Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rth

#1
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
fredag 10. mai 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 10. mai 2019, klokken 07:00
Bremsene ble mye bedre og da jeg tok de nå slapp jeg å bytte slitasjevarsler og, og det er bare et pluss. :+1:
Bedre bremser er også min erfaring. Faktisk så synes jeg nå bremsene er "skarpe" og fine. Det tror jeg ikke de var fra originalt. ( Høres egentlig rart ut). Husker jeg reagerte på bremsene da vi fikk bilen. (Ny). Og på slutten var de vel nesten farlige. Med nye skiver/klosser, så er alt bare fryd. I tillegg ser jeg at klosser sliter på hele flata til skivene. Det gjorde heller ikke mine originale. Hverken på 2014 modellen vi hadde eller nåværende 2016.
#2
Sitat fra: Diesel på mandag 06. mai 2019, klokken 21:55
Hei,

Fikk beskjed av bilen at bremseklossene måtte byttes. Hos Jeger fikk jeg beskjed at skivene måtte byttes også til den nette sum av 7500kr (klosser og skiver fremme). Bilen er 2.5 år, 40.000km. Noen som har måttet bytte så tidlig på sine biler? Ganske heftig å måtte bytte skiver og klosser etter 2.5 år. I følge Jeger så bruker jeg bremsen for lite som gjør at overflaterusten sliper på klosser og skiver.

Det er nok veldig sannsynlig at det er rett. Våre så ikke ut etter ca like lang tid. Men det er ingen grunn til å bruke ett BMW verksted. Sjekk rundt og du kan få det ned mot halv pris. Eller gjøre det selv for rundt 2000. Du trenger ikke være redd for dårlig kvalitet på uoriginalt. Originaldelene har jo bevist at kvalitet er elendig. :)
#3
BMW i3 / Sv: Service
onsdag 24. april 2019, klokken 15:37
De ønsker naturlig nok å ha noe som kan friste folk til å kjøpe tjenesten akkurat der. Noe anna vil være rart. Samtidig så sitter de nok og grubler på hvordan få inntjening på EL-biler. Stikker en fingern i jorda og ser hva som gjøres og hva en betaler, så tar de seg nok betalt som om det skulle være mye større jobb en det er. Lett å sammenligne med en service til fosil bil. Prisene er ganske like. Det henger ikke på greip. Mange har nok veldig stor tro på at det skjer magiske ting inne hos en merkeforhandler. :)

Bytte av bremsevæske hvert 2. år samt filter. Hos hvem som helst. Deretter kan PKK få ta kikk på bil og fortelle hva som skal byttes/repareres. Det er vel få garantiting som har noe med det som gjøres under servicen. På en EL-bil.
#4
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
søndag 07. april 2019, klokken 11:36
Sitat fra: DieselVegard på søndag 07. april 2019, klokken 09:20
Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.

Istemmes. Bilen skjønner dette selv.
Det var jo flott at den skjønte det, men samtidig så skjønte ikke min bil det. Og for de som opplever det samme, så er det fort gjort å fikse.
#5
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
søndag 07. april 2019, klokken 07:04
Bilen vår har gått ca 65'km.

Vi skal gjennomføre ny bremsestrategi. Skal bruke brekket aktivt når en skal ha litt hard nedbremmsing. Vi har noen nedoverbakker i løypa vår som egner seg. Jeg tror brekkbrems bremser hardere bak enn vanlig bremsing. Så får vi se hvordan det utvikler seg. Kommer rusten fortsatt så blir det å finne billigste skiver, og så bytte skive før EU. Ser at klosser lever mye lengre enn skivene slik det er nå.

Helt enig i at bremsene blir skumle når rusta kommer. Noen ganger i vinter føltes det nesten som om de nesten ikke tok i det hele tatt.
#6
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
lørdag 06. april 2019, klokken 11:55
Der ligger også muligheten for å 0-stille service og bytte av bremsevæske også.

Når garanti går ut, kommer jeg i hvert fall aldri til å ha bilen inn på 2-års service. Bytte av bremsevæske settes bort til lokalt verksted, bytte av kupefilter samt 0-stilling av service gjør jeg selv. Og så får EU ta kikken på bilen.
#7
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
lørdag 06. april 2019, klokken 09:35
OK. Her er løsningen. Hold inne 0-stiller til trippteller i min 10 sek
Kort-trykk deg gjennom til du har mulighet for reset av bremser. (Det var startvalget mitt). Lang-trykk til spørsmål om du ønsker reset, lang-trykk igjen og reset utføres. Det hele tar 20 sek.  :D
#8
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
lørdag 06. april 2019, klokken 08:16
Da var skiver/klosser bytta rund baut. Startet med venstre side F/B. Det tok 1t 45min fra jekk ble plassert til den ble fjernet. På høyre side tok det 45 min. I samme slengen er jo også hjulskift gjort.  Jeg er rimelig sikker på at ett verksted gjør jobben på under 1,5 time.

Klossene bak var interessante.  Ut ifra slitasjen på dem, kunne de vare like lenge som bilen. Omtrent ingen slitasje. Så da gir jo rust på skivene en mening.
Klossene foran var slitte slik at varsler ble aktivert. Samtidig var skivene på innsiden skikkelig stygge.  Jeg har aldri hatt en bil som har så rustne skiver forran ila 2 år. Nå er det jo en vedtatt sannhet, at på elbiler så ruster skivene siden bremsene ikke brukes. Hvorfor er da klossene utslitt? Her er det noe som skurrer. Skal vi tippe at det er dårlig materialkvalitet som er egentlig grunn..

Ett problem består. Varsel om bremseskift gikk ikke bort. Så at hos "pberg", så forsvant feilmeldingen. Må vel sjekke om jeg har fått pluggen skikkelig i. Er det andre som har opplevd det ene eller det andre?

Men alt i alt. Har du en garasjejekk,  18 Torx pipe, 7mm! umbrako, 13mm pipe og 17mm nøkkel. Da anbefaler jeg å gjøre jobben selv. I forhold til Bilia i Drammen så er det faktisk 10 000 spart!! For ett par timers jobb. Om noen er så bevistløse at de setter bort jobben der.
#9
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
tirsdag 02. april 2019, klokken 13:55
Sitat fra: pberg på tirsdag 02. april 2019, klokken 13:34
Jeg byttet selv, og når føleren ble byttet, forsvant feilmeldingen.
Flott.

Da er det bare å bestille deler.
#10
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
tirsdag 02. april 2019, klokken 11:34
Slitasjevarselern er ikke problemstillingen, men feilmeldingen.

Jeg ringte Bilia for å få pris for bytte av skiver/klosser rund baut. ca 14K. (Lokalt verksted skal ha ca 7K for samme jobb.) Deler koster ca 4K om jeg gjør det selv. I den forbindelse så nevnte han jeg snakket med at jeg fikk ikke resatt feilmeldingen selv. Noen som har vært borti denne problemstillingen. Det å bytte skiver/klosser/slitasjevarsler er en enkel grei operasjon.

En kan selvfølgelig bare gi blaffen i meldingen.
#11
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
tirsdag 02. april 2019, klokken 10:06
Vi har fått opp varsel om bremser.  Det betyr vel at klosser er nedslitt og slitasjevarsleren er kommet i kontakt med skive.

Ligger an til å gjøre jobben selv, men lurer da på feilmeldinga. Går den bort når en bytter klosser og monterer ny slitasjevarsler?
#12
BMW i3 / Sv: i3 på vinter - erfahrungen?
tirsdag 19. mars 2019, klokken 23:43
Tja, om det er feil veit jeg ikke. Var litt for å definere hva jeg synes er bra egenskaper på framkommelighet.

Jeg har en kollega som har en E-Golf som helt klart sliter med framkommelighet opp bakker vinterstid. I så måte er i3 god. Men sammenlignet med andre biler jeg kjører/har kjørt så skjønner jeg ikke at den er spesielt god. Helt normal er vel det jeg tenker. Og for oss duger det greit.
#13
BMW i3 / Sv: i3 på vinter - erfahrungen?
tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:21
Opplever at å skru av traction control gjør at den graver seg fram litt bedre enn uten. Bruker den typisk når jeg skal svinge opp foran huset når det er en del snø i gården. Har helt klart nytte av funksjonen, og programmert den inn på nr8.

Men at i3 er så fremragende vinterbil mhp framkommelighet som mange melder. Det skjønner jeg ikke noe av. Da lurer jeg litt på hva som er referansen. Samt hvilket føre en definerer som vanskelig. For meg så er den ikke noe bedre enn det jeg har hatt av 2-hjulstrekk. Og i forhold til en Octavia 4x4 så er det som natt/dag.
#14
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:40
Vi har hatt noen avbrudd i lading. På forrige app kom det da ett pushvarsel som igjen gjorde at en sjekket. På Connected så får vi ingen beskjed. Er det en setting vi ikke finner, eller er det sånn for flere?

Litt dumt å ikke få beskjeden. Diplomatisk sagt.
#15
BMW i3 / Sv: Priser service i3
mandag 11. februar 2019, klokken 13:26
Editert (Fant svar tidligere i tråd)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA