Det er enklere vurdere om en måler spenningen på hvert av batteriparene. De skal hvile på omkring 12.8 volt fulladet, og omtrent 11.8 volt tomme.
Hvis noen av batteriene faller under 10 volt under last, er det fordi de ikke har mer kapasitet, og vil reverseres ved fortsatt kjøring. Det er svært skadelig å reversere batterier, spesiellt ved de strømmer som oppstår når batteriet nærmer seg tomt.
Når AGM batterier mister kapasitet, er det ofte fordi vannet i elektrolytten har blitt borte. Den syren som blir igjen får høyere konsentrasjon, noe som fører til høyere motspenning i batteriet, som gjør at laderen avslutter for tidlig.
På chairman-batteriene er det plugger som kan åpnes, slik at batteriene kan etterfylles. Det er gjenger på proppene, men ikke i lokket, derfor må pluggene vris og trekkes ut. Vri med fastnøkkel 17 mm og bruk en tang til å trekke med. Fyll 1 dl på hver celle, men ikke mer enn at separatoren absorberer vannet.
Sett bilen til lading. Sannsynligvis vil nå laderen gå lengre enn den har gjort tidliger, fordi syren er blitt fortynnet. Da vil spenningen stige langsommere. Hvis batteriet fortsatt virker tørt, kan det nå fylles til nivået såvidt dekker separatoren. Mål vannmengden for hver celle. Hvis alle Cellene trenger like mye vann er det et godt tegn. Kjør batteriet ned til bilen begynner å trekke dårlig, og sett den til lading igjen.
NB! BRUK KUN DESTILLERT VANN (eller 4 liters batterivann fra Biltema)
Denne prosedyren må gjentas mange ganger, tiden det tar før laderen stopper er en indikasjon på hvordan kapasiteten øker etter hvert. Hvis batteriet ikke reagerer på vannfylling og lading har sulfateringen gått for langt. Da må batteriene byttes.
Hvis noen av batteriene faller under 10 volt under last, er det fordi de ikke har mer kapasitet, og vil reverseres ved fortsatt kjøring. Det er svært skadelig å reversere batterier, spesiellt ved de strømmer som oppstår når batteriet nærmer seg tomt.
Når AGM batterier mister kapasitet, er det ofte fordi vannet i elektrolytten har blitt borte. Den syren som blir igjen får høyere konsentrasjon, noe som fører til høyere motspenning i batteriet, som gjør at laderen avslutter for tidlig.
På chairman-batteriene er det plugger som kan åpnes, slik at batteriene kan etterfylles. Det er gjenger på proppene, men ikke i lokket, derfor må pluggene vris og trekkes ut. Vri med fastnøkkel 17 mm og bruk en tang til å trekke med. Fyll 1 dl på hver celle, men ikke mer enn at separatoren absorberer vannet.
Sett bilen til lading. Sannsynligvis vil nå laderen gå lengre enn den har gjort tidliger, fordi syren er blitt fortynnet. Da vil spenningen stige langsommere. Hvis batteriet fortsatt virker tørt, kan det nå fylles til nivået såvidt dekker separatoren. Mål vannmengden for hver celle. Hvis alle Cellene trenger like mye vann er det et godt tegn. Kjør batteriet ned til bilen begynner å trekke dårlig, og sett den til lading igjen.
NB! BRUK KUN DESTILLERT VANN (eller 4 liters batterivann fra Biltema)
Denne prosedyren må gjentas mange ganger, tiden det tar før laderen stopper er en indikasjon på hvordan kapasiteten øker etter hvert. Hvis batteriet ikke reagerer på vannfylling og lading har sulfateringen gått for langt. Da må batteriene byttes.