Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - np

Sider: [1] 2 3 ... 22
1
Model X / Sv: Durelyd fra ca 50km/h som øker i frekvens med turtall
« på: Lørdag 30. Oktober 2021, klokken 17:05 »
"alt" uten bremser skal dekkes i garantitid, og i alle fall hjullager.
Hva er garantitiden igjen? 2? 5?

2
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 19:06 »
Vi kjører mye, men ikke 180K på 3 år. Så ca 45K per dekksett. Byttet sommerdekkene i vår, så de holdt faktisk ikke mer enn to sommersesonger. Kan godt hende disse ikke holder tre sesonger som de forrige, me får sjå. Kostet like mye som forskuddet på Y’en jeg akkurat kansellerte…

3
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 12:11 »
Jeg gikk for Continental Viking 7. Vinterdekkene som kom med bilen holdt 3 sesonger (90K km), så var de slitt ned til metalltrådene innerst.. Håper disse varer tilsvarende lenge. Ser fra tester at de kan vannplane noe lettere enn andre, men gode ellers, så får være litt obs på det.

4
Tesla / Sv: powerwall/ solcellee
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 16:05 »
Noe nytt her? Noen som vet noe om Tesla sine planer for solceller/Powerwall i Norge?

5
Model X / Sv: Park assist unavailable
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 07:27 »
Hadde det for et par uker siden på langtur, utrolig irriterende. Men forsvant av seg selv, ingen aning hvorfor.

6
Model X / Sv: Bestille X nå?
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 14:48 »
Tja, blir kanskje ikke så enkelt dette:
Min bestilling slik den ligger nå: 1.040 + mva på 440 blir totalt 1.150.
Pris per nå: 1140 + mva på 540 blir totalt 1.275.
Er glad i min X, men geez, begge prisene er over min smertegrense, uten at kona har fått vite/uttale seg...
En Berlin Y til 570K ser mer og mer fristende ut. Så kanskje enkelt likevel? :o Om jeg kjøper en "vanlig" Y til kona OG en performance Y til meg, blir det rundt beløpene over! :o 8)

7
Model X / Sv: Beholde MX ?
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 10:24 »
Sitter i samme båt. Har tre alternativer. 1) Beholde Nov-18 X, 2) Ny X, 3) Ny Y
Beholde X: Pros: Ingen stor investering trengs. Bilen funker, har ikke hatt mye problemer. Cons: Har gått 90K, hvem vet hva som kommer av issues... Får ikke tilgang til ny tech.
Ny X: Pros: Bedre demping, mer effektive motorer, bedre støydemping, raskere lading, 0KM, ny. Cons: Mellomlegg på sikkert 400K fra min 100D. Yoke ratt, what a joke. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal forklare kona at joda, det er bedre slik....
Ny Y: Pros: Nesten "gratis" ved salg av X. Noe lettere, føles kanskje "nimbler". Cons. Mindre bil, mangler luftdemping etc. Less premium, i den grad man kan kalle X premium.

Har bestilt både X og Y, men vil nok avvente reviews av Berlin utgaven av Y og ny X før bestemmelsen blir tatt.

8
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Torsdag 18. Mars 2021, klokken 08:02 »
Supert, takk for link. Da blir det de. :)
Du kan si det var på tide. Slik så de ut da de ble tatt av bilen i høst. Har siden være hos Bosch og fått justert ting.

9
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 07:46 »
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?

10
Model X / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
« på: Torsdag 28. Januar 2021, klokken 08:27 »
Levering først i September. Tror jeg avventer tester av bilen. Liker interiøret, mye av ønskelisten er krysset av. Men rekkevidden :( (Er iallfall oppdatert for raskere lading.)

11
Model X / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 15:25 »
Regner med at jeg monterer dette etterhvert:
Helst skulle frunken vært selv-lukkende som resten av dørene på bilen, alternativt mulig å slippe/slenge ned som et vanlig panser. Å ha et panser som er mer kronglete å lukke enn på det meste annet av biler i verden virker rimelig epa og gjør at frunken blir brukt mindre enn den ellers ville blitt gjort.

Finnes alltids en løsning...

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-diy-automatic-frunk/

Bilkomponenter har en løsning for X:
https://www.bilkomponenter.no/products/elektrisk-apning-og-lukking-av-frunk-tesla-model-x2

Kult. Om det ikke kommer med i en refresh, må det bli noe sånt, ja!

12
Model X / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 09:02 »
Og plutselig var dette en tråd om campingvogner, ja, ja...

En ting jeg glemte, skulle gjerne hatt samme åpning av Frunken som Trunken. Det er blitt sagt at det ikke er lov, men jeg ser at Rivian kommer til å tilby dette. Hadde brukt den veldig mye mer om jeg slapp å iallfall lukke den manuelt.

Stig-Arne nevnte innfellbart hengerfeste. Yepp, sterkt ønsket, helst elektrisk, som andre merker tilbyr!

13
Model X / Nok en refresh/rykte/ønske tråd
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 23:44 »
Nok en gang er det snakk om en refresh av Model S/X og spekulasjonene raser. Siden det er litt stille her på forumet, tenkte jeg å komme med mine 2 cents. Jeg har hatt min X i litt over to år, og husker frykten jeg hadde da jeg bestilte den om at den når som helst ville bli oppdatert. Vel, den gikk ned 80K i pris ikke lenge etter jeg fikk den og litt senere kom det ny motor og oppdatert luftfjæring. Det har ikke vært nok for meg å gå inn i forhandlinger med min bedre halvdel om en evt. oppgradering. Så hva skal til for at en random X eier som hadde planlagt å beholde bilen i minst 10 år, plutselig får såpass rykninger at det ender opp med en ny bestilling?

Must haves – dette må bilen ha for at jeg skal vurdere en bestilling
  • Nytt batteri. 18650 batteriene har vel nå gått ut på dato. Lages bare av Panasonic i Japan. Selv om de oppgraderes med ny kjemi, føles de noget ancient. 2170 er bedre, støtter raskere lading etc. og ville vært en OK oppgradering. Men nå er 4680 produksjonen godt i gang, selv om det fortsatt kanskje kan defineres som en «pilot». Når det er sagt, med det som er såpass få (i forhold til 3/Y) batteripakker, burde de nå være klare for å bytte til 4680 for S/X. De måtte jo uansett ha endret karosseriet for 2170, men det maker jo no sense når alt nå dreier seg om 4680. Konklusjon: Ny batteripakke med 4680 batterier.
    (Jeg har en aldri så liten reservasjon. Man leser ikke så mye om grundige tester av Tesla-teknologi i andre klimaer enn på vestkysten i USA. Mens Audi og andre turer rundt fra Kalahariørkenen i sør til Arjeplog i Nord, kan det virke som om Tesla-ingenørene stikker bort på nærmeste Donutsjappe når det regner og da sjekker av lista for ekstrem klimatesting. Vi leser rapporter om at de jernbaserte batteriene i Kina sliter når det blir kaldt. I hvilken grad ble det testet på forhånd? Så hva da med 4680 batteriene? Ja, de har en annen kjemi, men hvordan funker mye tykkere batterier i kulda? Tar de lengre tid å varme opp? Har ingen aning, time will tell, I guess.)
  • Større batteri (i kWh). Gitt nytt batteri, trenger vi større kapasitet. (Dvs. jeg.) Konkurrenter er på vei inn. Men du kan jo bare lade! Nei, jeg vil ha størst mulig batteri. Håper på 130kWh. Da kommer jeg meg kanskje fra Skedsmokorset til Kristiansund uten å lade, ihvertfall på sommeren. Ja, det betyr at jeg må drasse rundt på masse ekstra vekt, but I don´t care.
  • Varmepumpe. Vi bor i et land som dessverre innen jeg ble født hadde forskjøvet seg alt for langt nord. Octovalve er visstnok et flott nyvinning, selv om det stadig rapporteres om problemer. Det fine med Tesla (uh, ref. lenger opp) er at de stadig justerer på HW, så etterhvert som det kommer inn mer erfaringer fra andre steder enn California, håper jeg den blir justert nok til at den blir helt stabil. Men rekker de det til i Mars, om det er da de nye dukker opp? Kan være grunn nok for meg til å vente noen måneder, og med andre ord ikke stå først i køen når nye biler dukker opp.
  • To skjermer. Jepp, du kan si hva du vil om 3/Y sin fine landscape skjerm, men jeg vil fortsatt ha en skjerm jeg kan se gjennom rattet. Kall meg gammeldags. Skjermene må gjerne henge sammen, men ikke ta helt av som f.eks. Byton og Mercedes. Det blir litt for mye. De ansatte XC40 interiørdesigneren Ian Kettle fra Volvo, han må da drive med noe. 3/Y interiøret er vel på tegningen bare 4 striper. Han må da ha gjort noe mer? Satser på at det kommer noe som ikke bare et større 3/Y dashboard.
  • Mindre støy. Mulig det er blitt bedre med Raven utgaven, men er temmelig sikker på de kan dra den enda lenger. Jeg gir gjerne 5 km rekkevidde om turen dit kan bli enda mer behagelig (altså vekten til støydempingen). Og være så snill, bli kvitt alt av knirkelyder. Det kan faktisk være en del av designoppgaven.
Nice to have – Må ikke ha disse, men de hadde vært nice to have, ikke i sortert rekkefølge
  • HUD. Elon kan legge ut i det vide og det brede om hvor flott selvkjøringen kommer til å bli. Jeg tviler. Selv en enkel ting som at bilen etter over to år fortsatt bremser kraftig på enkelte GPS koordinater er for meg et mysterium. Er det ingen i Tesla Norge som kjører Tesla? Kan de ikke få meldt slikt ting og få oppdatert kartene? Anyways, et head-up-display gjør MYE for trafikksikkerheten. Å slippe å se ned for å sjekke speedometeret etc. betyr nok for meg til at jeg virkelig ønsker meg HUD. De ansatte jo en spesialist på HUDs for noen år siden, men det ryktes dessverre at han driver med andre ting.
  • Nye lys foran. Matrix lys, laser lys, bla bla. Bare gi meg noe som lyser litt bedre enn dagens lys. Har ikke lyst å montere en Redneck LED-bar foran under fronten på bilen.
  • Behold Falcon Wing dørene. Personlig synes jeg de er kjempepraktiske og jeg har ikke hatt noen problemer med dem. (Vel, et lite servicebesøk for en justering.)
  • CCS kontakt. Andre har nevnt dette. We´re moving on, la oss slippe å drasse med oss dette CCS adapteret.
  • Nytt design utvendig. Tja, nå er jo Model X bare 5-6 år gammel, og dermed på langt nær så gammel som Model S. Men tar gjerne et oppdatert design, litt mindre hval, litt mer sleek. (Uten at det går ut over plassen innvendig....)
  • Ingen sidespeil. Dette hadde vært kult å få på plass. Men jeg har enda ikke sett en god løsning til hvordan erstatningen skal presenteres for sjåføren, og er usikker på hvor langt unna EU er å godkjenne all typer erstatninger. Audi har jo en løsning, men den er ikke helt bra, samt at kameraløsningen inviterer til at den gjengse Teslahateren ville sparket de av når de går forbi.
  • Bedre fit og finish. De har laget biler i mange nok år nå, til at de kan få kontroll på lakkering, panel gaps etc. Please!
  • Skulle gjerne hatt en 6-seter løsning, hvor det går an å legge andre rad. Har 6 seter nå, men neste gang blir det nok 5 eller 7.
  • Justerbare hodestøtter, hvorfor fjernet de det?
Please don´t – Dette vil jeg ikke se
  • Noen har fått det for seg at Plaid S versjonen blir en del bredere OG at dermed både S og X standardversjoner også kommer til å bli det. Det håper jeg virkelig ikke. Bilen er bred nok som den er, trenger ikke en bredere bil!
Blir spennende å se hva som kommer, om noe. Det kommer jo en del snacks på markedet nå og utover, så jeg tror Tesla gjør lurt å å oppdatere begge bilene snart. Nei, de er ikke volumprodukter, men alle merker har «high-end» modeller, med den beste/siste teknologien.
Jeg er fornøyd med bilen som den er, den er rett og slett drømmebilen, men er også ihuga gadgetfreak og har et unaturlig behov for det siste av ting med knapper. Kona var veldig skeptisk til bilen når den ankom, mente det var totalt galskap. Men nå har pipa fått en annen lyd. For å si det sånn, om jeg skal ut en tur nå, kjører jeg stort sett e-Golf. Derfor kan det tenkes at i de forestående stearinlysdiskusjonene nevnt i en annen tråd, at ikke alt for mange lokkemidler/bestikkelser må legges i potten for å få godkjent en oppgradering. Hope springs eternal! (Handle noe annet en Tesla? Nope!)

Anyways, andre har sikkert andre prioriteringer enn meg!

14
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 18:18 »
Blir spennende å se da, hva slags X’er som ruller av rullebåndet når de starter opp igjen 11. januar.

15
Model X / Sv: Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??
« på: Onsdag 06. Januar 2021, klokken 10:24 »
Indeed, blir interessant om rekkevidden er merkbart bedre på sommerstid. Skulle vel anta det.

Om Model X får Octovalve fra 3/Y, vil det utgjør noen særlig forskjell på rekkevidden på vinterstid?

Sider: [1] 2 3 ... 22