Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hens

#21
Kjøp og salg av deler og utstyr / LED pærer til bil
tirsdag 27. januar 2009, klokken 19:19
Med en forestående EU -kontroll, tok jeg en titt på lysene på fossilen. Det var skuffende.
Av 8 stk 5 wattpærer som var involvert i parklyset, var glasset svertet på 5.

Det fikk meg til å ta en titt på nettet under LED pærer
Og her var det mye interessant. Det finnes pærer som erstatter 5 watt BA9s, BA 15s
og BA15d (topolet 5/21w baklys /bremselys), og alle andre typer.
Strømforbruket på disse er omtrent 1/5 av glødelamper, og da blir det en energieffektivisering i tillegg av levetidsøkningen.
Men, ikke alle pærene kunne kjøpes på samme sted, og hvis en skal kjøpe pærer til en bil og betale oppkrav og frakt blir det dyre pærer.
Prisen ligger mellom 70 og vel 100 kroner pr stk. Da er det nærliggende å kjøpe litt større kvantum og prute.

Er det noen som blir med?

#22
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Range extender
torsdag 10. april 2008, klokken 12:31
Fikk nylig tak i et lite aggregat som kan benyttes til å øke rekkeviden.
Det har valgfri spenning115/230 volt.
Ved å koble en likeretter mellom 115voltuttaket og batteriet, kan en lade mens en kjører.  Thinken bruker ca 50A ved konstant hastighet 60km/t, eller 2 timers kjøretid. I løpet av denne tiden har aggregatet levert ca 40Ah til batteriet, dvs nesten en time lenger kjøretid.  Det blir grovt regnet 50% økning i rekkevidde.    Vekt ca 25 kilo, effekt 2200W 50Hz  Motor Honda GC5hk

Hvis noen tenker på det samme, kjøp et aggregat 110-120 volt 60 Hz, da dette gir noe større strøm ved samme motoreffekt enn 50Hz (18-22 A)

Jeg tenker å lage en brakett med gummioppheng på utsiden av bakluken for å feste aggregatet.
Tror faktisk det er mulig å feste under panseret foran ved litt ommøblering.

H
#23
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / webastotilpasninger.
lørdag 19. januar 2008, klokken 14:05
Hei Lynet,
Tidlige tanker hadde en vinkel på påfyllingsrøret.
Det bremset kraftig på fyllehastigheten.
Tar du ned tanken lar det seg ordne med litt alusveising.

Laban: Webastoen mates over sikring 3, 40A og styres over sikring 9, 15A.
Begge er fast 12v +, så det lar seg nok gjøre.
Se side 28 i Thinkskjemaet.

Henning
#24
Avansert: Avanserte reparasjoner / Fremtidsdrømmer
tirsdag 15. januar 2008, klokken 22:28
Interessant med "Biodrivstoff "for fly.
Bare en liten hake, det jordareal som brukes til å produsere drivstoff for et fly ville produsere mat til en stor by med mennesker. Og mat begynner å bli mangelvare.

Et kvantesprang i teknikk:
En flyvende ving med overflate dekket av solceller, flyvende lavt over vannet på "groundeffekt" ville kunne fly elektrisk uten drivstoff, med stor nyttelast.

Og fremdriften kunne økes ved å blåse luft inn i vingene og varme den med avkjøling av panelene, og slik lage en form for soldrevet jetmotor.
Litt væravhengig naturligvis, men det var seilskipene også.

Umulig utopi?  Ja, på samme måte som alle de tekniske gjenstander som vi omgir oss med, og som i begynnelsen ble påstått å være umulig.

Det er fortsatt bare fantasien som setter grenser, alt er umulig inntil en eller annen tenker annerledes og finner en måte å gjøre det umulige.

Kan noen her på forumet klippe et hull i et A5 ark , og krype gjennom hullet?
Jeg har gjort det, på samme måte som Columbus fikk egget til å stå.

Se: http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106306031.22/artikkel_print

Henning

#25
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Deler til Think
fredag 07. desember 2007, klokken 16:24
Ford har hugget noen biler og tatt ut de mest kurante deler. Batterier, ladere, frontrute, bakluker  og bakstillinger er borte, men  resten  finnes hos:

Erik's bil demontering på Nesodden.
Telefon 64 93 91 12.

Jeg var der idag, og det er fortsatt noe igjen.

Henning.
#26
Elbilen i Samfunnet / Nobelprisen til Gore
onsdag 17. oktober 2007, klokken 22:11
Nå er det riktignok en stund til Gore kommer for å motta fredsprisen, men det er kanskje greit å ha litt god tid.
Er dette en god anledning for en liten miljødemonstrasjon?
Rett og slett ved å være påfallende mange elbiler i drift rundt i området der Gore beveger seg,-  før , under og etter mottagelsen.

Tenk over det, vi har god tid til å finne på noe!

Henning.
#27
Andre elektriske doninger / Hydrogenbløffen, skal det aldri ta slutt.
onsdag 05. september 2007, klokken 20:53
 Nå har også Bellona hengt seg på hydrogenbløffen.
Det er med skuffelse jeg leser at bellona har sluttet seg til "Hydrogen -Fremtidens Drivstoff".
En fram snekke uten motor har en verdi på ca 10 000 kroner. Så fyller en den med hightech til en halv million kroner, og får en båt som gjør 4 knop i en begrenset tid, og med en drivstoffpris som får det hvite i øynene til å falle ut.

I 1981 kjøpte jeg et halvfabrikat  28 fot seilbåt, Polo 86, vekt 3 tonn.
Etter å ha begynt med innredningen kom jeg over et hyttekjøp, som krevde mye penger. I stedet for en innenbords dieselmotor satte jeg inn en elektrisk motor på 1000 w for å spare penger.
Batteriet var 2  12v 105 Ah solcellebatterier, som ble paralellkoblet mot et 30W solcellepanel under lading, og serie eller paralellkoblet i 2 hastighetstrinn under kjøring. Hastighet 12volt 2 knop, 24 volt3 knop, og forsøksvis 36volt med hastighet 4 knop. 

Total totalt kom denne installasjonen på under 4000 kroner, og batteriet var alltid fulladet.

Dersom  Framsnekken hadde fått dekket kahyttaket med solceller, ville det kommet på 15000 kroner, en elektrisk motor i buken (kr 5000) og noen batterier som ballast (kr 10 000), en shunt regulermotstand til et par hundrelapper, -og en hadde hatt en båt som kunne kjøres nesten kontinuerlig uten drivstoffutgifter, - til en pris mindre enn en dieselmotor.

Og hydrogenbåten  blir lovprist av Bellona? Skuffende!

Jeg har noen motorer 1-15 hk som egner seg dersom noen er interessert.

Henning.


#28
Humor og kanari / Arrangementer for elbil
torsdag 26. april 2007, klokken 23:25
EV 2007 går av stabelen fra Moss og rundt i Østfold i helgen 25-27 Mai.
Da møtes elbileliten, så kan vi juge litt direkte.

Info på www.evguide.nu

Henning
#29
Kjøp og salg av deler og utstyr / elmotor og kontroller 30-150 volt
tirsdag 16. januar 2007, klokken 21:58
Motorer og kontrollere 48 til 150 volt 350-900A selges.

Henning

#30
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Kjøp og salg av elbil......
tirsdag 16. januar 2007, klokken 21:42
Har prøvd å legge inn en annonse på denne siden, men jeg får ikke åpnet den
Så da prøver vi her i stedet.

Kewet serie 3/93 med nicad batterier 54 volt, rekkevidde 30-50km, 66km/t,
serie 1/92 , nicad, 72 volt  rekkevidde 40-60km,  90+ km/t vurderes solgt.
Pga bilenes alder er det fortrinnsvis interessant å selge til en som kan skru  litt selv.  EU godkjent.   Full dokumentasjon medfølger.

Henning
#31
Avansert: Batterier og Lading / Vannfylling på nicad batterier
torsdag 28. desember 2006, klokken 12:15
På tide å minne om det igjen, Når bilen varsler om vannfylling er det egentlig for sent.....!

Nye batterier bruker omkring 11-12 liter vann på en serviceperiode.
Når batteriene blir eldre, øker vannforbruket i enkelte celler, slik at det oppstår fare for at enkelte celler kjøres tørre.

Jeg har registrert  vannforbruket over tid på flere biler, og tok derfor en prøve på 2 blokker av den luftkjølte typen. Det viste seg da at ved et forbruk på 0,4 L pr blokk, er væskereservoaret oppbrukt. Deretter blir separatoren mer og mer tørr, og batteriet får dårligere kjøling.

0,4 liter  x 19 eller 20 blokker, gir ca 8 liter totalt.

Derfor:
Fyll vann før bilen ber om det. Selv fyller jeg nå vann en gang i mellom de oppsatte servicene, og bruker koblingsur for å unngå unødig overlading.

Kilometerstanden min er nå 75 000 kilometer, og jeg har ikke rørt batterikassen.

Henning
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA