Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amund

#316
Sitat fra: fonberg på tirsdag 11. november 2014, klokken 18:11
Det er betydelig forskjell på forbruket i 105 og 115!
Forresten, hva slags busser er det som feier forbi når du ligger i 105?

Sorry, redigeringsfeil der, tenkte 95, skrev 105. Uansett, den kalkulatoren er fin, har sett den men ikke studert den så nøye og opp mot 'real life'-situasjoner. Var ikke klar over at 115 km/t, mørkt, 10 grader og regn var absolutt verste kombinasjon. Nå er det bare å reise mer på tur, med bedre vær og litt lavere hastighet.
#317
Sitat fra: hgs på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:36
Nå krisemaksimerer du veldig også da. 300 km? Om du legger til grunn forbruket du hadde i regn og 115 km/t på motorvei OG at du bare kan lade til 90% har du jo rett, men premissene blir jo helt merkelige.

Har nå lest første post, og kommet fram til at noen få rapporterer samme teoretisk rekkevidde som meg, i samme hastighet, plussgrader og regn, som tydeligvis er aller verst tenkelige forhold rekkeviddemessig. Da er det lov å håpe at det blir mye bedre neste gang - men også greit å vite at det kan bli såpass dårlig, for planleggingen sin del. Skal også prøve 105 km/t i steden for 115, og se hvor mye det har å si. Hvis jeg er mann nok når bussene feier forbi meg...
#318
Sitat fra: fonberg på mandag 10. november 2014, klokken 13:08

Range charge er hvis du lader til 100%.

Lading over 90% anbefales bare å gjøre de gangene man trenger de siste 10%, og bilen bør ikke stå over lengre tid med SOC over 90%.

Der forsvant ytterligere 10% rekkevidde som ikke var nevnt noe sted da jeg kjøpte bilen... da er jeg nede på 300 km.

Jeg vet at 501 km var europeisk kjøresyklus-test-greier, og jeg vet at på en vanlig bil er de oppgitte tallene umulig å oppnå. Men der er det ingen deal-breaker, med mindre du har finregnet på hvor mye du skal kjøre og hvor mye du skal betale i drivstoff og ikke har en krone ekstra i budsjettet. I normale tilfeller stopper du og fyller når det trengs, og tenker aldri på det (annet enn på slutten av året, når du ser hvor mye penger som er sølt bort)

På elbil blir det litt annerledes, du kan ikke lade hvorsomhelst, og det tar lang tid. Derfor er rekkevidden MYE viktigere enn forbrukstall på en bensinbil. Her burde Tesla kanskje gitt litt annen og ærligere informasjon.

Siden dette er min første elbil var jeg ikke klar over hvor mye lavere faktisk rekkevidde er i forhold til oppgitt, og jeg regnet og regnet på 501 km og fant ut at jeg kunne kjøre alle steder jeg ville. Med 300 km kan jeg fortsatt kjøre nesten hvor jeg vil, det må planlegges litt mer. Misforstå meg rett, jeg elsker bilen, men blir samtidig litt irritert over at jeg bare har fått 60% av rekkevidden jeg ble forespeilet før kjøp. 60 prosent mann!!!
#319
Kjørte Oslo-Vestby(Garder)-Halden-Svinesund(Nordby)-Halden-Garder-Oslo i går. Totalt 301,4 km. Kjørte normalt til pent, kanskje litt fort for rekkeviddeoptimalisering - ca 115 på cruisecontrol på motorveien. Dette er min lengste tur hittil, og første range charge. Kjørte varmeapparatet på Range mode hjem igjen sikkerhets skyld.

Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km. Det er ganske langt fra 501 km rekkevidde som Tesla annonserte da jeg bestilte bilen. Hva må til for å klare 500? Eller 460 som de annonserer nå? Holder det å kjøre 105 km/t tro? Eller må man kjøre i 60 km/t og bo i Danmark?

Kjører på Nokian R (ikke R2), og det var til tider pøsregn - opplevde også min første skikkelige vannplaning på 15 år med lappen. 2 ganger! Trodde grove vinterdekk burde skyffle unna vannet ganske bra, men det greide de ikke.
#320
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problemfri bil
fredag 24. oktober 2014, klokken 22:49
8,1 k km
Har følgende problemer:
- Takluka knirker av og til. Åpne og lukke den så er den stille i 2 uker.
- Dashbordet knirker av og til. Gi det et klask så er det stille i 2 uker.
- En dråpe vann kommer inn vinduet til bakdøra når jeg kjører gjennom børstevask. Kanskje det er et hint om at jeg burde være mer glad i bilen enn å kjøre den i børstevask?
- Mistenker gal hjulstilling bak da den logrer som en glad labrador når jeg tråkker gassen i bånn. På den annen side, kanskje den bare er glad?
- Regnsensor'n er er litt shizofren, den kan finne på å kjøre pusserne på fullt når det er yr, eller gjøre absolutt null i tropisk monsun. Men 95% av tiden fungerer den som forventet.

De siste 2 punktene er ting jeg løpende vurderer å ta kontakt med Tesla om, men jeg er også usikker på om det er en for liten bagatell til at jeg kan kreve en fiks, og om jeg i det hele tatt gidder å være uten bilen i 1 dag på grunn av det. Jeg kommer til å vente leeeenge før jeg melder det inn i så fall.

Tok av GY 19" etter nærmere 8000 km, og det er ikke synlig slitasje. Og jeg har kjørt det remmer og tøy kan holde med jevne mellomrom.

Ting som at mobilen slår inn på stereo'n ser jeg ikke på som et problem, det samme skjer i stua hvis jeg putter telefonen under forsterker'n.

Har ikke mistet 3g i bilen mer enn i korte perioder pga dekning, men har mistet kontakt fra appen. Som regel kommer det tilbake hvis jeg lar vær å stresse, har rebootet kanskje 3-4 ganger på 3 mnd som 'last resort'. Min teori er at de fleste tilfellene så er det tesla's servere som er nede eller telefonappen som henger, og ikke bilen. Irriterende de få gangene det skjer ja, men det er ikke et problem med selve bilen.

Har kun vært inne hos Tesla for én ting, da jeg fikk den var viskerbladene typ utslitt, la igjen striper med vann på vinduet. Stakk innom, fikk nye. Så per hELGenens definisjon er vel det det problemet jeg har hatt med bilen hittil, som jeg faktisk har vært hos Tesla for å fikse. Krysser finga for at det som er, det er, og blir kanskje fikset på første service om en 2-3 år hvis jeg gidder å skrive det ned.  :)
#321
Leste litt om 6.0 på Teslas eget forum, mens jeg ventet spent på at min skulle få oppgraderingen. Der var det en fyr som sa at bilen hans (P85) begynte å spinne vilt på tørr asfalt etter 6.0. Han mente også at han hadde god peiling på dette da han hadde kjørt dragracing og bygd og justert biler for det i mange år. Mange stemte i og var enig.

Leste mer, cruise control var endret.

Jo mer jeg leste jo mer mente folk at ALT med bilen var forskjellig.

Jeg har ikke merka noenting med min. Jo kanskje 'creep' har blitt litt rarere. Virker som den nå bråstopper (sakte fart i kø) hvis du er nær bremsen, mener det kunne finjusteres som på en automat før. MEN jeg tipper dette er rein placebo, akkurat som alle de andre forslagene som dukker opp, denne tråden inkludert.

Sånn generelt, er det vanlig at de er inne og endrer ting som dette i software updates, når det ikke står annet enn designet på speedometeret og kalender og kart i changeloggen?

Enig med hr. Newbie i én ting, håper vi får en 'sport' og til og med 'insane' mode, hvor 'insane' skrur ESP 100% av og man har direkte kontroll på pådraget, i steden for en ganske så sein ramp-up som er i dag.
#322
Model S 2013 - 2022 / Sv: AWD Tesla Model S neste år?
fredag 17. oktober 2014, klokken 18:29
Sitat fra: darthy001 på fredag 17. oktober 2014, klokken 14:38
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. oktober 2014, klokken 14:14
Men faktum er at mange kjøpte bilen etter grunnlig research og på info gitt av tesla representanter.

Kjøper folk virkelig biler i denne prisklassen basert på muntlige lovnader fra _bilselgere_? historisk sett er det vel bare eiendomsmeglere som har dårligere rykte enn bilselgere.

Skriftlig dokumentasjon er det eneste som teller i den store verden. "han sa ditt" og "han sa datt" hadde i hvert fall aldri jeg brukt som basis for ett kjøp av bil til over en halv million....

Hva baserer du dine bilkjøp på? Forumtråder?
#323
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Uorginale felger - passer dårlig
fredag 17. oktober 2014, klokken 18:25
Sitat fra: Car-El på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:58
;D

@tdithomas

Godt forslag! NEI! Prøv igjen med et forslag som ikke er livsfarlig.

Livsfarlig å polere hodet til en skrue som KUN er der for å holde fast bremseskiva når du tar av hjulet? Mange / de fleste biler har helt løse bremseskiver, som henger og dingler når du tar av hjulet. Felgen og hjulboltene holder skiva fast når hjulet er på.

Jeg ville tatt et stort bor, litt større enn hodet på skruen, og borret bittelitt i felgen der skruen treffer. Eller, hvis det er snakk om under 1mm, slipt huet på torx-skruen så det er flush med skiva.
#324
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 23:10
Kan ikke bare hende, men hele bremsesystemet er oppdatert, samt hele styresystemet ink rattstamme.
Så de nye understellene utstilt (P60/85D og P85D), de har nok innsett at dette ikke lar seg løse bare med sensorer, siden det gamle bremse og styrestystemet rett og slett var alt for tregt.

Så hovedgrunne til at jeg ikke tror at det kommer noe enkel oppdatering bare med kamera og noen sensorer for en halvhjertet løsning, er at det rett og slett ikke blir godt nok.
Tesla leverer ikke nesten godt nok, da lar de heller være.

Poenget mitt var at en servo som ikke er lagd for å styres fra en CPU ikke kan styres fra en CPU. Samme gjelder bremsesystemet, selv om ESP'n klarer å bremse forhjulene, men det fungerer kanskje ikke på alle 4? Uansett hadde det blitt en helt egen softwarepakke inkl testing, advokater, EU-test osv som KUN gjelder noen få som har 'blanda bil' (dvs gammelt bremse/styresystem).

En ting du tenkte på, som ikke jeg tenkte på var at et sånt system, med skiltgjenkjenning, radar osv vil helt sikkert trenge rå prosessorkraft, som bilen sikkert ikke hadde fra før.
#325
Har dere glemt at bremsesystemet er annerledes? Elektrohydraulisk mot vakuumhydraulisk. Dette ble nevnt i presentasjonen.

Ja det KAN hende det bare er forskjell på masterpumpe/bremsekraftforsterker/bremsefordelingsenhet/abs-modul/vakuumopplegg/vakuumpume/pedal/innfestningr/elektronikk/abs-pumpe/ledningsnett/CPU OG software, men likevel, det kan også hende det er forskjell på calippere, skiver, og garantert på bremserør rundt omkring på bilen.

I tillegg er det sannsynligvis forskjell på servo, og dermed kanskje rattstamme, kanskje tannstang, kanskje elektronikk/kabling/cpu/software til denne også.

Da blir en radar, et kamera, 16 ultralyder, ledningsnett, software og hjerne til sammenligning som en promp i en eksosbil  :)
#326
Sitat fra: sn0le på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:02
Det som er en av begrensningene ifølge han er kapasiteten til kjølingssystemet.
Vi vet jo at ved svært frisk kjøring så får man en effektbegrensning på morropedalen.
Og i vognkortet står det vel 69kW/94hk som er maks kontinuerlig belastning.
Overopphetede batteripakke betyr i verste fall skikkelig havari.

Skjønner ikke denne problemstillingen. Som du sier selv så begrenses effektuttaket om det blir varmt. Hvordan kan det ende med havari da?

Til og med jeepen min fra 2003 hadde elektronikk som reduserte effekten i motoren hvis girkassa ble for varm. Dette årner seg sjøl.


På den annen side, for å typegodkjenne hengervekt i EU er det en rekke tester, bl.a. på bremser, som skal tåle oppbremsing med full last x antall ganger innenfor x antall minutter. Samme med igangsetting, bilen skal klare å dra lasset opp i x km/t x ganger på x minutter. Så det kan hende det er her det skjærer seg.

På den annen (tredje?) side, alle amerikanske SUV'er har siden tidenes morgen hatt en 'towing package' option, som gjerne er montert om bilen blir levert ny med hengerfeste. Det betyr som regel større radiator, kraftigere kjølevifte og større oljekjøler til automatkassa. Kan ikke være umulig å få til det samme på tesla'n, problemet ligger vel helst i at Musk & Co ikke har tenkt på at noen vil dra henger med en sportsbil. Forståelig nok.

Men JEG vil. Minst 2,5 tonn! Kommer vel ikke langt før batteriet er tomt, men jeg skal ikke alltid så langt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA