "på denne strekningen finnes det jo 5 hurtigladere, trenger ikke bygge ut" ??
Eller tenker ser de at man faktisk må ha dekning for HELE strekningen med SAMME ladestandard?

Vi kommer nok til å leve med japansk (chademo) og europeisk/amerikansk (combo) side om side i flere år framover (Tesla sørger for eget nettverk),  men er det bare opp til velvilje fra de kommerselle aktørene om de utvider til begge standarder (dvs. + combo), eller får man faktisk støtte til "konvertering"?

Virker forresten litt naivt å overlate til "markedet" å bygge ut viktig infrastruktur som det (foreløpig) ikke er noe særlig penger å tjene på...ikke rart det går treigt.
Hva med å la Statens Vegvesen bygge ut massivt (de har allerede vegstasjoner og trafikkstasjoner langs mange veier) og heller overlate drift til kommersielle når det er så mange stasjoner/elbiler at det er kommersielt lønnsomt.
#461
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. juli 2014, klokken 19:32
Var på Transnovas søkerseminar i våres der de la frem sin ladestrategi.
Jeg var den eneste som tydelig ga uttrykk for galskapen å bygge en regnesentral og betaling med et lukket rfid kort system. Det ser ut som flere i foreningen faktisk har støttet Transnovas syn der uten at dette syn er forankret i medlemsmassen.

Jeg er ikke fornøyd uten at man kan benytte ordinære betalingkort for lading.


Ser at Transnova ikke lenger ser det som sin oppgave å samordne betalingsløsninger:
"På bakgrunn av at det nå ser ut som om markedet evner å tilby en slik ønsket løsning på egen hånd, har Transnova overfor Samferdselsdepartementet foreslått at man likevel ikke tar rollen som samordningsorgan for betalingsløsning. I så fall betyr det at man kan se bort fra kapittel 5 i forslag til nasjonal strategi og finansieringsplan for ladeinfrastruktur (http://www.transnova.no/Ladestrategi/)"
http://www.transnova.no/om-transnova-og-betalingslosninger-for-lading-av-elbil/
#462
Vet ingenting om stabiliteten annet enn at det ser grønt ut på ladekartet http://elmo.ee/home/  (laderne på bildet er levert av ABB ) men fant denne statistikken over bruk:
#464
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgifter PHEV
torsdag 31. juli 2014, klokken 10:43
Sakset fra denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15473.30.html

..."slår en forskningsrapport basert på 690 toyota prius plug-in og opel Ampera, at de bare blir kjørt på elektrisitet 20% av tiden."

Enig at det er interessant å kunne få lest kilderapporten. Noen som vet?
#465
BMW i3 / Sv: Hvor langt går bilen din?
onsdag 30. juli 2014, klokken 14:40
Ser at det er et par som har greid 185km http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14394.30.html mens noen rapporterer 130km så BMW i3= er vel varierende avh temperatur, høydemeter, kjørestil/hastighet etc...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA