Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ToWalkOrDrive

#1
Model Y / Vært i Kongsvinger? + kamera
torsdag 28. mars 2024, klokken 18:25
Ser at Politiet søker Model Y eier som kan ha kameraopptak. Men er det ikke sånn at bilen kontinuerlig overskriver video-opptak den gjør mens den kjørerer (etter 10 min)?
#2
Sitat fra: Hjortefot på mandag 04. mars 2024, klokken 12:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. mars 2024, klokken 15:58Ha ha! Begynner å lure på om du kødder nå  :D

Selvfølgelig kødder jeg litt, men jeg sa spesifikt og tydelig at du IKKE kunne sammenligne med Liertoppen. Jeg får ellers beklage at jeg lot meg provosere til avsporing av den merkelige argumentasjonen din. Det er uansett ikke vi som bestemmer hvor laderne skal plasseres, så vær for all del uenig.  :D

Tror ikke du bør fortsette denne diskusjonen. Det er off topic.
#3
Dette er en tråd som ble hentet fra denne tråden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.2175
Forholdene som er tatt opp i de understående poster er absolutt interessante og relevante.
Men de er utenfor temaet i den tråden de er hentet fra.

MVH
Moderator


Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. januar 2024, klokken 15:00
SitatDet går sakte men sikkert fremover i Bogstadveien.
Som for et par andre lokasjoner er det ventid hos lokal nettleversndør for tilkobling.
Nice :+1: oppe å går før påske da tenker jeg.

Blir 16 velkomne ladere, det!
#4
Alt det andre / AFP Opptjening og rettigheter
tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:33
Sitat fra: arthur på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:33
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:11Elkjøp:

https://e24.no/naeringsliv/i/47drXg/fagorganiserte-elkjoep-ansatte-faar-ikke-maanedsbonus

Linken er mer enn to år gammel og som sagt så stemmer det ikke! Jeg har sågar sett det dokumentert på en lønns slipp fra Elkjøp for en ansatt der.

Ja, som linken over viser så bøyde Elkjøp seg frem og tok i mot det som kom.
Men Elkjøp hadde egentlig et godt poeng. Dersom en 18-åring er organisert så er det et ufravikelig krav med AFP-ordning. Dette er en ordning hvor du ikke tjener opp noe som helst før du er 55 år. Og den 18-åringen jobber ikke i Elkjøp om så mange år uansett. Selv om den ansatte ikke opparbeider seg noen som helst rettigheter de første 39 årene, så må Elkjøp i 39 år betale 2,6% av lønnen til AFP-kassen. Så sånn sett kan Elkjøp si: "vi må dessverre betale dine bonuspenger til AFP-kostnader. Sorry, mac. Vet at du ikke har noen nytte av de, men sånn er det å være organisert i AP / LO - helsikke."
#5
Elbiler i media / Asplan Viak - eldgamle myter
fredag 01. desember 2023, klokken 20:11
Å huttemeg tu. En representant fra Asplan Viak, som blant annet leies inn til planlegging av byområder osv....påstår at elbiler ødelegger veiene, og at Sintef ikke burde lage parkeringsplassene 10cm bredere fordi en da får større biler!! Newsflash: bilene på veiene ER mye større enn før! Folk parkerer jo på annenhver parkeringsplass pga trange plasser.

Er masse mer drit her. Er det mulig!
https://www.tu.no/artikler/hvor-store-biler-trenger-vi-egentlig/540102?fbclid=IwAR3s7rPc36Q_ACjm6Y41Q9ITVXHZj_QjL1lE1rTk9TRNTmvwuSxt7Bq6Q58
#6
Model Y / Service på Model Y - hæææ?
mandag 16. oktober 2023, klokken 13:35
Etter å ha kjørt 60.000km med Model Y uten å gjøre noe service tenkte jeg det gjerne var på sin plass med service. Mener jeg har bestilt det tidligere med appen (på tidligere Tesla'er). Men når jeg trykker "Service" på forsiden av appen (Android) så har jeg ett valg: "Be om Service". Men når jeg trykker der er det ingen knapp for en generell service av bilen. Får kun valg som "Eksteriør", "Interiør", "Kollisjon og glass", og så videre med underkategorier.

Hvordan bestiller en vanlig service?
#7
Dersom en vet om noen viktige nye funksjoner på software i Tesla siste årene hadde det vært fint om det ble listet opp her, så en kan se om en har gått glipp av noe.

Her er noe jeg hadde gått glipp av: Rattstyrt viskerfart
Har en Model Y, hvor ett av de mest negative punktene har vært at den automatiske vindusviskeren ikke svarer til forventningene (særlig i mørket). Jeg pleier dermed ofte å bruke manuelt justerbare trinn ved først å trykke et trykk på spylerknappen (på blinklyshendelen) for å få opp viskermenyen på skjermen, og så se ned på skjermen og trykke på ønsket viskerfart. Irriterende å måtte se vekk fra veien når det er svingete veier og det regner, og det er mørkt og en kommer ut av en tunnel.

Nå har jeg imidlertid blitt tipset fra sønnen min om at en ny funksjon kom i juli som gjør at en som før trykker et kjapt trykk på spylerknappen, men så kan en justere fart ved å dytte hele det venstre scrollehjulet på rattet til høyre eller venstre for å øke eller senke viskerfarten. Det gjorde viskeropplevelsen 82% bedre for min del. Trenger ikke å se vekk fra veien og trenger ikke flytte høyrearmen.

Så er neste spørsmål: Har det skjedd noen andre viktige oppdateringer siste årene jeg har gått glipp av? Hva er din favorittforbedring i software?
#8
Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gErXk1/har-han-forlatt-oss
#9
Kjøpe elbil? / Tesla skal øke prisene etter månedsslutt
mandag 27. mars 2023, klokken 15:10
Ifølge Tesla's Owners Club skal Tesla sette opp prisene etter månedsslutt. Så hvis en planlegger å kjøpe Tesla bør en gjøre det innen utgangen av 31.03....altså på fredag...da får en og med 5000km superlading, om du velger en av bilene som er på lager.

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=&range=0
https://www.tocn.no/2023/03/sitter-du-pa-gjerdet-og-venter/
https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-24b-Pris-Tesla-Supercharger.pdf
#10
Hatten av for Orstad Bilverksted som tok tak i problemet med hovedbatteriet på en Model S 2013. Reparerte i samarbeid med Evhub til langt billigere enn Tesla, som skulle ha 110.000. Greit å vite om når garantien har gått ut:
(PS: jeg kjenner ikke til disse folkene/bilen).

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid034TpiYPywEJPXJLt8ywYDuU1UVPAwcrLyny2yLb38RmQYQ3Fe1K3dbsZw1DkzrYFbl&id=571890152
#11
Elbilen i Samfunnet / Elbiler kræsjer oftere enn fossil
mandag 21. november 2022, klokken 23:08
Ser på TV2 at elbileiere kræsjer oftere enn fossilbileiere. Elbilforeningen tror at det er andre grunner enn stor skjerm som er årsaken, som et forsikringsselskap tror. Et annet selskap tror det er at folk stoler for mye på automatiske systemer, som parkeringsassistent.

Men ingen nevner at veldig mange yngre (under 50), som jeg antar har mest elbil, sitter og fikler og leser på mobilen, og det er lettere å gjøre på en elbil, siden en ikke trenger å gire.

Ser f.eks. i Stavanger, hvor folk kolliderer nesten daglig på motorveien pga rask nedbremsing ved kø samt uoppmerksomhet, bla av mobilbruk. Politiet satte dermed opp kontroll for å avdekke mobilbruk. 20 stk ble tatt på få timer. De gjentok kontrollen neste dag - 20 nye ble tatt. Kan det være så vanskelig å bare kjøre når en kjører?

Jeg så forresten ei jente i bilen på siden - hun satt og leste bok på mobilen i køen...BOK!! Når en så kræsjer så ser ikke myndighetene at hun har ringt, og ikke sendt melding, så ikke lett å avdekke dette.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/snodig-trend-vekker-oppsikt/15278801/
#12
Tesla SW og AP / Zoom Videokonferanse i Tesla
torsdag 10. november 2022, klokken 08:53
Ser ut som Tesla-en begynner å nærme seg et hjemmekontor :-) Eller hus :-)
Da vil endelig interiør-kameraet i Model Y bli brukt til noe...
https://www.notateslaapp.com/software-updates/upcoming-features/id/1058/zoom-announces-its-video-conferencing-app-is-coming-to-tesla
#13
Før så mener jeg en kunne se når en var helt fremme. Nå ser en kun forventet klokkeslett ved første superlader. Er det mulig å få frem når Tesla mener en er helt fremme? Eller må en fiske frem ABetterRoutePlanner på mobilen?
#14
Model 3 / Ny prisøkning i USA på Model 3
torsdag 16. juni 2022, klokken 08:32
Bare sånn i tilfelle noen tenker å kjøpe en Tesla nå eller om en uke, så bør de velge nå. De har økt alle prisene i USA med $2500-$6000, og med dagens vekslingskurs så vil jeg anta at de kan øke de i Norge i natt eller en av de neste dagene.
https://electrek.co/2022/06/15/tesla-tsla-increases-electric-car-prices-across-lineup/
#15
Leverte inn Model Y med sprekk i glasstaket akkurat der de originale Tesla-takbøylene festes. Siden jeg har gjort alt riktig med tanke på montering osv (har hatt Model 3 med takbøyler før, og bruker momentnøkkel), og ikke hatt tunge ting på taket, så regnet jeg med at det var en formalitet å få dekket dette på garanti. Etter at Tesla hadde sett på taket i 10 sekunder kom konklusjonen "Damage is clearly caused by external force!"....til og med utropstegn... Det var heller ikke noe sånt at de foreslo å reparere mot en pris eller noe, de bare sa: "kom og hent"... Der sank tesla 7 knepp på min skala. Ulempen min er at jeg er av den langsinte typen....og Tesla er nå mitt Russland, og jeg er Ukraina...og jeg kommer ikke til å gi meg. Da jeg ba om begrunnelse sier de bare: "jeg kjenner ikke til det", og at jeg måtte sende mail. Noen som har mail-adresse til Service i Stav fuckin' Anger, slik at jeg får ført sak mot dem?
#16
Ser at MDG vil ha maks 90km/t på nye motorveier uansett. NAF ønsker tydeligvis også å redusere farten på veiene som bygges. Føler at vi blir litt dolket i ryggen av NAF her. Klarer heller ikke å se logikken.

De sier veiene blir sikrere.
Da Vestfold fikk 4-felt motorvei med 110km/t gikk dødsfall fra 16 til 1 i året...og det var før bilene ble sikrere.

Hva er alternativet til å kjøre bil? Ofte er det fly. Med fly så forurenser en mye mer enn elbil, energiforbruket er mye høyere, du kommer ikke dit du vil, og du har ikke bil der du trenger å farte rundt, sånn at du må leie bil.

Nå vet jeg ikke hvilke veier de sikter til, men vet de har irritert seg over at naturen nord-vest for Kristiansand så stygg ut etter inngrep (ser det nå har blitt ganske grønt der). Dersom de lykkes å bygge den planlagte motorveien fra Stavanger til Oslo (via Kristiansand) med 110 mer eller mindre hele veien så vil veldig mange flere velge bil fremfor fly. Alternativt kan de ha 110-grense for elbiler og 90-grense for ikke-elbiler, ettersom elbiler utnytter energien utrolig mye mer effektivt enn bensinbiler.

Angående sikkerhet...jeg kjørte 90 mil i helgen på nevnte vei, og eneste gangen jeg så skikkelig farlig situasjon var da en BMW skulle passere en trailer før en sving etter midt-delt vei uten forbi-passeringsmulighet. Sånne idioter slipper andre å måtte få i fjeset når det er dobbel vei begge veier.

På vei hjem var det en strekning på ca 10km (Tvedestrand?) hvor det var to felt med midtdeler (ett hver vei) og 80km/t-sone. Der kjørte en tysk bobil i 55-62km/t, og lagde en sinnsyk kø denne søndagen. Da det så ble 4-feltsvei var det Rally-De Passering for at folk skulle komme forbi før neste 2-felts-vei. Det ble ikke stygt, men ser for meg det ofte kan bli det.

De bruker argumenter som at det blir billigere for varer når trailere kan kjøre senere og bruke mindre bensin. Trailere i Norge over 3,5 tonn har en fartssperre på 90km/t. Det kan de fortsatt ha. Rettere veier betyr ofte kortere veier. Rettere veier betyr og mindre nedbremsinger og færre pådrag. I Grimstad har de sett at de nye motorveiene har ført til mindre bensinforbruk, på tross av mye høyere fart.

Selv med mye 110-sone brukte jeg i snitt 1,6kWh per mil (med 4 personer i bilen) i en Tesla Model Y (var riktignok heldig med vindretning begge veier) fra Stavanger til Tønsberg og tilbake. Betalte 553 kroner i strøm, som er passe, og brukte ca 137kWh. Har hørt en kan doble energiforbruket for flyreiser. Dersom Norge skal være konkurransedyktig også etter oljealderen må det gå an å forflytte seg og varer, selv om de og bør satse mer på å få varer over på jernbane. Handler og om å kunne besøke slekt, følge opp barn, være med på konkurranser uten å bli robbet for penger og tid. Jeg tenker de heller kan kutte ned til 2 felt på vanskelige strekker, hvor det er uforholdsmessig dyrt å lage 4-felt med 110 (ref svingradius osv), men at det heller er unntakene enn regelen.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/flere-grupper-vil-ha-lavere-toppfart-p%C3%A5-norske-veier/ar-AAViZH8?ocid=entnewsntp
#17
Model Y / Terrengassistent - gjør Model Y om til skikkelig 4WD
mandag 06. desember 2021, klokken 10:44
Da jeg gikk fra Tesla Model 3 Performance til Tesla Model Y ble jeg litt overrasket over at jeg følte bilen sladdet mer på snø da jeg trykket gassen inn, og sladdet mer da jeg slapp opp gassen. Hvis jeg forstår det riktig så skyldes dette at Model Y skal spare mer strøm, og at bakmotoren er den som brukes for å gasse på, frem til den glipper, og bakmotoren brukes for å regenerere som default. Etter å ha kjørt ned halve fjellet på isete veier, hvor bakenden slapp flere ganger så slo jeg på "Terrengassistent", under "Kjøring" var det vel. Etter det så sladdet ikke bilen en eneste gang nedover fjellet, og det var fortsatt hvitt på bakken. Virker som at regenereringen nå virket på alle fire hjul. Tilsvarende, når jeg skulle opp på et annet fjell etterpå så satt plutselig bilen som spikret på veien da jeg kjørte oppover på hvitt underlag...der den tidligere var snar med å sladde så føltes det som ordentlig 4WD med en gang. Men er jo litt rart at ikke Tesla lager noen videoer og forklarer litt nærmere når og hvor en kan bruke slike funksjoner. Fra manualen får en jo ikke inntrykk av at en bør bruke Terrengassistenten på vanlig glatt vinterføre. Selv om det jo faktisk står litt diskret:
I tillegg til å la hjulene spinne, balanserer Terrengassistent momentet mellom motoren foran og bak, slik at veigrepet optimaliseres. Terrengassistent forbedrer veigrepet på ujevne og myke underlag, der én side av bilen kan miste grepet, mens den andre fortsatt har det.
Men det at den lar hjulene spinne merket jeg ikke noe av (en slipper jo opp litt når det spinner), men det spant derimot mye mindre siden alle hjulene bidrar alltid.
Tenkte bare å si fra at Terrengassistent bidrar til en mye bedre vinterbil, om det ikke er nevnt før, både på gass og regen. Noen grunn til ikke å bruke denne mye? Kanskje at den bruker så mye strøm at varmepumpen ikke virker ;-)
#18
Tesla SW og AP / Neflix og et par andre apper funker dårlig
onsdag 01. desember 2021, klokken 12:57
Fruen prøver å se Netflix på Model Y'en, men den vil ikke spille. Håpet en oppdatering ville fikse problemet, men etter oppdateringen funker det fremdeles ikke. Blir svart skjerm. Noen som har vært borte i samme problem? Noen løsninger? Har restartet med begge scrollehjul uten at det hjalp.
#19
Kjøpe elbil? / Årets elbil
torsdag 25. november 2021, klokken 23:47
#20
I artikkelen står det at de skal spare miljøet ved å lage utgangen nærmest mulig veien....men ikke å tilpasse parkering for kortrekkende elbiler ved å ha sakte-ladingskontakter. 0 ladestasjoner på 2300 parkeringsplasser. Er det mulig å være så idiot?!? Her har de tidenes mulighet for å legge til rette for at folk som kommer fra Haugesund og Vigrestad skal bruke sin slitte Leaf når de skal på jobbreise, og la de få fulladet bil når de skal hjem, og så må de etter å ha kommet hjem på natten stille seg opp på hurtigladere på utsiden av parkeringshuset?? OMG...snakk om å bo under en sten. Er det noe jeg ikke får med meg her??? Er det ikke opplagt at de burde i det minste hatt 3,6kw / 7,4kW-lademuligheter til bilene? Som gir et fint og jevnt strømtrekk i et døgn eller to, i stedet for når folk kommer fra flyene?

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/V9dMmd/slik-blir-det-nye-parkeringshuset-paa-sola
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA