Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amund

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
tirsdag 12. desember 2017, klokken 15:31
Interessant!

Viser % og range 0 samtidig?

Uansett er den nye SOC kanskje ikke så dum, siden den viser det samme som displayene i bilen.
'Usable remaining' og 'usable fullpack' vil om jeg forstår riktig også vise 0 samtidig med 0% og 0 range.

Så det er kanskje nyttige målinger å ha tilgjengelig - ved siden av de 'gamle' målingene - men de skulle hatt en mer forklarende tittel?


Grunnen til at jeg begynte å stresse med dette var jo at jeg ikke vil at folk kjører tom for strøm og får fullt stopp, fordi appen viser at det er mer strøm igjen.

I motsatt fall får jeg sinte eiere (ahem Lynet  ;)) som føler seg ENDA mer snytt på batterikapasitet enn de var før  :)

Tror jeg skal prøve å beholde alle målingene, men de må forklares bedre - forslag til navngivning mottas med takk.
Tenker også å gjeninnføre socUI og socMIN fra wk057 - bare fordi det er 'legacy' målinger, og er vel også en av de som vises i TM Spy vil jeg tro - pluss evt annen canbus PC-software.
#17
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
tirsdag 12. desember 2017, klokken 08:38
Sitat fra: Lynet på søndag 26. november 2017, klokken 15:40
Ser det er kommet nye data i ny versjon. Usable remaining gjorde plutselig batteripakken litt mindre. Trodde egentlig at den som var nominell var den du kunne bruke. Er ikke en ny 85-pakke på ca 82kWh brutto - 4kWh buffer = 78kWh. Min kom plutselig med 72kWh usable.

Lynet, du har helt rett. Min siste SOC-beregning er på jordet. Har regnet og kommet til at min nye SOC-beregning vil ende på -5% hvis nominalRemaining går til 0.

Det betyr imidlertid at % som vises i bilen også er like sprø, da den matcher min det jeg har testet. Enten må den knekke over til en annen kurve lenger ned på skalaen enn jeg har testet, ellers må bilen vise 0% ved 4 kwh remaining.

Har noen prøvd å kjøre tomt med canbus, og kan fortelle meg hva som skjer? Går til 0% og stopper der, så kan man bruke 4 kwh til? Eller shutter bilen ned på 4 kwh remaining, i så fall er min SOC-beregning ikke så verst, eller ihvertfall lik det bilen viser i displayet.

Jeg går ut fra at ved 100% er nominalRemaining = nominalFullPack ?

Har noen også sett hva som skjer med de gamle socUI og socMIN fra WK057, de ser ut til å ha hver sin skala de og / ikke treffe 0 samtidig.

Lurer også på om range (km) og % viser 0 samtidig?

Det aller beste hadde vært om noen har en raw eller csv-logg av disse verdiene nær 0% SOC!
#18
Model S 2013 - 2022 / Sv: Refferralgave Signature Wall Connector
mandag 04. desember 2017, klokken 12:01
Noen som vet hva de gir? Den ser fin ut på bilde, og det er informasjonen man får liksom.

Gir den 32A/3-fas = 22kw på gammel bil med dobbeltlader?
Hva gir den på 220V 3-fas nett? 32A 1-fas / 7kw sannsynligvis?

#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
mandag 27. november 2017, klokken 21:34
Sitat fra: Lynet på søndag 26. november 2017, klokken 22:42
Er dette noe bilen oppgir eller er det programmet som tar nominell - 4kWh?

Dette er et nytt estimat i Scan My Tesla. Jeg har en teori om at bilen stopper når det er 4kwh Nominal Remaining. Dette fordi buffer = 4 kwh, og fordi dette er eneste måte jeg klarer å regne ut en SOC % som stemmer med det som står i displayet.

Bilen rapporterer 2 forskjellige SOC, ingen stemmer med displayet i bilen.
Jeg eksperimenterte litt og kom til at denne formelen ser ut til å matche %-displayet:

soc = (nominalRemaining - buffer) / (nominalFullPackEnergy - buffer) * 100.0

og

("Usable full pack", "kWh", "br", (bytes) => (nominalFullPackEnergy-buffer));
("Usable remaining", "kWh", "br", (bytes) => (nominalRemaining-buffer));


Teorien er da at usable remaining skal bli 0 samtidig som %-displayet i bilen sier 0%.
Jeg sover dårlig om natta hvis alle målinger i appen sier at man har 4 kwh mer å gå på når bilen sier 0! Så jeg håper at dette gir en bedre indikasjon, og håper at noen tør å teste :)


PS. Har ikke fjernet noen av de gamle målingene (kun de 2 SOC-målingene som ER feil), så det er opp til hver enkelt hvilke man vil se på :)

Målet med dette er å fjerne misvisende og forvirrende informasjon, sånn at det appen viser er mest mulig selvforklarende og forståelig.
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
søndag 26. november 2017, klokken 20:34
Usable = nominal - buffer

Dette er fortsatt på eksperiment-stadiet, men jeg tror det er mer riktig for hvor 0 ligger. Correct me if I'm wrong, jeg har aldri turt å kjøre så tom! Muffinman har vel målt en del batterier, kanskje han kan komme med noen innspill her?
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Noen som har montert Brink hengerfeste selv?
onsdag 08. november 2017, klokken 18:48
Det står ikke noe sted om biler har lov til å trekke henger eller ikke, det står 0 kg maks hengervekt. Så blir du stoppa med henger, har du for tung henger. Og hva er straffen for det? Bot? Sette igjen henger'n? Lurer på hva svaret egentlig er.
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Noen som har montert Brink hengerfeste selv?
tirsdag 07. november 2017, klokken 07:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. november 2017, klokken 14:19
Ok, regner med det ikke er snakk om noen elektriske ledninger da? Uansett høres det bra ut hvis en kan gjøre det så kjapt.
Vil være fornøyd om jeg klarer det i løpet av en søndag :-)

Stemmer, jeg droppa ledningsnett, da det jo ikke er lov å trekke henger med uansett...
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Noen som har montert Brink hengerfeste selv?
søndag 05. november 2017, klokken 12:46
Jeg har gjort det. Tenker vi brukte 2-3 timer, med god hjelp fra en kompis. Det er mange knotete plastklips, som på alle nye biler. Må også bruke vippesag for å lage hull i fangern.
#24
Model S 2013 - 2022 / Sv: Battericeller avlest med canbus
onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:16
Du kan ihvertfall være helt trygg på at det ikke er 5 volt i den cella, for da hadde den brent opp for lenge siden :) Pust rolig ut, så tar vi det som en bug / feil avlesning på Scan My Tesla  :) Litt pussig at TM Spy også viser samme feil.

Er det noen som vet hvor mange cellegrupper denne bilen EGENTLIG har? 83? Eller 84?
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Battericeller avlest med canbus
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 21:27
Kan si at jeg ikke har testet eller fått noen tilbakemeldinger på om Scan My Tesla leser dette riktig på 60 og 70/75-biler, så det er stor fare for at 'oppskriften' jeg har funnet på nettet (som sikkert også brukes på TM Spy) blir feil på biler med mindre batteri. Særlig hvis det er den aller siste cella. Send meg gjerne et screenshot og en raw log, så kan jeg se om jeg blir klok på det.

Mvh Amund
Utvikler av Scan My Tesla
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Frustrasjonen koker over.
lørdag 16. september 2017, klokken 07:40
Det som lukter forbrukerrådet er de som kjøper den bilen og finner ut at den IKKE gjør 0-100 på 4,6 sekunder. Men det er det jo ikke sikkert eiern oppdager da...
#28
Model 3 / Sv: Model 3 vs Model S - Kjøpe eller ikke kjøpe
onsdag 09. august 2017, klokken 20:29
Sitat fra: DrNox på onsdag 09. august 2017, klokken 20:01
...
Tesla sier, "fritt oversatt" ;)  Betal oss 40k så skal du slippe å trykke på pedallene og betaler du oss 25k til, så skal du slippe å holde på rattet ::) :-\ Jeg vil faktisk ha bilen for å kjøre den selv!

Nei, du har forskjøvet ett hakk:

Betal oss 40k, så slipper du å tråkke på pedalene og må ta på rattet en gang i blant for å vise at du ikke er død.
Betal oss 25k til, så kan du være hjemme mens bilen er på tur  8)
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: S må oppdateres snart!
tirsdag 08. august 2017, klokken 18:39
Kanskje det blir nytt dashbord med liggende skjerm? Mer praktisk å se film på når bilen uansett skal kjøre selv  :) Og gir også mye mening mtp UI og layout, å ha samme format i alle bilene vil jeg tro.

Model 3 sitt varme/AC-opplegg virker jo også nytt og kult, det burde vel komme på S og X etterhvert, hva tror dere?

Eneste som mangler nå er ratt som kan brettes opp eller vekk  8)
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
lørdag 05. august 2017, klokken 09:54
Men uansett regnestykker - prøv, det er gøy! Ganske utrolig hvor bra denne bilen triller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA