Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - amund

#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
onsdag 08. mai 2019, klokken 13:14
Sitat fra: JLie på mandag 06. mai 2019, klokken 21:03
Et nytt adapter gjorde susen! Nå får jeg lest ut tallene, og da har jeg et spørsmål som jeg ikke helt har klart å finne et konkret svar på etter noen søk her på forumet:

Hvor nøyaktig er verdiene for nominell og "usable full pack"capacity? Er det noen feilmargin på dem? Bilen (90d, 2016) holdes stort sett mellom 40% og 70%. Har dette noe å si for disse verdiene? Var litt skuffende å se bare 73,9kwh på usable...

Usable er en mye utregning jeg har funnet på i appen, den regner bare 'Nominal' minus 'buffer'. Det var et forsøk fra min side å ikke få folk til å kjøre til 'nominal remaining' = 0... for bilen skrur seg av før det. Men usikkert hvor lenge før. 'Usable' stemmer litt mer med prosenten som vises i bilen, ift når du får 0%.

Hvis du aldri har ladet til 100%, og aldri vært lavere enn 40% kan det hjelpe å gjøre det en gang i blant, for at BMS skal lære seg å bli kjent med batteriet igjen.

-18000 på AC charge.. det ser ut som en bug i appen min. Har du mulighet til å recorde en 'Raw log' fra den tabben, og sende til meg? Så skal jeg se om jeg kan fikse det.

Edit: Så ikke at det var en hel side til med svar her, ikke meningen å overkjøre svarene til GOS og McMuffin.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
søndag 05. mai 2019, klokken 13:44
Sitat fra: JLie på onsdag 01. mai 2019, klokken 14:33
Hei, jeg leker meg med Scan my Tesla appen, eller, jeg prøver i hvert fall.

Har kjøpt overgangskabel, obd2-adapter som har elm327-standard og selvfølgelig appen. Men jeg får ikke dataene til å gi mening. Odometer oppgis å være 288783km når bilen min kun har gått 44000. Jeg får også opp 0 i DC-charge, når jeg vet at bilen har vært superladet flere ganger.

Hjelp! Hva er det ikke forstår?

Du forstår ikke det samme som jeg, dvs jeg forstår ingenting!  :o Har 3 forslag:
1. Du har valgt Model 3 i steden for S (eller motsatt, altså feil bil ift hva du har)
2. Kabelen din er koblet til feil buss
3. OBD2-adapteret ditt er koko og gir korrupte data.

Send meg gjerne også en Raw log, så kanskje jeg blir litt klokere på hva som foregår.
#4
Gjelder dette flere alamer i samme software? Jeg har den versjonen, fikk beskjed om at batteriet i nøkkelen må byttes. Fikk nytt batteri hos tesla og byttet det, men meldingen blir ikke borte.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
lørdag 21. juli 2018, klokken 20:16
Scan My Tesla v.1.5.0 er ute. Dette er en aldri så liten revolusjon, av følgende årsaker:
- Det meste av kjøle- og varmesystemet har nå avlesninger. Pådrag på batteri- og powertrain pumper, ventiler, radiator, parallel/series-ventil, pådrag og temperatur på batterivarmer, PTC air heater etc. Dette sammen med 'battery inlet' og 'powertrain inlet'-temperaturer fra forrige versjon begynner å bli interessant!
- BMS 'heat map'
- Canbus dump
- Recording-knapp, med Auto record on startup

#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
lørdag 21. juli 2018, klokken 11:14
Sitat fra: GOS på søndag 15. juli 2018, klokken 12:28

Har nerdet litt i helga og gått igjennom gamle data både i form av CanBus screenshots, logger og bilder fra hva bilen viser.

I alle tilfeller så viser bilens % mindre rest-kapasitet enn alle variantene som rapporteres fra CanBus, e.g SOC, SOCMin og SOCUI. SOC er nærmest det bilen viser, mens SOCUI synes å være nærmest forholdet mellom Nominell Full og Nominell Remaining. SOCMin kan synes å stemme noenlunde dersom en tar hensyn til de 4 kwh i brick protection (I.e. legger til disse både på Nominell Full og Nominell Remaining). I området 40 - 70% så rapporterer bilen typisk 2.6 - 3.2% lavere enn CanBus viser på SOCUI. Når min bil viser 0 tkm igjen så har den typisk reelt 4.6% igjen, eller 3.6 kwh i rest (+ 4 kwh brick protection).

Det ser også ut til å være en trend at bilen reelt sett forbruker 1.5% mer enn det som bilen rapporterer som forbruk på turene. Dette "overforbruket" synes å være høyere ved hard kjøring og lavere ved fin kjøring. Mistenker dette skyldes at bilen rapporterer forbruk på det som går ut av batteriet, mens jeg fra CanBus har sett på forskjell i Nominell Remaning før og etter turen. Jeg antar forskjellen skyldes indre tap i batteriet. Skal sjekke dette nøyere på senere tur. (September)

Har generert en kurve som viser hva bilen underrapporterer på forskjellige nivåer i forhold til hva bilen rapporterer som % SOC. Da TeslaScan i starten ikke rapporterte SOC, kun SOCUI og SOCMin, så vil dette føre til noe feil grafen. (Jeg kan justere for det basert på nyere data, men har ikke giddet å gjøre det så langt. Skal prøve å gjøre en nøye sjekk / måling på en tur retur Oslo i September)

Kan vi da konkludere med at dagens SOC i appen er ganske riktig, ift hva bilens displayer sier i %? Det var ihvertfall målet med denne.

Jeg er også veldig spent på hvordan mine 'usable remaining'-estimater stemmer med virkeligheten, hvis de er bare tull fjerner jeg dem, har fått ganske mye pepper for dem allerede :) Målet med denne var at jeg ikke vil at folk kjører til bilen dauer, fordi appen ('nominal remaining') sier det er mer strøm igjen.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
tirsdag 08. mai 2018, klokken 23:20
Sitat fra: amund på tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:18
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:17
Nei, det dukker opp noen som blir stående umiddelbart og så kommer det ikke opp flere. Har ventet et sted mellom 30-60 sekunder før jeg restartet appen, og da kom alt opp som forventet ganske kjapt.

Dette var merkelig. Flott hvis du greier å ta et skjermopptak/videoklipp og sende meg på PM.

Raw log kan også gjøre susen, så raskt du greier etter å ha startet appen.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:18
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:17
Nei, det dukker opp noen som blir stående umiddelbart og så kommer det ikke opp flere. Har ventet et sted mellom 30-60 sekunder før jeg restartet appen, og da kom alt opp som forventet ganske kjapt.

Dette var merkelig. Flott hvis du greier å ta et skjermopptak/videoklipp og sende meg på PM.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
tirsdag 08. mai 2018, klokken 22:12
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 21:09
Må være lite i størrelse pga plassering, enkelt å sette opp og billig. Spørs om det beste alternativet er en telefon som du skriver. Blir vel ikke så elegant eller diskret å montere, og må fjernes fra syne hver gang man går fra bilen. Drømmer om noe lite og kompakt som er lite iøyenfallende.

Ser forresten noe litt snodig med nyeste versjon. Om appen startes i BMS-fanen og man bytter til battery eller all lastes svært få av linjene. De innholdsrike fanene blir komplette bare når appen startes rett i dem. Dvs, står jeg i BMS og vil se på battery må jeg bytte til battery og restarte appen. Det var ikke slik på forrige versjon.

Jeg har lekt en del med Raspberry Pi, det finnes små søte LCD-skjermer med bra oppløsning, og matchende hus. Men, de mangler som regel touch, er et helvete å få satt opp til å virke i Linux, og teknisk helt umulig å få til på Windows IOT og Android. Eneste jeg har skjønt skal fungere med Android og Windows er den offisielle Raspberry-skjermen, men den er jo 7" og da ender du egentlig opp med et klumpete og dyrt tablet, med veldig begrenset OS.

Jeg har oppdaget en bug med 'gauges'ene i siste versjon, som gjør at når du bytter fra en tab med linjevisning (f.eks. Battery) og til en med gauges (f.eks. Temps), tar det litt tid før gaugene blir 'blåst opp', så det blir litt kaos på skermen inntil alle verdiene har kommet inn. Kommer en fix snart, men håper det er dette du ser og ikke noe mer alvorlig, ordner det seg etter noen sekunder om verdiene kommer inn?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
tirsdag 08. mai 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 08. mai 2018, klokken 19:29
Kunne tenkt meg en liten android-enhet for å permanent vise utvalgte data ved kjøring. Trenger vel egentlig bare os og bt. Finnes det noe slik uten at det defineres som mobil eller nettbrett?

Raspberry pi 3 kan kjøre en form for Android... men det er ikke straight forward, du må ha original-touch-skjermen, og jeg er usikker på om det funker med Scan My Tesla, særlig med parring av bluteooth osv. Har kjørt demo-versjonen på den og det funker iallefall. Har en plan om at dette skal støttes i framtida, om det ikke fungerer rett ut av esken, mulig jeg må programmere inn noe UI for pairing.

Ville foreslå en billig telefon av noe slag, du behøver jo ikke putte i simkort. Nettbrett fåes jo også nedi en 1000-lapp.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
mandag 16. april 2018, klokken 15:50
Hei Lynet,

jeg har visst ikke fulgt med her på en stund. Har du fått det til? Hvis ikke, kontakt meg på PM eller mail, så finner vi ut av det.


Spjeldmotorene rapporteres, dog er skalaen ikke finpusset enda. Altså 'Louver 1-6' er spjeldmotorer, men skalaen er cirka 10-250, har ikke kommet lengre enn det (kan sikkert skalere dem som 0-100%)
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
lørdag 24. februar 2018, klokken 07:22
Sitat fra: bjornb på lørdag 17. februar 2018, klokken 08:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:11
Kult at man nå kan se spenningen over hver enkelt dellader i appen. Kjekt til feilsøking det  :+1:

Jeg fant ikke dette, under 'battery' delen mens en lader?

Jeg skjønte heller ikke hva Muffinman sikter til her ?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilen sklir avgårde i PARK
onsdag 07. februar 2018, klokken 14:05
Sitat fra: cairnz på mandag 05. februar 2018, klokken 19:29
Hvis du parkerer inntil fortauskant eller annen kant, så kan du vri hjulet slik at det går i kanten. Da bør du ikke skli.

En ting som slo meg i dag morges da bilen seilte av gårde langs veggen på jobben, var at teslaen har vel ingen rattlås heller? Så selv om du vrir hjulene for å sikte på noe billig før du parkerer er det ikke godt å si hvor den havner  :)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fw 2018.4
fredag 02. februar 2018, klokken 09:27
Oj, det er noe jeg har ønsket meg, men aldri trodde jeg kom til å få! Har følelsen av at Norge er eneste land i verden som måler dekk i PSI men alt annet i metrisk, så her trodde jeg vi var stuck med miles eller km.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Scan My Tesla: CANBUS Android-app
torsdag 14. desember 2017, klokken 20:15
Takker og bukker.

Da forstår jeg det som 'nye' SOC-visningen i appen stemmer med displayene i bilen. Når disse viser 0% (og 0 km) er det fortsatt noe igjen (cirka 4 kwt?)

De nye målingene 'Usable full' og 'Usable remaining' vil da vise 0 samtidig med 0%, og har sånn sett en verdi. Utfordringen er hva skal de kalles?

socMin og socUI skjønner jeg derimot ikke hva viser. Regnet ut at socUI vil gi 3,47 kwh ved 0% display, på min bil som har ca 75,5 kwh Nominal full pack. SocMIN ser da rimelig ubrukelig ut... ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA