Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ZerOmancer

#16
Ja, spilleren må ha strøm hele tiden, men skal slå seg på og av med tenningen. Som det står i bruksanvisningen din skal den gule kobles til konstant strøm og den røde til "tenningsledningen" (ACC)

Men hvilken farge de tilsvarende ledningene i bilen har, må du måle ut -eller finne et orginalt koblingsskjema..
#17
Du har ikke et måleinstrument du kan lete igjennom pluggen etter spenning med, når tenningen er av?
#18
Praksis overvinner nestan alltid teori.. ;D
Det er mange andre X-faktorer, som at spenningsfallet i nettet blir høyere med lasten, men blir i  varierende grad kompensert for av bedre ledningsevne ved lav temperatur. Og trinningen kan jo bare kompensere for et jevnt over spenningsfall for hele nettet. En enkelt kurs i en enkel nettstasjon gir ikke noe merkbart utslag her..
#19
Nei, sekundærspenningen(e) på krafttransformatoren styrer trinningen av samme trafo.

Alle distribusjonstrafoene som blir matet fra kraftransformatoren har som sagt kun manuelle trinnkoblere. Men de blir satt i det trinnet som gir riktig sekundærspenning der de er montert. Så i teorien skal spenningen være noenlunde stabil på hele "strengen"
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil og ferge
torsdag 04. desember 2014, klokken 22:08
Sitat fra: kos på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:22
Hei da lurer jeg på denne elfergen som kommer til jul på sognesjøen. Tar det fyr i den hva gjør de da. Det er de samme batteriene i den som i elbilene. betyr det at de ikke kan slokke fergen, samtidig så dumper de elbiler som det tar fyr i. Hva gjør de med en bensinbil nede i hullet om det tar fyr i den?

Batterifergen har nok et egnet, fastmontert slukkeanlegg, slik som andre skip har egnede slukkeanlegg  i sine maskinrom.

Om det brenner i et fossil på dekk har de utstyr og trening til å slukke den før det sprer seg til resten av dekket og lager et megabål. -Jeg håper ihvertfall det.. ;)
#21
Små distribusjonstransformatorer har som regel en "trinnkobler" a la en manuell girkasse. Man må koble ut for å "skifte gir". Og det er selvsagt tullete å kjøre rundt å koble om titusenvis av transformatorer flere ganger i året.

Distribusjonstransformatorene blir på sin side igjen forsynt fra større krafttransformatorer. Disse må ha "lastkobler". Den fungerer omtrent som en dobbelklutch-automatkasse. Trinnig skjer ved behov uten nevneverdig forstyrrelse av strømforsyningen.  Det er ikke nødvendig med noen "vintermodus", trinnig skjer automatisk når sekundærspenningen kommer utenfor satt verdi
#22
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilforeningen lanserer ladebrikke
torsdag 04. desember 2014, klokken 21:04
Sitat fra: Rilum på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:55
Kortlesere koster penger, både i innkjøp, pr kjøp og pr år avhengi av leverandør. Det vil jo da bli en kost vi må betale.

RFid har ubegrenset med muligheter som ikke kortbetaling kan tilby. f.eks
- SMS når lading er fullført eller parkeringstiden er over
- abonnomenter og rabatt løsnininger
- statistikk over bruk både får elbil eier og ladestasjon eier
- Enkelt kunne refundere hele eller deler av ladebeløpet ved kjøp av en vare i butikk e.l.
- samme systemet vil også kunne gi en beskjed om ladepunktet er opptatt eller ledig.

Jeg viste ikke at en rfid-brikke kunne sende sms og lage statistikk..?  ;D Eller, kanskje de bare inneholder en unik kode som identifiserer deg som bruker. Og så er det andre systemer som gjør magien når identifiseringen er utført?

-Om bare bankkortene også kunne blitt utstyrt med unike koder.........  ::)


Parkeringsautomater som tar kort er jo allerede nevnt.. De står overalt nå, på plasser med 2 timer gratis parkering. Til og med på den lille lokale malingsforettningen her har en sånn.

Men det er klart, de har sikkert en solid kostnaddsindekning fra de mange kundene som bruker over to timer på å kjøpe maling.. ;D
#23
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil og ferge
torsdag 04. desember 2014, klokken 20:30
Maddamen fikk forklart at elbiler må stå oppe for de de ikke kan slukke elbil-brann.

-Best å ikke la webastoen stå på under overfarten, ellers risikerer  man at de triller bilen på sjøen... ;D
#24
Du må nok bla opp i bruksanvisningen til radioen for å finne hvilken ledning som er til styrestrøm. (men jeg kan sette en knapp på at det er den gule med hvite prikker.. :P)

For å få tak i den andre enden så må du rett og slett huke deg innpå en ledning som får spenning når tenningen er på. -Den greieste å finne er gjerne "sigarettenneren".

Ellers går det jo an å måle på pinnene i orginalkontakten og se om det er en som får spenning når tenningen er på. -Men pass på å slå av lysene først, så ikke du finner "lyskursen" i stedet og bare får høre radio i mørket.. ;D

Men før hele dashboardet blir demontert...Radioen burde fungere uten styrestrøm, den må bare slåes av og på manuelt?  Sånn har det ihvertfall vært på de gamle kenwood-radioene mine..
#25
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilke lademuligheter har jeg hjemme? (se bilder)
mandag 24. november 2014, klokken 17:44
Det er mange som har 125A knivsikringer i inntaket sitt, som kortsluttningsvern.

Om man vil være vanlig husholdningskunde og slippe trafomåling og dyre abonnement er det høyeste man kan ha som overbelastningsvern 63-80A.. ;)

(men man kan selvsagt et stort inntak og flere små målere)
#26
Kjøpe elbil? / Sv: EL Bil som eneste bil?
mandag 24. november 2014, klokken 08:27
Angående det å krympe fra passat til golf:

Vi har et ganske likt oppsett som deg, to unger og en dachs og har i alle år befordret dette i en Mazda3 sedan. Den er så vidt jeg vet en romsligere enn en golf, og likevel ganske snau. Ved neste bilskift er det bare en retning størrelsen kan gå.. ;)

Vi vurderte å bytte helt til elektrisk tidligere i år, men etter å ha sett innsiden av en leaf, og sjekket rekkeviddekalkulatoren mot de vanlige rundturene i "nærmiljøet" utgikk det med høye kneløft..
#27
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
lørdag 01. november 2014, klokken 23:42
Det sitter noen på skulderen min og sier meg at problemet skyldes at det er franskmenn som lager denne bilen, og at den franske løsningen fort blir en tohånds ladetrafo, eller evt en ekstra innebygd lader. Mens om det hadde stått tyskere eller japanere bak, hadde kanskje bare vernet blitt byttet ut til et som ikke tilter om det ikke "finner jord"... ;D

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:41
I tillegg til dette rent formell kommer at den tekniske løsningen KjellG lanserer høyst trolig ikke vill fungere av tekniske grunner. Dette er ikke en trefasmotor, men styrte-likerettere, og kobles de i stjerne kreves med stor sansynlighet en O-leder.

Alle moderne ladelikerettere jeg har sett har vært bygd opp med flere mindre moduler som er paralellkoblet på sekundærsiden og whateverkoblet på primærsiden. (Likeretteren kan kobles til 1,2,eller 3fase alt etter hva som er tilgjengelig)

Elbilladere kan jeg lite om, men jeg antar at det brukes moderne elektroniske likerettere, og at strømstyrken komponentene tåler er begrenset, slik at det dermed er naturlig å øke effekten ved å paralellkoble flere snarere enn å lage en kjempemodul.

-Nå kan jeg selvsagt ta knakende feil, men det er i så fall en anledning for meg til å lære noe nytt om elbillading.. ;)
#28
Den ligger jo godt over elven i terrenget, så sansynligheten er stor for at den er uberørt.. men jeg kan ikke være skråsikker..
#29
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Taklampen
onsdag 29. oktober 2014, klokken 22:25
Man skal aldri avfeie god gammel teknologi.. ;)
LED-lamper er ser ofte veldig kratige ut og skjærer i øynene når du ser rett på de, men lyset har en tendens "forsvinne" på veien ut i rommet.  Du ser det lett på diverse LED gatelys rundt om i landet nå, blendene skarpt lys fra lampen, men på bakkenivå er det liksom litt dunkelt.. ???
#30
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Lakktykkelse?
tirsdag 28. oktober 2014, klokken 23:56
Jeg var dundrende missfornøyd med lakken på mazdaen min, men etter en uke med Zeroen, fikk jeg et helt nytt perspektiv... >:(   Ny familierekord i lakkslitasje, under dørhåndtak og på kanalene under bakdørene..

-Lakken er vel like "kjip" som resten av bilen, så det beste er nok en eller annen "mumifisering" rett etter kjøp.
(Ditec, folie e.l.?) -Understellet er allerede behørig innpakket i "mercasol"..

Det er forøvrig ikke bare lakken som er tynn; når jeg holdt på med høyttalerene forleden oppdaget jeg at hele dørplaten bøyer seg når vinduet går opp og ned.. :o
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA