Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HåkonE

#31
Model 3 / Sv: Oppgradere bremser TM3 LR?
tirsdag 23. juni 2020, klokken 20:36
Jeg sendte de et innskudd på en frontfanger, da med skriftlig full returrett ettersom fangeren ikke var helt ferdig utviklet. De ble så utrolig forsinket med produktet at når jeg til slutt skulle selge bilen, så ba jeg de om refund.

Først sa de at det ikke var noe problem, så dro de ut tiden. Spurte flere ganger (veldig høflig) om de kunne se på saken og til slutt bare stoppet de å svare. Fikk en venn til å ta kontakt, og da svarer de sporenstraks. Mao. bekreftelse på at de bevisst ignorerer meg for å slippe å gjøre opp for seg.

I Norge hadde jeg som sagt gått til sterkere skritt, men kommer nok til å opprette en tråd om det på det amerikanske Tesla-forumet til advarsel når jeg får ånden over meg. Egentlig bare drittlei hele saken. Kan i alle fall ikke anbefale å gjøre business med slike firmaer. :-1:

#32
Model 3 / Sv: Oppgradere bremser TM3 LR?
mandag 22. juni 2020, klokken 19:52
Unplugged Performance ville jeg holdt meg langt unna. Hadde de vært norske, så hadde jeg anmeldt de for svindel.
#33
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. juni 2020, klokken 10:31
Når jeg ser NKLA (og TSLA), så får tenker jeg umiddelbart på Gartner hype cycle. Den stemmer ikke alltid, men temmelig ofte. Og majoriteten hobby-aksjonærer går inn alt for sent.

Riktignok en 1 år gammel artikkel, men fortsatt en del gode poeng.

https://www.forbes.com/sites/jonmarkman/2019/05/31/tesla-makes-a-great-car-but-dont-buy-the-stock-until-this-happens/

Angående hvem som har mest og minst feil, så medfører det mye usikkerheter med å se på anekdoter. Om man skal holde det noenlunde på sporet (altså hva er det som kan påvirke ryktet og følgelig salget), så har ikke Tesla lansert en eneste bil uten mye negativ media-omtale om antall feil (og ved et par tilfeller har de også mistet kjøpsanbefaling pga. det). Det blir etter min mening feil å trøste seg med for eks. en tilbakekalling fra Toyota pga. en design-feil. Sistnevnte er noe som blir utbedret, førstnevnte medfører ofte en eller annen form for ukjent risiko for kunden gjennom eierskapet.

https://www.dinside.no/motor/suv-ene-med-flest-og-faerrest-feil/71941922
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-3-loses-cr-recommendation-over-reliability-issues/

Av nysgjerrighet, dere som investerer i TSLA, er hvor stor andel av porteføljen deres utgjør den?
#34
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. juni 2020, klokken 08:57
Sitat fra: gr på søndag 21. juni 2020, klokken 21:22
Personangrep? Du snakker om å kjøpe aksjer i Porsche, og når det påpekes at det ikke er mulig, så blir det personangrep?

For meg er det stor forskjell på å kjøpe aksjer i Porsche, eller om også Seat, Skoda, Audi, Volkswagen, Bugatti, Lamborghini og sikkert noe mer blir med på kjøpet. Dessverre er ikke førstnevnte mulig. Ingen personangrep, bare informasjon.

De siste sidene har det vært gjentatt fokus på person, hersketeknikker og harselering når man er skeptisk til aksjeverdien av ulike årsaker. Foregående side er vel noe av det bedre - men ikke veldig relevant til topic:
SitatDrit i detaljene. Vær bare glad du får gode råd av ekspertisen

Jeg ble spurt retorisk hvilken bilprodusent jeg kunne investert i, til tross for at bilindustrien er noe jeg holder meg unna (Tesla anser jeg også som et tech/energiselskap og er et hederlig unntak). Selskapstallene som kommer opp på Porsche tickeren fra aksjeprogrammet stemmer selvsagt. En presisering om Porsche AH er selvsagt på sin plass sånn at ingen setter sparepengene sine inn i noe en ukjent kar på nettet skriver, men har det virkelig så stor nyhetsverdi at man skal diskutere det over flere sider?  :)

emurof Du stiller mange ladede og insinuerende spørsmål, noen av de har du fått svar på tidligere. At jeg skulle være "uredelig" å oppgi salgstall i Europa fordi Tesla må sende bilene sine over havet osv. Javel.

Produktet "Etron" har jeg vel repetert til det kjedsommelige at ikke er så relevant i seg selv, men det er jo flott du også fant en artikkel fra Juni 2019 om en recall for "muligens fukt i en ladeport" som et bevis på at det Tesla igjen opplever av kvalitetsproblemer er normalen for bransjen....mens du samtidig stiller deg selv spørrende:

SitatHva er poenget med å sitere en sak som er over ett år gammel?

Jeg er ikke interessert i å hoppe ned i skyttegraven med deg, men ser jeg har klart å bite på kroken allerede.  :laugh:

Ark Invest sin analyse har jeg ikke lest så grundig, men som jeg forstår de grove linjene baserer de gode scenariene seg på at robottaxi`er skal bli lovlig og en ubetinget suksess innen 3-4 år, at marginene skal dobles til 40% når det blir mer konkurranse (snittet for fossil-markedet nå er vel like over 10%? (*)) og at Tesla skal klare å ha en like stor kake av markedet når konkurrentene kommer? De kaller 1500$ en "bear case"? Også er de vel i overkant tungt inne i Tesla selv?

Noe jeg har misforstått?

(*) http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_Home_Page/datafile/margin.html
#35
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 21. juni 2020, klokken 18:28
Porsche Automobil Holding er det nærmeste man kommer ja (ticker: PAH3). Porteføljen min består for tiden av over 90% tech, så sier seg vel selv hvor jeg har pengene mine. :laugh:

Virker som halvparten her inne virker langt mer opptatt av personangrep styrt av følelser som verktøy mot enhver kritikk mot aksjen de liker (fremfor å ha en konstruktiv debatt om hvorfor de liker aksjen slik at vi kollektivt kan ta de smarteste investerings-valgene), og den andre halvparten støtter seg på historisk avkastning.

Det virker jo sikkert som en logisk taktikk så lenge aksjen går inn i himmelen.  :)

Dagens nyheter...

Løse bakseter, setebelter og lakkproblemer. Kundene fortviler.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/06/21/195685762/problemer-med-ny-tesla-kunder-nekter-a-ta-imot-bilen

Musk og Tesla-styret saksøkes for enorme bonusavtaler

https://e24.no/boers-og-finans/i/na8aQx/musk-og-tesla-styret-saksoekes-for-enorme-bonusavtaler

#36
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. juni 2020, klokken 20:47
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Hvilken bilprodusent ville du kjøpt aksjer hos nå da?

Hvis jeg måtte? Porsche langsiktig (3år+). Estimert 15% årlig vekst, ingen truende gjeld, høy status i markedet, en av få seriøse sportsbilprodusenter som har begynt å satse på det unngåelige og ligger fortsatt under hva som er normalverdi før Covid-19 (omtrent på 2016-nivå). Fortsatt fin entry nå. Lav risiko.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Dette har vært gjort både i praksis og som kun teorieksperiment i denne tråden for å se hvem som får best «avkastning».

Denne tråden ser jeg knapt noe debatt rundt fundamentale verdier og risiko, så da blir det jo bare tipping med lekepenger. Da tar jo gjerne folk mest mulig risiko.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Funderte litt på NIO en stund, men synes de kinesiske er litt for hjemlig orientert enda.

NIO har fortsatt mulighet for opptur, men de tjener ikke penger og kommer nok ikke til å tjene penger neste 3 årene i alle fall. Høy risiko.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22De tradisjonelle fossilprodusentene ville jeg ikke satset på nå. Volvo/Geely kunne vært et unntak...... kanskje.

Volvo har ganske høy gjeld.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 14:22Hadde jeg vist hvem som får til faststoffbatterier hadde jeg satt mesteparten på det firmaet, eventuelt de som får til Covid 19 vaksine til markedet.

Jeg anbefaler å finne en sektor du liker, sånn at du kan sette deg litt inn i selskapene, hva de driver med osv. Det gjør det hele mye mer morsomt. Selv er jeg stort sett kun inne i tech-selskaper. Er egentlig ikke så glad i bilbransjen, men artig å følge med ettersom den begynner å krysse veier med teknologiselskaper. :)

#37
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. juni 2020, klokken 12:29
I moderne tid er det altså ikke hykleri fra den kalde krigen det er snakk om, men....

Whataboutism kan være en form for ad hominem-argument for eksempel i form av «ja, men hvor var du da...» eller «hvorfor kritisere bare A og ikke B». Filosofen Antonsen og Hjortland skriver at whataboutism fungerer som en avledningsmanøver.

Hva jeg har eller har hatt er vel ikke så viktig. Det er ingen ukjente eller unike mangler jeg løfter opp som eksempler i svaret du fikk.

Enkeltselskaper som Audi er jeg ikke så opptatt av, ei egne kjøretøy. Noterer meg at mange binder debatten opp mot hva de har i garasjen, og da blir det gjerne en del føleri og personfokus. Jeg er ikke så sikker på om det er det beste utgangspunktet for å investere.

I likhet med deg har jeg hatt posisjon i TSLA, og har hatt høy avkastning. Var hyggelig det, men spist er spist.  :)

#38
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. juni 2020, klokken 10:47
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Jeg er enig i at Tesla har varierende grad av gode/og dårlige arbeidsforhold, blant annet har jeg festet meg ved det spesielt anstrengte forholdet til fagforeninger og generelt store forventninger til jobbinnsats. Dette er imidlertid typisk amerikansk og har ikke noe med letthall å gjøre.

Telt oppsummerer greit nok strategien man bevisst går for år etter år. Det skal utføres billig og det skal gå fort. Og resultatet kjenner vi til, både med tanke på kvaliteten på produktet og ansattes arbeidsforhold.

Teltduken i seg selv er irrelevant.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Generelt har sikkert Toyota bedre Qc enn Tesla, men på elektronikk og mye annet er Tesla lysår foran.

Whataboutism. Kvalitetskontroll er helt essensielt om man skal få et stort volum i et konkurranseutsatt marked.

Men kan gjerne ta påstanden din om "elektronikk". Kan det ligge et fortrinn der som skulle forklare kursen?

Jeg kjøpte en bil til 800 000 (eks. skatt og avgifter). Ingen HUD, ikke massasje, få justeringsmuligheter, ikke seteventilasjon, ingen blindsonevarsling, ingen 360 kamera, ingen lyktespylere, vindusviskere var meh, noen få billige svake halogenpærer som var elendig (Stemningslys kan du også glemme), bremselys var et kjent problem, langtlysene var svake og mye av elektronikken er produsert av andre. Dempesystemet og styring er kjøpt inn, ratt og knapper er kjøpt inn, radar og sensorer, head unit er basert på NVIDIA osv. I årevis var det problemer med en asynkron elmotor de hadde produsert selv. Consumer reports var vel på sin 3. eller 4. motor.

Og ja, det å kjøpe inn fra partner er helt vanlig praksis. Men at Tesla har noe fortrinn på "elektronikk" ? De har i markedet et fortrinn på software (operativsystem, GUI, big data, bilens kobling mot leverandøren) og batteriproduksjon.

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. juni 2020, klokken 09:40Det blir litt som Apple og Nokia, Nokia var ekstremt store og hadde ypperlige produkter og veldig bra Qc, Apple hadde ikke engang MMS på sin telefon

QC står for kvalitetskontroll. MMS er en funksjon. En funksjon Apple bevisst holdt utenfor pga. det amerikanske markedet, og som for lengst er avleggs. 

Analogien til Apple er elendig. Apple har alltid hatt et solid rykte på å være av høy kvalitet. De går ikke bevisst inn for å legge på tynn lakk, deler som løsner, deler som har store og varierende mellomrom, hardplast, billige lys og funksjoner i den bevisste hensikt å øke marginene. Produktet er kostbart produsert og man tar en premium for det. Når du lukker en Apple laptop så kjennes det bra ut, det høres ikke ut som en udempet dør av blekk.

"bendgate" er et resultat av at ipad Pro er blitt for tynt, det er fortsatt det mest eksklusive nettbrettet på markedet hva materialbruk, funksjoner, design og følgelig pris angår.

På mange måter har de motsatt strategi av Tesla. Ikke bare når det gjelder opplevd kvalitet og byggekvalitet, men også at de bruker ufattelig mye tid på økosystemet rundt kunden, og lanserer alle mulige slags produkter og tjenester som låser kunden.

Så skal Tesla bli som Apple har de en lang vei å gå. Jeg er svært usikker på om de ønsker det. De ønsker nok heller å tilby billige elbiler til massene som skal selges basert på funksjoner som er billige å produsere når man først har utviklet det (les: software) og fremover satse på batterier og utnyttelse av energi.

#39
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. juni 2020, klokken 09:40
Det fortsetter å forundre meg at etter 10+ sider der jeg har kritisert aksjekursen, så kommer det fortsatt Tesla-eiere som andunger etter andemor og evner å plukke ut det ene off-topic tilsvaret til en Tesla-eier (som selv er misfornøyd med lading). Det da som et resultat at jeg fikk et konkret spørsmål om å redegjøre for min erfaring, altså ikke et argument mot kursen. Og nå er det altså den korte uttalelsen som provoserer mest og går på repeat som et slags slam-dunk argumentet for at all kritikk av aksjekursen følgelig også må være invalid.  :)

Cherrypicking, agenda og objektivitet er ord som blir brukt flittig i den sammenheng. Jøss.

Hva tenker du egentlig om aksjekursen da, Dagfinn (din hårsåre fanboy  :laugh: )?
#40
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. juni 2020, klokken 07:50
Produksjon i telt hadde jo vært vel og fint, men det kommer inn rapporter om både arbeidsforhold og dårlig kvalitet på produktene. Så, ja det er negativt, og blir jo litt beskrivende på hvordan strategi man velger, selv om teltduken i seg selv ikke betyr all verden. Man går for billige og raske løsninger i mange ledd.
Toyota (og andre) har en helt annen kvalitetskontroll.

Veggen:

Jeg kan bare forholdt meg til det jeg leser i media. Kanskje du er bedre tjent med å avklare misforståelsen på en ryddig måte fremfor å ty til billig personfokus?

For alt som leder opp til det sitatet du plukket ut med en skalpell handlet om solenergi.

Panasonic is ending its solar cell partnership with Tesla.

Panasonic's decision to move away from global solar products..

https://techcrunch.com/2020/02/26/panasonic-is-ending-its-solar-cell-partnership-with-tesla/

Panasonic will cease U.S. solar manufacturing operations in May and should completely exit the Buffalo facility by the end of September 2020.

https://www.solarpowerworldonline.com/2020/02/panasonic-is-leaving-teslas-solar-panel-gigafactory-in-buffalo

Panasonic to exit solar production at Tesla's New York plant as partnership frays

https://www.reuters.com/article/us-panasonic-tesla-solar/panasonic-to-exit-solar-production-at-teslas-new-york-plant-as-partnership-frays-idUSKCN20K0BP

Tesla and Panasonic will no longer work together on solar cells

https://www.engadget.com/2020-02-26-tesla-and-panasonic-split-solar-cells-new-york.html



#41
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. juni 2020, klokken 20:45
z4rd: Xpeng Motors er nok der de er i dag fordi de har blitt inspirert av Tesla og har Alibaba, Xiaomi og Foxconn i ryggen. De har ikke bare finansielle muskler, men er tungvektere innen tech og handel.

Nok en påstand om software som slettes ikke er nødvendig for å produsere en komplett elbil (og i alle fall ikke er årsaken til at de allerede nå har en bedre parkeringsassistent enn Tesla), er tvilsomt årsaken til at Xpeng har klart å skru sammen en elbil.

Og det går fort. Xpeng ble opprettet for 6 år siden. De kan plutselig bli relevante, i likhet med BYD & co.

Du snakker om salgstall og aksjekurs i omtrent samme setning. Toyota produserer 30 ganger så mange biler - uten å sitte i telt og dytte ut produkter der bakseter ikke er skrudd fast osv. Det er noe som heter evig eies kun et dårlig rykte. De siste 8 årene har satt spor. De har også fått et rykte på forsinkelser og overpromising. Joda, de har nok hatt et stort press på seg for å levere til investorene.....

....men var det en god strategi å dra med seg slik bagasje når konkurransen kommer? Eller er det i det hele tatt et frivillig valg? Dokumentaren American factory (Netflix) er litt beskrivende på utfordringen amerikanerne står ovenfor mtp produksjon.

Elbiler har fortsatt kun 1,8% (2019) av markedet. Så Tesla konkurrerer ikke bare med en treg overgang fra fossilbiler, men de begynner også å merke konkurransen innenfor disse to prosentene.

Skal man klare å se hvordan Tesla kan gjøre det på et globalt nivå fremfor, så har vi ikke så mange andre referanser enn å nettopp ta land utenfor hjemmemarkedet der elbil har begynt å få et fotfeste. Det har ingenting med "cherrypicking" å gjøre, det er jo faktisk slik man ofte gjør innen forskning - finner nøytrale arenaer. Så kan man selvsagt diskutere hvor nøytralt det blir da. 

Samtidig har ikke S og X akkurat et økende salg.

Så, salgsvolum på produktet bil kan vi legge til siden - aksjekursen må forklares av noe annet.

Solenergi argumenterer du for. Først var det takstein som skulle endre verden for alltid. Tesla er ikke alene om slike produkter. Regnestykker har vist at det koster 25 000$ ekstra for Tesla takstein vs. solpanel, og gir bare 77% av effektiviteten. Kjøper ikke kunder flest solpanel for å spare penger?

2015 var toppåret med 258 MW. Siden har det falt brått.

Elon lovte bot og bedring; 2019 skulle bli året. Q4 endte med ytterligere nedgang på 26% til 54 MW.

Så snakket man varmt om det gode partnerskap med Panasonic i inngangen av 2020. Like etterpå fikk Panasonic kalde føtter og trakk seg ut. Det var nok planlagt en stund.

Elon lovte også at 2020 skulle bli en revolusjon innen biltransport. En tesla skulle bli en pengetrykker....bare man cashet ut 50 000 i gadgets. Ekspertene sa Elon gikk ut med dette mer eller mindre for å redde tallene. Hadde jeg gått fem på dette stuntet som kunde hadde jeg kontaktet Forbrukerrådet.

1000$ er basert på en kollektiv drøm om revolusjon og påfølgende høy personlig gevinst. 3000$ blir nevnt! 7000$! The sky is the limit!!

Det fundamentale er langt unna - om det i det hele tatt blir en suksess. Risikoen diskuteres knapt. Tesla har på mange måter endret verden for alltid, men historie, amerikansk sjarm og salgsprat er ikke det som gir bunnlinje. Men det gir en galopperende aksje ute av kontroll. En stund.

#42
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. juni 2020, klokken 13:51
Sitat fra: z4rd på torsdag 18. juni 2020, klokken 13:28
Hva med USA? Har du de tallene også?

Du som tok opp Xpeng sine fantastiske egenskaper som overgår Tesla. Var svar til det du skrev, som jeg også siterte.. Du trenger ikke å dodge alt. Jeg disponerer tiden min på å korrigere dine tidvis cherry-pickede kommentarer - for balansen sin skyld.
Veldig bra at du tar den oppgaven seriøst, men korrigering er mer effektivt om du benytter deg av litt substans og innhold relevant til informasjonen jeg poster. Min agenda, dagsmål og redegjørelse for min historie klarer jeg fint å "korrigere" selv hvis behov. 8)

Har ikke tall for USA. Kilden dekker kun NO, SP og NL. Men jeg går ut i fra at hjemlandet er et mye bedre marked for Tesla. :)

#43
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. juni 2020, klokken 13:35
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 18. juni 2020, klokken 11:55
Det var før, nå er han blant de mest ville ryktespredere med fokus på å få mest mulig klikk, er opptatt av å skrive at Elon lyver og har til dels liten eller ingen kildekritikk.

Javel? Fra hans Twitter konto:

I am a Tesla shareholder and 100% believe in Tesla's mission to accelerate the advent of electric transport. It's based on that I suggest Tesla takes a step back with Model Y, take the hit in Q2, and focuses on quality before ramping up.

Unsurprisingly, I am again taking attacks from Tesla fans over this, but I think it's important. Those quality issues are significant. Many buyers are refusing delivery and returning their cars.

De fleste innleggene hans virker å være pro Tesla.
#44
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. juni 2020, klokken 13:22
Salgstall for Norge, Spania og Nederland hittil i 2020.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#45
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. juni 2020, klokken 11:53
Flertallet har jeg ikke sett noe statistikk på. De siste sidene har vi 2 Tesla-eiere som opplever de har brukt for mye tid på lading. Tenker det ikke er helt utenfor som tilsvar ettersom det her antas at kunder av konkurrentene vil angre. Men du reagerte altså kun på tilsvaret, og syntes det er matnyttig å disponere tiden din på meg som person. Skriver positive ting også. Elon Musk har jeg til-og-med genierklært.  :laugh: Men dette blir OT.

Apropos "snørr og bart", er egentlig en uavklart påstand om 2 år gammel kildekode så veldig relevant til et eksempel på at Tesla får konkurranse fremover?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA