Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hens

#1
Hei Dorb,
Jeg har diagnoseverktøy. Bor i Oslo og beveger meg ofte til Fredrikstad-Hankø. hensattonlinedotno  95445284
#2
kan du legge ut bilde av pærene?
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Hjelp med CC/Rekkevidde & AGM info!
lørdag 21. september 2013, klokken 23:00
trege bremsekalipere vil redusere rekkevidden kraftig, ettersom bremsene da alltid vil ligge på.
Demontere klossene, rens og skrap rust på sleideflatene og sett inn med  høytemperaturfett, det får du hos Biltema i små tuber.  NB! en tommelfingernegl holder til alle 4 hjulene.
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Finnes det en delemotor til ca 2006 buddy?
lørdag 21. september 2013, klokken 22:56
Jeg har et anker til en Kewet serie 5, det er thrige titan motoren (rød)
Jeg har også utstyr for å dreie og frese kommutator hvis det er det som er problemet.
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Passer børster fra Kewet 3 i Kewet 5 ?
lørdag 21. september 2013, klokken 22:37
Serie 3, 4 og 5 med thrige titan motor har samme børster, 20 x 12mm i tverrsnitt.
Ved skift av børster er det viktig å kontrollere kommutatorens tilstand, er det flekker eller høydekast vil nye børster få meget kort levetid.
Hvis en børsteholder er brent, vil det være ganske sikkert være skade på kommutatoren.

Jeg har børster og utstyr til å reparere kommutatoren, men bor i Oslo.

hens
#6
Elbiler i media / Sv: Elbil er det reneste tøv
søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.

Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!

Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
#7
Burde ikke denne bilen hatt regnr "EL" med ett siffer? ::)
#8
Hvis en kobler en uoriginal lader via interfaceboksen, vil bilen våkne slik at kapasitetsmeteret følger batteristatusen. Jeg har forsøkt dette med en 1000 VA trafolader, og det går greit bortsett fra at det tar dobbelt så lang tid å lade.

Jeg har en gammel Kewet ladere (Serie1-2) hvor styringsprintet kan tilpasses en annen trafo med midtuttak, slik at styringsprintet jobber med halv utspenning. Da kan en justere hovedladestrøm, terskelspenning, etterladingsstrøm og tid. Til sammen kan dette være bedre enn originalladeren, fordi det kan tilpasses gamle batterier med lavere spenningskurve.   Og 20 -21 blokker!
#9
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Trimming av elbil
søndag 27. januar 2013, klokken 15:59
FØR du begynner å trimme elbil kan det være greit å finne ut om bilen er kapabel for øket hastighet. Gamle Kewet'er har så unøyaktige hjuloppheng at enkelte biler er livsfarlig allerede ved 60 km/t.
Da er det naturlig å begynne med å utbedre dette.
Min gamle "Sølvrev" har hatt 110 på meteret på flatmark, med 10 % feilvisning blir det 100km/t.
Men det var etter mye justering i hjulopphengene og litt tukling med motorstyring og batterier.

Se forøvrig: www.plasmaboyracing.com  så ser du mulighetene.


#10
Alt det andre / Sv: Styrke på hovedlys - hva er lov?
onsdag 16. januar 2013, klokken 10:09
De H4 LED pærene som selges på nettet er ikke lovlige. Lyselementet er for stort, slik at mesteparten kommer utenfor fokus i reflektoren. Det medfører et enormt sterkt lys rett foran bilen, men lite lengre frem slik at du blender deg selv ved kjøring i mørke. De har heller ikke avskjerming for nærlys for å unngå blending av møtende trafikk. Derfor er de heller ikke godkjent med "E i ring" merket.

Egner seg meget godt som kjøkkenlys på hytte med solcelleanlegg!

#11
Å kutte forbindelsen mellom controller og batteri er ikke måten å beskytte batteriene.  Det vil forårsake en spenningsspiss i kontroller som popper komponenter!
#12
Alt det andre / Sv: Åssen 3-fas "virker"
torsdag 10. januar 2013, klokken 19:50
Allting har en ende, men enfas har to!         o ---//////////---o
Enfase kan være mellom to faseledere i et 230volt trefassystem
Matematisk formulert: Mellom to ledere er det et mellomrom, en fase, 
ved 3 ledere er det tre mellomrom, eller tre faser.

Men så begynner det:
Ved 4- og 5-ledersystemer har en fire strømsførende ledere, hvor senterlederen gir mulighet for å ta ut tre nye "enfaser" med redusert spenning. Hovedfasene har da 380-400 volt, og "enfasene" inn mot senterleder 220-240 volt.   Ved fireleder systemer  er senterleder også jord, 5 leder har separat jord.

Bare så det er sagt...     Norge og Albania er eneste land som har trefas 230volt system, blå kontakter.
#13
Dette er ikke bare en feilmelding, det er et varsel om at det er alt for sent å fylle vann.
Batteriet er nå helt tørt, og det må fylles vann umiddelbart for å unngå enda større skade.
Erfaring tilsier at det må fylles vann ved halve distansen som bilen selv varsler, eller hver 2000-3000 kilometer for å unngå tørrkjøring. Når bilen varsler har den gått ca 4500 km.

Det er meget viktig at det benyttes riktig prosedyre ved vannfylling, og at medgått vannmengde blir målt for hver fyllerekke. Det gir en indikasjon på batteriets tilstand.
#14
Enkle batterispørsmål / Sv: Bruke inverter på 12V-batteriet?
lørdag 24. november 2012, klokken 21:45
En 60 W hovedlyspære på en bil trekker ca 5 Ampere i drift. Under oppstart trekker den ca 10 ganger så mye i et kort øyeblikk.  2 slike pærer trekker derfor ca 100 A i det øyeblikket de slås på,+ parklyspærer, ekstralyspærer etc.
Derfor er det store sikringer på lyset, og tynne ledninger for å dempe strømsjokket.

Hvis du trenger 1 kw i nærheten av en elbil, vil jeg anbefale å bruke hovedbatteriet og utstyr som virker på likestrøm, eller et aggregat.  Ikke gå veien om 12 volt.

#15
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Batteriproblem,Kewet Buddy Citi-jet 6, 2005
lørdag 10. november 2012, klokken 22:30
Ved pause i "behandlingen" må batteriet fullades for ikke å sulfatere.
Det er heller ikke sikkert at alle cellene reagerer likt på behandlingen, men det er verdt et forsøk.
Jeg prøvde metoden på mitt 4 år gamle12 volt batteri, og det levde 1,5 år etterpå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA