Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HåkonE

#16
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 29. juni 2020, klokken 12:30
Morsomt med lek med tall, men kan jo drodle litt over hva som skal til....

1. 33% av det globale bil-markedet skal bli til elbiler på bare 5 år, mot 2% i dag (der Norge og et par andre land som har mulighet til å gi incetiver fortsatt har en nevneverdig del, og har en begrenset påvirkningskraft når man passerer et visst volum). Jeg prøver å være optimistisk på elbilenes vegne, men det høres utrolig optimistisk ut. Innenfor metropoler som innfører dieselforbud og incentiver, ja - uland der kjøpekraften er lav osv.?
2. Tesla har ingen billige elbiler på markedet, og ingen planlagt lansert i nær fremtid. Model 3 er en dyr bil i mange land. Stor del av omsetningen i verden er billige fossile småbiler.
3. Fabrikker skal planlegges og bygges. En ting er å bygge fabrikken, men man trenger tomt, reguleringsplaner skal på plass etc. Tesla har en historikk med forsinkelser.
4. Tesla har brukt 8 år (om vi skal regne fra Model S) til å jobbe innenfor en kake av 2%. Nå skal de plutselig skalere opp ekstremt fort.
5. Produktet skal fortsatt selges. Selger man skinnet før bjørnen er skutt? 
6. En grunn til at Tesla er populært er superschargers. Ser man på kartet begynner det å bli god dekning i US og Europa (og økende i visse deler av Kina) - utover det er det temmelig tynt.
7. Servicenettverk skal også bygges ut i et høyt tempo.

ARK satser også med særdeles optimistiske marginer, langt over det Tesla har klart og langt over snittet for bilbransjen. I dag virker det som de har kuttet kostnader maksimalt ved å produsere i telt, kutte på fit&finish og QA etc.

Javel, batterier kan bli vesentlig billigere de neste årene, men glemmer man konkurransen opp i dette? Det er jo en grunn til at bilbransjen ellers opererer med lave marginer.

Det er mye som skal slå inn for at Tesla skal klare å forsvare dagens verdsetting, og det på kort tid. Også har man de andre forretningsområdene som også må lykkes. Jeg leser ikke om mange som mener det er stor sannsynlighet for at slike scenario er i nærheten av realistisk.



#17
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
mandag 29. juni 2020, klokken 11:38
Imponerende innsats, z4rd. Bemerkelsesverdig mye fritid. Har det noen sammenheng med at du tydeligvis er fullstendig ukjent med konseptet firmabiler, tjenestebiler og leiebiler?

Et par ikke-positive nyheter i media, og innsatsstyrken settes inn. Hyggelig det, men jo blir litt rebell i kjellerleiligheten og bilen til pappa over det hele.  :D

Kanskje vi kan komme oss tilbake til topic etterhvert? Tross alt ingen av dere 4-5 faste som har evnet å finne en eneste nyhet om Tesla eller diskutere topic. Skulle nesten tro dere var her av helt andre årsaker.  :laugh:

SitatMan 'accidentally' purchases 28 Tesla cars for €1.4 million

http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/76685842.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst

SitatTesla Gigafactory Shanghai is seeing a ramp of delivery trucks with new equipment

https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-shanghai-new-equipment-deliveries/
#18
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 29. juni 2020, klokken 10:15
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2020, klokken 00:08
Sitat fra: HåkonE på søndag 28. juni 2020, klokken 18:28

  • Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?

Dette går vel ikke i hop. Om Tesla har 2% og en annen bilprodusent produserer 30 ganger så mye betyr det at denne bilprodusenten har 60% av markedet alene...

Å ha en andel av 2% av markedet (BEV) og ha 2% av markedet er ikke det samme.

Tesla solgte i 367 500 biler i 2019. Toyota solgte 10,7 millioner.

DagfinnN: Javel? Jeg kan like lett gjøre feil som andre (fort gjort å tråkke feil når man skal samle raske tall fra nettet), men da er det jo bare å korrigere så vi alle blir litt klokere?

Denne stadige diskusjonen rundt min motivasjon og hva jeg egentlig mener klarer jeg sikkert fint å redegjøre for selv, og fremstår mer som desperate (skremme)skudd fra hofta i mangel på gode argumenter.  :)

Espen: Videre opptur kan man vel ikke utelukke. Men det er så mye følelser og irrasjonelle argumenter som styrer kursen etter min mening, så jeg vil påstå det følger med en høyere risiko enn noen gang å gå inn nå. Det holder jo egentlig med at Tesla bekrefter (eller nært på bekrefter) at de klarer tidligere målsetning for at markedet overreagerer.

Selv hadde jeg følt meg tryggere å gå inn om den hadde fått en kraftig nedkjøling, slik den gjorde i Mars. USA sliter veldig med COVID-19, så høsten kan bli interessant.
#19
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
søndag 28. juni 2020, klokken 18:44
Øyvind: Jeg tar alle bekymringene dine på mitt vegne på største alvor (takk!), og får bare dokumentere mitt 6 årige Tesla eierskap og erfaring med Model X og 3 om hen skulle ta kontakt for "en prat" fordi jeg i en tråd om Tesla nyheter linker til Tesla nyheter.....som ikke utelukkende er positive. Skulle bare mangle om det er retningslinjene her inne. :+1:

Kanskje vi kan gå tilbake til topic nå.....hvis det er greit for deg da. :)

emurof: Nei, hvis du sier det så.  :laugh:

Topic:
SitatHere's how the all-new Ford F-150 pickup truck could stack up against the Tesla Cybertruck
https://www.businessinsider.com/ford-f-150-compared-with-tesla-cybertruck-features-2020-6?r=US&IR=T

#20
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 28. juni 2020, klokken 18:28
SitatResten av det du skriver er også feil. Panasonic signerte f.eks. nettopp ny kontrakt med Tesla. Men for all del, la ikke virkeligheten komme i veien her.

Nå har jeg presisert flere ganger at jeg snakker om solceller, også i sitatet du svarer på. Kilder inkludert tidligere. Har du kilde så vi alle kan bli litt mer opplyst på dette emnet?

SitatBegynt å gå over til helt andre prosjekter? Hva er det du snakker om?

https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

SitatHva baserer du denne påstanden på?


  • Verdsettingen tilsier at de er verdens mest verdifulle bilprodusent, mens de kjemper et sted innenfor 2% (2019) av verdens bilmarket. Det finnes bilprodusenter som produserer 30 ganger så mange biler. Har du forsøkt å regne ut hvor mye det utgjør per bil solgt?
  • Konkurrentene begynner å komme med alternativer.
  • Utfordringer med kvalitet
  • Solcelleproduksjonen har jeg redegjort for. Fritt fall siden oppkjøpet til tross for flere lovnader fra Musk.
  • CEO er distrahert med nye selskaper
  • CEO var enig i at TSLA var verdsatt for høyt lenge før den nådde 1000.
  • Semi....ikke realisert.
  • Sviktende salg på S og X. Roadster forsinket. Pickup et stykke unna.
  • Autonome taxi. Lovt, heller ikke realisert.
  • Regnskapstallene, omsetning, overskudd, utbytte
  • https://markets.businessinsider.com/stocks/tsla/financials

Verdien ser altså ut på kort tid å gå i taket som følge av FOMO, hype og hobby-investorer som ikke har et snev av forhold til verdisetting av et selskap.

Apropos, hvordan vil du forklare verdsettingen?

Tittet litt mer på ARK siden du stadig henviser til de. Catherine Wood antar at elbilmarkedet skal vokse fra 2% til hele 33% av verdensmarkedet på bare 5 år. Med verdensmarkedet inkluderer man da altså landsbygda i India, Kina, Russland etc.

Og at Tesla da med sine relativt dyre produkter fortsatt skal klare en 18% kake av verdens-markedet (som da igjen inkluderer nevnte områder der en bil til 90k er dyrt). De vil også kjempe mot arbeidskraft fra disse landene.

Og en slik vanvittig ekspandering skal de klare mens de i dag produserer biler i telt, nylig har omtalt ekspanderingen (fortsatt en kake innenfor 2%) som "hell", har kvalitets utfordringer og har forsinkelser (og forsåvidt er kjent for forsinkelser). Et godt utbygget service-nettverk har de heller ikke. 

Jeg sliter altså med å se hva som utgjør dagens verdi, og hvordan man kan se en signifikant videre opptur verdt risikoen.

ARK kommer tidvis i media fordi de er desidert mest bull og optimistiske. Du som fremstår så skeptisk til analytikere, men hvorfor akkurat ARK?


#21
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
lørdag 27. juni 2020, klokken 18:06
emurof: Tilbakekalling pga. 1 mulig feil er jo nettopp det, verken mer eller mindre. J.D poster statistikk. Det samme gjør TÜV, DEKRA & co.

Nei, jeg nevner ikke en tilbakekallingsnyhet om VW fra 2017 fordi tråden heter "Tesla i utenlandske medier". Kanskje du kan starte en tråd som heter aldrende VW nyheter, og poste innspillene dine der? :)

Øyvind: Godt at jeg postet i alle fall en positiv nyhet (*) ovenfor da, så slipper jeg å miste nattesøvnen over at moderator vil sensurere alle negative nyheter!  :D

(*) Well-known Tesla fanatic and investment guru Jim Cramer doesn't agree with J.D.

Jeg håper fabrikk i Tyskland vil gjøre det bedre, men er en smule skeptisk om ledelsen, kravene til marginer og kvalitetssystemet er den samme. De har en lang vei å gå.

Topic:
SitatTesla sued for airbag malfunction in Model 3 highway crash.

None of the car's airbags deployed and Edwards, a public-health professor at George Washington University in Washington who was wearing her seat belt, suffered major head trauma and other injuries. Her son in the back also was hurt, according to the suit.

https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/2020/06/26/tesla-sued-airbag-malfunction-model-highway-crash/112022568/

SitatTesla launches Model Y tow package, reveals strange detail about towing capacity

https://electrek.co/2020/06/27/tesla-model-y-tow-package-strange-detail-towing-capacity/
#22
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 27. juni 2020, klokken 09:07
Litt usikker på hvorfor så mange her kun argumenterer for historisk avkastning og hvilken betydning det har at spekulanter før har tatt feil når de har forsøkt å spå fremtiden.

TSLA lå på rett over 200 i slutten av 2015, og lå fortsatt på det rundt sommeren 2019 etter noen relative svingninger. Fortsatt som en ekstremt risikofylt aksje. Er det bra? Så kom et kortsiktig rally på noen måneder som på ingen måte representerer hva de leverer. Noe som sjefen selv påpeker. Og ingen evner å forklare hva som skulle tilsi en så høy verdi. Skulle dette være et sunnhetstegn?

Og nå skal enhver kritikk om selskapet ties, og de som tok risiko i en enkelt aksje kan plutselig spå fremtiden?

Jeg sliter helt ærlig med å forstå logikken.  :)

Fondet jeg har vært litt i har steget 251% på 5 år og har topp rating. Egentlig tenker jeg man bør være fornøyd om man klarer 10-15% i året uten spesielt høy risiko. Over tid blir det mye penger. Utbytteaksjer kan også vurderes. Men aksjer er artig, og jeg har risikofylte aksjer i porteføljen som har hatt avkastning enn Tesla (for eks. fra 20 til nærmere 400), og da uten samme kortvarige rally, markedsledende posisjon og gode selskaps-resultater.

Ender opp med å bli over-evaluerte tech-aksjer de også selvsagt, og det bør man ha et forhold til om man går inn nå. For det er vel ikke noe vits å repetere hva jeg mener om historisk avkastning.  :laugh:
#23
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 26. juni 2020, klokken 22:50
Historisk avkastning er veien til suksess innen aksjemarkedet. Fortsett med den logikken du, Taben. Støtter deg 100%. :+1:

Med fare for å repetere meg selv, kursen kan stige fra nåværende nivå, og jeg selv har vært med på oppturen til TSLA.
#24
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
fredag 26. juni 2020, klokken 22:45
Litt usikker på hvorfor dere går på autopilot (tog du`an) om at akkurat Audi (?) er kjempe-teite hver eneste gang media skriver noe som ikke er overveldende positivt om Tesla. Har dere fått det for dere at jeg har Audi i garasjen eller noe? :laugh:

Og nei, det er jo ikke "andre kåringer" der (for eks.) tyskerne gjør det bra, men andre kategorier i samme undersøkelse! TÜV 2020 kunne jo vært interessant også ettersom J.D. kun ser over 90 dager, men tydeligvis ikke da.   :D 

Edit: kilder:

https://www.tuvsud.com/de-de/publikationen/tuev-report/maengelzwerge-und-fehlerriesen
https://www.jdpower.com/sites/default/files/file/2020-06/2020070%20U.S.%20IQS.pdf

Inkluderer også DEKRA (kjørelengde 150 000km):
SitatAudi managed to top five of nine classes in the Dekra study, making it the most successful carmaker in the 2018 report.

https://www.dekra.com/en/practical-support-for-used-car-buyers-now-including-mileage-over-150-000-km/

SitatMunro & Associates er et konsulentselskap som lever av blant annet reverse-engineering. Det vil si at de plukker fra hverandre produkter og lager detaljerte rapporter om hva som foregår på innsiden, og hvordan produktet er produsert.

Vi analyserer 25-30 biler i året. Det er vanskelig å nå opp til mye av den tyske byggekvaliteten. Tesla kommer ikke i nærheten av det......Det er egentlig bare fit and finish som er noe dritt.

https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-tesla-svikter-i-byggekvalitet-overlegen-pa-mekanikk/493021

Apropos kundetilfredshet:
SitatTesla er i år med for første gang, og kjører inn på det som må være en skuffende 17. plass i eiertilfredshet.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/g7q9Kq/stor-undersoekelse-bilene-vi-er-mest-og-minst-fornoeyd-med

Sitat– Tesla har i forhold til andre bilmerker, tre og en halv gang flere tvistesaker per bil på veien.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-pa-klagetoppen-i-et-el-bilmarked-med-barnesykdommer/

Det var faktisk noe av det jeg liker minst med å eie en Tesla, man føler av og til behov får å presisere at man ikke er "en av dem" fordi en mindre andel (slettes ikke alle!) eiere oppfører seg som hysteriske sektmedlemmer i situasjoner der for eks. media eller organisasjoner som er til for å hjelpe oss forbrukere påpeker at, jo det er en smule rom for forbedring. ???

Tilbake til topic:
SitatLeaked Tesla emails tell the story of a design flaw discovered in 2012 in the Model S battery that could lead to breakdowns and fires

https://www.businessinsider.com/tesla-leaked-emails-show-company-knew-model-s-battery-issues-2020-6?r=US&IR=T

SitatWell-known Tesla fanatic and investment guru Jim Cramer doesn't agree with J.D. Power's recent quality survey that ranked the electric automaker in dead last out of 32 brands.

Cramer, a Tesla owner and supporter himself, refused to believe that the automaker was plagued with issues related to build quality.

https://www.teslarati.com/tesla-jim-cramer-jd-power-quality-survey/
#25
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
fredag 26. juni 2020, klokken 19:59
Dette er det første innlegget ditt der du argumenterer for topic og ikke meg. Legitimt eller ikke, det er en flott utvikling. Kudos.  :+1:

Tesla kjemper om kundene innenfor 2% av bilmarkedet (2019), og kun Model 3 vinner sitt segment (som ikke har noen naturlige konkurrenter). Tesla er også fortsatt de eneste som har et skikkelig godt ladenettverk. Litt usikker på om det egentlig er et tungtveiende argument for at kvaliteten er så bra når uavhengige organisasjoner stadig kommer med advarsler eller dårlig statistikk.

En Tesla er ikke noe enklere bygget enn en annen elbil. Og hvorfor skulle "fremtidsrettet tech" være et argument for kvalitet? Om noe, tar det gjerne flere iterasjoner av ny teknologi før man oppnår like god holdbarhet som eldre teknologi. Når man ser videoer på nettet der Tesla-mekanikere forteller om tak på Model X som er limt sammen ved å kaste litt lim sammen på platene, gummiforinger som løsner etc. og kvalitetskontrollen jf. J.D. og Consumer Reports er fullstendig fraværende, så kan man jo undres om det egentlig tenkt mye på langsiktig holdbarhet.

Audi gjør det nok en del bedre, selv om tyskerne sjeldent vinner slike undersøkelser. Audi er på topp 3 i flere av premium-kategoriene til J.D. og vinner i andre undersøkelser som ser på bruktbiler etter flere år (jf. TÜV). Men utfordringen til en del av bilprodusentene er at de har en stor modell-park, slik at sorte får trekker ned hele merket ettersom for eks. J.D. sin oppsummering ikke tar hensyn til volum.
#26
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 26. juni 2020, klokken 19:38
emurof: Analytikere tar ofte feil om kursmål (dog lurer jeg litt på hvorfor du stadig viser til ARK invest sine fremtidscenario om du har så liten tiltro til de). Men samtidig vet jeg ikke om det er bedre å lytte til engasjerte bilkunder drevet av føleri, hype og håp om en fremtidig gullalder. Faktum er at man ikke vet, og derfor deltar jeg heller ikke på disse gjettekonkurransene deres. For mange variabler, spesielt på ekstremt volatile aksjer som Tesla der kursen styres mer av overskrifter og oppjagede hobby-investorer, og ikke produksjon/utbytte.

Jeg syntes mao. det at analytikere tar feil om kursmål ikke er et godt argument for feie enhver rasjonell vurdering på hva selskapet faktisk produserer i dag, deres utfordringer, konkurranse, risiko og logisk tenkning under teppet. Slike elementer pleier å ha en stor effekt på aksjer under normale forhold, og vi vet at selskaper som Tesla der man satser på disruptiv innovasjon bærer med seg en enorm risiko. Man ser allerede flere planer og løfter fra Tesla som ikke har realisert seg.

Jeg har spurt flere her hva som skulle tilsi en høy verdi på 1000$. Espen er den eneste som har forsøkt å svare, og da med en 10 års fremtidsplan som først på realiseres - og fortsatt snakker vi ikke nødvendigvis om en oppside fra dagens verdi. 10 år med skyhøy risiko - for hva? Har man regnet på hvilken sannsynlig avkastning og risikobilde man ville hatt i et godt fond over en så lang tidshorisont?

Eller blir man så blendet over ideen på rask rikdom (registrerer folk på nettet som snakker varmt om 15x fra dagens verdi) at all sunn fornuft flyr ut av vinduet?

Tesla har utfordringer med produksjon, arbeidsforhold og kvalitet (jf. telt og kvalitet), solcelle er kraftig på vei ned (jf. resultater) med partnere som trekker seg ut (jf. Panasonic), konkurransen kommer (jf. salgstall og senere lanseringer), man har en rekke urealiserte løfter på bordet (jf. for eks. autonom taxi) og man har allerede tatt gevinsten på at fortsatt disruptiv innovasjon skal bli en eller flere enorme suksesser (jf. batterirevolusjon, høye salgstall, robot-taxi, semi etc). 

Og man har en leder som sier helt ærlig at kursen er alt for høy, og som har begynt å gå over til helt andre prosjekter.

Hadde jeg hatt tro på Tesla og syntes dagens kursmål er fornuftig (hvilket jeg ikke syntes), så hadde jeg satt 5% av portoføljen der....og det fordi jeg liker litt risiko og vågale wildcards. Jeg tror dessverre at er en del som har 100% av portoføljen i selskaper som dette.
#27
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
torsdag 25. juni 2020, klokken 22:46
1000kwh: Tja, min Model S måtte jeg jo faktisk bytte ut nettopp noen få svake billige halogenlys til LED for å få et minimum av belysning, og dørene etterisolerte jeg. Trådene er lange på hvordan man skal klare å få isolert en Tesla. Skal jeg begynne å liste opp? "premium" ble nevnt av noen andre her, så er det egentlig så usaklig med en litt spisset tolkning av begrepet basert på eget kjøretøy og lett tilgjengelig informasjon? Javel.

(Artig observasjon er for øvrig at 100% av svar jeg har fått av deg på Elbilforum så langt går utelukkende på person fremfor topic. Spurte deg på PM om det var noe du ville ta opp, men fikk jo aldri noe svar.   :) )

Øyvind: Neida, ikke alle konkurrenter ligger på topp. Slik er det jo gjerne med lister. :laugh: Porsche, Audi og BMW på topp av flere av underkategoriene for premium-biler, og på topp i en rekke andre undersøkelser med lengre varighet.

Uansett, det hjelper jo ikke Tesla stort at ikke alle konkurrentene sitter på en samlet 1.plass.

Og når vi først er inne på kvalitet og Tesla i utenlandske medier, så er de i hardt vær om dagen:

SitatOn June 8th, Musk sent an email to employees extolling them to increase Model Y production speed while reducing defects. His concern appears warranted in light of the growing number of reports of widespread build quality problems.

https://seekingalpha.com/article/4355293-tesla-quality-issues-and-soft-demand-plague-model-y-rollout

SitatTesla faces class action lawsuit over Model 3 paint issues in cold weather

https://electrek.co/2020/06/05/tesla-faces-class-action-lawsuit-model-3-paint-issues-cold-weather/

SitatTesla is facing a tempest of negative media reports on initial deliveries of the Model Y.

https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/06/21/media-signals-tesla-model-y-quality-issues/

SitatThe forums are flooded with new buyers reporting issues with their new Model Y, refusing deliveries, and in some cases, Tesla proactively canceling deliveries due to issues.

https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-quality-issues/
#28
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
torsdag 25. juni 2020, klokken 21:52
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. juni 2020, klokken 20:07
Tja Audi er helt i bunn de også. Så det er tydeligvis mulig å score elendig selv med bedre arbeidsforhold og "Premium" rykte :D
Teslas QC på fabrikken er ganske dårlig, så det er ikke overraskende at Tesla havner så dårlig for eierskap første 90 dager.

Blir vel litt whataboutism av at tyskere som Porsche, Mercedes eller Audi heller ikke kommer så bra ut (selv om tyskerne vinner i flere av premium-kategoriene til J.D. og ofte er på topp når bruktbilen er noen år gammel -  kanskje med unntak av Mercedes) når man stadig skaper negative overskrifter i media som følge at man leverer så dårlig kvalitet.

Tyskerne selger vel på at de har en høy opplevd premium kvalitet (tenker ikke da på digital prumpepute med 99 ulike lyder og tidsstyring, men for eks. dører som ikke høres ut som en hult blekk og et par 3watts gule halogenpærer for å lyse opp hele kupeen) og et godt utbygget serviceapparat - ikke fordi de nødvendigvis slår Japanerne på antall feil.

Men er det egentlig noe nytt? Amerikanske Consumer Reports har jo varslet dette i alle år. Jeg tror Tesla bevisst gir blaffen i både finish, kvalitetskontroll og arbeidsforhold for å spare seg til fant, og lever godt på at de har fått lov til å være alene i sitt segment, har en karismatisk leder som lover at bilen skal bli en enorm inntektskilde og en del kul tech. Og de har fått til mye. Men ikke alt.

Det eneste som overrasket meg her er ikke at Tesla evner kunststykket å slå Land Rover på bunn - og det på hjemmebane, men at det er en del andre amerikanere på topp. Men det er jo noe som heter, evig eies kun et dårlig rykte.  :-X
#29
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
torsdag 25. juni 2020, klokken 19:23
Consumer Reports m.f. har poengtert dette med kvaliteten på flere av modellene en rekke ganger tidligere. Er vel ikke noe nytt.

Fra mediene i dag...

"Out of thirty-three major automakers brands survey, Tesla was rock bottom with 250 problems per 100 vehicles, way above an industry average of 166 seen this year, according to the annual J.D Power survey, where auto brands like Dodge and Kia topped the list.

Land Rover, a car brand that specializes in four-wheel-drive vehicles, owned by India's Tata Motors since 2008, scored second-worst performer after Tesla.


https://finance.yahoo.com/news/tesla-bottoms-popular-j-d-062552560.html

Men når man behandler sine medarbeidere som det står i artikkelen ovenfor, så blir vel resultatene deretter.

#30
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 25. juni 2020, klokken 19:10
emurof, du liker tilsynelatende ikke kritikk om produktet, salgstall eller negative overskrifter - men pissekonkurranser gir meg ingenting. Jeg er kritisk til aksjeverdien. Thats it. Elon er en unik/kul kar og jeg håper de får det til - men det endrer dessverre ikke utfordringene Tesla har i dag - eller står ovenfor. :)

Og hva leser vi i nyhetene det siste døgnet!? En ekko av presis det jeg tidligere har argumentert for i tråden:

  • Kursen reflekterer verken det Tesla leverer, åpenbar risiko eller kommende utfordringer
  • Tesla kan ikke sammenlignes med selskaper som Apple
  • Konkurransen kommer (merk Kina)
  • Tesla har lagt seg (med vilje, eller ufrivillig) på et absolutt bunnivå hva kvalitet angår.
SitatTesla at more than $1,000 per share is plausible but ignores a host of market and execution risks, Adam Jonas of Morgan Stanley wrote in a Monday note.

There could be further pain ahead for Tesla stock, according to Morgan Stanley. The firm reiterated its $650 price target, which implies the stock could fall 35% from the key $1,000 level.

Tesla interest is coming from tech-oriented investors that see the Elon Musk-led company's valuation as "reasonable and in the framework of discussion amongst large/ tera-cap tech names" such as Amazon, Google, and Apple, said Jonas.

"However, one would have to consider (or ignore) significant inherent differences in Tesla's business model and capital intensity" compared to other tech names,

"one must also take into account many of Tesla's business objectives face a degree of execution risk that may be significantly higher than many of the more proven/ mature companies in this analysis."

https://markets.businessinsider.com/news/stocks/tesla-stock-price-target-fall-rally-ignored-risks-morgan-stanley-2020-6-1029338980

Sitat"Out of thirty-three major automakers brands survey, Tesla was rock bottom with 250 problems per 100 vehicles, way above an industry average of 166 seen this year, according to the annual J.D Power survey, where auto brands like Dodge and Kia topped the list.

Land Rover, a car brand that specializes in four-wheel-drive vehicles, owned by India's Tata Motors since 2008, scored second-worst performer after Tesla.

Following this report, investors' optimism soared, pushing shares below the $1,000 level. It closed 4.08% lower at $960.85 on Wednesday."

https://finance.yahoo.com/news/tesla-bottoms-popular-j-d-062552560.html

SitatTo justify its current price, Tesla must grow ten-fold and make money. It must double car production and increase battery production four-fold, at a minimum. To justify its current price Tesla must dominate the market for battery materials, and technology, so that no other company can compete.

That's not happening. China has hundreds of electric vehicle makers and is the largest electric car market.

Tesla stock won't fall until it meets a real challenge in electrics. But that challenge is coming.

https://www.nasdaq.com/articles/tesla-stock-faces-growing-threats-from-chinese-rivals-2020-06-23
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA