Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rth

#46
BMW i3 / Sv: i3 rust bremser
onsdag 09. august 2017, klokken 19:01
Mulig det er besvart før. Håndbrekket. Virker det kun på bakhjulene eller på alle 4? Pleier å bruke brekket for å holde skivene bak rene. I dag hadde jeg foten lett på bremsen og så vippa jeg opp brekk før en rundkjøring, og da kjente jeg pedalen gikk inn. Får dermed misstanke om at det virker på alle hjul.  Og i så fall er jo hele prosedyra bare tull. Da kan en jo heller bruke bremsepedalen.

Bakgrunn for brekk er jo at skivene bak ruster mye mer enn de foran.
#47
BMW i3 / Sv: Charged eller Fully Charged
tirsdag 20. juni 2017, klokken 11:29
Min personlige mening.

LED nærlys er MUST uansett utgave.
Ryggekamera fungerer fint om sommeren, mens det i praksis er ubrukbart om vinteren på salta veier. Om du kjører på det.
ACC er for oss en litt for ustabilt. Skrus ofte av pga lysforhold. Og har av og til følelsen av å kjøre inn i rumpa på bilen forran. Når det virker er den veldig bra. (Som i KM er det meste av tiden)
Bluetooth Prof. gjør at  oppbevaringsrom i midtarmlenet blir mindre anvendelig pga noe adapterstyr som hørte til på 90-tallet.
Skinnseter gjør også noe med belysning innvendig. Vi liker den ekstra følelsen av luksus som det interiøret gir. Smak og behag. Det samme med stor NAV. Føles rett.
Comfort Access er klart behagelig når en kommer til bilen med bæreposer og ikke har nøkkel i hånda. Når en sitter inne i bilen har en samme funksjonalitet mhp nøkkelfri strat/stopp.
Soltak/sota ruter fulgte med og er smak/behag.

For oss, som gikk fra Stoff til en Fully Charged, så gir bilen mer godfølelse når vi stiger inn. Mer pga paneler i dører/front enn pga setene. Så jeg synes det er verdt det. I tillegg blir forskjellen mindre enn 30 000 om du ikke hadde LED på rimeligste utgave.
#48
BMW i3 / Sv: Led kontra halogen nærlys
tirsdag 06. juni 2017, klokken 20:38
Jeg har ikke erfaring med halogen nærlysene, men om de er i nærheten av fjernlysene i kvalitet, så ikke tenk tanken på å velge en bil uten LED nærlys. LED nærlysene er forøvrig veldig gode.
#49
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 17. mai 2017, klokken 20:00
Innafor garantitida, så er det jo naturlig å følge service i henhold til merke. Vi har 10 års serviceavtale på vår 1-serie. Der føler jeg at vi får valuta for pengene. Jeg er imidlertid ikke sikker på at jeg føler det samme for i3'en. Biler over 4 år er på EU-kontroll. Der tenker jeg at inspeksjonen kan tas.  For vår del koker det da ned til at hvis alt som skjer på en service er å kikke på bilen, bytte kupefiltre og bremsevæske. Da blir det fort det lokale verkstedet som får jobben.

Det var litt derfor jeg lurte på om det gjøres noe mer enn det jeg tror.
#50
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 17. mai 2017, klokken 10:47
Er det noen som vet hva konkret som gjøres på en service av en i3?

Stusser litt på avtalepriser i forhold til fossile varianter. Vår 1-serie maser om service langt oftere, og deler det inn i forskjellige varianter.  På i3 er det en service annahvert år. Hvor en ikke har en motor å forholde seg til. Og det er vel den som generer størst kost for en fossil bil.

Er det noe mer enn bytte av kupefiltre og bytte av bremseveske som skjer på service for i3?
#51
Sitat fra: Frank J. Josefsen på tirsdag 11. april 2017, klokken 12:01
Har plutselig fått alarm om sjekk drivlinje.
Noen andre som har opplevd dette, og hva ble følgen av det?



Vi har samme feilmelding.  Har kjørt med feilen en god måned i påvente av verkstedtime. Hadde en telefonsamtale med en gang feilen kom, og fikk beskjed å bare å kjøre til vi fikk time.  Deretter prøvde jeg å la bilen bestille time. Bilen gav beskjed om at vi ville bli kontaktet av servicerepresentant, uten at noe skjedde. Prøvde det ett par ganger før jeg bestilte time på gamlemåten. I følge samtalen jeg hadde så var det software som var løsningen.
#52
BMW i3 / Sv: Dårlig hastighet på hurtiglading...
mandag 20. mars 2017, klokken 23:36
Sitat fra: Solan_G på mandag 20. mars 2017, klokken 17:12


Er det bare min som lader så tregt, eller er det et generelt problem med I3?



Vi har gått fra 60Ah til 94Ah, og jeg sitter igjen med samme følelse. Har lest at 94Ah lader raskere, men de tre gangene vi har prøvd oppleves tregere lading. Som eks. 30min og 9,5kwh og 41 min og 14,8 kwh.
#53
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 08. mars 2017, klokken 18:02
Jeg har fått beskjed om at bilen må inn på service.

Drivetrain Check soon. Siden det i samme slengen dukka opp mulighet til å bestille service fra bilen, så lot jeg den gjøre det. Med beskjed om at jeg ville bli kontaktet. Nå har det gått ei uke, uten kontakt. Noen som har prøvd denne servicen? Er man avhengig av at sin lokale serviceperson tar kontakt eller går dette mer sentralt?

Tanken er jo veldig bra.
#54
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
søndag 05. mars 2017, klokken 13:19
Nå var det forsåvidt ikke Gardermoen som var poenget. Poenget var mer at om man skal stå parkert en stund og må bruke en hurtiglader for å komme videre, så lad før en stopper i stedet for når en når en henter bilen.
#55
BMW i3 / Sv: Hurtigladetid på (ny) i3
søndag 05. mars 2017, klokken 10:21
Var på tur for litt siden med bil parkert på Gardermoen. Uten lading, og ca 25% restkapasitet. Relativt bevisstløs holdning til når jeg skulle lade. Visste at hurtiglader var like i nærheten.

Etter å ha lest litt her, så ser jeg at vi helt klart burde ha ladet FØR vi parkerte og ikke når vi hentet bilen. Mulig dette er en selvfølgelighet for de fleste, men jeg tenkte faktisk ikke på at ladefarta var såpass mye lavere i starten med kaldt batteri. Det ble i hvertfall god tid til burger og å tvinne tommeltotter mens vi venta på at vi skulle komme opp i ca 70%.

Vi stod i 42 minutter for å komme fra ca 25% til 67% og fikk 14,8 kwh.
#56
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
fredag 03. mars 2017, klokken 07:51
Forsåvidt litt på siden ang Service Plus.

Jeg har konstatert at skivene bak viser tendenser til rust mye raskere enn jeg er vant til fra andre BMW jeg har hatt. Jeg har og en 2014 Octavia, og der fikk jeg beskjed om at skivene bak burde byttes pga rust. Km på 60 000.

I begge tilfellene har jeg begynt å bruke håndbrekk litt aktivt i en bakke jeg har som ender i en rundkjøring. Nå ser skivene på i3 helt fine ut, og sakte begynner faktisk Octavia'n sine skiver også å bli blanke. For Octavia'n sin del, så er ikke skivene helt javne lenger, med altså blanke.

Vi er nå på vår andre i3, og begge har vist samme tendens til rust. Tipper at dette avhenger av hvor en kjører, og  at veier med mye salting fremskynder prosessen. Om dette sliter på brekk-funksjonen aner jeg ikke. Har fått "velsignelse" fra Skodaverkstedet på metoden.

Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.
#57
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 20. februar 2017, klokken 15:21
Sitat fra: Kanon på mandag 20. februar 2017, klokken 10:14

Husk det er ikke bare ACC som ikke virker, men fotgjenger varsling, bremsefunksjon osv.


På samme tur i slak motbakke mot ett lyskryss med rødt slo bremsefunksjonen til. Jeg slakket på gassen og skulle bare skli rolig inn for å time grønt.  Da ble det bråstopp. 

Jeg får sjekke kamera neste gang ACC tuller. Selv om jeg tror det er fritt for dugg. Bilen står inne i garasje, og har typisk blitt forvarmet. Alltid greit å ha gjort litt research om en skal klage. Da har en mulighet til å si at "Det har jeg sjekket".  :)
#58
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 20. februar 2017, klokken 09:51
Jeg er litt usikker på om ACC er helt frisk på vår bil.

Kona klager på funksjonen, og forteller at den kan ramle ut 5-6 ganger på en tur på vei til jobben og at det føles som om den ikke alltid ser bilen foran. Det er i hovedsak hun som bruker bilen.

I helga har jeg kjørt litt. På en 4 mils tur, mørkt, dels gatebelysning kutter ACC ut 4 ganger. Blir ikke helt klok på hva som trigger. I tillegg hadde jeg i perioder tett kø i mot. Da hadde jeg flere opplevelser av at ACC ikke ser bilen foran. Jeg tok sats og lot den nærme seg så mye at det var like før jeg var i rumpa. Bilen viste ingen tegn til å skulle bremse. Selv om jeg hadde stilt avstand på maks. Turte ikke annet enn å deaktivere.

Dermed sitter vi igjen med en bil som plutselig stopper opp, og som andre ganger tilsynelatende ikke bryr seg om bilen foran. Det gjør hele opplevelsen med ACC til en stressende greie.

Er det flere som opplever sånt? Jeg snakker her om veier på sentrale Østlandet, med mange biler begge veier, saltdriv, gatelys og en del opplyste tunneler. Har jo egentlig lyst til å klage, men om det er sånn det er, så har det jo liten hensikt. Forhandler får likevel ikke gjort noe.
#59
BMW i3 / Sv: Ny BMWi3 94ah - Charged vs Fully Charged ++
lørdag 11. februar 2017, klokken 22:22
Da må det ha mye å si hvor en bor i landet og hvilke veier en kjører på. Vi kjører på salta vinterveier, og for oss er ryggekameraet helt ubrukelig i den perioden vi har hatt bilen. (November og fram til nå). Kjører en på tørre fine veier er sikkert konklusjonen en annen. På salta vintervei hvor det driver litt er selv en tur på 5 km nok til at en ikke ser detaljer. (Vår opplevelse).

For oss så kutter ACC typisk ut i tunneler. I tillegg til typisk motlys, tåke ++. Og vi har en annen bil med samme funksjon hvor det hele fungerer bombesikkert hver dag i alle situasjoner.
#60
BMW i3 / Sv: Ny BMWi3 94ah - Charged vs Fully Charged ++
lørdag 11. februar 2017, klokken 14:53
Her får du nok forskjellige svar.

Det jeg liker best med Fully er skinninteriør og keyless. Stor skjerm kan du få uansett utgave. Led nærlys er Må ha.

Adaptive cruise er irriterende dårlig. Typisk på vår pendlerstrekning på 9 mil kutter den normalt ut 6-8 ganger.
Ryggekamera er for oss, en vits. Alltid nedsøla så en ikke ser noe som helst når en kommer fram nå vinterstid.

Parkeringshjelp, soltak og sota ruter. Finnes ikke viktig for meg, for andre er det MÅ ha.
20" felger. Smak og behag der også.

Ingen erfaring med barnesete.

Ett tips, hvis du ikke har noen rabattavtale, er å melde seg inn i Agrol. Vi var heldige og fikk 8% rabatt da vi kjøpte.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA