Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#16
Sitat fra: RJK på lørdag 13. april 2024, klokken 20:45Skulle ikke prisene på SuC-lading bli billigere i dag? virker som prisene er så lite forandret at jeg ikke klarer å detektere endringer. Sammenlignet med bl.a. den på Vestby.

Ser det er likt på Forus. Kanskje de ikke har fått gjennomført endringen, selv om de varslet endring på mail (noe de vanligvis aldri gjør). Kanskje det er en større omlegging enn ren pris de skal endre. Eller kanskje de tenkte å oppdatere priser, og har begynt å varsle, men så var det ikke behov for endring nå, siden de skrudde ned prisene i mars. Merkelige greier. Dårlig kommunikasjon.
#17
Xpeng / Sv: Xpeng G6
lørdag 13. april 2024, klokken 08:14
Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6
#18
Xpeng / Sv: Xpeng G6
lørdag 13. april 2024, klokken 07:47
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
Rekkevidden på G6 er satt med 20".
Har sjekket..Hvor langt G6 går med 19" finner jeg ikke tall på.

Poenget mitt er at TV2-journalisten skrev 533km rekkevidde på Model Y, mens dette tallet gjelder for 20", som Tesla brukte for WLTP. Det som følger med som standard for Model Y, som nesten alle beholder, er 19", hvor rekkevidden er 565 km. Ser at TEK-journalisten har med seg dette, ref bilde under.

På Xpeng G6 er 20" standard. Da er det naturlig å oppgi rekkevidde med 20", som er 550km.
#19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 13. april 2024, klokken 07:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 12. april 2024, klokken 20:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:14Det verste er at jeg hadde tenkt å kjøpe litt Tesla-aksjer på den tiden, men så fant jeg ikke helt ut hvor en kunne gjøre det (var litt vanskeligere enn i dag). .
Ja det var vanskeligere før - nå er jo alt så enkelt.

Ja, nå kan en jo til og med kjøpe Tesla og all verdens aksjer i nettbanken på DNB.
#20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.
#21
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
fredag 12. april 2024, klokken 14:10
Sitat fra: vartli på fredag 12. april 2024, klokken 13:39Kan legge til en erfaring til med en liten Tredal enakslet henger og samme E-tron 55. Totalvekt henger i underkant av 700 kg og 500 kg i bil, så i praksis samme vekt som i posten over. Kjørte ca 23 mil, det meste på E39, med snittforbruk på 288 Wh/km. Snittfart 68 km/t, temperatur i underkant av 10 grader og tørre veier.

Det var jo veldig bra.
Angående forrige test med 33km testrunde med stor henger så er ikke en så kort test representativ, med mindre du hadde "varm bil". Elbiler generelt, og e-tron 55 spesielt, bruker mye strøm de første milene for å temperere kjøle/varmesystemet. Det bruker langt mindre strøm etterpå for å vedlikeholde kulden/varmen. På en e-tron 55 er det 40 meter med kjøle/varmerør.
#22
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
fredag 12. april 2024, klokken 14:03
Sitat fra: Håvar på fredag 12. april 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Hideyowife på fredag 12. april 2024, klokken 10:39Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet

Hvor har du det fra?
Ifølge tabeller her vil YLR lade 26/45 kWt på 10/20 min fra 0% og YSR 22/36 kWt på 10/20 min:
Model 3SR+ har selvfølgelig lavere forbruk enn YLR, men utifra (optimale) ladehastigheter er ikke SR+ overlegen

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard_range/chargingcurve/
https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/

Ja, når SR har 84 kW i snitteffekt fra 10-80% SUC og LR har 101 kW så kan det virke som det er raskest med LR på langtur. Da vil jo ikke forbruksforskjeller klare å spise opp LR-fordelen. Dersom en synes det går drit-tregt med LR på tur bør en gjerne studere ladekurven nærmere og se om en lader for lenge på hver lader, eller noe sånt. I tillegg må en sørge for pre-heated batteri. Er ofte lurt å nesten kjøre tom om en ønsker maks ladefart på LR. Jeg synes min LR (fra Kina) lader veldig raskt.

Ser og i videoer av noen tilfeldige folk at de kjører omtrent like fort på en Model 3 SR som en Model Y LR. Med tanke på at arealet på en Model 3 er mindre enn en Model Y så virker det lurest å ha LR med tanke på raskest fra A til B.

Siden WLTP på bakhjulstrukket LR av Y er 600 km, mens den er 565 på 4WD LR med like hjul (19") så vil jo og ladefarten være 6% raskere på bakhjulstrukket i forhold til 4WD. Men forskjellen i tid på hele turen vil jo være minimal, siden begge lader veldig raskt. Mange kilometer per lademinutt kan for så vidt sies om alle Model Y.

Slik jeg ser er fordelen med bakhjulstrukket LR i forhold til bakhjulstrukket SR at der du kommer helt frem, og gjerne tilbake med LR så må du gjerne stoppe med SR. Ikke alle trenger 4WD. Bor du f.eks. i Stavanger, og ikke har hytte på toppen av en bratt hyttevei, så kommer du deg fint rundt uten 4WD. Du får riktignok mer hk med 4WD, men er jo ofte vel så gøy å kjøre 2WD. 6% strømreduksjon på 2WD LR vs 4WD LR utgjør fort 400 kroner i strøm i året, men det er jo ikke all verden. Kan være det blir spist opp i annenhåndsverdi når en selger, men det er umulig å vite.

Så min mening er at alle Model Y-modellene gir mening, og føler de er greit priset.
#23
Xpeng / Sv: Xpeng G6
fredag 12. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
#24
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 12. april 2024, klokken 13:14
Sitat fra: dundun på fredag 12. april 2024, klokken 09:28@ToWalkOrDrive Det er jo derfor jeg sier "en multippel". Den kan godt være høyere enn snittet i bilbransjen, men Tesla er ikke annet enn et voksende industriselskap som går godt, før de eventuelt faktisk leverer noe av det andre de har lovet.

(Jeg kjøpte min første Model S i 2014 og skulle gjerne satt de penga i Tesla-aksjer i stedet!)

Hvordan ser du for deg at en finner riktig multippel?

Det verste er at jeg hadde tenkt å kjøpe litt Tesla-aksjer på den tiden, men så fant jeg ikke helt ut hvor en kunne gjøre det (var litt vanskeligere enn i dag). Etter en stund steg de såpass mye at jeg tenkte: Nei, nå har de steget for mye, og hadde alt for høy P/E. Etter det har de vel steget 600%.
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 13:04
Ja, og ettersom det bare er ett kjent tilfelle jeg kjenner til så kan det jo og være mange andre grunner til feilen. Kan og være en eller annen menneskelig feil som at en har ikke skrudd det fast med riktig moment, feil på støp osv. Enig i at de bør undersøke veldig nøye hva som har skjedd og hvorfor, og finne rotårsaken for å luke vekk svakheter.
#26
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
fredag 12. april 2024, klokken 12:57
SurSnasen
Ja fantombremsing kan være skummelt, men det er mer i forbindelse med cruise control eller autopilot, og ikke noe som skjer når en kjører vanlig selv. Har aldri opplevd det på 70.000 km med vanlig kjøring, og aldri opplevd kjapp fantombremsing, som i gamle dager, selv om jeg en dag opplevde at den rolig reduserte farten fra 60 til 40 uten noen åpenbare grunner på cruise control her om dagen.

At de andre bilene er "på høyde" med Tesla angående Safety Assist er ikke så langt fra sannheten, men de siste 20%-ene de mangler kan være forskjellen på treff og ikke treff (ref video tidligere). Men det er jo alle sikre biler, og det er jo veldig bra.

Angående vaskemaskin osv så pleier jeg å bruke tilhengeren til å frakte det. Alle Model Y kommer med gratis hengerfeste når de selges. De to gulvplatene bak i Model Y tåler ikke veldig mye vekt.
De første Model Y kom uten festekroker. I dag får du Model Y med festekroker.
#27
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 12:31
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på fredag 12. april 2024, klokken 11:57
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 11:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. april 2024, klokken 22:56
Sitat fra: Radial på torsdag 11. april 2024, klokken 07:49Kan du umulig være så himla billig å drifte vindmøller på land heller🙈

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RG3km5/vindkraftverk-i-nord-odal-turbindblad-knakk-og-falt-av

Blant verdens ca 400.000 vindturbiner var det en der et blad falt av. Like oppsiktsvekkende som når en elbil brenner (skjer neste aldri det heller)!

Njaa, det går jo som det går galt med ei mølle hver gang det blåser over normalen virker det som?

Skulle tatt seg ut om fly kræsja hver gang det blåste over 20m/sek, vi snakker samme aerodynamiske krefter.
Hva er forskjellen i alvorlighetsgrad mellom et fly med 100-300 passasjerer og crew, i forhold til en vinge som deiser i bakken i ødemarka, innenfor sikkerhetssonen til akkurat den vindmøllen?

Kreftene blir jo uansett forskjellig, da et fly kan dyttes litt ut av kurs i vindkastene (sjeldent farlig), og en vindmølle som rett og slett ikke kan forflytte seg?

Nei, dette er storm i et vannglass. Btw, sjeldent har det uttrykket vært mer passende og beskrivende... ;) 8)

Poenget var at vind-bransjen sliter med å få ting til å vare... Det er ikke så himla vanskelig, for denne aerodynamikken har vi behersket i 100++år.

Kanskje det er som i bilbransjen, at de gjerne begynner med å lage ting for godt / dyrt, og så prøver de å pine ned på materialbruk, samtidig som de prøver å maksimere effekt, som resulterer i høyere krefter, og så plutselig får en vind som er høyere enn beregnet eller lignende. Vindmøller i kommersiell bruk i dette omfanget er jo ganske nytt, og det er mye penger i å redusere produksjonskostnaden.
#28
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 11. april 2024, klokken 23:29
Var mye strømgreier på østlandssendingen i dag. Først en elferge de har bestilt til Hvaler, hvor den bare ligger ved kai siden ingen har tenkt på strøm  ;D  ;D

Men så til det verre. Dette må jo være kultur-skjending på det verste. Et gardstun i Sigdal kommune (200 år gammelt?) med solcelle-panel som bukter seg på taket, og en fæl Spar-reklame - alt rett ut mot veien. Er det sånn strøm-desperasjonen genererer? I mens er det forbudt med solceller på støgge 50-talls-hus i Stavanger...eller mulig de lettet litt på det.
#29
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
torsdag 11. april 2024, klokken 14:42
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 11. april 2024, klokken 14:23Verdens sikreste bil? Hva er poenget? Forskjellene på de beste bilene er marginale når det gjelder sikkerhet. Og det kommer helt an på hvordan man kræsjer. Vinkel, hvilket kjøretøy man kræsjer med, hastighet, dekk, vektbalanse etc. Kollisjonstestene er standardiserte, og tester bare på snevre scenarioer. Om jeg og min familie sitter i en NIO EL6, Model Y, Ioniq 5 eller ID.4 i en eventuell kollisjon, spiller ingen rolle. Viktigste er at vi sitter i en nyere bil, og ikke en gammel Dacia Duster.

Har sett noen videoer fra NCAP testing angående automatisk bremsing (Automatic Emergency Braking) for å unngå kollisjon, f.eks. denne her: 
https://www.youtube.com/watch?v=7Fhgx9zOTtY


Den viser at f.eks. Tesla Model Y nødbremser automatisk bedre enn de fleste andre.

Jeg så en gammel dame som trodde hun hadde fått øyekontakt med en bilist, og trodde bilisten stoppet da hun skulle krysse fotgjengerfeltet med sykkelen. Dersom det hadde vært en Model Y hadde hun sannsynligvis ikke måtte reise til sykehuset. Jeg tror valg av bil har en stor betydning, særlig for de på utsiden av bilen. Men også om en sovner bak rattet, er uoppmerksom osv. Virker som at vanlig autopilot kan være litt bugg'ete på Tesla, men at automatisk nødbremsing funker strålende.
#30
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
torsdag 11. april 2024, klokken 12:47
Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2024, klokken 10:23Hmm...hvem er det som sitter på bevisbyrden da?

Tesla har, i utgangspunktet, tenkt å fakturere meg for dette. Men de har jo ikke sett annet enn bildene jeg sendte, så kanskje de ombestemmer seg....

De skal ha 3756,- for dette. Mener å huske jeg har høyere egenandel enn dette, så forsikring er ikke så aktuelt.

Egenandelen for glass er ofte 2000 (lavere enn ellers på bilen). Noen forsikringsselskaper har i tillegg at en sparer opp for hvert år uten skade. Noen har og at så og så mange år uten skade gjør at du ikke får lavere bonus ved skade. Så er jo spørsmålet om du vil bruke opp et "frikort" på en så liten skade.

Begynte jo å få litt tanker til bilen som sto parkert under en bro og fikk snø fra en brøytebil på takvinduet...om det kunne være noe fra en brøytebil som har laget en svakhet som plutselig kom til syne...har ikke peiling.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA