Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EspenT

#1
Audi e-tron / Kjøleboks til e-tron
søndag 13. juni 2021, klokken 19:13
Bruker bilen ofte  til både kortere og lengre turer og ofte har jeg et brett med cola etc. liggende i bilen. Nå om sommeren blir den varm, og om vintern fryser den. Er det noen som har tips om bra kjøleskap/boks som passer naturlig inn i bilen? Kanskje no man kan ha i brønnen under bagasjerommet? Bør vel helst være kompressor drevet om man ikke skal tømme 12v batteriet med en gang.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lader ved Nesbyen Auto
tirsdag 29. september 2020, klokken 23:24
Da får vi se om det blir til st jeg kjører innom å sjekker. Skal opp på fjellet mellom Nesbyen og Bagn. Så kan hende jeg kjører på andre siden av fjellet også.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Lader ved Nesbyen Auto
tirsdag 29. september 2020, klokken 21:50
Ser mange ladekart har 2x  150kw ladere ved Nesbyen Auto. Ingen viser hvilke operatør det er eller hva det koster. Er det noen som vet noe om denne?
#4
Audi e-tron / Sv: Audi functions on demand
tirsdag 22. september 2020, klokken 22:57
Jeg fikk også mail i dag og sjekket derfor App men kunne ikke finne noe der. På https://my.audi.com/vehicle/upgrades/'VIN'; derimot får jeg opp "Lysteknologi" med 2 pakker. Matrix LED og Lysfunksjonspakke.  Som alle andre lurer jeg på hva forskjellen er. Tenker også på å betale for dette i vinterhalvåret.

Noen som brukt VCDS eller lign og lest ut adaptions etc før og etter kjøp ?
#5
Audi e-tron / Rekkevidde i kart - blå farge
fredag 11. september 2020, klokken 21:18
Noen ganger er ser det ut som der er skumring(blåtimen) i kartet. Zommer jeg ut da ser jeg en blå ring rundt som er fylt med blå farge. Så er det enkelte andre blå ringer uten «fyll» Den fylte ringen er for stor til å være rekkevidde. Men antar det har noe med rekkevidde å gjøre allikevel. De andre ringene stemmer bra med steder man kan ta ferge til.
Men hvorfor er ringen jeg er i fylt med blå farge? Kartet blir jo mindre pent og vanskelig å se på når alt er blått. Når jeg setter en destinasjon forsvinner det blåe fyllet, men ringen består men krymper og viser fornuftig rekkevidde.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
søndag 06. september 2020, klokken 20:37
Hva er de minste felgene man får til etron?
Kunne tenke meg noe ala det her. https://tiresize.com/tires/BFGoodrich/Mud-Terrain-TA-KM3-265-60R18.htm
#7
Audi e-tron / Sv: Keyless entry
lørdag 05. september 2020, klokken 23:42
Tja. Ville være merkelig om det ikke dukket opp noen biler på høggern etter hvert hvor man kan få delene billigere. For eGolf som leveres med sensor bare på fremdørene vet jeg at det er blitt brukt Pasat deler for å få bak også. Kanskje de går her også?
#8
Audi e-tron / Sv: Keyless entry
fredag 04. september 2020, klokken 13:15
Jeg kjøpte bilen brukt og sjekket ikke nøye nok hva som var hva av ekstrautstyr. Og i Audi sin jungel er det ikke lett å vite hva man kjøper på en ny bil heller. Har gått fra eGolf med ALT man kunne velge til en Audi som har litt merkelig kombinasjon. Jeg trodde at når man kunne starte bilen med en knapp med fjernkontrollen i lomma, så kunne man åpne låse opp dørene ved å ta i håndtaket, som på golfen. Men det er ikke tilfelle her.
Jeg skulle gjerne vist akkurat hva som skal til for å få denne funksjonen. Tipper sensor i dørhåndtak og endring av verdier et eller annet sted med VCDS.
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt X - hva bør jeg tenke på?
søndag 02. august 2020, klokken 20:12
Ligger et par tidlig 2019 til under 700, mens raven utgavene som da er litt nyere virker å koste 100-150k mer. Var nybilprisene på disse høyere, eller kan man forvente at de synker såpass i pris det neste halve året?

#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt X - hva bør jeg tenke på?
lørdag 01. august 2020, klokken 11:36
Håper det går greit å låne tråden litt. Jeg logget på forumet nå for å spørre om så å si akkurat det samme, men med litt mindre definert maks pris og er ute etter litt mer generell info om hvilke endringer som er blitt gjort når og hvilke som er verdt å betale litt mer for. AP2 vs 2.5 etc.

Har heller ikke bestemt meg helt for å kjøpe X da jeg egentlig ikke er noe Tesla fan. Altså jeg syntes teknologien er bra men mekanisk og «finish»/lyddemping etc.  er ikke helt der i mine øyne. Er egentlig Cybertruck som ga meg «vil ha» følelsen. Den er reservert, og planen var at bruksbilen, en nå 6 år gammel eGolf skulle holde frem til da. Men nå har jeg i løpet av 3mnd hatt 2 reparasjoner på den og om det fortsetter sånn blir ventetiden lang.
Har også en Silverado pickup og kostnaden/arbeidet med å ha 2 i stedet for en bil forsvarer kanskje å kjøpe 1 litt dyrere bil i stedet.

eGolf har jeg kjørt 112.000km, jeg har hatt den på service 1 gang (30.000)km hvor møller fucka opp så mye at jeg var tilbake 2 ganger påfølgende uke men den ble aldri like bra som den hadde vært før dette besøket. I tillegg var prisen for service  dobbelt så høy som forespeilet ved kjøp av bilen. Så jeg har tatt resterende service selv og ikke hatt noen problemer med bilen før nå den siste tiden.

Hvordan er dette med en Tesla X? Hvor ofte er det service? Hva koster en service? Hvor stor sannsynlighet er det for at man må på verksted i løpet av bilens første 5 leveår? Hvilke komponenter pleier å gå i stykker og hva er prisnivået for reparasjoner etter garanti? Får man kjøpt deler slik at man kan reparere selv?


#11
e-Golf / Sv: Feil på ombordlader?
mandag 05. august 2019, klokken 14:59
Sitat fra: Marzo på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:42
De laderene som ikke fungerer, bruker du egen kabel eller har de fast kabel?
Egen kabel, og når det ikke fungerte prøvde jeg med lånt kabel. Ingen av de fungerte. Nå fungerer begge :) Feilen varte bare 2-3 dager og ble bra av seg selv. Håper det varer.
#12
e-Golf / Sv: Feil på ombordlader?
onsdag 24. juli 2019, klokken 09:20
Forsøkte å lade med type 2 igjen i går, og det fungerte fortsatt ikke. Prøvde 2 forskjellige ladebokser.
Nytt forsøk når jeg kom på jobb igjen i dag. Nå fungerte det å lade igjen.

Kan også tilføye at jeg dro bort til Møller bil litt etter at jeg skrev det første innlegget om dette problemet. De var som altid like hjelpsomme. Hadde aldri hørt om lignene problem. Og jeg kunne få en time allerede om en uke for å sjekke om det eventuelt var noen feilkoder registrert.
#13
e-Golf / Sv: Test av batterikapasitet - spleis?
mandag 22. juli 2019, klokken 13:42
Hvor i VCDS finner man dette ?

Sitat fra: ReneM på søndag 07. april 2019, klokken 13:45
Finn en person med VCDS. Jeg har gjort det flere gangen.

Jeg har laget en test som virker slik:
- kjør bilen (nesten helt tomt for strøm). Etterpå noteres batteriprosent fra HV batteri (den viser ca 7-10% når bilen sier at den er tomt)
- jeg noterer også total energi gjennom batterilader (den kan avleses i VCDS).
- etterpå fullades bilen. Når den er ferdig noterer jeg enig gjennom batterilader på nytt.
- til slutt avleser jeg batteriprosent på full batteri. (Ca 95%)

Med den data kan jeg beregne brutto kapasitet (det som gikk inn i bilen). Fordi jeg tar verdiene direkte fra styringsenheten er tap i ladeboks ikke relevant).

Nettokapasitet beregner jeg ved å bruke bruttokapasit og extrapolerer den inn i bufferen.

Det tar ca. 5 timer med en vanlig vegglader. Men bilen står Jo helt i ro og er avslått. Total tidsbruk er ca. 20 minutter.

Edit: sitat fra gammel post.

Sitat fra: ReneM på torsdag 04. mai 2017, klokken 14:13
Da er prosjektet i gang! Blir spennende å se resultatet senere i dag.

Har koblet til lader ved 0 km rekkevidde. Da hadde je kjørt 4,1 kilometer med skilpadde i dasboard. VCDS viste at det var nøyaktig 10,0% igjen av batteri (som sikkert er en buffer). Ladetid i Car-Net blir estimert til 4:50 minutter. Med full ladeeffekt tilsvarer det nøyaktig 16 kWh.





Da var bilen fulladet! Her er tallene:

Batteri% ved start: 9.6
Batteri kWh ved start: 8764,151

Batteri% ved slutt: 96
Batteri kWh ved slutt: 8778.969

Total ladet: 86,4% og 14,81 kWh

Tallene blir da følgende (etter 3,5 år og 55.000km):
Brukbar kapasitet: 15,0 kWh (89% av reklamert 16,8 kWh)
Total kapasitet: 17,2 kWh (91% av reklamert 18,7 kWh)

Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;) Regner derimot med at tapet flater seg ut. Tar en ny måling om ca. 1 år.

Konklusjon: 15 kWh ser ut til å være en normal verdi. 16,4 er ikke realistisk i det hele tatt. Så jeg tror at vi kan si at 90% etter 3 år er innenfor grensene, og at de som forventer 16,4 kWh må bytte bilen  :D




#14
e-Golf / Feil på ombordlader?
mandag 22. juli 2019, klokken 11:01
Har dukket opp et merkelig problem på bilen. Lader stort sett hver dag på jobb med Type 2 lader. Når jeg kom på jobb i dag fungerte det ikke. Ladeboks lyser rødt omtrent i det jeg stikker ledning inn i bilen. Før den kommer så langt at den låser fast pluggen.  Prøvde flere veggbokser med samme resultat. De litt eldre har et relee som begynner å klikke av og på.
Dro ned på Circle K for å se om jeg fikke noen feilmelding på hurtiglader der. Det gjorde jeg ikke, og den lader helt fint.  Dro tilbake på jobb og hadde samme problem. Lånte en annen Type 2 kabel.. Samme problem.
Men.. så prøvde jeg ladeklumpen som fulgte med bilen, og da lader den. Så ombordladeren er ikke helt død.
Noen som har vært borte i lignende?
#15
Byton / Sv: Byton GET-TOGETHER, JUNE 29th 2018
fredag 15. juni 2018, klokken 10:02
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 14. juni 2018, klokken 20:15
Jepp, har bekreftet invitasjon +1 til Ling Ling/ Byton 29.06
Jeg har fått QR kode og bekreftelse og hadde også meldt meg på med +1. Står ikke noe sted at bekreftelsen gjelder for +1. Står det hos deg ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA