Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - np

#16
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vehicle Coolant is Low..
søndag 06. februar 2022, klokken 19:15
Endte opp med en regning på 6.200,- for å bytte både en 3-way og en 4-way valve, delekost 1.400,- Siden bilen har gått over 100.000, nektet Tesla at dette var noe som skulle dekkes av dem. (5 år eller 100.000, hva som skjer først.) Orket ikke å ta diskusjonen, nå funker iallfall ting. Fortsatt 100% fornøyd med bilen! :)
#17
Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. januar 2022, klokken 09:20
Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. januar 2022, klokken 08:09
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
Er på telefonen, hører på nyheter, snakker med passasjer, favorittrefrenget i favorittsangen, nok av grunner til at det ikke passer å snakke til bilen akkurat nuh! Hvorfor fjerne en knapp som er direkte tilgjengelig på 1 sekund, som finnes i 99,9% av alle bilmodeller introdusert de siste 50 årene?
#18
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vehicle Coolant is Low..
onsdag 12. januar 2022, klokken 09:16
Fikk samme melding for noen dager siden. Bestilte service, men ikke ledig før i Feb. Kom melding i går om at jeg burde stikke innom Drop-in asap. Var innom i dag. Konklusjon: De fant en lekkasje i en 4-way coolant valve. Som de ikke hadde på lager, så de bare fylte på mer fluid. Har ikke lagt merke til lekkasje på garasjegulvet....

Den skal de da bytte i Feb. Bilen er fra 2018, så spent på kostnaden. Er jo noe man skulle anta varer mer enn et par år, men...
#19
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:36
Sitat fra: np på tirsdag 04. januar 2022, klokken 21:27
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
Som mange har påpekt tidligere her: selv om frontruta kan dugge på få sekunder, så vil ikke defrost fjerne duggen på like få sekunder. Om det tar 1 eller 10 sekunder har stort sett ingen betydning. Stort sett er den type duggdannelse på utsiden, da er det riktige valget å trykke på viskerknappen. Den har umiddelbar virkning. Alternativt slå på nødblinken og stoppe.
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Ang språkbruk, er ikke dette internett da?  :P
#20
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
#21
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
fredag 10. desember 2021, klokken 12:00
Kom mail fra Tesla nå, levering estimert andre halvdel av 2022. Ny bestillinger skal visstnok ikke være mulig fremover en periode. Prisen på kontrakten står, so yay! :)
#22
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:16
"alt" uten bremser skal dekkes i garantitid, og i alle fall hjullager.
Hva er garantitiden igjen? 2? 5?
#23
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
fredag 08. oktober 2021, klokken 19:06
Vi kjører mye, men ikke 180K på 3 år. Så ca 45K per dekksett. Byttet sommerdekkene i vår, så de holdt faktisk ikke mer enn to sommersesonger. Kan godt hende disse ikke holder tre sesonger som de forrige, me får sjå. Kostet like mye som forskuddet på Y'en jeg akkurat kansellerte...
#24
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:11
Jeg gikk for Continental Viking 7. Vinterdekkene som kom med bilen holdt 3 sesonger (90K km), så var de slitt ned til metalltrådene innerst.. Håper disse varer tilsvarende lenge. Ser fra tester at de kan vannplane noe lettere enn andre, men gode ellers, så får være litt obs på det.
#25
Tesla / Sv: powerwall/ solcellee
onsdag 06. oktober 2021, klokken 16:05
Noe nytt her? Noen som vet noe om Tesla sine planer for solceller/Powerwall i Norge?
#26
Model X 2014 - 2022 / Sv: Park assist unavailable
lørdag 18. september 2021, klokken 07:27
Hadde det for et par uker siden på langtur, utrolig irriterende. Men forsvant av seg selv, ingen aning hvorfor.
#27
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
torsdag 19. august 2021, klokken 14:48
Tja, blir kanskje ikke så enkelt dette:
Min bestilling slik den ligger nå: 1.040 + mva på 440 blir totalt 1.150.
Pris per nå: 1140 + mva på 540 blir totalt 1.275.
Er glad i min X, men geez, begge prisene er over min smertegrense, uten at kona har fått vite/uttale seg...
En Berlin Y til 570K ser mer og mer fristende ut. Så kanskje enkelt likevel? :o Om jeg kjøper en "vanlig" Y til kona OG en performance Y til meg, blir det rundt beløpene over! :o 8)
#28
Model X 2014 - 2022 / Sv: Beholde MX ?
tirsdag 27. juli 2021, klokken 10:24
Sitter i samme båt. Har tre alternativer. 1) Beholde Nov-18 X, 2) Ny X, 3) Ny Y
Beholde X: Pros: Ingen stor investering trengs. Bilen funker, har ikke hatt mye problemer. Cons: Har gått 90K, hvem vet hva som kommer av issues... Får ikke tilgang til ny tech.
Ny X: Pros: Bedre demping, mer effektive motorer, bedre støydemping, raskere lading, 0KM, ny. Cons: Mellomlegg på sikkert 400K fra min 100D. Yoke ratt, what a joke. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal forklare kona at joda, det er bedre slik....
Ny Y: Pros: Nesten "gratis" ved salg av X. Noe lettere, føles kanskje "nimbler". Cons. Mindre bil, mangler luftdemping etc. Less premium, i den grad man kan kalle X premium.

Har bestilt både X og Y, men vil nok avvente reviews av Berlin utgaven av Y og ny X før bestemmelsen blir tatt.
#29
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
torsdag 18. mars 2021, klokken 08:02
Supert, takk for link. Da blir det de. :)
Du kan si det var på tide. Slik så de ut da de ble tatt av bilen i høst. Har siden være hos Bosch og fått justert ting.
#30
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:46
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA