Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Råde

#31
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
mandag 20. mai 2019, klokken 08:15
Nå skjønner jeg plutselig hvorfor de lar oss se ventende oppdateringer. Dette har tesla sett komme og vil gi folk mulighet til å beholde fungerende programvare. Vi har jo tross alt kjøpt bil under et sett regler (eller er det tilbakevirkende kraft på slikt?)
#32
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
mandag 20. mai 2019, klokken 08:10
Tenker i utgangspunktet at 299.900,- også er en passert realitet, men møller er noen luringer. Venter på å bli ringt tilbake, men er forberedt på å takke nei.
#33
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
lørdag 18. mai 2019, klokken 09:21
Ser jaggu ut som at jeg ikke skal installere denne når den kommer...
#34
Tesla / Sv: Tips til hvor man lader på en tur til Legoland
lørdag 18. mai 2019, klokken 09:17
De har noen type 2 ladere på parkeringsplassen der.

Det er satt opp 2 destination ladere på Sinatur Hotel Haraldskær 15 min fra legoland. Veldig anbefalelsesverdig inkl maten de serverer.
#35
e-Golf / Sv: Så ble det en e-Golf, men lade hjemme?
torsdag 16. mai 2019, klokken 21:02
Sitat fra: PalEngh på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:58
Sitat fra: Råde på fredag 22. mars 2019, klokken 20:21Hurtiglading er DC 50kW og høyere (i praksis får golfen fra 30kW.
Er det en grense for hvor rask DC-lading en bil kan ta imot, og hva er det som ev. begrenser dette?

Jeg antar at bilen tar det den får, men er det en øvre grense? Kan jeg eks. hurtiglade med 200 kwh?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Det er en øvre grense på alle biler. Golfen tar bare DC50, men du kan godt koble deg til lynladerene allikevel (tror jeg). Min X75D klarer ca 110kW mens 100-batteriene fra Tesla klarer rundt 140kW nå. Tesla vil snart slippe batterier som tar mye mer enn det og den nye porchen, taycan, skal etter hvert klare 350kW.

Det er batteristyringen (BMS) som styrer dette. Begrunne for forskjellene er batteriarkitektur og spenning og sånt som jeg ikke vet noe om.

Vanskelig å hurtiglade batterier sier de. Litt som å fylle vann på en colaflaske med en høytrykksspyler.
#36
e-Golf / Oppgradering til nye e-Golf
tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:49
Møller kjører kampanje mot oss med veteran e-Golf eller GTE nå. De lover et tilbud vi ikke kan takke nei til hvis vi bytter inn den gamle bilen i en ny e-Golf 300. Noen som har fått tilbud og kan rapportere hvordan det så ut?
#37
e-Golf / Sv: 17" felger på e-Golf
tirsdag 14. mai 2019, klokken 19:45
Kjører 17 på vinter og 18 på sommer. Tipper 17 tar 5% rekkevidde mens 18 tar 15-20% (justert for vær og føre seff). Dette er med hhv 205 og 225 bredde.
#38
Tesla / Sv: Hva må man regne med av ekstrautgifter?
mandag 06. mai 2019, klokken 20:11
Er ikke i tvil om at dere vil spare penger uansett hvilken elbil dere velger.

Ladestasjon koster litt. Avhengig av hvor langt strekk osv. Ville regnet med mellom 10-20.000.

Vinterdekk TMX 30.000, TM3 20.000 (litt lavere egentlig). Kjøp hos frittstående dekkforhandler og du kan trekke fra 5-10.000 på dette.

Ellers velger mange å kjøpe gummimatter.

Utover dette er det plug and play. Utgifter til drivstoff og veiavgift (som ikke heter dette lenger) oppveier mer enn rikelig økt forsikringspremie.
#39
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1 d9eaf40
mandag 29. april 2019, klokken 20:34
Jøss, har har jeg for første gang i livet fått noe som en av de første. Er ikke early access medlem. Har X75 prod jan2018, HW 2.5 og kjøpt FSD(C)
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1.1 4b1dd29
mandag 29. april 2019, klokken 15:05
Ny bug oppdaget. Autolys og auto-high beam virker ikke. Jeg kjørte med fjernlys i full sol...

Edit: der var feil nr to... førerdøren åpner seg ikke.
#41
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1 d9eaf40
lørdag 27. april 2019, klokken 21:50
Sitat fra: gr på lørdag 27. april 2019, klokken 20:44
Min X står hos Tesla og har allikevel 8.5, så går ut fra at denne sw ikke er for min bil..
Joda. Jeg har X, og gikk fra 8.4 til 12.1. Borte er veldig mye rare bugs. Men ingen NoA..
#42
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1 d9eaf40
lørdag 27. april 2019, klokken 11:33
Megamye bedre AP, både på trafikkert/øde landevei og lite trafikkert motorvei. Deilig. Ikke testet motorvei med trafikk enda. Den er ganske Smith i kurver nå.
#43
Tesla SW og AP / Sv: 2019.12.1 d9eaf40
fredag 26. april 2019, klokken 20:14
Da får vi håpe at det er den computeren vi i FSC-fjengen får, da. Jeg begynner å bli mektig lei av 8.4 (kjører gjerne med setebeltealarm som har hengt seg), men gruer allikevel litt for OTA-spøkelset. Erfaringer her beroliger :)

SitatFikk du oppdatering automatisk

De kommer automatisk med ujevne mellomrom. Naboen kan godt få måneder før deg...
#44
Tesla SW og AP / Sv: 2019.8.5
onsdag 24. april 2019, klokken 22:49
Veldig god ide! Noen som kjører mye som kan gjøre erfaring? Jeg har en sykle-periode nå (ikke mista lappen  ;))
#45
Model X 2014 - 2022 / Sv: Oppdatert X går i produksjon nå
onsdag 24. april 2019, klokken 12:43
Sitat fra: np på onsdag 24. april 2019, klokken 09:44
Da har Tesla oppdatert Model X (og S). Ingen større interior refresh og samme batteristørrelse/cellestørrelse. Raskere lading, ny elmotor (10% bedret rekkevidde), bedre dempesystem.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-new-model-s-x-range-upgrade-drivetrain-suspension/

Puster nesten litt lettet ut. Føler ikke min snart 6 måneder gamle bil nå går ut på dato. :)
Litt lettet men samtidig kunne jeg veldig ønske meg litt raskere lading og ikke minst adaptiv demping. Er faktisk ganske fornøyd med dempere, men de er ikke premium. Kanskje dette nye fjør at bilen tar steget opp rent komfortmessig?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA