Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1666
Sitat fra: advale på lørdag 07. januar 2023, klokken 00:12
Ja Europa henger litt etter pga treg ramp-up hos Berlin. Men i Tyskland så gikk noe insentiver ut før nyttår. De tallene gjentar seg nok ikke igjen..

Samtidig som insentiver utløper i Tyskland, så gjeninnfører Biden insentiver i US of A.
Dersom du skatter for USD 7500 så får du trekke av så mye. De har fjernet taket for hvor mange, sånn at Tesla-biler igjen blir støttet. Med tanke på høy oljepris, og lav elbil-andel i USA så kan det virke som at salgspotensialet for Tesla Model Y er enormt der borte...som gjør at eksport og tilgang fra USA kan bli lavere...som kan opprettholde prisen i Europa (også pga høy inflasjon i Europa).

https://electrek.co/2023/01/03/which-electric-vehicles-still-qualify-for-us-federal-tax-credit/
#1667
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 06. januar 2023, klokken 23:11
Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. januar 2023, klokken 14:49
Kan komme raskt. Ser vi <100 i dag? Pre market er 102.

Ja, indeksene gikk opp ca 2,5% pga "positive jobbtall", som vil si at nye ansettelser gikk ned og lønnen ikke gikk særlig opp...altså tegn til at inflasjonen skal videre ned, som EU har klart.
Spørsmålet nå er om USA har tatt for mye Møllers tran (veldig høy rente), så spørsmålet er om USA endelig går inn i en resesjon (Republikaner-klovnene klarer jo å love all slags drit for å få nok folk til å stemme på leder-kandidaten i kongressen)...får se om 5-6 måneder....
#1668
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 06. januar 2023, klokken 21:49
Sitat fra: Vaduz på fredag 06. januar 2023, klokken 21:39
Det gir ingen mening å selge deler når man kan selge ferdige produkter. Det er jo det motsatte av hva tesla ønsker, de integrerer hele produksjonslinjen og har kontroll på alt selv fra a til å. De får jo ikke solgt FSD og EA heller når de selger batteripakker, og det er jo der mye av marginene kommer fra.

Det kan jo fort være at de selger mange deler, inkl computer, software og sensorer og. Poenget med det er at de muligens kan være komparativt bedre på disse tingene enn fjærer, "regnsensorer", lydisolering, merkevarebygging, forhandlernettverk.

I USA har de vel forbud mot direktesalg av biler fra produsent til forbruker i en del stater. En omgår jo dette med å selge deler/batteri osv.
I tillegg er det jo og begrenset hvor mange som vil kjøpe en Tesla når det er 30 andre merker med enormt med forhandlere. Do it like a Bosch.....med deler...
#1669
Model Y / Sv: Model Y førersete
fredag 06. januar 2023, klokken 21:30
Sitat fra: Nykommer på fredag 06. januar 2023, klokken 14:36
For min del ble løsningen, frem til den nye bilen ble hentet av bergingsbil pga defekt klimaanlegg/dugg/is ved kjøring, å bruke et liggeunderlag fra barnevognen som får meg 2-3cm opp i førersetet og gjør at hoftene/rumpa ikke blir skvist mellom sidestøttene. Sitter bra nå, men hører gjerne om noen har erfaringer med et mer egnet sitteunderlag.

Finnes en "bilputer" for fremseter (f.eks. på Clas Ohlson). Men problemet da er gjerne at ryggen på setet blir for lavt, sånn at korsryggstøtte blir litt feil. Prøvde en tempur-pute som hadde det problemet, men den blir jo hard når den er kald.
Gjerne verdt å prøve noe sånt?

https://www.taptes.com/products/taptes-mesh-fabric-seat-cushion-for-tesla-model-s-model-3-model-x-model-y
#1670
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 06. januar 2023, klokken 21:07
Kanskje Tesla blir konge over drivverk og batteri til andre bilprodusenter. Virker som de er meget gode på å gjøre avtaler med leverandører og samarbeidspartnere. Når en ser på rekkeviddeforskjell på Skoda Enyaq og Tesla Model Y en vinterdag så kan en jo se hvor langt fremme Tesla er på elbil-spesifikke ting. Også når en ser at andre bilprodusenter må begrense produksjonen pga delemangel, mens Tesla finner løsninger raskt, og gjør oppkjøp og langsiktige avtaler med leverandører.

Poenget er at Tesla ikke nødvendigvis trenger å selge enormt mange biler for å tjene mye penger.
#1671
Sitat fra: Svk på fredag 06. januar 2023, klokken 08:48
ja,var sånn jeg forstod det.. jeg har ikke hatt elbil siden 2015. får elbil igjen snart :-)
planlegger langtur i sommer. så tenkte det var greit å tilegne seg litt info ang lading langs veien.. er jo så veldig mange tilbydere/apper/muligheter. lånte bil hos forhandler i oktober ei helg. opprettet da bruker hos MER. opprettet hos Tesla denne uka. kan jeg klare meg med de 2? ellers er vel sikkert ladere som kan startes med vipps  gode greier :-)

Synes Mer har veldig mange plasser med ladere, selv om de ikke har så mange ladere på hver plass. Fordelen at de og er på mindre steder, som Namsos.
Jeg ville gått inn på  https://chargefinder.com/no/ (helst på PC, eller last ned appen)
og sett hvem som har ladere der du tenker å reise.
Ulempen med Mer at de har skrudd opp prisen til 9kr per kWh for registrerte kunder i sør-Norge, som vel nærmer seg dyrest.

Ionity kan virke som et godt tilbud med abonnement, men det virker som at det er så mange som har abonnement at det ofte er kø i travle tider.

Som Tesla-eier så synes jeg Tesla-laderne er perfekt, og lader på Mer der Tesla ikke har ladere.
#1672
Sitat fra: arthur på fredag 06. januar 2023, klokken 16:16
Kanskje,men hva hjelper det når norske kroner fortsetter sin svekkelde?

Ja, veldig snodig hvordan den norske kronen utvikler seg så dårlig mot USD og Euro. Det bidrar jo og til "importert inflasjon". Her har vi rundet 13000 milliarder NOK på oljefondet, og så styrkes USD mot NOK på tross av at statsgjelden i USA bare stiger.

Kanskje det er for mye sosialisme (bedriftsskatt, bedriftsstrømpris, ustabile rammevilkår / uforutsigbar regjering ala bananrepublikk) som svekker etterspørselen etter norske kroner.... hmmm.... merker jeg burde hatt noen vekttall i pengemekanismer og pengepolitikk...
#1673
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
fredag 06. januar 2023, klokken 19:06
Lå bak en Ford Mustang og En Volvo elbil, som snek seg bortover på snøen i 50-70. Mustangen lå mer på venstresiden enn høyresiden. Ble forbikjørt av en VW Passat, og jeg benyttet sjansen til å henge på hjul mens den passerte de to andre. Skrudde på Terrengassistent. Må være litt tyngre på gassfoten, men den satt perfekt og gjorde kjøringen veldig lett. Merket ikke noen understyring. Hang lett på Passaten som sikkert var en lokal fjellmann  :)
#1674
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
torsdag 05. januar 2023, klokken 23:55
Sitat fra: Autowinder på onsdag 04. januar 2023, klokken 20:25
Kan jo tjore fast med et tau mellom hengerfestet og en lyktestolpe eller noe annet også, så er en helt sikker 😂

Er og viktig å tjore nabobilene. Nytter ikke så mye å bare tjore en bil på en ferje i storm - da ville jeg heller parkert på land.
#1675
Takk for grundige argumenter og tips.
#1676
Sitat fra: Egil S på søndag 02. oktober 2022, klokken 21:06
Sitat fra: heiho på søndag 02. oktober 2022, klokken 20:45
Ganske utrolig hvis folk gir 349' for to år gamle i3'er. Begynner å bli rimelig utdatert mtp. rekkevidde, ladehastighet osv.

Ja det kan man si, er biler som ligger ute godt over 400 også, riktignok helt nye biler hos merkeforhandler.
Er vel etterspørselen som setter prisen tenker jeg, så får man bare se.

Nå er min erfaring etter snart to år at i3 er en bruksbil, den er helt ypperlig til å bruke til jobb, handling og slikt, men i mine øyne ikke noe langtur bil, selv med ca 300km (sommer) rekkevidde. Den er også veldig morsom å kjøre.
Jeg lader hjemme og og en full lading dekker uten problem mitt normale 5 dagers behov.
Hurtiglading på max 50Kw er ikke allverden i dag nei, men siden batteripakken er såpass liten så får man ladet mye på en halvtime.

Men ja, den begynner å henge godt etter på teknologien i forhold til de nyere bilene på markedet, det gjorde den forsåvidt allerede når jeg kjøpte min sent i 2020.

Jeg tror ikke de fleste som kjøper i3 kjøper en som primærbil, men en veldig kurrant nummer to bil til/fra jobb, på butikken, barn på trening osv.
Det var først når jeg solgte 5-serien min i fjor høst at jeg oppdaget begrensningene i3'n hadde for å dekke 100% av mine behov.

Jeg skal oppdatere når jeg har solgt om noen uker, så får vi se hva faciten ble.

Kan du utdype hvorfor du ikke synes bilen er en langtursbil?
Begynner å kikke litt på i3 som mulig Bil nr 2 (konebil), men som jeg ser fort kan bli brukt til noen hytteturer på 12-13 mil. Men er det pga smale hjul det ikke er langtursbil? Andre ting? Tips til andre biler? Tenker det må bli en bil under 200.000.
#1677
Sitat fra: Kim- på onsdag 04. januar 2023, klokken 14:09
Sitat fra: Svk på onsdag 04. januar 2023, klokken 13:46
virker jo genialt ut dette Tesla ladenettverket. alle steder har 12-40 ladere.
hva er forskjell på stor å liten kontakt? er den ene CSS? og den andre Teslasuperchargecontakt?

Gamle Model S og X lader med type 2 pluggen

Ja, de åpner flere og flere til non-Teslaer. De åpner først de som har god kapasitet.
#1678
Sitat fra: RMM på tirsdag 03. januar 2023, klokken 11:39
Jeg har også fulgt litt med på i3-markedet, og som det allerede er nevnt tidligere i denne tråden, er jeg enig i at markedet roet seg betydelig i november. Jeg tror nok større deler av markedet er overpriset nå, særlig når det sannsynligvis kommer mange brukte elbiler til salgs denne måneden, etter nesten 37 000 elbilregistreringer i desember.

Var akkurat det jeg tenkte og....at veldig mange brukte elbiler finner veien til bruktmarkedet nå når "alle" skal ha nye elbil, og får ny elbil. Men tenker og at mange har lagt ut bilen til salgs allerede, og har gjort det i et par måneder, og at det er derfor i3-prisene plutselig har blitt lavere siste måneden og to. Kan jo fort være at disse ekstra bilene blir absorbert i løpet av de neste to månedene, og at prisene stiger igjen da.
#1679
Sitat fra: Svk på onsdag 04. januar 2023, klokken 13:04
da har jeg lastet ned Tesla appen og opprettet bruker. er jo ikke noe dyrere enn andre ladere.
tok en titt på nærmeste ladestasjon 3/18 båser ledige.

er det sånn at jeg kan bruke alle de 14 som er ledige? når jeg lånte leafen i oktober og var på en liten helgetur, så var det ladekø alle de 3-4 stedene jeg ladet

Ja. Men på noen stolper er det to ledninger. Da må du bruke den med størst støpsel....
https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=63.07056737959111%2C20.885543352047964%2C57.833850736481196%2C0.3081507739229661&zoom=7&filters=party
#1680
Model Y / Sv: Montere takstativ i -20
onsdag 04. januar 2023, klokken 10:00
Sitat fra: Klykken på onsdag 04. januar 2023, klokken 09:13
Jeg pleier å ha trelast på tilhenger. Anbefaler alle å gjøre det, slik at det er mulig å sikre lasten tilstrekkelig.

Ja, det pleier jeg og. Har til og med min egen henger. Mitt nesten-uhell var fra før Tesla monterte hengerfestet (var et halvt års ventetid på krok). Men er nok mange som ikke har så lett tilgang på henger, eller ønsker å bruke masse penger på å frakte 3 planker 1 kilometer. Det skal fungere å frakte opp til 75 kilo på taket.

Hørte for øvrig nettopp om at en kan leie henger nesten gratis....sånn ca 118 kroner for 3 timer. Er visst reklamen på hengerne som gjør det lønnsomt for utleier:  https://freetrailer.com/no/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA