Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - rth

Sider: 1 ... 12 13 [14]
196
BMW i3 / Sv: Ladeutsyr til BMW i3
« på: Fredag 18. April 2014, klokken 15:06 »
Om man har ett normalt strømopplegg med kurser tilpasset ledningstverrsnittet, så er det da ikke farlig å koble på noe som kan trekke langt mer enn kursen. Man vil aldri klare å lade 32A på en 16A kurs, uansett hvor mye en ber om det. På forbruk høyere enn 16A så går sikringen til kursen. Så det blir meningsløst å ha 32A lader på en 16A kurs.

I praksis så kan en jo oppleve dette i mange tilfeller på vanlig 1-fas 10A om en kobler på noe som trekker mye. Ei sag, en kompressor, en varmovn eller 2 osv.

Richard

197
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling 100 km hver vei.
« på: Mandag 24. Mars 2014, klokken 14:20 »
I dag har vi prøvekjørt en i3. Start/Stopp var Bilia Skøyen. Til Drammen, og så R23 til Ås, med retur til Skøyen. Total kjørelengde var 12 mil. Helt normal kjøring og temp i bil. Ca 4-5 pluss ute. 2 personer i bilen.

Etter tur var det 21 km igjen på estimert rekkevidde. Dermed bør det være en god del å gå på til vårt bruk som er 90 km mellom ladingene. Vårt bruk er stort sett bare 1 person i bilen også, som vil gi enda litt bedre rekkevidde enn testen vår.

Dermed ble det skrevet kontrakt på en en i3.  Vi hadde tenkt å måtte ha active cruise og dermed oppgradert interiør. Lodge var planen. Men etter å ha sett hvordan utsillingsbilen så ut i setet med stygg farging av skinn, så ble det den samme kjedelige konklusjonen som alltid. Mørke seter er smart over tid. Bilen vi prøvde hadde std cruise, og den fungerte helt greit, så da ble det std interiør, Comfortpakke Advanced, stor skjerm, hurtiglading, Led nærlys, DAB og Harman Kardon anlegg.

Så er det bare å vente til August.  :)

198
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive Service Package
« på: Lørdag 22. Mars 2014, klokken 18:30 »
Har prøvd å tygge meg gjennom denne tråden.

Vi kommer høyst sannsynlig til å bestille en i3, og er neppe spesielt interessert i masse fancy muligheter. Det som imidlertid Må være på plass er muligheten til å sjekke ladestatus og sette på varme før en drar fra kontoret.  Såvidt jeg skjønner så har konklusjonen landet på at det følger med std.

Det jeg lurer på da er: Hvordan i alle dager snakker mobil og bil sammen, om det ikke er ett simkort i bilen?


Richard

199
BMW i3 / Sv: Rekkevidde - Vinter
« på: Onsdag 19. Mars 2014, klokken 17:05 »
Supert.  Takker. :)

200
BMW i3 / Sv: Rekkevidde - Vinter
« på: Onsdag 19. Mars 2014, klokken 16:46 »
Adaptiv Cruise er jeg med på. Vi har det på vår nye bensinbil, og plutselig så skjønner jeg ikke poenget med vanlig cruise. BMW er sikkert klar over det siden de baker det inn med interiør. Som jo overhode ikke har noe med hverandre å gjøre.

Men hvordan er det å trille med en El-bil. Ser mye snakk om regenerering, men har ikke funnet noe om trilling. (Håpløst å søke på det, for da kommer jo alle Trillingene. :) ). På strekningen så er det flere steder hvor bilen akkurat holder fara, men om det blir motorbrems så stopper det opp. Har en El-bil en nøytralposisjon som kan brukes? Første 2 mila fra Kongsberg har vel rundt 5 km som bare kan trilles om en ikke har motorbrems.

201
BMW i3 / Sv: Rekkevidde - Vinter
« på: Onsdag 19. Mars 2014, klokken 15:52 »
Hei.

Vi skal ut å prøve i3 mandag til uka. Planen er å bruke el bil som pendler bil Kongsberg/Ås T/R. Vi skal kjøre en strekning og topografi som stemmer bra overens med det den daglig kjøringen vil innebære. Planen er jo at bilen skal klare dette om vinter også. Også ned mot 10 minus. Blir det kaldere, så kan vi kjøre bensinbil.

Når vi tester nå, så er det jo langt unna vintertemperaturer. Strengt tatt har hele vinteren vært langt unna vintertemperaturer. Så kanskje ingen har fått testet rekkevidden i kaldt vær. Men er det noen som har erfaring med f.eks. -10 grader og 10 mil i småkupert terreng. Vi slipper unna motorvei på strekningen, og snittfart ligger typisk på 65 tenker jeg.

I følge forhandler, så er dette overhode ikke noe problem. Men livet har lært meg at forhandlere er verdens hyggeligste fram til en klager på produktet. Så info fra forhandler teller egentlig ikke så mye her. Det ville være mye mer betryggende om en eier av en i3 kunne si "No Problem".  :)

Tesla er for dyr i fall noen skulle foreslå. i3 Høres lurest ut pga ladetida tilgjengelig på jobb. 12A lading skulle klare å gi fullt batteri i løpet av arbeidsdagen.

Richard

202
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling 100 km hver vei.
« på: Mandag 17. Mars 2014, klokken 18:39 »
Jeg har helt klart begynt å se på BMW i3. Samme rekkevidde med mindre batteri er klart pluss. Det kan gjøre forskjellen på om en må stoppe for å lade underveis.

Service kostnader ser også ut til å være i favør i3. I følge forhandler koster 5 år, eller 150 000 litt under 6000. Garanti på selve bilen er 200 000, og i løpet av 5 år kommer vi nesten opp i den kjørelengden. Batteri bare 100  000, men det bekymrer meg mindre enn selve bilen. (Kanskje jeg tenker for fossilt)

i3, spekket nøkternt uten dyre felger og interiør koster likevel fort 30000 mer enn en Golf og 50 000 mer enn en Leaf, om jeg plukker de viktigste tingene fra lista. Golf og Leaf har igjen dyrere service, så forskjellen blir ikke så stor over 5 år.  Ser at det klages på  lys til Leaf, og det er også showstopper for fruen. Mangel på DAB det samme .  Tror Leaf er på vei bort som alternativ.

Vi er nok begge konservative mhp utseende, så der vinner Golf stort. Samtidig taper samme bil stort pga Møller og kundebehandling. (Personlig erfaring nylig).  Spørs om jeg ikke skal avtale en prøvekjøring av i3. Det var desverre ikke mulig å få testet ut strekningen, da bilen måtte være hos forhandler nattestid. Synd. Men jeg leser av kommentarer her på forumet at det bør gå greit det meste av året.

203
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling 100 km hver vei.
« på: ſøndag 16. Mars 2014, klokken 19:43 »
Typisk så vil bilen stå å lade hele arbeidsdagen. Jeg vet ikke om det er mulig å nyttegjøre seg en 16A kurs via vanlig stikk, eller om det automatisk blir 10A lading uansett. På vinterstid vil det typisk være ca 8,5 timer med lading. Hvis ladingen er lineær, så skulle det bli ca 65% påfyll. Tekniske data til Golf sier 13 timers lading på vanlig stikk. Jeg er også litt forvirra av kapasitetene som oppgis. Ser det står en del om 80% og 100% lading av batteriene for Leaf. Er 12 timer 80% eller 100% lading?

Planen er å få prøvd en Leaf nå om ikke lenge. Så får vi se hva resultatet blir av det. Og så får det bli en vurdering om vi venter på Golf med varmepumpe eller om det blir en Leaf.

Ellers så må jeg takke for alle svar. De kommer godt med i vurderingen som skal gjøres.

Richard

204
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling 100 km hver vei.
« på: ſøndag 16. Mars 2014, klokken 13:13 »
Tror nok litt av suksess kriteriet er at hun ikke "føler" hun kjører El-bil. Sånne ting som DAB og blåtann godt integrert betyr mye. Vet man kan ettermontere osv, men jeg er for gammal til å gidde sånt lenger.  :)

Bilen kommer også til å rulle ca 30 000 km i året, så dermed frister helt ny bil. Økonomien i en ny blir uansett bra i forhold til alternativet som er en 2014 Octavia 1,8 tsi 4x4 dsg. Det er i grunnen den som har skutt fart i tanken på å prøve EL-bil.

205
Kjøpe elbil? / Sv: Pendling 100 km hver vei.
« på: ſøndag 16. Mars 2014, klokken 09:13 »
Think er nok ikke ett alternativ for fruen. Vi vil ikke gå på bekostning av sikkerheten. Det er en sterkt trafikkert veistrekning som kjøres. Det er også Oslofjordtunnelen som er kjøreveien.

Egentlig er det e-Golf som frister mest, om den kom med varme i rattet og varmepumpe. Men sånn jeg skjønner det, så skjer ikke det før utpå høsten en gang. Golfen har ett par ting som frister. Adaptiv cruise og oppvarma frontrute. Etter å ha kjørt bil med adaptiv cruise, så kjennes nesten vanlig cruise litt meningsløs. På kjøringene til fra jobb, så går trafikken alt for ujevnt til at vanlig cruise kommer til så mye nytte.

På Jurassictest så ser jeg at Leaf står oppgitt med en rekkevidde på 124km, mens Golf har 155km. I tekniske data står Leaf med 199 og Golf med 190. Er det noen grunn til at Leaf kommer så lavt ut her? Er det flere utgaver av denne?

Richard

206
Kjøpe elbil? / Pendling 100 km hver vei.
« på: Lørdag 15. Mars 2014, klokken 15:26 »
Hei.

Vi vurderer sterkt å kjøpe el-bil som en pendlerbil. Kona kjører strekningen Kongsberg - Ås t/r 3-4 ganger i uka (ca 100 km hver vei).  Vi har mulighet til å lade når hun er på jobb. Usikker på om vi har tilgang til 16A. Hjemme vil det være gode lademuligheter.

Tesla er ikke ett alternativ. Den er for dyr.

Er det noen som har erfaring med slik kjøring, og vet om det er realistisk å gjennomføre. Forhandler her på Kongsberg mener det bør gå greit, men han er jo i utgangspunktet ikke objektiv. På kaldeste vinteren ser vi for oss at den vanlige bilen må brukes en del. Men f.eks hvis man sier at temp varmere enn -5 gjør at en tar El-bil.

Vet et det finnes hurtigladere underveis, men vi har ikke lyst til at det skal være løsningen på vei hjem. De må være til bruk i unntakene. Kona er innstilt på at det kanskje ikke blir samme komfort på kalde dager, og hun er flink til å kjøre økonomisk med den vanlige bilen.


mvh
Richard Thue

Sider: 1 ... 12 13 [14]