Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hens

#31
Originaltanken ble laget hos Industri Lambertseter, Cecilie thoresensvei 11, 11xx Oslo
#32
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 5 -98mod, røykutvikling fra motor
tirsdag 25. september 2012, klokken 23:14
"Roadrunner" hadde et liknende problem for en tid siden, kanskje han kjenner symptomene.

Det er el litt kinkig (bokstavelig) jobb å løfte ut motoren, og vanskelig å få av pinjongdrevet på motorakselen
inne i gearkassen, men det er en grei motor å skru på når den først er ute.

Det høres merkelig at kommutatoren er like fin, men da er det sannsynligvis noe annet som er feilen.

Hvis det er shuntstyringen som ligger inne konstant, vil shuntviklingen gå varm og bilen gå sakte.
Hvis shuntstyringen ikke kobler inn vil ankerstrømmen bli så stor at viklingene begynner å brenne isolasjon.



#33
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 5 -98mod, røykutvikling fra motor
mandag 24. september 2012, klokken 22:07
Det sitter 4 stk 5mm skruer på dekselet rundt børstene der hovedkablene er koblet til motoren.
ta ut disse og se på børster og kommutator. De er ganske sikkert brent.
Når det har gått så langt at motoren stopper, må ankeret dreies og spor freses, og børstene skiftes.
Motoren kan tas ut der støtdemperen for høyre bakhjul sitter, men da må først motorens tannhjul fjernes, og det sitter godt. Som oftest må motor og gearkasse tas ut som en enhet fordi tannhjulet sitter H... godt på akselen inne i gearkassen.

Og..... dette hadde vært unngått hvis børstene hadde blitt skiftet for en liten stund siden.
#34
Skyt ikke pianisten.
Saft holder nesten samme pris som i 2000, men forhandlere som har sikret seg enerett derimot....! >:(
#35
Det kan ha vært en motorjournalist, av det slaget som drømmer om å lade 20 mil på 10 minutter fra en vanlig husholdningsstikkontakt! ::)
#36
Hvis det er litt avstand fra sikringsskap til uttak blir det marginal forskjell på 8 og 10 A lading.
Øket strøm gir øket spenningsfall og med 10 A lading trenger en lang tid okkesom!
Det spiller liten rolle om bilen er fulladet klokken 24 eller 02 når bilen skal brukes klokken 06, bortsett fra at eventuell selvutlading gjør mer skade om ladingen  er ferdig klokken 24.

Om en har 20 volt spenningsfall ved 10 A , har en 30 volt spenningsfall ved 15A, på samme kurs. Varmeutviklingen blir mer enn doblet fordi kabelen også blir varmere, og ladehastigheten er på de fleste ladere avhengig av spenningen inn i laderen.




#37
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kraftig hurtiglader hjemme
tirsdag 18. september 2012, klokken 16:37
Med den ladekabelen bør du kanskje trekke deg litt tilbake før du legger inn knivbryteren? ;D
#38
Det er også mulig at batteripar B1 har en dårlig celle i ene blokken, med  reversering og varmgang etter dyputladingen. Da vil spenningen bli lav pga temperaturen som er utviklet.

Lad opp batteriet, koble fra bms-kontakter, splitt batteripar B1 og mål spenning hver for seg.
#39
Og Bjørn fra Automotive fulgte med på lasset ;)

Viktigst av alt:

Reacc KAN elbil nicadbatterier!
#40
Prøv de enkle tingene først.
hvis bremselysbryteren er feiljustert vil bilen få bremsekommando, da virker ikke gassen.
Hvis gasspedalen ikke går helt tilbake, vil sikkerhetsfunksjonen nekte bilen å starte.
Hvis ladekretsen ikke signaliserer at ladeledningen er frakoblet, vil ikke bilen kjøre.
#41
Jeg skiftet mine originalskiver for et par år siden, da de ble for rustne for eu kontrollen. De nye biltemaskivene ser ut til å være mer motstandsdyktige mot rust, men vær oppmerksom på at rene skiver kan bety at bremsene ikke slipper helt fri.
Hver vår og høst demonterer jeg derfor bremsene og smører sleiden og anleggsflatene for klossene  etter å ha skrapet bort rust. Dessuten tvinger jeg bremsesylindrene tilbake for å smøre pakningene, og pumper de ut igjen, gjerne flere ganger.
Dette gjør at bremsene slipper etter bremsing, noe som øker rekkevidden betraktelig på Thinken!

Hvis det danner seg sort støv på forhjulsfelgene, er det fordi bremsene ligger på!
Bremseskivene skal holde seg kalde under kjøring hvis bremsene slipper etter bruk!
#42
Elektriske utfordringer / Sv: LED i tåkelys.
onsdag 05. september 2012, klokken 21:33
Mye fiffige løsninger på billys her, det er bare det at billys er underlagt helt klare regler.
Hensikten med disse reglene er at du skal se godt og bli sett, uten å blende motgående trafikk.

Alt lysutsyr på biler skal ha "E i ring" symbolet som viser at det er godkjent for bruk i Europa
Led pærer har så stor lysflate at lyset kommer utenfor fokus i lykten, og derfor blender langt mer enn godkjente pærer. -Og gir dårlig kjørelys! Derfor er de heller ikke "E i ring" merket.

Heldigvis har politiet nå begynt å bøtelegge "lysterrorister" som driter i om de blender bare det ser "sexy " ut.

#43
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: "Bagasjebrett" for buddy
onsdag 05. september 2012, klokken 12:56
Se mine innlegg under "Hvordan få med seg sykkel..."
Under Kewet, side 2
#44
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: "Bagasjebrett" for buddy
mandag 03. september 2012, klokken 20:34
Hei Harald,
Jeg har laget tilhengerfeste både til Kewet og Think. På Kewet er det enkelt å lage en bagasjeplattform slik som ene bildet viser, det sitter festepunkter  i rammen bak på bilen som er svært solide. Løft opp platen over motoren, så ser du festepunktene.
#45
Andre Elbiler / Sv: Vet du om tidligere PIVCO-biler i Norge?
søndag 02. september 2012, klokken 10:56
Veivesenmuseet på Ørje har en
Eieren av bilen på Ås heter Tom

Dessuten finnes det flere som står rundt omkring, men spørsmålet er,  hva skal du med den? Forstilling og hjuloppheng på de fleste er ikke kjørbart pga feilkonstruksjon, og kneler ved hard oppbremsing.
Så vidt jeg vet er bare 2 biler forsterket slik at de er forsvarlige å kjøre med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA