Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 22. april 2024, klokken 14:48
Det var jo knøttsmå vindmøller....eller at det er zoomet veeeldig inn...
#32
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 14:46
Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. april 2024, klokken 14:09Det var vel ikke Tesla som oppfant Giga-press? Maskinene er produsert av Idra Group i Italia, og brukes blant annet av Toyota, mfl. Teknikken kalles "High-pressure Die Casting".

Tesla fikk vel Giga press modifisert, og først tatt i bruk i den skalaen...
#33
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 13:54
Nå som Volvo har blitt kinesisk må de jo og kopiere gigapress'en  :D
Spørsmålet er om andre produsenter klarer å lukke produksjonseffektivitetsgapet til Tesla, sånn at de og klarer å lage gode biler billigere.
#34
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
mandag 22. april 2024, klokken 12:13
...ser forresten at Tesla har planlagt 11 nye stasjoner i Danmark, men de fleste er uten kvartalstall, og da har de en tendens til å bli flyttet til neste år....og så neste år...
#35
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
mandag 22. april 2024, klokken 12:08
Wow. Må si at lading i Danmark er noe helt annet enn i 2014, hvor det også gikk greit med Tesla-bilferie. Nå er det jo tusenvis av ladere.

https://elberegner.dk/opladning-af-elbil/ladestationer-i-danmark/ :
I Danmark er det største ladenetværk Clevers, men geografisk dækker også E.On og Spirii store dele af Danmark. Har du således abonnement til et af disse selskaber, er du sjældent ret langt fra at kunne få fornyet energi til dit bilbatteri.

De røde prikkene er Tesla Superchargers:
#36
Sitat fra: elbilist i Bergen på søndag 21. april 2024, klokken 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  Lite hus i Tesla-stil med formodentlig transformatorstasjon like ved.  Anleggsplass der snøen nå har smeltet.  Så ikke ut som om laderene er ankommet stedet ennå

 

Så rart at den ikke vises på Tesla-kartet.
Begynner å bli bra dekning i området. Til og med Odda ser ut til å få lader.
#37
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 21. april 2024, klokken 02:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. april 2024, klokken 21:39
SitatKanskje Tesla og Toyota endelig kan slå seg sammen.
Ehh jeg så ikke den komme ;D artig

Ja, de signerte faktisk en samarbeidsavtale i 2010. Det ruller noen elektriske RAV4 med Tesla-batteri.

https://www.tesla.com/blog/tesla-motors-and-toyota-motor-corporation-intend-work-jointly-ev-development-tm
#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 20. april 2024, klokken 20:51
Det er rekordutbygging av sol og vind i Europa. Helt enormt mye. Solpanel er billigere enn noen gang, som er vel og bra. Da kunne en lett tenke at strømprisene i Europa blir billige. Men noen analytikere i Tyskland sa at ettersom regulerbar/jevn produksjon fases ut når sol og vind fases inn vil det kreve enorme investeringer i batteripakker og tilsvarende, for å spare opp strømmen til en trenger den (i tillegg til handel). Ettersom denne sol/vindproduksjonen blir så enorm holder det ikke å få litt strøm fra Norge (Norges totale produksjon på ett år tilsvarer ca 3% av Europas strømbehov). Så da sa analytikeren i Tyskland at batteri-investeringene blir så enorme at innbakingen av dette i strømprisen gjør at strøm ikke blir billig når sol/vind øker, på tross av at selve produksjonen blir billig.

Tenker strømmen blir dyr i vintermånedene når tyskerne vil grabbe fatt i all strøm de kan få tak i, mens kullkraftverkene har blitt svømmehaller for delfiner.
#39
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
lørdag 20. april 2024, klokken 20:37
De har vel allerede kompromisset den litt i stykker i forhold til da jeg "bestilte" den (har reservasjonen ennå, på gøy). Opprinnelig kunne du vel helt åpne den mellom kupéen og lasteplanet. Lasteplanet var og lengre.

Er det ikke bare fronten de må myke opp for å få den EU-Street-Legal? Sånn utenom DAB radio, 230v og oransje blinklys?
#40
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 20. april 2024, klokken 20:24
Nå som Kjerkhol måtte gå vil sannsynligvis AP måtte finne en annen like bra jobb, så da får de nok Olje (og Strøm)fondet til å stemme nei til Musk sin kompensasjonspakke, i håp om at han vil selge seg ut, sånn at Norge kan kjøpe de aksjene, og få så stor andel av dette 5000 milliarder NOK-selskapet til at Norge kan komme i styret og plukke ut ny daglig leder, hvor de så velger Kj ;)  ;) er(k)hol.  ;)

Jeg tenker det er på tide for Musk å reise ut og la andre ta over Tesla. Kanskje Tesla og Toyota endelig kan slå seg sammen.
#41
Tesla / Sv: Tesla i Tyskland: 0% rente på billån 💰
lørdag 20. april 2024, klokken 00:34
Kan jo fort få det. De hadde vel 0,99% i 3 år for en drøy måned siden. Det som taler i mot er den svake kronen, som gjør at de allerede får få Euro per bøtte med norske kroner. Men har ikke sammenlignet mot andre lands priser i det siste.
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisutvikling på elbiler fremover
fredag 19. april 2024, klokken 08:26
Det som skjedde sist landet ble flommet over av elbiler var ikke at andre elbiler datt mye i pris. Da var det bensinbiler / dieselbiler som falt ned i pris. Ganske interessant. Model 3 datt litt ned i pris da den revolusjonerende Model Y kom, mens Opel Zafira måtte en nesten gi vekk for å bli kvitt. Nå som det er dyrtid og dyrrentetid søker folk billige brukte biler for å slippe å bruke 40.000 i renter i året på bil pluss avdrag.

Ser at BMW satser videre på elbil i Tyskland, og har nå fått byggetillatelse til å bygge en fabrikk for batterier til bilene...bare sånn at ingen tror at elbil legges ned pga et svakt kvartal pga renten/incentiver.

Men man kan ikke bare slutte over natten med bensinbiler. Det tar tid å øke produksjonen av litium og andre ting en trenger i et elbilbatteri, ifølge Det internasjonale energibyrået.
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisutvikling på elbiler fremover
torsdag 18. april 2024, klokken 14:10
Sitat fra: hELgenen på torsdag 18. april 2024, klokken 13:41
Sitat fra: IK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋



Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.





En kan jo undres på hvorfor? Det er jo svært mye bil for pengene i en elbil så fremt man kan lade hjemme skulle en vel tro?

Videre viser jo alle studier at batteriene faktisk holder seg svært bra.
Billig vedlikehold er det også.

Men så er det jo en teknologisk utvikling der rekkevidden økes litt fra år til år...mulig dette har en eim av mobilpsyken også - der folk bare skal ha nytt fordi det er nytt, mens forskjellen fra nytt til gammelt egentlig ikke er så enormt... En Audi Q6 splitter ny må du jo nå ofte betale mer for enn en Q8. Forstår det egentlig ikke, men sånn er det blitt

Dersom en ser i Tyskland, hvor strømprisen har vært 4 kroner per kWh i 2023, så er det ganske svære forbedringer med Q6 i forhold til Q8. Q8 er fortsatt en "gammel" bil, etter hva jeg har fått med meg, når det gjelder strømforbruk. Strømforbruket på Q6 virker å være veldig lavt. Forbruket på Q8 skal visstnok være 20% høyere ihht spesifikasjonene, mens i "real world" har folk erfart 35% forskjell.

På grunn av forbruket er også rekkevidden 15-25% bedre på Q6 enn Q8. ....om en kan stole på denne nettsiden: https://electrichasgoneaudi.net/models/comparisons/q455q6q855/

Dermed så blir plutselig elbil ikke så verst i Tyskland heller. BMW har og kommet med effektive biler, og selvfølgelig den mest solgte elbilen i Tyskland: Tesla Model Y.

Jeg tror nedgangen på elbil bare er midlertidig. En ser jo og at batteriprisene går nedover, så snart er de ikke avhengige av støtte for å bli foretrukket.
#44
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. april 2024, klokken 12:38
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. april 2024, klokken 00:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 21:04Men Tesla kutter 10% av ansatte. Vil dette gå ut over service sentere, f.eks lengre kø på verksted? Lurer på hvem som må gå og hvor det vil merkes? Dersom potensielle kjøpere hører at slankingen kan gå ut over kundeservice/verksted så kan jo det virke som en katalysator for færre nye kunder?
Jeg er temmelig sikker på at det tas mest i produksjon og det de ikke vil satse på i utvikling (liten bil).
Det vil nok slankes over hele linja, men salg og verksted nok holdes oppe.

[jeg var på K100 i går og har personlig flere kandidater der som kvalifiserer for oppsigelse, så Musk kan bare høre med meg om han vil ha forslag] 😏

Det kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.

Så kanskje dette kan ses på som "vårrengjøring" - få ut de døde hybelkaninene fra hjørnene. Ikke rart Tesla-ansatte er stressa. Skulle hatt veldig mye for å ha giddet å jobbet der.

Min Tesla Model Y har vært mindre enn 2 timer inne på verksted siden den var ny for 2,5 år siden. Mens min Tesla Model S fra 2014 må ha forbrukt flere hundre arbeidstimer på Tesla-verksted på 4,5 år. Så sånn sett så trenger ikke økning i bilpark reflekteres i lik økning på verkstedene. Det var for øvrig ingen kø da jeg bestilte Model Y service (på app). Litt fancy at en ikke engang trengte levere fra seg nøkkel, og ikke trengte gå inn på Tesla-forhandleren for å hente den etterpå - en bare betalte på appen på forhånd. Helt super-smooth. Dette til stor forskjell fra for noen år siden, da en først måtte inn og si fra at en ville hente bilen etter service, hvor en så måtte vente for å snakke med en annen for å hente bilen. Nå er det ingen tur inn en gang, så det sparer jo både meg og Tesla for arbeidstimer....eller som Toyota ville sagt "fjerning av muda (sløseri)", og Lean  :D . Tesla er mer Lean enn Toyota  :D 
#45
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 18:11
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2024, klokken 16:32
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 15:58Fatter ikke at selvkjøring er så forbasket viktig...er det verdt så mye? Vil selv aldri ha det og det må bli lovpålagt før jeg setter meg inn i et slikt kjøretøy..Tror det hele er blåst helt ut av proposjoner
I USA ja, hvor mange tilbringer flere timer i kø hver dag. Og med robotaxi kan bilen være ute og tjene penger for deg mens du er på jobb. Selvfølgelig mye lengre frem dit enn hva EM tror/ønsker.

Virker som galskap å kansellere/utsette Model 2, jeg tror dette kan bli spikeren i kista for Tesla. De er nå ikke ledende på noe vesentlig lengre.

De har solgt bra på pris for en god totalpakke med Model Y, men den begynner nå å bli gammel. Resten av det de selger er nesten som nisjeprodukter å regne. En liten facelift vil ikke berge de, jeg tror peak Tesla var i 2023.

"Spikeren i kista for Tesla"??
Splitte mine bramseil.
Det er ikke bare Tesla som har redusert salg i det siste. Det gjør neste alle, utenom BYD osv. Og neste år kommer Facelift på Model Y, og nok en gang setter konkurrentene i forlegenhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA