Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ganton

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32
31
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Mandag 23. ſeptember 2019, klokken 15:23 »
Bilen trekker bare strøm på de lederne den kan ta imot på. Trenger ikke endre noe på ladeboksene.

Mulig svaret finnes gjemt i denne lange tråden et sted, men står i TWC installasjonsveilledningen at "230 V trefase uten nøytral" konfigurasjonen (med L3->N koblingen), sitat: "bare skal brukes med Tesla-biler".

32
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Mandag 23. ſeptember 2019, klokken 14:07 »
Finnes det egentlig noe reelt alternativ til Easee, om man vil ha appstyrt styring av switching mellom 3fas kun til tesla, og andre på 1 fas? Fikk gode nyheter av elektrikeren i dag i forhold til inntaksstrøm (må kun betale for økning, pluss sikring, tjohoo!), så virker som jeg ikke trenger å bytte kabel for å øke fra 50amper til 63 amper inntak til huset, så da blir det 11KW lading til TM3 når den ankommer, tenkte jeg. Elektrikeren hadde dog hørt litt varierende erfaringer med Easee "det er mange som spør om de fortiden".

Andre alternativer?

Forholdsvis lite elektriker, så beklager på forhånd om detaljer er litt lite nøyaktige.
Ser folk har nevnt Easee, Ecolite, Elvi og Zaptec (får "TM3 11kW" støtte denne høsten) i tillegg til TWC (får 11kW støtte "en-eller-annen-gang..." ).
Vil ikke en ladeboks automatisk switch'e hvis man skulle finne på å koble til en bil med 1-fas laser (som f.eks. i3) ? Eller må man uansett inn og endre på DIP-brytere eller app ?

33
Model 3 / Sv: Nytt Tesla Servicesenter Østfold
« på: Tirsdag 17. ſeptember 2019, klokken 15:12 »
Med mindre Tesla finner seg et annet lokale tror jeg ikke dette bygget blir realisert ila nærmeste årene. Bygget ligger midt i et av jernbanetrasealternativene som lokalpolitikerne kommer til å krangle om i minst fire år (protestpartier i nytt bystyret). Selvom Bane Nor har avvist bla denne traseen vil det trenerens såpass lenge at man ikke bør holde pusten til dette servicesenteret blir noe av.

34
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Onsdag 04. ſeptember 2019, klokken 17:29 »
Svar fra Tesla:
This issue is under investigation by an escalated technicians team
Hehe så bra👍😁 Når fikk du dette svaret?
Postet svaret med en gang jeg fikk det
Mener å ha lest dette "svaret" fra Tesla også tidligere, men kan vi tolke det som en bekreftelse da på at det kan løses og vil løses? Tenkte å få bestemt meg på ny lader før telen kommer😉

35
Tesla SW og AP / Sv: Autolås TM3
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 08:46 »
Ser ut til at de ruller ut 2019.28.3.1 i stort tempo (fikk akkurat nå), så kanskje en viktig fiks ala autolås.

36
Tesla SW og AP / Sv: Autolås TM3
« på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 14:30 »
Ja, vet ikke hvor ofte for hadde sluttet å sjekke som jeg gjorde i begynnelsen. Men har oppdaget at bilen har stått ulåst når jeg kommer tilbake, bare skjedd etter 28.3 oppdateringen.

37
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
« på: Tirsdag 13. August 2019, klokken 09:21 »
Fikk 28.3 nå, ikke noe nytt i forhold til det som er nevnt på tidligere 28.x-versjoner (TM3LR)
Sikkert en viktig bugfix siden det er rapport at folk får den bare en uke etter at de har fått 28.2. Er selv forøvrig bare på 24.4 selv om bilen er på wifi. Ingen big loss, stort sett bare spill som kommer, men artig å sjekke evt forbedringer i autopilot selv om ennå tilgode å se noen, men stadig optimist :-)

38
Tesla SW og AP / Sv: " Europe will be later "
« på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 08:32 »
Noen som vet eksakt hva disse "regulatory constraints" sier ?
Må Norge følge dette? Norge har jo en egen lov «Lov om utprøving av selvkjørende biler».

Tesla SW må jo sies å være utprøving :-)

39
Tesla SW og AP / Sv: Verktøy for å se på SentryMode og DashCam - superenkelt!
« på: Mandag 08. Juli 2019, klokken 08:25 »
Ser bra ut, må prøves :-)

Forøvrig merkelig at Tesla ikke har mulighet til å gjøre det samme på skjermen, er tungvint å måtte ta ut USB hver gang man vil se på hendelser i fra Sentry Mode. Burde være en smal sak å implementere en slik feature i bilen. Virker som om dashcam og sentry mode features er lagt inn etter innfallsmetoden, derfor litt halvveis.

Bedre at Tesla slipper funksjoner etterhvert som de blir ferdige, enn at man må vente til alt er ferdig.

Mest enig i det, men også litt uenig. Kan jo la være å skru på sentry mode, men har den på. Etter et par dager på en relativt øde parkeringsplass (båthavn): 43 hendelser !   

Noen her inne som har funnet noe som er i nærheten av mistenkelig etter å ha sett igjennom timer med video ?

40
Tesla SW og AP / Sv: Verktøy for å se på SentryMode og DashCam - superenkelt!
« på: Torsdag 04. Juli 2019, klokken 08:22 »
Ser bra ut, må prøves :-)

Forøvrig merkelig at Tesla ikke har mulighet til å gjøre det samme på skjermen, er tungvint å måtte ta ut USB hver gang man vil se på hendelser i fra Sentry Mode. Burde være en smal sak å implementere en slik feature i bilen. Virker som om dashcam og sentry mode features er lagt inn etter innfallsmetoden, derfor litt halvveis.

41
Model 3 / Sv: En liten hyllest til Tesla
« på: Onsdag 26. Juni 2019, klokken 15:13 »
Hovedfordelen til Tesla er ladenettverket, spør du meg. Å knote med alskens apper, abonnement og kart for å kunne lade de andre bilene er meget slitsomt. Og det at det er 2 til 4 stolper tilgjengelig, med sjanse for at de er ødelagt eller har et eller annet trøbbel, er jo også stressende..

Synes trådstarter beskriver situasjonen meget riktig.
Enig. Husker med gru de første langturene med i3'en, der man etter å ha stått i kø ikke klarte å starte hurtigladingen pga feil på laderne, dårlig kompabilitet, tull med rfid-brikker,  ute av drift etc...
Første langtur med Tesla'en hadde vi aldri prøvd hurtiglading på den (kanskje litt risk men...), plugget bare i en superlader og alt startet automatisk :-)

(Litt mer trøbbel på vei hjem da den ene superladeren vi prøvde tydeligvis ikke virket hverken på vår eller andre Tesla'er som prøvde seinere. Sendte mail til supercharger@teslamotors.com. Men mange superladere på en stasjon så ikke noe stort problem)

42
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: Tirsdag 25. Juni 2019, klokken 13:32 »
Oppgraderte min Easee lader i dag og.lader nå med 11 kw. Fikk også litt bedre spenning nær jeg lader 3 fas i stedet for 1 fas. Har IT nett.

Velkommen i klubben!

Jeg kompletterte også en kortere Type 2-kabel med "Tesla-knapp", så nå er endelig alt på stell  :+1:

https://www.evchargeking.com/en/t2-tesla-charging-cable-3-phase-32a?attributes=%5b%5b10%2c2%2c10%2c42%5d%5d

Eneste minuset er at elektrikeren monterte en svinedyr (3k+) jordfeilbryter Type B, selv om Easee skal ha dette innebygget (?).

Den kabelen med utløsningsknapp var jo en god løsning. Ventet egentlig på avklaring eft. ny firmware til TWC før jeg bestemte meg men kanskje Easee istedet, fikk noe Tibber reklame med tilbud...

43
Tesla SW og AP / Sv: 20.4.1 b612f97
« på: Tirsdag 25. Juni 2019, klokken 11:23 »
Er det noen som har en oversikt over hvilke spill-kontrollere som kan brukes i bilen? Må man bruke USB?
Skal visstnok fungere med Xbox og PS4 (ikke PS3) kontrollere.

44
Model 3 / Sv: Lading av Model 3
« på: Fredag 14. Juni 2019, klokken 10:42 »
Ladingen stoppet / gikk til 1A lading under tordenvær. Er det normal oppførsel? Måtte stoppe og starte ladingen igjen for å få 13A som jeg vanligvis bruker.

45
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
« på: Fredag 07. Juni 2019, klokken 13:47 »

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32