Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hens

#1501


Fra 30.000 og oppover, avhengig av tilstand, utstyr og annet.

Henning   
hens@online.no
95 44 52 84
#1502
Andre elektriske doninger / Sv: El-scooter fra Arngren..?
onsdag 17. januar 2007, klokken 18:08
Det er mange ting som innvirker på bakkeklatring og hastighet.
Vanlige mopeder har en motor på ca 1.8 kw, og er gearet/tilpasset slik at trekkraften forsvinner ved oppnådd max hastighet 45 km/t.

Mellom motor og drivhjul sitter en gearboks eller remdrift som gjerne trekker 20- 30% av effekten. En elektrisk navmotor med merkeeffekt 350W,kan levere 350W kontinuerlig effekt til drivhjulet.  Merkeeffekt er ikke det samme som maksimaleffekt, og derfor blir det store spørsmål;
Hva er maks strømtrekk? 
Dersom dette er 30 A gir det et tilført energi på 1,4 kw, eller omkring 1,5 hk ut på drivhjulet. Ikke så langt fra en bensindrevet moped!

Waylands White Zombie, ( www.plasmaboyracing.com ) og Otmar's Porsche, (www.cafeelectric.com ), har to motorer med merkeeffekt på 2 ganger 72 volt 200 A , eller omkring 30 HK.
Her skiller det en anelse  mellom merkeeffekt og virkeligheten!

Henning
#1503
Kjøp og salg av deler og utstyr / elmotor og kontroller 30-150 volt
tirsdag 16. januar 2007, klokken 21:58
Motorer og kontrollere 48 til 150 volt 350-900A selges.

Henning

#1504
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kjøp og salg av elbil......
tirsdag 16. januar 2007, klokken 21:42
Har prøvd å legge inn en annonse på denne siden, men jeg får ikke åpnet den
Så da prøver vi her i stedet.

Kewet serie 3/93 med nicad batterier 54 volt, rekkevidde 30-50km, 66km/t,
serie 1/92 , nicad, 72 volt  rekkevidde 40-60km,  90+ km/t vurderes solgt.
Pga bilenes alder er det fortrinnsvis interessant å selge til en som kan skru  litt selv.  EU godkjent.   Full dokumentasjon medfølger.

Henning
#1505
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 1000-meterskogen
fredag 12. januar 2007, klokken 06:34
Mulig det, men min Kewet  var der i 1992. -med rørplatebatterier.  Ingen stor suksess, bilen ble satt bort etter 1000 kilometer.
Nå skal det også være en PSA bil der, i Longyearbyen.

Noen som kan bekrefte / avkrefte?

Henning.

#1506
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 1000-meterskogen
torsdag 11. januar 2007, klokken 22:02
Som gammel  blielektriker kan jeg hjelpe til med noen opplysninger:

Fjernlyset skal gi minimum 32 lux på 100 meter avstand.
Nærlyset skal ikke gi mer enn 0.7 lux over horisontalplanet. Dette gjelder også med fullt bagasjerom
Ekstralys spredere , tåkelys, skal ikke gi mer enn 0,5 lux over horisontalplanet, og skal ikke kunne brukes sammen med nærlyset.
Ekstra fjernlys skal bare kunne brukes sammen med fjernlyset.

At det syndes mye mot disse reglene er en ting, og nå har biltilsynet endelig begynt å følge opp disse reglene, og gir kraftige bøter til "Lysterroristene" med feiljustert og feilkoblet "juletrepynt".

Å sette kraftige fjernlys på en normalt utrustet bil er direkte farlig, fordi det oppstår en "egenblending" som gjør at du ikke ser en dritt bortenfor lys/mørkgrensen når du må dimme ned til nærlys.

Bruk originallyset, og hold dette i orden, da har du lys i massevis for de hastigheter som  Thinken klarer.

Henning, surpomp og gledesdreper.

#1507
Avansert: Batterier og Lading / Vannfylling på nicad batterier
torsdag 28. desember 2006, klokken 12:15
På tide å minne om det igjen, Når bilen varsler om vannfylling er det egentlig for sent.....!

Nye batterier bruker omkring 11-12 liter vann på en serviceperiode.
Når batteriene blir eldre, øker vannforbruket i enkelte celler, slik at det oppstår fare for at enkelte celler kjøres tørre.

Jeg har registrert  vannforbruket over tid på flere biler, og tok derfor en prøve på 2 blokker av den luftkjølte typen. Det viste seg da at ved et forbruk på 0,4 L pr blokk, er væskereservoaret oppbrukt. Deretter blir separatoren mer og mer tørr, og batteriet får dårligere kjøling.

0,4 liter  x 19 eller 20 blokker, gir ca 8 liter totalt.

Derfor:
Fyll vann før bilen ber om det. Selv fyller jeg nå vann en gang i mellom de oppsatte servicene, og bruker koblingsur for å unngå unødig overlading.

Kilometerstanden min er nå 75 000 kilometer, og jeg har ikke rørt batterikassen.

Henning
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA