Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - np

#31
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
torsdag 28. januar 2021, klokken 08:27
Levering først i September. Tror jeg avventer tester av bilen. Liker interiøret, mye av ønskelisten er krysset av. Men rekkevidden :( (Er iallfall oppdatert for raskere lading.)
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
torsdag 21. januar 2021, klokken 15:25
Sitat fra: kodax på torsdag 21. januar 2021, klokken 12:08
Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Sitat fra: THE på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:54
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:32
Sitat fra: kodax på mandag 31. august 2020, klokken 19:59
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2

Kult. Om det ikke kommer med i en refresh, må det bli noe sånt, ja!
#33
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
torsdag 21. januar 2021, klokken 09:02
Og plutselig var dette en tråd om campingvogner, ja, ja...

En ting jeg glemte, skulle gjerne hatt samme åpning av Frunken som Trunken. Det er blitt sagt at det ikke er lov, men jeg ser at Rivian kommer til å tilby dette. Hadde brukt den veldig mye mer om jeg slapp å iallfall lukke den manuelt.

Stig-Arne nevnte innfellbart hengerfeste. Yepp, sterkt ønsket, helst elektrisk, som andre merker tilbyr!
#34
Model X 2014 - 2022 / Nok en refresh/rykte/ønske tråd
mandag 18. januar 2021, klokken 23:44
Nok en gang er det snakk om en refresh av Model S/X og spekulasjonene raser. Siden det er litt stille her på forumet, tenkte jeg å komme med mine 2 cents. Jeg har hatt min X i litt over to år, og husker frykten jeg hadde da jeg bestilte den om at den når som helst ville bli oppdatert. Vel, den gikk ned 80K i pris ikke lenge etter jeg fikk den og litt senere kom det ny motor og oppdatert luftfjæring. Det har ikke vært nok for meg å gå inn i forhandlinger med min bedre halvdel om en evt. oppgradering. Så hva skal til for at en random X eier som hadde planlagt å beholde bilen i minst 10 år, plutselig får såpass rykninger at det ender opp med en ny bestilling?

Must haves – dette må bilen ha for at jeg skal vurdere en bestilling

  • Nytt batteri. 18650 batteriene har vel nå gått ut på dato. Lages bare av Panasonic i Japan. Selv om de oppgraderes med ny kjemi, føles de noget ancient. 2170 er bedre, støtter raskere lading etc. og ville vært en OK oppgradering. Men nå er 4680 produksjonen godt i gang, selv om det fortsatt kanskje kan defineres som en «pilot». Når det er sagt, med det som er såpass få (i forhold til 3/Y) batteripakker, burde de nå være klare for å bytte til 4680 for S/X. De måtte jo uansett ha endret karosseriet for 2170, men det maker jo no sense når alt nå dreier seg om 4680. Konklusjon: Ny batteripakke med 4680 batterier.
    (Jeg har en aldri så liten reservasjon. Man leser ikke så mye om grundige tester av Tesla-teknologi i andre klimaer enn på vestkysten i USA. Mens Audi og andre turer rundt fra Kalahariørkenen i sør til Arjeplog i Nord, kan det virke som om Tesla-ingenørene stikker bort på nærmeste Donutsjappe når det regner og da sjekker av lista for ekstrem klimatesting. Vi leser rapporter om at de jernbaserte batteriene i Kina sliter når det blir kaldt. I hvilken grad ble det testet på forhånd? Så hva da med 4680 batteriene? Ja, de har en annen kjemi, men hvordan funker mye tykkere batterier i kulda? Tar de lengre tid å varme opp? Har ingen aning, time will tell, I guess.)
  • Større batteri (i kWh). Gitt nytt batteri, trenger vi større kapasitet. (Dvs. jeg.) Konkurrenter er på vei inn. Men du kan jo bare lade! Nei, jeg vil ha størst mulig batteri. Håper på 130kWh. Da kommer jeg meg kanskje fra Skedsmokorset til Kristiansund uten å lade, ihvertfall på sommeren. Ja, det betyr at jeg må drasse rundt på masse ekstra vekt, but I don´t care.
  • Varmepumpe. Vi bor i et land som dessverre innen jeg ble født hadde forskjøvet seg alt for langt nord. Octovalve er visstnok et flott nyvinning, selv om det stadig rapporteres om problemer. Det fine med Tesla (uh, ref. lenger opp) er at de stadig justerer på HW, så etterhvert som det kommer inn mer erfaringer fra andre steder enn California, håper jeg den blir justert nok til at den blir helt stabil. Men rekker de det til i Mars, om det er da de nye dukker opp? Kan være grunn nok for meg til å vente noen måneder, og med andre ord ikke stå først i køen når nye biler dukker opp.
  • To skjermer. Jepp, du kan si hva du vil om 3/Y sin fine landscape skjerm, men jeg vil fortsatt ha en skjerm jeg kan se gjennom rattet. Kall meg gammeldags. Skjermene må gjerne henge sammen, men ikke ta helt av som f.eks. Byton og Mercedes. Det blir litt for mye. De ansatte XC40 interiørdesigneren Ian Kettle fra Volvo, han må da drive med noe. 3/Y interiøret er vel på tegningen bare 4 striper. Han må da ha gjort noe mer? Satser på at det kommer noe som ikke bare et større 3/Y dashboard.
  • Mindre støy. Mulig det er blitt bedre med Raven utgaven, men er temmelig sikker på de kan dra den enda lenger. Jeg gir gjerne 5 km rekkevidde om turen dit kan bli enda mer behagelig (altså vekten til støydempingen). Og være så snill, bli kvitt alt av knirkelyder. Det kan faktisk være en del av designoppgaven.
Nice to have – Må ikke ha disse, men de hadde vært nice to have, ikke i sortert rekkefølge

  • HUD. Elon kan legge ut i det vide og det brede om hvor flott selvkjøringen kommer til å bli. Jeg tviler. Selv en enkel ting som at bilen etter over to år fortsatt bremser kraftig på enkelte GPS koordinater er for meg et mysterium. Er det ingen i Tesla Norge som kjører Tesla? Kan de ikke få meldt slikt ting og få oppdatert kartene? Anyways, et head-up-display gjør MYE for trafikksikkerheten. Å slippe å se ned for å sjekke speedometeret etc. betyr nok for meg til at jeg virkelig ønsker meg HUD. De ansatte jo en spesialist på HUDs for noen år siden, men det ryktes dessverre at han driver med andre ting.
  • Nye lys foran. Matrix lys, laser lys, bla bla. Bare gi meg noe som lyser litt bedre enn dagens lys. Har ikke lyst å montere en Redneck LED-bar foran under fronten på bilen.
  • Behold Falcon Wing dørene. Personlig synes jeg de er kjempepraktiske og jeg har ikke hatt noen problemer med dem. (Vel, et lite servicebesøk for en justering.)
  • CCS kontakt. Andre har nevnt dette. We´re moving on, la oss slippe å drasse med oss dette CCS adapteret.
  • Nytt design utvendig. Tja, nå er jo Model X bare 5-6 år gammel, og dermed på langt nær så gammel som Model S. Men tar gjerne et oppdatert design, litt mindre hval, litt mer sleek. (Uten at det går ut over plassen innvendig....)
  • Ingen sidespeil. Dette hadde vært kult å få på plass. Men jeg har enda ikke sett en god løsning til hvordan erstatningen skal presenteres for sjåføren, og er usikker på hvor langt unna EU er å godkjenne all typer erstatninger. Audi har jo en løsning, men den er ikke helt bra, samt at kameraløsningen inviterer til at den gjengse Teslahateren ville sparket de av når de går forbi.
  • Bedre fit og finish. De har laget biler i mange nok år nå, til at de kan få kontroll på lakkering, panel gaps etc. Please!
  • Skulle gjerne hatt en 6-seter løsning, hvor det går an å legge andre rad. Har 6 seter nå, men neste gang blir det nok 5 eller 7.
  • Justerbare hodestøtter, hvorfor fjernet de det?
Please don´t – Dette vil jeg ikke se

  • Noen har fått det for seg at Plaid S versjonen blir en del bredere OG at dermed både S og X standardversjoner også kommer til å bli det. Det håper jeg virkelig ikke. Bilen er bred nok som den er, trenger ikke en bredere bil!
Blir spennende å se hva som kommer, om noe. Det kommer jo en del snacks på markedet nå og utover, så jeg tror Tesla gjør lurt å å oppdatere begge bilene snart. Nei, de er ikke volumprodukter, men alle merker har «high-end» modeller, med den beste/siste teknologien.
Jeg er fornøyd med bilen som den er, den er rett og slett drømmebilen, men er også ihuga gadgetfreak og har et unaturlig behov for det siste av ting med knapper. Kona var veldig skeptisk til bilen når den ankom, mente det var totalt galskap. Men nå har pipa fått en annen lyd. For å si det sånn, om jeg skal ut en tur nå, kjører jeg stort sett e-Golf. Derfor kan det tenkes at i de forestående stearinlysdiskusjonene nevnt i en annen tråd, at ikke alt for mange lokkemidler/bestikkelser må legges i potten for å få godkjent en oppgradering. Hope springs eternal! (Handle noe annet en Tesla? Nope!)

Anyways, andre har sikkert andre prioriteringer enn meg!
#35
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 06. januar 2021, klokken 18:18
Blir spennende å se da, hva slags X'er som ruller av rullebåndet når de starter opp igjen 11. januar.
#36
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
onsdag 06. januar 2021, klokken 10:24
Indeed, blir interessant om rekkevidden er merkbart bedre på sommerstid. Skulle vel anta det.

Om Model X får Octovalve fra 3/Y, vil det utgjør noen særlig forskjell på rekkevidden på vinterstid?
#37
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:27
Ser VELDIG bra ut! Plutselig er også turen nordover til Lofoten langt lettere å gjøre til sommeren, gitt at de holder Q2´21 timeplanen på dem. (Gambling, I know...) Gode nyheter, likevel! Mange gode lokasjoner over hele landet! Her gledes!  :+1:
#38
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
mandag 04. januar 2021, klokken 22:36
Hmm... Ikke bra. Fant en ca tilsvarende tur i min fra Fornebu til Elverum Supercharger. Da lå mitt forbruk på 290, om forholdene og det meste annet var halvveis likt, er det vel en reduksjon på ca 10%... Men vanskelig å si. 5kWh på to døgn parkert? Double hmm...
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#39
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:34
Flott, her gledes! :) Spent på også å høre Finansministerens refleksjoner!  8)
#40
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
tirsdag 22. desember 2020, klokken 12:06
GeirHM, nå som du har hatt den nye X'en i en periode, hva med en liten oppsummering på forbedringer (er lyd/fjæring merkbart bedre f.eks.)? (Har en 126XXX November´18 modell selv som jeg tenker å bytte før den krysser 100K km. Har ikke begynt forhandlingene med min bedre halvdel, men er optimist, da hun ELSKER bilen! Var innom Model 3 i etterkant, men det var UAKTUELT! :D)
#42
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skjerm slår seg av
mandag 01. juni 2020, klokken 18:01
Skjedd 2 ganger siden siste upgrade, som er like mange ganger siden jeg fikk bilen høsten 2018. Er nok noe med current versjon av SW?
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
torsdag 30. april 2020, klokken 17:06
Fikk bilen tilbake nå. Bak var alt i orden, så de bare sjekket og smurte, foran byttet de pads og brake rotor inkl outer hat, whatever that is. ("Brake service technicians found out that Front Brake Rotors and Pads need replacement due to uneven wear and pitting."). 9K. Uneven wear... Hmm... Men klager ikke.

For første gang ga de meg en X som leiebil, pluss i boka. Fikk FSD3.0 installert også, endelig.

Bør kanskje bytte dekk selv, så man kan sjekke slikt. (Bruker dekkhotell for X'en.)

Forresten, med fare for å gå off topic, ladov, hvordan var overgangen fra Zoe til TM3? :)
#44
Model X 2014 - 2022 / Sv: Upgrade til FSD via Tesla App til 25000
torsdag 30. april 2020, klokken 10:07
Min X er inne til service nå og ser at retrofit er kommet inn på gjørelisten.  :+1:
#45
Model X 2014 - 2022 / Sv: Levetid bremseskiver
mandag 27. april 2020, klokken 14:41
Sitat fra: kodax på mandag 27. april 2020, klokken 13:26
Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Så 16K for bremseskiver og- klosser, pluss jobb?
Var de siste 9K AC, eller ligger det noe mer i "40K/2 års service"?
MODEL X CARBON FILTER
WIPER BLADE, DRVR, LHD
WIPER BLADE, PASSENGER, LHD
BRAKE FLUID, DOT 3, EMEA
MX, CFM, COND, IRD SERVICE KIT (Receiver Dryer and Desiccant. Rens AC?)
LITHIUM COIN,3V,560mAh (bytte batt begge fobs)
Til slutt: "Utført arbeid: Brake Caliper Pad Slides and Parking Brake Calipers - Cleaning and Lubrication (With Wheels Removed)" Denne gjøres ikke om "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" byttes, så 1650,- i minus om full pakke bestilles.
Hva er oddsen for at om jeg ber om at bremsene kun byttes om det er nødvendig at de da kun gjør en Cleaning and lubrication, selv om kanskje de ikke trengs å skiftes? Stoler ikke helt på verksteder, må jeg innrømme (etter flere episoder, dog ikke med Tesla).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA