Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eDooku

#1
Model 3 / Sv: Lys
fredag 05. mai 2023, klokken 14:08
Hele lykthuset byttes, ja, men jeg er i stuss på om bilen faktisk har sensorer som merker om lyktene fungerer eller ikke. Hos oss (2019 Long Range) kom det aldri noen feilmelding da hele lykthuset plutselig bare døde. Skjermen viste fortsatt at lyset fungerte helt normalt. Det ble byttet, og etter mye om og men gikk Tesla med på at det var en reklamasjonssak og refunderte de 7000+ kr som de tok for reparasjonen.
#2
Ja, litt konspi gjør godt for paranoiaen...

'Anerkjent' betyr dessverre bare at de store i bransjen (Møller og Toyota) støtter dem, og at media betaler dem for resultatene. Det ser man også i andre bransjer. Statistikkene kan brukes som salgsverktøy, men leser man den lille skriften ser man at tallene er så usikre eller lite representative at topp og bunn like godt kunne være byttet.
#3
Det bør kanskje nevnes at Autoindex (og andre slike undersøkelser) er basert på spørreundersøkelser der man spør bileiere noen spørsmål og kjører statistikk på det. Statistikk er så mangt. LoyaltyGroup (som kjører Autoindex) oppgir ikke hvordan de velger ut hvem som blir spurt, men de sier at det er 25 skandinaviske bilimportører som deltar uten å gå mer i dybden på hvordan det foregår. Da er det nok også de samme bilimportørene som velger og filtrerer ut hvem som skal få undersøkelsene, og da er det jo "enkelt" å tilpasse dette en smule, f.eks. ikke sende til de 50 kundene som de vet er unhappy o.l. Sier ikke at det skjer, men at det er fullt mulig.

Moralen er at slike bransjemålinger må tas med en klype salt, selv om de påberoper seg å være internasjonale eller uavhengige. Det er bransjen selv som bestemmer hvem som svarer, og alle i bransjen er ikke med. Se for eksempel Fiat-merkene (Fiat, Alfa Romeo, Dacia, Ferrari), som ikke har noen tall i undersøkelsen for 2022. Porsche (det er jo samme importør som VW)? Kina-merkene? Betyr det at de merkene er dårligere? Når ikke alle er med, kan man egentlig stole på resultatene?

Jeg tviler litt på at Tesla er en av de 25 som deltar i Autoindex. Har noen av dere på forumet noensinne fått spørreundersøkelse fra Autoindex etter nybilkjøp eller service hos Tesla? Tesla har noen spørsmål i egen regi som de bruker å sende ut etter service, men det er jo ikke noe som kan brukes av Autoindex. Så hvor kommer Tesla-tallet fra? Innbyttekunder hos Møller?
#4
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 31. august 2022, klokken 11:55
Fakta er langt meir pålitelig enn ubegrunna påstander fra ein tesla fanboy.
Ref. denne lista har Toyota lavast servicekostnad pr. år, ligger på rundt det halve av Tesla.
Bl.a. anna trenger jo ikkje Toyota bremseservice 1-2 ganger i året...
https://www.motor.no/bensin-bilavgifter-bilhold/denne-listen-forteller-deg-alt-om-bilkostnadene/106241
I stand corrected, ser at serviceprisene har dalt litt siden man hadde Toyota selv. Fakta fra 2018 er dog heller ikke noe å slå så veldig hardt i bordet med. En Tesla vil i dag ha servicekostnader på ca 2000 kr (viskere og luftfiltre) på en treårsperiode (som er det servicekostnadene i artikkelen snakker om), med mindre man frivillig velger å betale for ting som bremseservice og "sparking i dekkene"...

[EDIT] Det med "sparking i dekkene" er min spøkefulle samlebetegnelse for de sjekklistene som gjennomføres når man tar periodisk service. No disrespect meant, det kan sikkert være nødvendig noen ganger.
#5
Sitat fra: Rævedilter på fredag 26. august 2022, klokken 10:31
Og det verste er jo at Toyota ikkje er så veldig bra kvalitetsmessig, det er enkelt og det fungerer og det ruster, men service og oppfølging er (bortimot) eksemplarisk, dei bytta motor gratis i Corollaen til kona etter 5,5 år og 187000 km da det var ein ulyd i den. Slå den Møller.....og Tesla....
Mine påstander: Sånne eksempler på Toyotas "fantastiske service" får man fordi alle Toyota-eiere betaler 12-13000 kr for oljeskift og enkle fikser hvert år, "for å forlenge garantien". Etter 5 år har eieren nesten betalt for ny motor på egen hånd, og Toyota vet at den begeistrede eieren vil fortsette å betale "Toyota-skatt" i mange år fremover etter dette... Sannsynligvis er det også grunnen til at japanerne har slept bena etter seg når det kommer til elbiler: Den trenger ikke årlig service, så hvordan skal de lure til seg penger til å opprettholde serviceleddet?
#6
Tesla SW og AP / Sv: 2022.4
torsdag 03. februar 2022, klokken 14:44
Det var et litt underlig problem, og det måtte noen forutsetninger til for å oppleve det:

       
  • 4-felts motorvei med smal midtdeler (E6 Dal-Minnesund er et godt eksempel)
  • Bilen ligger i venstre felt, på vei forbi noen
  • Det er mørkt eller skumring
  • Veien har ikke normale veilys (Dal-Minnesund har sånne små LED-kuler i midtdeleren som ikke lyser opp veien)
  • Møter motgående bil med høye lys eller fjernlys, som også ligger i venstre felt
  • Autopilot slått på
Når det skjedde ville bilen skjene litt til venstre akkurat når motgående bil var nærmest. Den ville nok aldri kjørt inn i midtdeleren, men om vinteren kunne den treffe sørpekanten og gi litt ekstra spenning i 120 km/t.

Vi har sett dette i minst ett år, og opplevd at det ble verre (kraftigere utslag til venstre) de siste oppdateringene, inntil det endelig forsvant helt i 2022.4.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2022.4
tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:22
En STOR forbedring med 2022.4 er at bilen på autopilot ikke lenger skjener til venstre når den blir blendet av møtende trafikk (med skarpe/feil lys). Tidligere har det ført til et par spennende nesten-kontakter med autovernet, men med 2022.4 kjører autopilot veldig stabilt, også i mørket med møtende trafikk.
#8
Tesla SW og AP / Sv: Hakking/lagg på ryggekamera
onsdag 26. januar 2022, klokken 11:33
Vi opplever også dette, spesielt ved første tur på dagen. Jeg tror kanskje det henger sammen med denne: https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-trunk-lid-harness-retrofit


I så fall er det jo et kjent problem som de allerede skal fikse gratis.
#9
Tesla SW og AP / Sv: Bilens software
onsdag 03. november 2021, klokken 15:40
Sitat fra: larsgk på tirsdag 02. november 2021, klokken 09:39
Og apro på mangel på Podcast alternativ. Jeg får ikke til å spille av NRK sine podcaster fra Spotify i bilen. Flere som har det problemet? Er det fordi bilen tror den er i Nederland?
Det er i all hovedsak fordi Spotify-klienten til Tesla ikke støtter å spille av podkaster som ikke ligger på Spotify sine tjenere. NRK sine podcaster ligger på NRK sine tjenere, mens "alle" andre laster dem opp til Spotify. Spotify-appen på telefonen, Spotify på web o.l. takler dette fint, men ikke Tesla sin klient.
#10
Tesla / Sv: Håpløs kunderservice hos Tesla Shop (nettbutikk)?
mandag 03. mai 2021, klokken 15:20
Hett tips for tracking: Lenken fra Tesla Shop for tracking er feil. Den går til DHL, men de bruker Bring i Norge. Kopier trackingnummeret og lim inn på https://bring.no for å se status på pakken.
#11
Tesla / Sv: Håpløs kunderservice hos Tesla Shop (nettbutikk)?
fredag 30. april 2021, klokken 11:16
Har ikke noe telefonnummer, men nederst på e-posten man får fra dem (bekreftelse og faktura) står det "Tesla | 37 Toveien | Vestby Viken | 1540". Det er vel adressen til lageret Tesla Shop sender ut fra, så hvis du finner noe telefonnummer dit kan de kanskje kaste lys på saken? Eller ta en roadtrip? Gitt et ordrenummer kan vel selv en lagerarbeider finne ut hvor ting er.


EDIT: De som holder til på adressen er DSV Solutions AS, som sikkert står for spedisjonen for Tesla. Legger ikke ut telefonnumrene her, siden de mest sannsynlig ikke kan svare for Tesla Shop.
#12
Model 3 / Sv: Keramisk lakkbeskyttelse med steinsprut i lakken.
mandag 12. april 2021, klokken 09:10
Jo lenger man venter med keramisk lakkbeskyttelse, jo mer må gjøres før den kan legges på (og dermed øker prisen). Jeg så at Teslabjørn sin Model S ble Ditec Ceramic Ultra-behandlet uten at de fikset chips på panseres, de mente det ble unødvendig dyrt å fikse det. Så det går greit, spesielt på aluminium og plast (som er mesteparten av utsiden av bilen).
#13
Tesla Owners Club / Sv: Erfaringer med TOCN sin forsikring?
onsdag 17. mars 2021, klokken 15:50
Jeg har også blitt overført til Storebrand, og ser til min store overraskelse at Storebrand er billigere enn de andre med 30K km kjørelengde. Sjekket TOCN også i dag, og de er flere tusen dyrere enn Storebrand. Virker som TOCN bruker If i bakkant nå, så da er det lite håp om billigere forsikring derfra. Det er synd. Jeg syntes bonusfrihet var en elegant løsning, men nå er det bonusstyr der også.
#14
Tesla / Sv: Løst førersete - vurderer class action
tirsdag 05. januar 2021, klokken 11:03
Sitat fra: geear på lørdag 02. januar 2021, klokken 21:05
Jeg forstår ikke hva Tesla holder på med her. Hvorfor ikke bare skifte hele setet om det løser problemet? Koster de noen tusenlapper. Eventuelt bare fikser det. Å fjerne slark bør være en fillesak.
Det burde helst vært en fillesak, men å bytte sete løser faktisk ikke problemet. Vi hadde løst førersete i vår Model S 2014, men det ble aldri gjort noe med ("innenfor specs" osv.). På vår Model 3 har vi problemer med passasjersetet. Begge frontseter har blitt byttet (underlig nok), etter en lang prosess med mange misforståelser underveis. Det hjalp i ca 1 måned. Passasjersetet ble litt løst igjen. Tesla er klar over problemet og har sendt det til en eller annen avklaringslogg inntil de har en fiks. I de månedene som har gått siden i sommer har det ikke blitt løsere , så vi føler oss trygge nok til å bruke setet.


Det å flytte eller endre festene blir fort en omfattende jobb (batteriet må fjernes, bl.a.), men det er kanskje det som må til.
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2020.48
tirsdag 15. desember 2020, klokken 09:33

Tesla sin Spotify-app støtter ikke passthrough i 2020.48.10.
Sitat fra: info.nrk.no/radio/podkast

Kvifor fungerer ikkje podkast på Spotify Connect?
Spotify tilbyr to typar podkastar:
1. Filer som er lasta opp til Spotify.
2. Filer som ligg hjå podkasttilbydaren (t.d. NRK) og som er tilgjengeleg for alle via RSS. Spotify kallar dette for «passthrough».
Førebels er ikkje «passthrough» støtta i Spotify Connect. Slike podkastar vil difor ikkje fungere på smartklokker, eksterne høgtalarar og liknande via Spotify.
Man kan jo spørre seg selv om hvorfor ikke NRK like godt laster opp til Spotify for å gjøre podkastene så tilgjengelige som mulig. Det gjelder jo mange flere klienter enn bare Tesla.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA