Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ZerOmancer

#31
Personlig ønsker jeg mindre av både byråkrati, EU-vogntog og penger opp i ræven til q-free & co.
Det vil si:

-På drivstoff, kun miljøgebyr og mva, uansett bruk. (det har vi vel, allerede og vel så det..)

-På veibruk, en veiavgift differensiert etter kjøretøygruppe  X kjørelengde. Utlendinger kan kjøpe oblat for kjøretygruppe X tid.  (Har en motorsykkel som fikk null km i år. Dyrt, men det hadde vært forjævlig å måtte kvitte seg med den..)

-Bompenger, kun brukt til å begrense kø og miljøbelastning i bykjerner o.l. (Pris differensiert etter kjøretøygruppe og tidspunkt)

-Men hører noen på meg? Neeeida.. ;D
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Opphold i elbil under lading
torsdag 23. oktober 2014, klokken 10:11
I de nå pensjonerte Kobben-klasse ubåtene måtte til tider motoren brukes til sengeplass. Da lå man direkte oppå en 1200 hesters DC-motor. Ingen for meg kjente bivirkninger utover urolige og bisarre drømmer.. ;D

Ellers går jeg også og vasser i masse AC-magnetfelt dagen lang, stort sett uten å ha blitt så veldig plaget av det. Livsgnisten og sædkvaliteten er tipp topp! :D
#33
Før sommeren hadde jeg tenkt å oppdtatere denne tråden med utskifting av diskanthøytalerene i i dashbordet...men så begikk telefonen selvmord og tok alle bildene med seg i dragsuget... >:(

Men for de som måtte lure er det en ganske kurrant sak å skifte hele frontsettet når man først er i gang. Tekstbasert oppsummering følger:

Jeg hadde liggende et 2-veis høytalersett med eksternt delefilter fra en gammel bil. Type MBQuart Reference ettelerannet. -Det fine var at det fulgte med et vell av monteringsdetaljer som forskjellige ringer, skruer klips og griller, og at mellomtonene er rimelig kompakte. -Litt mindre fint at delefilterene er direkte anti-kompakte. (på størrelse med et lite smykkeskrin.. :o)

For å komme til diskantene må man begynne med å løsne dekslene over A-stolpene og jobbe seg fremover med skralle og skrujern til man får av det svarte dekselet helt fremme ved frontruten.

De gamle diskantene står på noen plastbraketter festet med to skruer. Høytalerledningene  er koblet med en liten plastplugg, så de kan bare plugges ut og legges til siden. (De gamle diskantene er utstyrt med et fastmontert delefilter, så de gamle ledningene kommer antakelig rett fra radioen)

Det lot seg fint gjøre å feste mine nye diskanter i de orginale plastbrakettene etter en ørliten finpuss med en fil. (det går fremdeles an å sette tilbake de orginale)
Nye høytalerledninger festet jeg bak dashbordet og slapp ned i fotbrønnen.

Mellomtonene i dørene festet jeg som folk flest med en hjemmelaget baffel i tre, men de gamle høyttalerledningene fikk ligge i fred. Jeg trakk nye ledninger igjennom "gummsnolken" mellom dør og fotbrønn og plasserte delefilterene i ledige hulrom over fotbrønnene. -Da blir det lettere å koble de til ekstern forsterker i fremtiden.

For å få forbindelse mellom radio og delefilter tok jeg rett og slett og fant igjen høytalerledningene fra dørene inne i de spagettiklysene som kommer ut fra de nevnte "gummisnolkene" og loddet meg innpå med noen tamper høytalerledning.

Dermed er det orginale nogelunde uberørt og den gamle fisne lyden kan gjennoprettes ved behov.. ;D
#34
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Taklampen
torsdag 23. oktober 2014, klokken 09:16
Den var stilig, men det ser nå ut som om sokkelen er for en vanlig 12V "rørpære"?

A la denne: http://www.clasohlson.com/no/Osram%20bilpærer/Pr363734000

#35
60?
Om vinteren starter vi ofte turen med en gjettimert rekkevidde på noenogførti km.  ;D
Men helt uten panikk, fordi det første er det fullstendig missvisende, og for det andre var så lav rekkevidde med i beregningene før bilkjøpet.

Men du som det hadde gjordt seg med skikkelig forvarming for det om. -For ikke å snakke om skikkelig varme på "langturene"..
#36
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. august 2014, klokken 17:01
Du fikk bilen gratis og betalte bare avgifter?
(http://www.smartepenger.no/faktabank/bilokonomi/354-engangsavgifter-pa-bil)
Thomas

Ja, det var akkurat det jeg mente, den tok du på kornet!  ;D

-Og siden 0 +100% blir et ganske lite beløp, burde jeg holde meg for god til å klage egentlig.. ;D
#37
Sitat fra: Sigurd på onsdag 27. august 2014, klokken 13:36
Effektavgiften gjør forhåpentligvis at det blir solgt færre biler med høy effekt, som utvilsomt også vil gi færre dødsulykker.

Effektavgiften gjør ihvertfall at det blir solgt mindre biler med moderat effekt. Når jeg er ute og ferdes på vestlandsveiene opplever jeg svært få biler som klarer å holde tempoet i oppoverbakkene, og køene hoper seg opp bak syklister og trailere når man ikke kan foreta trygg forbikjøring. >:(

Når jeg kjøpte bensinbilen betalte jeg omtrentlig 100% i avgift. Og det er ikke snakk om en "morderisk" sportsbil, men en kompakt sedan på 1,2 tonn med 150hk. Jeg klarer ikke å se på noen måte at det skal henge på greip, det er helt sprøtt!
#38
Zoe / Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!
onsdag 27. august 2014, klokken 11:24
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 24. august 2014, klokken 12:05
Aldri hørt om noen oppgradering fra IT til 400 TN.

Har du noen eksempler på steder det har blitt gjort?

Sett i lys av kapasitetsøkningen synes jeg fortsatt det er billig.

Skal man øke kapasiteten i et IT nett må man jo bytte kabler uansett.

Typisk gjordt der rurale strøk blir urbanisert, med massiv utbygging av nye rekkehus og blokker, der de gamle husene blir stående strødd tilfeldig innimellom allt det nye og det gamle luftledningsnettet uansett må rives pga byggingen. Da gir det ikke store merkostnadden å bygge om noen få gamle hus til TN og evt sette opp en 230/400V trafo for de få kundene som som har for kompleks installasjon.

I andre tilfeller der forholdet mellom nye og gamle kunder er jevnere, eller det er industrikunder e.l blir oppgradering gjordt ved å bygge flere Nettstasjoner, ikke å bytte ut kabler. Det blir som regel brukt største praktiske kvadrat som standard uansett, siden det er arbeidet som koster, ikke kabelen.. ;)


#39
Zoe / Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!
onsdag 27. august 2014, klokken 11:07
Alle målere skal bli "smarte", enten nettselskap vil eller ikke, forhåpentligvis i løpet av dette tiåret, men foreløpig har bransjen ikke blitt enig om en standard på hvor smarte de skal være, hvordan de skal kommunisere hvor store de kan være osv..

-Småkraftverk leverer stort sett til høyspentnettet, evt oppgraderinger der påvirker ikke lavspentnettet.

-De som vil produsere hjemme, med solceller e.l får installert nye målere og blir "plusskunder". Dette påvirker heller ikke oppgraderinger av lavpentnettet i nabolaget. (men kansje om hele nabolaget begynner å produsere..)
#40
Elbiler i media / Sv: Elbiler er skadelig for miljøet
onsdag 27. august 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Rio på tirsdag 26. august 2014, klokken 01:31
Han tar feil der også - elektrifiseringen er et klimatiltak:

http://www.tu.no/petroleum/2014/06/13/her-er-regnestykket-som-viser-at-elektrifisering-er-et-klimatiltak

Se der. Man kan lære så lenge man har lever... :D

Dog:
Ikke at jeg skal påberope meg noen ekspertise, men så vidt jeg kan lese i artikkelen påståes det at:

-Nye plattformer som bygges i dag vil bruke turbinteknologi fra 70-80 tallet, mens det på land bare brukes nyeste teknologi?
-I et bolig- og prosessanlegg plassert i Nordsjøen er det begrenset varmebehov, mens man i Europa kan få omsettning for fjernvarme året rundt?

Jeg bare ..AHA!..men så..ØH?.. ;D
#41
Elbiler i media / Sv: Elbiler er skadelig for miljøet
søndag 24. august 2014, klokken 23:26
Hva er det å dokumentere? Alle vet jo at mangfoldige kvadratkilometer med verdifult jordbruksland har blitt vandalisert for å gi plass til elektriske bybiler med tosifret mils rekkevidde. Logikken er jo slående.. ;D

For øvrig har han noen poenger. Det er tullete å fylle mat på bensintanken, å la langreist vannkraft erstatte gass som uansett skal brennes er sinnsvakt energisløsende, å stoppe oljeproduksjonen ville nok gi redusert forbruk på sikt, å nekte cruisebåter anløp ville gitt mindre sot i luften, osv..


..Og folk ville ikke finne seg i å bli henvist til å sitte hjemme og runke i  mørket, og ikke foreta større reiser enn å ta trikken til jobben.. ;)
#42
Zoe / Sv: Med en ekstra boks, kan du lade din Renault Zoe overalt!
søndag 24. august 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 23:25
For netteier er oppgradering til TN neppe noen stor utgift.
Lokalnettet får 1,73 ganger kapasitetsøkning ved fremføring av null-leder og bytte av trafo. Den gamle kan vikles om slik at investeringen er minimal.

Det er ikke bare å fremføre N-leder. Alle kabler som ikke har fire ledere må graves opp og skiftes, alle fordelingsskap uten fullt dimensjonert jordskinne må skiftes, Allt luftledningsnett må skiftes til 4-leder.
(Å bare strekke opp en separat PEN-leder er ikke lovlig, eller ihvertfall ikke serlig lurt)

Omvikling av småtrafoer tror jeg ikke lønner seg, det er mest bruk og "kast" i den klassen nå til dags. -Men det er mulig noen av dem kan laskes om for 400V..

Og nettstajonen må selvsagt oppgraderes til å holde dagens standard, med oppgradering av hovedtavle, jordingssystem etc..

Ved skifte av nettsystem faller kostnadden for oppgradering av eksisterende kunders installasjon på netteier. I de fleste tilfeller en kjapp oppdatering av sikringsskapet, men i noen tilfeller er det så komplisert at det blir billigere med en 400/230 trafo før inntaket.



-Alt i alt en kjempestor utgift. Ellers hadde det blitt gjordt for lenge siden.
Det er mye å spare på mindre overføringsstap og ikke minst kunne bruke standad 22/0,4 kV materiell i stedet for å kjøpe dyre spesialvarianter for 7,5/11/0,23 kV i et lite marked..
#43
Det er ikke mye elbil-hensiktsmessige kollektivfelt i Bergen, men det er en stripe på noen hundre meter før jobben til madammen. Så jeg antar at det setter oss i "ukentlig bruk" statistikken, selv om det ikke blir mange milene/minuttene i kollektivfelt på et år... :D
#44
Elbiler i media / Sv: Forby dieselbiler i byer
lørdag 12. juli 2014, klokken 11:33
Nå må de for f... lære av den forrige dieseltabben sin, ta et stort skritt tilbake og se på det store bildet!
-Som f.eks la begrensningene gå på faktiske utslipp og ikke navnet på motoren..  ::)
Dieselmotorer reduserer stadig partikkelutslippene, mens utslipp fra små turbobensinere stiger. Det blir passe løkrull å forby diesel, og så pluttselig viser det seg at den nye "anbefalte" motoren er like ille..

Og om man bestemmer seg for å gå på faktiske utslipp, så vil det vel vise seg at alle de største synderene krever untak. 

-Fordi det er hiace med euro4-diesel som holder samfunnet i gang.. :D
#45
Sitat fra: svingen på tirsdag 24. juni 2014, klokken 12:10
...så fikk ny DAB av forhandler,kunne velge mellom en DAB radio eller "orginal" radio valget var ikke så vansklig.

Det er vel ingen som har montert inn lyd bak i bilen og? ser det er plass men dårlig lyd der i dag.

Fungerer "nødknappene" med uorginal radio?  Har lyst å bytte ut den shaiten med noe bedre, men lurer litt på om disse er sydd inn i ledningsnettet til orginalradioen på ett eller annet vis. -Skulle jo tro høytaler og mikrofon var delt ihvertfall.. ???


-Ledninger og hull er klare for høyttalermomtasje i bakdører. -Det er diskutert i en eller anen lyd-tråd på dette underforumet. ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA